Gå til innhold

FLYR sliter med økonomien..


Tom Knudsen

Anbefalte innlegg

Flyr fikk et resultat før skatt på minus 162,3 millioner kroner i tredje kvartal, som vil si perioden mellom juli og september, fremgår det.

Driftsresultat før leasingskostnader (ebitdar) var på minus 142,8 millioner kroner i perioden, mens rent driftsresultat (ebit), var på minus 155,5 millioner kroner.

https://e24.no/boers-og-finans/i/g6JJoa/flyr-sjefen-pandemien-er-definitivt-fortsatt-en-utfordring

 

Har du trua på de overlever i et ellers så hektisk, brutal og krevende marked?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Jeg håper de klarer seg, men de sies at den raskeste måten å bli millionær på er å ha en milliard og deretter starte et flyselskap...

Etter å ha pendlet med SAS i 15 år, der samtlige fordeler sakte, men sikkert har forsvunnet, utenlandsreiser er redusert til et minimum og selskapsstrukturer endres for å få mest mulig ut av kronen, på hard bekostning av "norske arbeidsvilkår", synes jeg Flyr var et friskt pust i bransjen. 

Her i gården er det 100% kabinfaktor over Hardangervidda i støtte for selskapet ;) 

image.png.a9efb6237ec7bf4af6a0f603a8ba246f.png

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dessverre dårlig tro på at de blir værende. Å starte et selskap i slike tider hvor flyindustrien i store trekk er nede for telling er i mine øyne risikosport de luxe. Der er sikker de som hevder at man kan leie fly billig osv. Men saken er nå at der allerede er flere flyselskaper på det markedet de skal inn på. Å tro at man vil ta over disse passasjerene uten videre er å tro på julenissen. Man kan selvfølgelig legge seg så lavt i pris at man appellerer til kunder men det har sin bakdel med at inntjeningen blir for liten. Er grenser for hvor lenge man kan holde på slik. Videre vil jo konkurrenter kunne følge en priskrig en viss tid, noe som ikke er til Flyrs fordel. Kan sies mer om dette men oppsummert; har dårlig tro....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dårlig tro jeg også. Å starte flyselskap midt oppi denne "pandemien" med nedstengning av hele verden anså jeg som ren galskap. Spesielt med tanke på at haugevis av selskap har gått dukken mens alle andre sliter med å holde hodet over vann. Var spenstig, det skal dem ha. Men dessverre et høyrisiko prosjekt. Håper dog at Flyr klarer seg, men oddsene er dårlige. Det hjelper ikke bare med lav pris. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden skrev Jan Reidar Storelvmo:

Spesielt med tanke på at haugevis av selskap har gått dukken

Ofte er det vel etter en sånn periode at man kan ta markedsandeler. Dessuten er det et vell av andre flyselskaper som tjener minusmilliarder. Klarer de seg gjennom, er de i en super posisjon. - og det er vel det de har håp om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker de gamblet på markedet or situasjonen der og da. Hadde koronasituasjonen gått bort slik jeg tror de trodde, ville kanskje oppstarten vært en genistrek. Dersom en ny tredje bølge nå inntreffer og ny lockdown uansett hvor stor eller ny meter krav. 

Vel da kan fort reise virksomheten gå betraktlig ned, noe som ikke vil favorisere et nyoppstartet flyselskap med milliard lån

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden skrev Dag Baardsen:

Ofte er det vel etter en sånn periode at man kan ta markedsandeler. Dessuten er det et vell av andre flyselskaper som tjener minusmilliarder. Klarer de seg gjennom, er de i en super posisjon. - og det er vel det de har håp om.

Men jeg tror nok ikke dem hadde tatt med i beregninga at nedstegningene kom til å vare så lenge. Og antageligvis kommer til å vare i lang tid fremover. Personlig har jeg dårlig tro på at verden blir den samme som for 2 år siden. Jeg er glad jeg valgte å omskolere meg bort fra pilotyrket når jeg ser tilstanden der og hvordan folk sliter. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror media får dette til å se ekstremt mye dårligere ut enn det faktisk er. I Oktober alene tjente Flyr like mye på billett inntekter som de gjorde i hele Q3. Innenlands flightene dems har ganske dårlig fill-rate i ukedagene, men i helgene er de godt oppe i 70-80%. Utlandsrutene gjør det for det meste veldig bra generelt. Det vi har fått høre internt er at det var planlagt å søke om emisjon for en lengre tid siden, og dette er også noe Flyr har fått garanti for og vil sannsynligvis ha mulighet til å hente ut mer om det skulle trengs. De M250,- som de nå henter ut er ikke penger de strengt tatt trenger, men et buffer i tilfelle det skulle gå dårlig i vinter. Har stor tro på at Flyr skal klare seg veldig fint fra sommeren av. Tipper Q4 og Q1 tallene vil være ganske dårligere, noe det vil være for alle selskapene men tror Q2 og Q3 vil se veldig bra ut. Flyr ser ikke selv for seg at de vil være lønnsome før år 3 (2023-2024). Covid kan dog ha et enormt impact på dette og kan også sette spikeren i kista. Jeg håper og tror at sommeren neste år vil være tilnærmet normalt, hvertfall domestic og europa

Forsinkelse av leveranse på fly er nok også delvis årsak i at det er litt dårlig coverage på flyruter. Man kan ikke fly Tur-retur Oslo-Bergen 5-6 ganger om dagen med bare 3-4 fly. Det er litt dårlig fra leasing selskapene at de ikke har klart å levere flyene på tid, men Flyr ser for seg en flåte på 12-18 fly innen utgangen av 2022. Jeg tror Flyr sitt største problem er at ikke nok folk vet om dem. Har et par venner jeg anbefalte å fly med Flyr da de reiser mye til Bergen, Trondheim osv og de hadde ikke hørt om dem en gang, men folk begynner å få øynene for selskapet. Med tanke på at Flyr ikke har en krone i gjeld, tror jeg de vil klare seg hvertfall ut sommeren men Q2/Q3 neste år vil nok være avgjørende. I mine øyne er Flyr Norges desidert beste selskap med service og løsninger verken SAS eller DY er i nærheten av å yte. 

Flyr får nesten utelukkende gode tilbakemeldinger av folk som har benyttet dem, og om man ønsker selskaper som tar bedre vare på deg enn SAS og DY gjør så må man også bruke disse selskapene. Er i bunn og grunn forbrukeren som avgjør skjebnen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror Flyr forventet at Norwegian ville forsvinne, akkurat som Wizz gjorde. Wizz kunne trekke seg ut, det kan ikke Flyr. Så nå vingler de videre uten noen allianser eller andre hjelpemidler. Å kjøpe en billett med dem for en reise et stykke frem i tid er en gamble på at de ikke forsvinner. Hele modellen var basert på en kabinfaktor rundt 90% noe som ingen av de større operatørene har hatt i Norge. Ikke uten å selge seg langt under kost.

Mange kjøpe aksjer i Flyr med en forventing om at dette skulle blir det nye luftfartseventyret. Nå har de redusert den investeringen kraftig. De blør like mye penger som Flyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg så vil jeg også tro at konkurrentene SAS, Norwegian og antagelig også til en viss grad Widerøe gjør hva dem kan for å gjøre det vanskelig for Flyr og presse dem ut av markedet. Er mye skittent spill som også foregår. Widerøe gjorde det mot FlyViking for noen år siden uten at jeg skal gå inn i detaljer. Dette var noe jeg den gangen ikke trodde noe på, inntil jeg fikk det bekreftet fra mange pålitelige hold etter FlyViking var nedlagt. Håper Flyr klarer seg, selv om det ser mørkt ut. Å starte flyselskap er ikke enkelt. For ikke å snakke om midt i nedstegningen av verden som jeg tror folkene bak Flyr ikke hadde tatt med i beregningen kom til å bli vedvarende. Da blir det vanskelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden skrev Jan Reidar Storelvmo:

Widerøe gjorde det mot FlyViking for noen år siden

Vil tørre å påstå at FlyViking presset seg selv ut av markedet til en stor grad. Å lage et flyselskap med formål om å ta hevn mot tidligere arbeidsgiver er nok ikke allverdens av stratergi, og hvordan sjefen utalte seg i det offentlige tror jeg han saboterte ganske hardt for seg selv. 

17 timer siden skrev Aslak Iversen:

Tror Flyr forventet at Norwegian ville forsvinne

Dette tror jeg ikke er tilfellet. Braathen har antydet lenge at han ville starte opp igjen, og det var vel bare et tidspørsmål før et selskap til ville komme på banen. Nok av arbeidsledige på markedet, ekstremt gunstige leasing avtaler osv. Flyr forventer heller ikke å ha 90% fill-capacity i nærmeste fremtid. Tvært imot har de vært åpne og sakt at de ikke ser for seg en positiv cashflow før år 3. 

Som nevnt litt lengre opp så hadde Flyr en dårlig Q3, men har i Oktober alene hatt en average fill-rate like høy som SAS sin, og har også hatt MYE høyere billettinntekter enn de har hatt tidligere. Tipper tallene vil være dårlige i både Q4 og Q1, men som fill-raten har vært i Oktober og som det foreløpig ser ut for Desember, og gitt Covid ikke har blusset skikkelig opp til sommeren så tror jeg både 22Q2 og 22Q3 tallene vil være VELDIG gode. Men sommeren er avgjørende.. Oppstart av et nytt flyselskap med nye og egne systemer er dyrt, uten at folk flest vet hvem man er kan man ikke forvente utrolige tall etter bare 4 måneder drift og med begrenset rutetilbud. Som alle andre bedrifter, for å ikke glemme DY i sin tid, tar det tid før ting er helt på stell.

Endret av Henrik Isaksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror aktivtet er nøkkelen. Flyr har vært villige til å åpne mange destinasjoner og legger nå også ned München-ruta før de er i gang pga. lavt bestillingsantall. Det er nok lurt å ha lav tålmodighet og ikke vente-og-se. Om en rute ikke kommer skikkelig i gang kan det gå lang tid før den gir noe overskudd. For et nytt selskap er det like greit å hoppe over det som ikke funker og deretter hoppe videre. I tillegg vil de rendyrke ferie- og fritidsmarkedet. Om ikke betalingsvilligheten der er så stor, er det potensielt mange flere passasjerer.

Spennende med noe nytt er det jo også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden skrev Henrik Isaksen:

Vil tørre å påstå at FlyViking presset seg selv ut av markedet til en stor grad. Å lage et flyselskap med formål om å ta hevn mot tidligere arbeidsgiver er nok ikke allverdens av stratergi, og hvordan sjefen utalte seg i det offentlige tror jeg han saboterte ganske hardt for seg selv. 

At han startet flyselskap for å ta hevn på tidligere arbeidsgiver var vel strengt talt media sine ord. Jeg legger ikke skylda på konkurrentene for at Flyviking gikk konkurs (var mye annet som burde vært gjort annerledes), men dem gjorde sitt til godt hjulpet av luftfartstilsynet. Mye ex sas og widerøe folk som jobber der. Å starte nytt flyselskap er uansett ikke enkelt. Kostnadene med å drive flyselskap er helt astronomiske. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FlyViking var amatørenes flyfest. Å fly low cost i det markedet fungerer ikke. Å starte opp flyselskap uten å ha handlingen på plass er helt hinsides. Å legge ut anbud på alle rutene uten å ha ett eneste fly likeså. Jo, han skulle hevne seg på Widerøe. Det var veldig talende da NRK var i hjembygda hans og ingen ville uttale seg om han, og ordføreren sa rett ut at han var så stor i bygda at de måtte forholde seg til han. Ikke et positivt ord å si om han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden skrev Aslak Iversen:

FlyViking var amatørenes flyfest. Å fly low cost i det markedet fungerer ikke. Å starte opp flyselskap uten å ha handlingen på plass er helt hinsides. Å legge ut anbud på alle rutene uten å ha ett eneste fly likeså. Jo, han skulle hevne seg på Widerøe. Det var veldig talende da NRK var i hjembygda hans og ingen ville uttale seg om han, og ordføreren sa rett ut at han var så stor i bygda at de måtte forholde seg til han. Ikke et positivt ord å si om han.

Det var en drøy påstand. Skal ikke uttale meg hva som funket og ikke, men har god kjennskap til hva som ble gjort feil og hva som burde vært gjort annerledes. Air Leap er jo nå en suksess, så folkene bak FlyViking lærte en ting eller to av fadesen med FlyViking. Jeg jobbet som styrmann i FlyViking og var også IT ansvarlig før det og kjenner derfor godt til mye. Low cost konseptet var ikke det som tok knekken på FlyViking. Folk baserer mye av sine holdninger basert på hva dem har lest i media. Mye av det er direkte feil uten at jeg kommer til å kommentere det noe nærmere. FlyViking gjorde mye feil, men det var også krefter som motarbeidet. Å drive forretning er dirty business ;) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leap er da i et helt annet marked enn Viking og har helt andre fly. Flyr ruter der det ikke finnes konkurranse. De han nå fått codeshare med SAS på flere marginale ruter. Mariestad, Halmstad, Øvik, etc. Godt mulig at de lærte av det merkelige forsøket på å leke flyselskap med Viking. Nå snakker de om ATR, og plutselig er de i samme markedet som andre operatører som flyr med samme maskin. Da blir det plutselig vanskelig igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forsåvidt riktig, men forandrer nok ikke på at dem har tatt med seg viktig lærdom fra FlyViking som er en av årsakene til at Air Leap har vært en suksess. Det var codeshare på gang i FlyViking også pluss mye annet, men dessverre kom dem aldri så langt av ulike årsaker. ATR er vel allerede i drift om jeg ikke tar helt feil. For FlyViking sin del var det veldig synd at ting ble som det ble. Vi hadde sårt trengt en konkurrent på monopolet til Widerøe. Om ikke annet så kunne amatører som meg fått leke pilot :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...