Gå til innhold

Vifte støy fra PC


Jan Nergaard

Anbefalte innlegg

Har oppdaget noe spesielt hos meg når jeg kjører MSFS. Vifte/viftene i PC'en begynner å jobbe og støye noe voldsomt når jeg begynner en flight, faktisk også når jeg står ute i menyene. Har prøvd å isolert hvilke av viftene dette gjelder gjennom AI Suite 3, men har ikke blitt noe klokere. Ser kabinettviftene ligger på ca. 550rpm. CPU vifta ligger på mellom 1000 og 1700 rpm. Har prøvd å sett viftene på diverse preset (silent, standard osv.) uten at jeg har merket noe forskjell. Har snakket med Komplett flere ganger ang. dette. De mener det må være noe feil med CPU vifta eller PSU'en. Men jeg synes det høres rart ut, merker jo ikke dette på noen andre spill. Er det noen andre som opplever det samme eller har opplevd det som kan gi meg noen tips? Hadde ikke dette problemet når simen kom ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er enten CPU eller PSU vifta. Jeg pleier å bruke Noctua vifter for CPU'er, og innkjøpe PSU'er (strømforsyninger) som er kjent for å være stille. Men da koster det litt. Det hjelper og å bruke kjente kabinetter som har et godt rykte for å være stille... mine erfaringer med Fractal Design kabinetter er meget gode, og de slår Corsair kabinetter ned i støvlene.

Multicom leverer PC'er med Fractal Design, og ukjent merke CPU kjølere som er kliss like Noctua sine. Første gang jeg slo på min nye stasjonære fra Multicom, trodde jeg den ikke virket, for jeg hørte ikke noe, men da var den i gang.

Uansett bra design, blir det nok litt bråk uansett, spesielt om man bruker gamle simulatorer som er kjent for å være CPU intensive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden skrev Andrew Thomsen:

Det er enten CPU eller PSU vifta. Jeg pleier å bruke Noctua vifter for CPU'er, og innkjøpe PSU'er (strømforsyninger) som er kjent for å være stille. Men da koster det litt. Det hjelper og å bruke kjente kabinetter som har et godt rykte for å være stille... mine erfaringer med Fractal Design kabinetter er meget gode, og de slår Corsair kabinetter ned i støvlene.

Multicom leverer PC'er med Fractal Design, og ukjent merke CPU kjølere som er kliss like Noctua sine. Første gang jeg slo på min nye stasjonære fra Multicom, trodde jeg den ikke virket, for jeg hørte ikke noe, men da var den i gang.

Uansett bra design, blir det nok litt bråk uansett, spesiealt om man bruker gamle simulatorer som er kjent for å være CPU intensive.

Ja, var i BIOS å satte viftene til PWM og silent, ble kanskje litt bedring. Men ikke mye. Bruker et kabinett fra Fractal (støydempende) Bruker denne cpu viften, ser ut som den skal være veldig stillegående https://www.komplett.no/product/831518/datautstyr/pc-komponenter/vifterkjoelingvannkjoeling/cpu-luftkjoeling/noctua-nh-u9s-cpu-kjoeler#

Bruker denne PSU'en https://www.komplett.no/product/1136575/datautstyr/pc-komponenter/stroemforsyning/enheter/seasonic-core-gc-500-500w-psu#

Men det er rart at jeg fikk dette "fenomenet" nå. Som sagt så hadde jeg ikke det når MSFS kom ut eller på andre spill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lukk opp PC kassa og hør hvor lyden kommer fra, om det er cpu, gpu eller noen av de andre viftene.

CPU viften skal kobles til riktig sted på hovedkortet. Vet ikke hva slags grafikkkort/hovedkort du har, men tipper det grafikkkortet er den du hører mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden skrev BJM62:

Lukk opp PC kassa og hør hvor lyden kommer fra, om det er cpu, gpu eller noen av de andre viftene.

CPU viften skal kobles til riktig sted på hovedkortet. Vet ikke hva slags grafikkkort/hovedkort du har, men tipper det grafikkkortet er den du hører mest.

Komplett har sendt meg to nye kabinett vifter. Har ikke fått montert de enda. Grafikk kortet jeg bruker er MSI RTX 2070 Gaming Z, skal vist være et veldig stille kort. Har faktisk tenkt på om det kan være det jeg hører viftene på. Har installert MSI Afterburner, men det er et program jeg er litt usikker på enda. Hovedkortet er Asus ROG Strix B360-F Gaming

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et MSI kort i den andre pc'n selv, gå inn i afterburner og sjekk at du ikke har satt på overklokking. Det kan jo være det.

Kan ikke så mye i Afterburner, men jeg tror det skal stå på AUTO. Titt inn i pc'n og se at begge viftene på grafikkkortet ditt går under last.

Sett ned oppløsningen i monitoren din og detaljene i MSFS helt ned og se om viftestøyen blir mindre.

Endret av BJM62
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette vil nok avhenge litt av luftstrømmen i kabinettet ditt, men erfarer selv at spesielt FS2020 er krevende for maskina. AISUITE3 inneholder FanXpert4, og presets i denne avgjør hvordan maskina håndterer viftereguleringen.

Her kan du selv justere de ulike modusene Silent, Standard, Turbo og Full Speed mtp på ønsket rpm-innslag på ulike temperaturer. Selv har jeg justert opp vifteregulering til å øke rpm til feks 75% på en lavere temperatur feks 65grader slik at full storm ikke inntrer før tempen overstiger dette. Husk at de ulike viftene du har i kabinettet kan ha forkjellige spesifikasjon ifa støy og rpm.

Kjør viftene på ulike hastigheter for å bedømme lydsjenanse og hva som er akseptabelt for deg. Kjør simmen og prøv de ulike hastighetene for å se hvilken temperatur du havner på, selv kjører jeg med en viftebelastning som gjør at min overklokkede 10900K ikke ligger over 65 grader under load.

Jeg har ikke et spesielt godt kabinett, men flere enn meg setter GPU'en på en skikkelig prøve med høye settings, denne stanger i taket med 99% effekt under hele seansen hvilket gjør at GPU'en går for fulle mugger, CPU'en belastes også hardt, over tid forplanter all denne energien/varmen seg også til minnebrikker og kabinett slik at den akkumulerte temperaturøkningen krever en del sirkulasjon ifa vifterotasjon. (Støvfjerning i filter og et ikke alt for varmt rom hjelper selvfølgelig også godt)

Korriger meg gjerne om noe av det jeg skriver er feil, så kan jeg rette opp i eventuell feilpraksis selv. Men dette synes å fungere fint på mitt system med relativt lav viftestøy og temperaturer på både CPU og GPU.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden skrev Roger J:

Dette vil nok avhenge litt av luftstrømmen i kabinettet ditt, men erfarer selv at spesielt FS2020 er krevende for maskina. AISUITE3 inneholder FanXpert4, og presets i denne avgjør hvordan maskina håndterer viftereguleringen.

Her kan du selv justere de ulike modusene Silent, Standard, Turbo og Full Speed mtp på ønsket rpm-innslag på ulike temperaturer. Selv har jeg justert opp vifteregulering til å øke rpm til feks 75% på en lavere temperatur feks 65grader slik at full storm ikke inntrer før tempen overstiger dette. Husk at de ulike viftene du har i kabinettet kan ha forkjellige spesifikasjon ifa støy og rpm.

Kjør viftene på ulike hastigheter for å bedømme lydsjenanse og hva som er akseptabelt for deg. Kjør simmen og prøv de ulike hastighetene for å se hvilken temperatur du havner på, selv kjører jeg med en viftebelastning som gjør at min overklokkede 10900K ikke ligger over 65 grader under load.

Jeg har ikke et spesielt godt kabinett, men flere enn meg setter GPU'en på en skikkelig prøve med høye settings, denne stanger i taket med 99% effekt under hele seansen hvilket gjør at GPU'en går for fulle mugger, CPU'en belastes også hardt, over tid forplanter all denne energien/varmen seg også til minnebrikker og kabinett slik at den akkumulerte temperaturøkningen krever en del sirkulasjon ifa vifterotasjon. (Støvfjerning i filter og et ikke alt for varmt rom hjelper selvfølgelig også godt)

Korriger meg gjerne om noe av det jeg skriver er feil, så kan jeg rette opp i eventuell feilpraksis selv. Men dette synes å fungere fint på mitt system med relativt lav viftestøy og temperaturer på både CPU og GPU.

Slik ser det ut hos meg. Har mistanke om at synderen er GPU viftene. Ytelsen er nesten på 100%

Ytelse_GPU_CPU.jpg

Fanxpert_2.jpg

Fanxpert_1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden skrev Morten Isaksen:

Tror det ikke er gpu'en. Har de samme tallene som deg ved at den benytter 96-98% og 77 grader hele tiden.   Har et standard møkkakabinett fra Komplett med dårlig lufting, men har ingen viftestøy.  CPU min er noe lavere med ca 45%.  
Ultra opp med Intel 10900k & rtx3080

Da har jeg ingen anelse hva det kommer av. Har det kun når jeg kjører MSFS. Merker ingen forskjell når jeg trykker på de forskjellige modusene (Silent, standard, turbo og full speed) Har vært i Bios'en også å prøvd å satt viftene til PWM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på de screenshotene du viste er jo cpu-tempen din fin og viftene jobber ikke på max turtall. Hadde du denne støyen når skjermdumpene fant sted så ligger ikke støyproblemet i at viften(e) til kjøling av CPU går for fulle mugger iallefall.

Selv bruker jeg CPUID HW Monitor for å se på øyeblikksbildet og maxavlesningene under en spilløkt. Da får du en god indikasjon på hvilke komponenter som går varme og på eventuell full ytelse. 

Jeg er absolutt ingen ekspert på området men håper du finner ut av dette. (Om man skal se humoristisk på situasjonen har du et veldig troverdig lydbilde i forhold til situasjonen i cockpit på B737 under flygning) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden skrev Roger J:

Med tanke på de screenshotene du viste er jo cpu-tempen din fin og viftene jobber ikke på max turtall. Hadde du denne støyen når skjermdumpene fant sted så ligger ikke støyproblemet i at viften(e) til kjøling av CPU går for fulle mugger iallefall.

Selv bruker jeg CPUID HW Monitor for å se på øyeblikksbildet og maxavlesningene under en spilløkt. Da får du en god indikasjon på hvilke komponenter som går varme og på eventuell full ytelse. 

Jeg er absolutt ingen ekspert på området men håper du finner ut av dette. (Om man skal se humoristisk på situasjonen har du et veldig troverdig lydbilde i forhold til situasjonen i cockpit på B737 under flygning) :)

Ok, takk. Skal prøve å legge det inn å se hva jeg det viser. Ja, det er sant. Det blir jo en del mer "realistisk" 🙂 Men på skjermbildene så flyr jeg en a320 😉, ikke en B737. Hvis jeg ikke finner ut av det så får jeg begynne å bruke gamingheadsett 🙂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden skrev Roger J:

Med tanke på de screenshotene du viste er jo cpu-tempen din fin og viftene jobber ikke på max turtall. Hadde du denne støyen når skjermdumpene fant sted så ligger ikke støyproblemet i at viften(e) til kjøling av CPU går for fulle mugger iallefall.

Selv bruker jeg CPUID HW Monitor for å se på øyeblikksbildet og maxavlesningene under en spilløkt. Da får du en god indikasjon på hvilke komponenter som går varme og på eventuell full ytelse. 

Jeg er absolutt ingen ekspert på området men håper du finner ut av dette. (Om man skal se humoristisk på situasjonen har du et veldig troverdig lydbilde i forhold til situasjonen i cockpit på B737 under flygning) :)

Her er hva CPUID HW viser + MSI Afterburner (her har jeg ikke justert på noe). Det er ingen tvil nå at det er viftene på skjermkortet som støyer. De er på nesten 2900 rpm på det høyeste. Når støyen roer seg ned litt går de ned til rundt 1600 rpm. Mulig jeg kan justere noe i Afterburner, men her må jeg si jeg er usikker

CPUID_MSI_AFTBU_2.jpg

CPUID_MSI_AFTBU.jpg

CPUID_GPU_FAN.jpg

CPUID_CPU_CHAS_FAN.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden skrev Jan Nergaard:

Her er hva CPUID HW viser + MSI Afterburner (her har jeg ikke justert på noe). Det er ingen tvil nå at det er viftene på skjermkortet som støyer. De er på nesten 2900 rpm på det høyeste. Når støyen roer seg ned litt går de ned til rundt 1600 rpm. Mulig jeg kan justere noe i Afterburner, men her må jeg si jeg er usikker

 

Testet litt med mitt oppsett i msfs som du kan sammenligne med. 100% GPU over lengre tid og fortsatt ingen støy (så vidt jeg hører viften)
Har noe lavere RPM enn deg. 

image.png.088b8f2565ded45265e94690adf99185.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden skrev Morten Isaksen:

Testet litt med mitt oppsett i msfs som du kan sammenligne med. 100% GPU over lengre tid og fortsatt ingen støy (så vidt jeg hører viften)
Har noe lavere RPM enn deg. 

image.png.088b8f2565ded45265e94690adf99185.png

Hmm. Merkelig. Det er ingen tvil hos meg. Det er viftene på skjermkortet. Hvilke merke har du på kortet? MSI, ASUS...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel kanskje allerede kjørt litt uten sidevegg på kabinettet for å isolere støykilden? Blir kanskje vanskelig å vurderer støynivået uten sidevegg all den tid veggen også isolerer noe, men vil tro viftene kjører på en litt mindre rpm uten vegg/vindu. Gjelder det kun en vifte eller flere? Skal kanskje ikke gjøre dette, men jeg hadde en "raklelyd" i kabinettet mitt, og stoppet hver enkelt vifte med et lett trykk på de enkelte viftene (de spinner raskt opp igjen) og dette gjorde feilsøkingen veldig effektiv. Gjorde vel og merke ikke dette når de gikk for fullt, men fant en vifte med defekt lager. 2070'n har du kanskje hatt en stund, hvordan er det med støvlaget på kjøleribbene bak viftene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden skrev Roger J:

Du har vel kanskje allerede kjørt litt uten sidevegg på kabinettet for å isolere støykilden? Blir kanskje vanskelig å vurderer støynivået uten sidevegg all den tid veggen også isolerer noe, men vil tro viftene kjører på en litt mindre rpm uten vegg/vindu. Gjelder det kun en vifte eller flere? Skal kanskje ikke gjøre dette, men jeg hadde en "raklelyd" i kabinettet mitt, og stoppet hver enkelt vifte med et lett trykk på de enkelte viftene (de spinner raskt opp igjen) og dette gjorde feilsøkingen veldig effektiv. Gjorde vel og merke ikke dette når de gikk for fullt, men fant en vifte med defekt lager. 2070'n har du kanskje hatt en stund, hvordan er det med støvlaget på kjøleribbene bak viftene?

Skal sjekke. Vet i hvert fall at jeg ikke hadde dette problemet da MSFS kom ut i fjor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden skrev Roger J:

Du har vel kanskje allerede kjørt litt uten sidevegg på kabinettet for å isolere støykilden? Blir kanskje vanskelig å vurderer støynivået uten sidevegg all den tid veggen også isolerer noe, men vil tro viftene kjører på en litt mindre rpm uten vegg/vindu. Gjelder det kun en vifte eller flere? Skal kanskje ikke gjøre dette, men jeg hadde en "raklelyd" i kabinettet mitt, og stoppet hver enkelt vifte med et lett trykk på de enkelte viftene (de spinner raskt opp igjen) og dette gjorde feilsøkingen veldig effektiv. Gjorde vel og merke ikke dette når de gikk for fullt, men fant en vifte med defekt lager. 2070'n har du kanskje hatt en stund, hvordan er det med støvlaget på kjøleribbene bak viftene?

Da har jeg funnet ut av det. Fant løsningen på et forum. Ser ut som det er flere som har opplevd det samme. Løsningen er å montere en support bracket under skjermkortet for å løfte det litt opp slik at kjølingen blir mere stabil. Problemet nå er at jeg mest sannsynlig har ikke tatt vare på bracketen som fulgte med skjermkortet. Så da har jeg et problem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden skrev Jan Nergaard:

Da har jeg funnet ut av det. Fant løsningen på et forum. Ser ut som det er flere som har opplevd det samme. Løsningen er å montere en support bracket under skjermkortet for å løfte det litt opp slik at kjølingen blir mere stabil. Problemet nå er at jeg mest sannsynlig har ikke tatt vare på bracketen som fulgte med skjermkortet. Så da har jeg et problem

Sånn høres det ut hos meg. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt du vil finne ut av det der, ikke spesielt behagelig å høre på. Håper det hjelper med støttebrakett, finner alltids noe som kan støtte opp for avlastning :) MSI Afterburner ble nevnt tidligere, du kan jo sette viftereguleringen til et akseptabelt støynivå hvor kjøleeffekten fortsatt er god. Men det fordrer at man følger med på temperaturen på GPU under belastning (mulig den tar over styringa om det blir for varmt, det vet jeg ikke) men da skal du iallefall slippe intervallblåsinga. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...