Gå til innhold

PDMG 737 previews


Anbefalte innlegg

  • Premium Medlem

Så langt går det meste greit. Sammenlignet med NGXu (Ikke NGX, men NGXu), så er de temmelig like, men det virker som de har polert flymodellen ytterligere. 

Noen mindre irritasjoner er det, men jeg tenker å sende inn en sak til dem med forslag når stormen har gitt seg. 

  • Nesehjul og styring på bakken er litt hit&miss:
    • Det er akkurat som den ikke biter skikkelig i bakken. Her snakker jeg ikke om å ha 70% thrust i 25kn mens jeg drar hjulet over 90 grader på ett sekund, men koordinert sving gir litt mye "skli", så det er nok noe der enten i sim eller med flymodellen. FBW eller DC6 sliter jeg ikke med dette. 
    • Siden jeg har pakket ned rudder for å forberede meg på flytting, har jeg bare rudder på stikka (twist). Den er absurd sensitiv, selv når den er perfekt stilt inn til FBW eller andre modeller. Blir nok løst når jeg får rudder tilbake og kan styre nesehjul med "twist" og rudder med rudder. 
      • De bruker Prop4 som tiller, og ikke Mix4 som andre. 
  • Reverse-thrust:  PMDG gjør ting på "gamlemåten", slik at man må holde F2 for reverse, og ikke kan bruke Toggle-reverse som på andre modeller.
  • Animasjoner har en vei og gå. Der andre er myke som varmt smør, er enkelte animasjoner noe hakkete. 
  • Lyden er god, men her synes jeg både PMDG og Leonardo har en liten vei og gå sammenlignet med FBW som er benchmark hva gjelder lyd-opplevelse, og den er jo gratis ;)
  • Den er veldig sensitiv under landing, men det er justeringer i config og ikke modell, men her kunne de tatt utgangspunkt i andre modeller slik at det passet godt overens med normen alle modeller har om dagen. 
  • Autopiloten kan gå litt bananas under heftig vær, spesielt under ILS-landinger, men det tror jeg er en sim-issue som utbedres med SU10. Den får rett og slett litt for mye å gjøre når vind-justeringer skjer for raskt. 
  • Textures: I alt ser det meste bra ut, men det kan se ut som de har spart litt på kruttet her og der. Vet at enkelte deler blir utbedret over tid, slik som wheel-wells osv, så vi får bare vente å se. 

Det var det umiddelbare oppgulpet, men alt i alt er jeg veldig fornøyd! Det er en veldig god start, så blir det spennende å høre hva ekspertene sier om flymodellen. Vet at FD2S har en stream i dag, og han vil nok gjøre en innsats i å se på detaljene. 

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden skrev Frank Kristiansen:

Ligger i Documentation-mappa der du installerte den 🙂 

Jeg har MSFS innstallert på min E: drive. Der er pmdg instalert her (tror jeg) ;  E:\WpSystem\S-1-5-21-815801638-3151850179-2564140200-1001\AppData\Local\Packages\Microsoft.FlightSimulator_8wekyb3d8bbwe\LocalState\packages\pmdg-aircraft-737\work

Det er en helt tilsvarende mappe på min C:drive C:\Users\"userid"\AppData\Local\Packages\Microsoft.FlightSimulator_8wekyb3d8bbwe\LocalState\packages\pmdg-aircraft-737\work\

Det eneste jeg finner her er dokumentasjon for EFB - Som jeg forøvrig ikke klarer å finne på flyet 🙂.

Som du skjønner så sliter jeg litt her.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
24 minutter siden skrev Rolf Thorsen:

Jeg har MSFS innstallert på min E: drive. Der er pmdg instalert her (tror jeg) ;  E:\WpSystem\S-1-5-21-815801638-3151850179-2564140200-1001\AppData\Local\Packages\Microsoft.FlightSimulator_8wekyb3d8bbwe\LocalState\packages\pmdg-aircraft-737\work

Det er en helt tilsvarende mappe på min C:drive C:\Users\"userid"\AppData\Local\Packages\Microsoft.FlightSimulator_8wekyb3d8bbwe\LocalState\packages\pmdg-aircraft-737\work\

Det eneste jeg finner her er dokumentasjon for EFB - Som jeg forøvrig ikke klarer å finne på flyet 🙂.

Som du skjønner så sliter jeg litt her.

 

 

EFB-en kommer senere, den vil du få ved en oppdatering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden skrev Rolf Thorsen:

Jeg fant 4 filer. De lå i community folderen på min E: drive.     E:\WpSystem\S-1-5-21-815801638-3151850179-2564140200-1001\AppData\Local\Packages\Microsoft.FlightSimulator_8wekyb3d8bbwe\LocalCache\Packages\Community\pmdg-aircraft-737\Documentation

PMDG 737 MSFS Introduction

PMDG_737_MSFS_Tutorial.pdf

PMDG_737_Paint_Kit_HowTo.pdf

PMDG_737_Mouse_Options_HowTo.pdf

EFB  dokumentasjonen lå et helt annet sted. 

C:\Users\"userid"\AppData\Local\Packages\Microsoft.FlightSimulator_8wekyb3d8bbwe\LocalState\packages\pmdg-aircraft-737\work\EFB

Det er jammen ikke lett å finne frem her.

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var gøy. Veldig knotete med den musen jeg hadde for hånden i dag, og siden jeg flyr i VR er det litt som må klikkes på. 
Tenker jeg får litt mer dreisen på klikkingen etterhvert, og fikk bl.a. Go-around på første landingen fordi jeg ikke fikk ut flaps. Dette var lettere enn jeg trodde, kunne bare klikke på gradene på selve tq og ikke prøve å dra spaken slik jeg gjorde på TO. 
fikk noen rare akser på rudder, så de måtte jeg bare få stå ubrukt slik at jeg fikk flydd litt. Ser på de i morgen. 
Tiller… den måtte jeg jokke på hele tiden for at den ikke skulle «skli» tilbake til senter, så denne aksen må jeg også se på. 
i forhold til Prosim så var denne modellen ganske lettflydd og virket å reagere for raskt på utslag. Akkurat som den var litt lett, men mulig dette kan justeres litt på også. Fikk også veldig fort høy fart etter takeoff, men kom på nå at jeg ikke sjekket pax og cargo. Kanskje jeg fløy med tomt fly😄 

CDU var så langt kjent med mange fine ekstramenyer. Her skal det forskes. 
ytelsesnessig så lå fps dønn stabil på mine låste 30. Her er det sinkert mer å gå på, men bruker det heller på detaljer i simmen fremfor mer fps. 
Litt mer rustbørsting og oppsett for knapper nå så blir det VATSIM igjen.

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden skrev MagTvei:

På tide å teste MSFS nå Tom, snart får du smågrisen for $50 👍

Dersom jeg får 1000 følgere på You Tube skal jeg fly opp ned fra Bergen til Oslo i X-Plane og kjøpe MSFS2020

Så sånn sett er det jo en ørliten sjangs i havet det skjer.. 🤣

  • Haha 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen teste om de får startet Tutorial-flighten? Jeg blir kastet ut ca. 70% inn etter å ha trykket på Fly. Samme hvilket fly jeg prøver...

 

Selecting the Departure Airport
• In the ‘SELECT DEPARTURE AIRPORT’ dropdown, type KPDX into the SEARCH field. Verify that ‘KPDX Portland Intl, Portland’ is shown in the list.
• Select RUNWAY (10L) from the runway/parking/gate drop down.
Selecting the Arrival Airport
• In the ‘SELECT ARRIVAL AIRPORT’ dropdown, type KSFO into the SEARCH field. Verify that ‘KSFO San Francisco Intl, San Francisco’ is shown in the list.
• Select RUNWAY (28R) from the runway/parking/gate drop down.
Setting the Weather and Time
• Go to the FLIGHT CONDITIONS page.
• Select the CLEAR SKIES preset.
• Set the Date to 01 April 2022, and the Time to 08:00 local time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å starte cold and dark.

1. Batteri på

Nå starter en batteri alarm å gå.  Ser ut som batteriet er på 24v fra displayet.

2. Request ground power fra FMC

3. Ground power available lyser opp i OHP  

4. Starter opp Ground power

Battery discharging alarm fortsetter å gå.  Det meste starter opp, men etterhver får får jeg melding om low pressure  på eng 2.

Noen som vet hva som skjer her ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden skrev Geir Teigo:

Her var det litt som manglet i forhold til min prosedyre…

kanskje en youtube video er bedre å henvise til her? Han her er veldig grundig, men se fra 7.30 i video under

 

Jeg har fulgt denne videoen til punkt og prikke, men den batteri alarmen fortsetter å dure.  I tillegg får jeg en masse feilmeldinger om low pressure ELEC etter at motorene har vært i gang en lliten stund. 

Har gitt opp for nå. Lastet  flyet med alt klart.  La in Flight plan, og er nå på vei fra Stansted til Dublin 🙂

Så langt ser det ut til at alt fungerer som det skal (så sant en ikke starter cold and dark).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden skrev Rolf Thorsen:

Jeg prøver å starte cold and dark.

1. Batteri på

Nå starter en batteri alarm å gå.  Ser ut som batteriet er på 24v fra displayet.

2. Request ground power fra FMC

3. Ground power available lyser opp i OHP  

4. Starter opp Ground power

Battery discharging alarm fortsetter å gå.  Det meste starter opp, men etterhver får får jeg melding om low pressure  på eng 2.

Noen som vet hva som skjer her ?

 

Dette høres ut som at flyet kun går på batteri, og du antaglivis har satt begge IRS til NAV - uten å få AC fra groundpower eller APU? Om du har fått på groundpower (blått lys slukker) - så burde lyden forsvinne, om IRS står på. Om ikke, så er det muligens take-off config - i så fall sjekk at throttle står i idle.

 

Skulle ground power ikke være mulig å få på plass, kan du sette på left fwd fuel pump og APU on, vent 1 minutt og sett begge APU generatorene på. Hvis dette ikke løser noe, så ville jeg tatt reset på alt av maintenance i FMS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropo LOW PRESSURE og ELEC, så er dette i B737 sammenheng to separate ting.

LOW PRESSURE kan jo være forårsaket av hydraulic systems, eller fuel blant annet. Dette kan f.eks være forårsaket av at du har glemt å skru på de elektriske hydraulikkpumpene ELEC 2 og ELEC 1 på, men kun lar engine stå på.

ELEC-lyset i seg selv forårsakes av at standby power eller DC system feil forekommer. LOW PRESSURE kunne vært fuel også, f.eks ha senterpumpene på, når tanken egentlig er tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden skrev TA.:

Dette høres ut som at flyet kun går på batteri, og du antaglivis har satt begge IRS til NAV - uten å få AC fra groundpower eller APU? Om du har fått på groundpower (blått lys slukker) - så burde lyden forsvinne, om IRS står på. Om ikke, så er det muligens take-off config - i så fall sjekk at throttle står i idle.

 

Skulle ground power ikke være mulig å få på plass, kan du sette på left fwd fuel pump og APU on, vent 1 minutt og sett begge APU generatorene på. Hvis dette ikke løser noe, så ville jeg tatt reset på alt av maintenance i FMS.

Fikk det til nå 🙂 Gikk inn på Failures/All Systems/Maintenance/ og valgte Service All.  Gjorde deretter Quit to Desktop.  Etter restart virket alt !   Takk for hjelpen 🙂.  Holdt på å bli gæern av den lyden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt det ordnet seg.
Har bare fått tid til den ene testturen jeg gjorde mellom ENBR-ENGM, men oppstart, programmering og utførelse gikk akkurat som forventet, så feilen har nok lagt hos deg :) Er ikke slemt ment!! :D Skal ikke være gjort på en ettermiddag å komme inn i rutiner og prosedyrer på en maskin som dette.
Nå når du har fått ordna opp ligger det an til mange fine turer tenker jeg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden skrev Geir Teigo:

Godt det ordnet seg.
Har bare fått tid til den ene testturen jeg gjorde mellom ENBR-ENGM, men oppstart, programmering og utførelse gikk akkurat som forventet, så feilen har nok lagt hos deg :) Er ikke slemt ment!! :D Skal ikke være gjort på en ettermiddag å komme inn i rutiner og prosedyrer på en maskin som dette.
Nå når du har fått ordna opp ligger det an til mange fine turer tenker jeg.

Problemet er tilbake 😞  Må starte opp i Panelstate Taxi for å ungå alarmen.   Når jeg starter i Cold and Dark, så starter alarmen å gå i det øyebllikket jeg slår på batteriet.  Jeg kobler til ground power og ser og hører at den kobler inn.  Det sammen hvis jeg slår på APU.  Batterialarmen forsetter å gå uamsett.  Jeg er 99% sikker på at jeg gjør alt riktig.

Jeg får starte opp i TAXI inntil videre.  Kanskje det kan være en ide å reinstallere flyet ?

Takk for gode forslag.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden skrev Ø.C.H.:

Skrur du på bryteren for Ground Power i tillegg til å koble til GPU?

Og når APU er starter, må du skru på APU gen for at flyet skal få strøm fra APU.

 

image.png.902b932481c87a41b644fcb8854eae6d.png

Svaret er ja på begge spørsmål 🙂.  Jeg er rimelig sikker på at jeg gjør dette riktig.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Batteriproblemer føljetong - Siste Episode - Og en liten historie

Takk til dere som har hjulpet meg med å finne ut av dette snodige problemet

Jeg blir ikke klok på dette her (heller).  😁   Nå er situasjonen som følger:   Batterialarmen går med en gang batteriet startes,  alarmen forsetter en stund mens jeg holder på med alt det andre. Etter en stund stopper den.  Jeg trodde først det var ørene mine som hadde filtrert ut den uønskede lyden, men den var virkelig borte.  Jeg fortsatte med de vanlige forberedelsene; la inn flight plan, pushback, start opp av motorer, taxi til rullebanen, cleared to takeoff, takeoff.  Alt fungerte fint 🙂 og ingen batteriproblemer.  Lykke !

Batterialarmproblemet er offsielt endelig borte !!! (krysser fingre)

 

Flyturen gikk fra Haugesund (ENHD) til Oslo (ENGM).  Så dukket etterhvert de "vanlige" problemene opp.  Prøve å huske hvordan AP virker, VNAV/LNAV etc.  Det funket etterhvert.  Sette opp for approach og ILS landing.  Dette får jeg fremdeles ikke helt til.  AP følger GS helt til ca 1000 føtter, og da slutter den å følge GS. Dette har selvfølgelig noe med hvordan jeg setter opp flyet for siste strekket til landing.   Jeg er nå igang  med å se en rekke videoer på Youtube, lese manual,  søke i forskjellige forum. Kort sagt alt det som er vanlig for Microsoft Flight simulator, og som jeg har drevet med siden før WEB. 

ALt dette kommer til å ordne seg etterhvert. Det går på min kunnskap og forståelse.  Flyet er helt fantastisk !  Nivået som er simulert er hellt ellevillt.  Det ser ut som om så og si samtlige funksjoner er simulert. 

Har hatt alle MSFS  siden 1985/86, og det er like moro med hver release.  Finne settings som funker optimalt med den riggen du har, tweaker som noen sier hjelper, som andre sier ikke hjelper.  Må jeg kjøpe mer memory, ny CPU, etc etc.   Sluttet for ca 10 år siden når MS FSX ble forbigått av P3D.  Måtte bare prøve når jeg så at MSFS 2020 kom og fikk veldig gode kritikker.

Kjøpte ny PC (ikke bare pga MSFS, den gamle var 11 år og hadde begynt å oppføre seg rart, så det var på tide) fikk installert MSFS og så var galskapen igang. 

Lette etter og installerte addons (Simbrief, addon manager, gjenopprettet Navigraph Abo, ENGM, ENHD,ENBR +++, Simtoolkit pro)

Så begynte pengene å rulle 😉 

- Kjøpte VR briller (HP reverb G2) til 5000 på Finn.no av noen som hadde gått lei (ikke simmer)
- Kjøpte PMDG 737 så snart den kom
- Har kjøpt 32 GB ram for å se om det kan hjelpe ettersom jeg til enhver tid har over 50 WEB sider åpne i 3 desktopper

Kommer heelt sikker til å fortsette med pengebruken på andre "must have" greier etterhvert.

Jeg gleder meg til fortsettelsen !

 

 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...