Gå til innhold

Beste størrelse på Curved gamingskjermtil 49" eller 34" ?


Kenneth Sivertsen

Anbefalte innlegg

Hei.

Har kjøpt denne PCn  HP Omen 30L GT13 -1829  - i7 11700K / 32GB RAM / 3000GB SSD+HDD / RTX3090  , og ønsker en Curved gamingskjerm 49" eller 34" som ikke blir "overkill" til MSFS 2020 . Leser på dette innlegg at 32" er det optimale , ( kan dette være rett ? )

https://www.simulatorhardware.com/flight/monitors-for-microsoft-flight-simulator/?fbclid=IwAR1gZwEtZMR74nphSoEnEtFW909MmPc7N79o1NkGxzmxp6clScHqsgqQ88k    ( The larger the monitor, the better the flight experience. You, however, shouldn’t bring home the largest monitor you see. A larger monitor will have low pixel density. In this trade-off between pixel density and size, we intend to hit the sweet spot in between. In my experience, that would be 32 inches. ) 

Hva erfaring har dere der ute i MSFS 2020 verden med Curved gamingskjerm ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Samsung G5 Odyssey 34" buet skjerm og er storfornøyd. Blir aldri å gå tilbake til noe annet. Kan hende jeg neste gang går for enda større. Funker veldig bra både i FS2020 og i andre spill. Multitasking synes jeg også er veldig bra da du slipper å ha en skjerm nr 2. Spesielt for min del som jobber med mye programmer åpne samtidig og enkelt kan flytte dem rundt på skjermen. Eneste som er verdt å tenke på er at jo høyere oppløsning jo mer krever det av grafikkortet. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er pengene som bestemmer selvf, men jeg anbefaler en 49" hvis du har mulighet til å skaffe en slik en.

Jeg så først på den dyreste Samsung G9, en slik en under.

869388195_Samsungg9curved.jpg.152f00b7031778406079e6a250fc7b76.jpg

Men IMO så er den mest for de som sitter inntil bordet med  hodet over kanten av bordet, skytespill og lignende. Kurvaturen er ganske stor på disse her. Jeg som kun skal bruke den til flysim, da sitter jeg tilbakelent lengre unna bordet. Gikk til slutt for lillebroren Samsung 49" C49RG90 som har en mye slakere curve på skjermen. Jeg sitter lengre unna bordkanten så for meg så blir monitoren da som en frontrute. Ble veldig fornøyd med denne monitoren. Prisen var satt ned til 9k den uken jeg handlet så da var det ingenting å tenke på. Nå ligger denne på 11k hos komplett.

Samsung-CHG90-49-Inch-QLED-Monitor-review-340w5py3cn3yh1gf2l7nka.jpg.898d29b520614a299d57a0db274e4f68.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden skrev BJM62:

Samsung 49" C49RG90

Takk for svar.

Hvilken av disse bruker han i film /YouTube i dette emne . ( SAMSUNG'S CHG90 49"inch Ultra Wide 32:9 QLED 144hz )

Er Samsung G9 denne , som ikke du ønsket ?  ....... ( som er på tilbud nå kr 9995 )    https://www.elkjop.no/product/gaming/gamingskjerm/181265/samsung-odyssey-c49g95-49-buet-gamingskjerm?utm_id=Pricecomparison2989_5_False&utm_medium=Pricecomparison

 

Og dette  lillebroren Samsung 49" C49RG90 ,  som du har nå   https://www.elkjop.no/product/gaming/gamingskjerm/27487/samsung-odyssey-c49rg90s-49-buet-skjerm-sort 

Takk for info ..... ikke lett dette med de forskjellige modeller. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden skrev Kenneth Sivertsen:

Takk for svar.

Hvilken av disse bruker han i film /YouTube i dette emne . ( SAMSUNG'S CHG90 49"inch Ultra Wide 32:9 QLED 144hz )

Er Samsung G9 denne , som ikke du ønsket ?  ....... ( som er på tilbud nå kr 9995 )    https://www.elkjop.no/product/gaming/gamingskjerm/181265/samsung-odyssey-c49g95-49-buet-gamingskjerm?utm_id=Pricecomparison2989_5_False&utm_medium=Pricecomparison

 

Og dette  lillebroren Samsung 49" C49RG90 ,  som du har nå   https://www.elkjop.no/product/gaming/gamingskjerm/27487/samsung-odyssey-c49rg90s-49-buet-skjerm-sort 

Takk for info ..... ikke lett dette med de forskjellige modeller. 🙂

Det er korrekt det du skriver ang. de to monitorene. I den video'n bruker han en slik som min. De med hvit bakdel har som sagt mere kurvatur.

Hvis du har muligheten til å se den CHG90 (hvit bakdel) modellen så ser du det jeg mener. Flere Elkjøp butikker har den utstilt. Og 10k er jo en veldig bra pris.

Jeg så den i en Elkjøp butikk, satte meg ned i passe avstand og fant ut at den ikke passet meg. Men det er bare min mening.

Prisene har nok gått noe ned pga at det kommer en ny Samsung monitor, men da snakker vi om ca 22K for den nye. For meg så er den jeg kjøpte helt perfekt.

Fint med 240 hz skjerm, men min med kun 120hz er helt silkemyk.

Pass på at du kjøper en 1440p modell og ikke en 1080p modell. Tror Samsung forsøker å kvitte seg meg noen, de er den gamle modellen.

En siste tips som er svært viktig på disse 49" monitorene er at du skrur på foten på monitoren mens monitoren fremdeles ligger i esken, og løfter monitoren ut av esken men du holder kun i foten.

Disse monitorene tåler visstnok ikke så mye før de skades. Det skader ikke å være forsiktig.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt en 'forrige generasjons' 49" fra Samsung i omkring ett år nå - den har ikke så voldsom kurve som Samsung G9 som er på tilbud - og jeg er ærlig talt ikke sikker på om jeg ville hatt mer - på den annen side har jeg ikke prøvd - men jeg er skeptisk.

 

Jeg er i alle fall ikke i tvil om at det var en voldsom oppgradering fra 34" til 49" Både for daglig bruk, og i spill.
Men vær klar over at du gir GPUen en grådig mye større oppgave med en sånn oppløsning og FOV!

Ser at du også har 3090 - da er det ikke den det skal stå på, sånn sett. Men ikke forvent å kjøre alle spill på full grafikk selv om du har 3090 - 5120x1440 er en ganske heftig jobb å produsere bilder til. Med det sagt; jeg ville gått for lavere grafikk og 49" hvilken dag som helst i stedet for 32" eller 34" og alt på "super duper ultra"-grafikk.

Endret av Ola Haldor Voll
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det denne 49" etter gode råd her inne , og fra  gaming - avdeling gutta fra Elkjøp....  https://www.elkjop.no/product/gaming/gamingskjerm/27487/samsung-odyssey-c49rg90s-49-buet-skjerm-sort 

Kan bli bra dette i MSFS 2020 og X-Plane 11/12 de neste årene sammen med denne ...  HP Omen 30L GT13 -1829  - i7 11700K / 32GB RAM / 3000GB SSD+HDD / RTX3090 .

Håper  nedlasting av MSFS 2020 samt oppgraderinger ( + div add-ons)  går smertefritt . ( har lest div plasser at dette ikke alltid går så bra ........ ) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
31 minutter siden skrev Kenneth Sivertsen:

Da ble det denne 49" etter gode råd her inne , og fra  gaming - avdeling gutta fra Elkjøp....  https://www.elkjop.no/product/gaming/gamingskjerm/27487/samsung-odyssey-c49rg90s-49-buet-skjerm-sort 

Kan bli bra dette i MSFS 2020 og X-Plane 11/12 de neste årene sammen med denne ...  HP Omen 30L GT13 -1829  - i7 11700K / 32GB RAM / 3000GB SSD+HDD / RTX3090 .

Håper  nedlasting av MSFS 2020 samt oppgraderinger ( + div add-ons)  går smertefritt . ( har lest div plasser at dette ikke alltid går så bra ........ ) 

 

Du vil nok ikke angre på det kjøpet. 👍 Som sakt, litt tilvenning med bredden men det går greit etter en stund. Gratulere.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med kjøpet, forsiktig når du tar den ut av esken. Fest foten først og bruk denne til å løfte ut monitoren. Ikke ta i rammen på den.

Du kommer også til å "miste" musepekeren 😁 så gjør pilen litt større! Stor monitor vet du...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...