Gå til innhold

TBM 930 - Kabintrykk


Anbefalte innlegg

Forsøkte å fly en tur mellom Melbourne og Sydney, og fikk beskjed om å legge meg i FL330. Første problem som melder seg er at når jeg først har fått klarering til FL170 så henger ATC seg opp og melder i 10 minutter at jeg vennligst må komme meg opp i FL170 - selv om jeg beviselig ligger akkurat der jeg skal ligge - på 17.000 fot. Riktig QNH og greier 😞

Senere når jeg vel passerer FL310 så dukker det opp et par meldinger om at differansen i lufttrykket er for høyt, og at jeg enten må ta på oksygenmaske, eller fly lavere. Fant ikke ut av det, og kjempet meg ned til 18.000 fot. Flyet nektet for øvrig også å fly fortere enn 170 knop med denne meldingen.

Hvor på TBM'en kan man justere kabintrykket? Er det simulert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trykk kabinen vIl ‘slite’ med å opprettholde trykket om du klatrer med FLC (for eksempel ca 2000ft min) fra SL til ca  FL200-250, da er forskjellen inne i kabin for stor og alarmen går  (diff psi) på et sted mellom 5000-6000’. En må derfor redusere climb inntil kabintrykket ‘får jobbet seg inn’ til over ca 6000’ prøv med VS 1000’ eller fly level noen minutter.. da går alarmen av og kan forsette climb (Max FL300, kabin vil da ha et trykk tilsvarende 10 000’)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

The Daher TBM 930 can climb to its certified ser-
vice ceiling of 31,000 ft. in just over 18 min. when
departing from sea level at its maximum takeoff
weight.
This performance exceeds the vast majority of tur-
boprops and some light jets, allowing the operator
to climb faster above weather and to fly more of the
trip at higher, more fuel-efficient altitudes – reducing
operating costs while at the same time enhancing
passenger comfort.
 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dvs om du klatrer med 1722’ min fra SL til FL310 skal du i teorien ikke få trykk kabin alarm… om vi tolker reklamen fra Daher TBM…Jeg har nok klatret med typisk 2100’ min og fått kabin alarm på ca FL210… Får ta en test med 1700’ !!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser i PoH (Pilot Operation Handbook) section 5 er listet opp endel MCXL verdier for forskjellige vekter og temperaturer( En må merke seg at i varmt vær minker performance) Om ‘bleed står i ‘HI’ øker også tiden til ønsket høyde samt af fuel forbruket øker 1-2%. Max climb power 100% TRQ er utgangspunktet for alle climb settings.

Så her er mulighetene for å være testpilot å sjekke om teori stemmer med praksis ! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...