Gå til innhold

Fornebu gjenoppstår


Marius Risan

Anbefalte innlegg

Godt nyttår til alle her inne.

Jeg har fått puslet litt videre med FBU i juleferien. Har fått finjustert litt på localizeren til RWY06 (så man faktisk blir guidet til rullebanen og ikke inn i bukta ved siden av😅), lagt inn Drammen og Fornebu VOR, samt Asker, Grefsen og Solberg NBD så det nå er litt greiere å navigere seg inn til flyplassen. Har i tilllegg laget en enkel instruks for hvordan man kan legge inn ENFB i databasen til PMDG (ikke SID/STAR enda, kun flyplassen).

79

 

80

Ligger tilgjengelig på flightsim.to :) ENFB - Fornebu Airport » Microsoft Flight Simulator

 

  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var litt rask på avtrekkeren når jeg lastet opp siste update. La merke til sist gang jeg fløy at det nærmest ble ekstremvær rundt oslo-området, og METAR på FBU viste over 40 knop vind. Viser seg at MSFS henter værdata basert på ICAO kode om det finnes METAR tilgjengelig. Oljeplatformen Statfjord B har overtatt ICAO koden ENFB, så dette lagde trøbbel med været. Var derfor desverre nødt til å endre ICAO til XXFB for FBU.

Ny oppdatering tilgjenglig as we speak. 

ENFB - Fornebu Airport » Microsoft Flight Simulator 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden skrev Geir Haugmo:

Hei.

Er det bare hos meg eller er glidebanen ute av drift på RWY 06?

Er det mulig å legge ENFB inn i PMDG. Det blir mye warnings da FMC`n ikke skjønner at flyet er i ferd med å lande? 🙂 

Artig lell.

ILS 06 skal virke, gjør ihvertfall det hos meg. Bruker du navdata fra navigraph? Isåfall må du lese på den readme filen som forklarer hvordan du endrer på prioriteringen av scenery for å få det til å virke, ILSen ligger nemlig i navdata pakken.

Er mulig å manuelt kode inn dataen for ENFB i FMC til PMDG, men det er svært tidkrevende og må gjøres på nytt hver gang navdata oppdateres. Om du vipper ned bryteren "terrain inhbt" under FO sin skjerm så slipper du at flyet skriker på deg ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Heisan.

Jeg har fulgt read.me filene. Jeg bruker Navigraph.

Jeg sjekket oppsettet igjen , og så at den ene Navigraph filen hadde "flyttet" på seg.

Så jeg rettet opp sakene og tok meg en tur.

ILS 24 er OK, men ILS 06 mangler fremdeles glidebane. Se det røde flagget på bildet. Localizer er grei.

Jeg er kjent med "inhibit". Jeg har jo noen tusen timer på flytypen. Var til stor hjelp på en visual   fra sør på 27 Værnes. Veldig mye spetakkel der ja.:D 

Har jeg glemt noe?



 

 

Experimental_priorities.png

ILS24_2.png

ENFB_ILS06.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Jeg har samme problem.

Alt er fint på 24, men glidebanen mangler på 06.

Rare greier. Skulle tro det ikke har med prioritet å gjøre, men at glidebanen på 06 er deaktivert et annet sted.

Jeg har ikke noen kunnskap med å gå inn i navdata filer så jeg er foreløpig blank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden skrev Geir Haugmo:

Jeg har samme problem.

Alt er fint på 24, men glidebanen mangler på 06.

Rare greier. Skulle tro det ikke har med prioritet å gjøre, men at glidebanen på 06 er deaktivert et annet sted.

Jeg har ikke noen kunnskap med å gå inn i navdata filer så jeg er foreløpig blank.

Rart. Da skal jeg grave litt og se hva jeg finner frem til :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God kveld. Utviklingen fortsetter her. I grove trekk så har jeg korrigert litt på taxebaner ved terminalen, lagt til flere stands, laget custom bakke-merking for nummerering av stands + div annet merking på asfalten, fått på plass fuel-siloene ved sjøflyhavna. Har også gjort mye forbedringer på 3D modellene samt tatt en skikkelig runde med dynamitt og gravemaskin rundt omkring hele flyplassen. Har både glidebane og localizer på 06 og 24 med denne versjonen, dersom noen skulle hatt problemer med forrige

110 99 101 103 107 88 109 108

Tilgjengelig her ENFB - Fornebu Airport » Microsoft Flight Simulator

  • Like 1
  • Thanks 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det helg og tid for ny oppdatering av FBU. Fått på plass flere 3d modeller i GA området, FBU-nord og rundt terminal-området. Har også fått lagt inn alle VOR og NDB rundt flyplassen.

a1 w z v f d m

added navaids

 

Oppadering klar på flightsim.to

ENFB - Fornebu Airport » Microsoft Flight Simulator

 

Endret av Marius Risan
  • Like 2
  • Thanks 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Tok en rask tur.

Husker ikke om klubbhuset og Busy Bee brakken var med før.

Det er de nå. Og Air Express hangaren og NLA Hangaren, hvor begge har vært mine arbeidsplasser.

Haydn til høyre og Oslo Flyklubb til venstre i den blå tyskerbrakka.. 🙂 
Bildet er tatt av min bror før jeg tak han med på en tur i LN-NPT.

[Linked Image]

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...