Gå til innhold

Track IR 5


Jan R. Storelvmo

Anbefalte innlegg

Som den tosken jeg er så solgte jeg for noen år siden Track IR 5 Pro som jeg hadde da jeg brukte den sjelden. Nå ser jeg at de eneste som har denne på lager i Norge er cdon og et annet firma til godt over 4000 kr. Den kan bestilles direkte fra USA til 169 dollar med Pro clip. Problemet er bare at porto og frakt kommer på over 100 dollar. I tillegg risikerer jeg moms og gebyr fra posten. Da er vi nesten oppe i 4000 kr og jeg kan liksågodt bestille den fra Norge. I DCS så er man så å si helt avhengig av head tracking. Spesielt om man skal drive A2A combat. Så, spørsmålet er: Hva bruker dere andre til headtracking? Finnes det noen bedre alternativer til Track IR som kanskje også er billigere?

Planen er VR etterhvert, men foreløpig med situasjonen rundt grafikkortene så har jeg utsatt VR kjøp da jeg trenger et saftigere grafikkort om jeg skal kjøre DCS bra i VR på fulle mugger. Å punge ut med 20.000 for et grafikkort skjer ikke. 

  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Jeg bruker selv TrackIR sensor, men med TrackHat trådløs sender. TrackHat har gode skussmål fra meg og andre og kom senest i går med ny sensor-pakke, men vil nok ikke ha levering før over nyttår. Så om du klarer å vente litt, så anbefaler jeg TrackHat på det varmeste. Den nye sensoren ser veldig overbevisende ut. Er 10t batteri på sender ikke nok, så gå for kablet sender, men styr unna Caps-refleks, da den er litt for dårlig for DCS uten at sensitiviteten skrus til maks. 

Så over til litt svada siden det er lørdag :) VR er flott, men med 5950X og 3090 Strix-kort som kjører VR "helt greit", med en "helt grei" oppløsning, så er vi nok fortsatt noen år unna VR-himmelen. I hvert fall sett opp mot investeringen i HW som må til får å få en god flyt. Opplevelsen er fantastisk, helt fantastisk, så misforstå meg rett her, men jeg bruker fortsatt TrackIR i mange tilfeller. G2 er utrolig bra, men både LR, ED og Asobo har et langt stykke og gå for å gjøre simulatorene enda mer optimalisert for VR. 

Når det er sagt, så er air-to-air refueling i luften absurd mye lettere i VR. Med TrackIR går det fint*, men i VR føler du at du har 100% oversikt over hvor du skal være og hvor langt unna den forbaska boomen du er. For F-18 som drikker 70t fuel i sekundet, ble jeg en god del mer effektiv i luften etter VR kom. 

*Med fint betyr det at tanker skytes ned om jeg ikke klarer det på 3. forsøk. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden skrev Torbjørn M:

Jeg bruker selv TrackIR sensor, men med TrackHat trådløs sender. TrackHat har gode skussmål fra meg og andre og kom senest i går med ny sensor-pakke, men vil nok ikke ha levering før over nyttår. Så om du klarer å vente litt, så anbefaler jeg TrackHat på det varmeste. Den nye sensoren ser veldig overbevisende ut. Er 10t batteri på sender ikke nok, så gå for kablet sender, men styr unna Caps-refleks, da den er litt for dårlig for DCS uten at sensitiviteten skrus til maks. 

Så over til litt svada siden det er lørdag :) VR er flott, men med 5950X og 3090 Strix-kort som kjører VR "helt greit", med en "helt grei" oppløsning, så er vi nok fortsatt noen år unna VR-himmelen. I hvert fall sett opp mot investeringen i HW som må til får å få en god flyt. Opplevelsen er fantastisk, helt fantastisk, så misforstå meg rett her, men jeg bruker fortsatt TrackIR i mange tilfeller. G2 er utrolig bra, men både LR, ED og Asobo har et langt stykke og gå for å gjøre simulatorene enda mer optimalisert for VR. 

Når det er sagt, så er air-to-air refueling i luften absurd mye lettere i VR. Med TrackIR går det fint*, men i VR føler du at du har 100% oversikt over hvor du skal være og hvor langt unna den forbaska boomen du er. For F-18 som drikker 70t fuel i sekundet, ble jeg en god del mer effektiv i luften etter VR kom. 

*Med fint betyr det at tanker skytes ned om jeg ikke klarer det på 3. forsøk. 

Ja, nå kommer jo fjerde generasjons grafikkort til høsten, så blir nok å vente til da. Når det er sagt så kan det godt hende det blir håpløst å få tak i kort da også, eller at prisene blir like ille som idag. Men tiden vil vise. Planen var å kjøpe Track IR 5 Pro til meg selv i julegave i år, men det var inntil jeg så prisen. Hadde TrackIR 5 for noen år siden og mener jeg betalte rundt 1500 for den da. Nå er det over 4000 og brukt er nærmest helt umulig å finne. Tror jeg avventer litt og ser hva som skjer utpå nyåret. Takker for innspill! :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 4.12.2021 klokken 19.15 skrev Morten Nelson:

Har hørt mye bra om SmoothTrack. Koster 10$ og bruker kamera på en mobil enhet med Android eller IOS. Ellers er DelanClip et billigere alternativ til TrackIR.

Jeg bruker SmoothTrack fra en iPad som er festa til veggen over hovedskjermen, og som sender tracking til OpenTrack på PC'en. Det funker, men det er litt fiddly og veldig lysavhengig.

For meg er det totalt uaktuelt å bruke 4 lapper på TrackIR. Da kjøper jeg heller kinaprodukt (TrackNP5) eller går selvbygger via et PS3-kamera uten IR-filter og bygger en TrackClip selv. Trenger kun elektronikken til TrackClip'en, siden jeg fikk en arbeidskollega av meg til å printe selve holderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 4.12.2021 klokken 14.16 skrev Torbjørn M:

Jeg bruker selv TrackIR sensor, men med TrackHat trådløs sender. TrackHat har gode skussmål fra meg og andre og kom senest i går med ny sensor-pakke, men vil nok ikke ha levering før over nyttår. Så om du klarer å vente litt, så anbefaler jeg TrackHat på det varmeste. Den nye sensoren ser veldig overbevisende ut. Er 10t batteri på sender ikke nok, så gå for kablet sender, men styr unna Caps-refleks, da den er litt for dårlig for DCS uten at sensitiviteten skrus til maks. 

 

Takk, har brukt standard Trackir en stund, nå og er rimelig fornøyd, bortsett fra at den hopper veggimellom ved spesielle lysforhold. Så da har jeg bestillt en Trackhat plus, og håper det blir bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...