Gå til innhold

CRJ 700 (og andre airliners)


Anbefalte innlegg

Hei, 

Har lastet ned aerosoft sin CRJ 550/700. 
 

I utgangspunktet veldig fornøyd, men en ting jeg sliter med og det vil jeg sikkert slite med om jeg flyr andre airliners også. 
 

Det er å fly manuelt og samtidig f.eks skifte frekvenser, forskjellige høyder på autopilot, fordi da må jeg ta blikket vekk fra kunstige horisonten og om det da er dårlig sikt eller mørkt så har jeg ingen visuell referanse når jeg driver å fitler med musa for å trykke på rett knapp opp og ned osv, når jeg etter 30 sekunder kommer tilbake til utgangspunktet på bildet så er jeg 1000 fot for høyt, feil kurs, feil hastighet alt er bare feil. Og ATC er ikke fornøyd. 
 

Så jeg er litt på om jeg skulle kjøpt meg radio/autopilot som hardware, ikke nødvendigvis typespesifisert til ett bestemt fly, men det må jo fungere. Så at hvis man kjøper spesifikt til 737 eller airbus så var det i allefall svindyrt…

Noen som har noen tips/linker? 
 

Jeg har forsåvidt 2 dataskjermer, men den ene bruker jeg normalt til navigraph. 
 

Er også litt spent på å høre hvordan andre simmere løser problemstillingen min😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste tipset jeg kan komme med er å trimme mest mulig stabilt. Enten når jeg klatrer i ønsket vinkel eller horisontalt om jeg ikke ønsker å stige. Jeg bruker riktignok Trackir som gjør jobben med å se seg rundt i cockpit ganske mye enklere i hektiske situasjoner. Ellers er det lurt å alltid stille høyde og heading før takeoff, slik at man får minst mulig arbeid lengre frem i tid. Følger jeg SID ut fra RNW35 i Bergen, setter jeg f.eks 6000 ft og 350 grader på heading før jeg pusher fra gate. Samme prinsipp på approach, der NAV er satt til riktig radio frekvens sammen med kurs så fort jeg vet rullebane/approach jeg får. Jeg flyr alltid offline, så det med ATC bryr jeg meg ikke om.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den situasjonen jeg var var jeg forsåvidt stabil på 2500 fot, men i det jeg satt ut siste hakket med flaps og skulle til å intercepte glideslopen fikk jeg ei stigning på flyet sånn det klatret 500 fot over, og da er alt ødelagt. Trimmen er feil, man tar opp flapsen, man får nye headinger og høyder for å ta approachen igjen. Da er man ikke stabil lengre i det hele tatt, trimmen er feil, farten blir etterhvert høyere osv. problemet er at man må tatt vekk øynene fra instrumentene. Tror det hadde vært hakket enklere i virkeligheten eller i en fullspekket simulator der man kan holde flyet stabilt, og man bare strekker hånden ut for å vri på de knobbene man vil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg i litt mer (ok, litt mer enn litt) og kjøp en StreamDeck ? Der kan du stille inn nøyaktig hva du vil knappen skal gjøre, og det finnes en egen modul for flightsim hvor du kan gå inn og endre på radiofrekvenser, heading, alt, vs, osv.. Veldig kjekt og anbefales :)

Driver du med andre spill eller programmer hvor noe sånt er kjekt å ha, er det ikke så mye å tenke på 🤑

 

Fant en video

 

 

Endret av Ola Haldor Voll
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden skrev Jan Olav Hansen:

Hei, 

Har lastet ned aerosoft sin CRJ 550/700. 
 

I utgangspunktet veldig fornøyd, men en ting jeg sliter med og det vil jeg sikkert slite med om jeg flyr andre airliners også. 
 

Det er å fly manuelt og samtidig f.eks skifte frekvenser, forskjellige høyder på autopilot, fordi da må jeg ta blikket vekk fra kunstige horisonten og om det da er dårlig sikt eller mørkt så har jeg ingen visuell referanse når jeg driver å fitler med musa for å trykke på rett knapp opp og ned osv, når jeg etter 30 sekunder kommer tilbake til utgangspunktet på bildet så er jeg 1000 fot for høyt, feil kurs, feil hastighet alt er bare feil. Og ATC er ikke fornøyd. 
 

Så jeg er litt på om jeg skulle kjøpt meg radio/autopilot som hardware, ikke nødvendigvis typespesifisert til ett bestemt fly, men det må jo fungere. Så at hvis man kjøper spesifikt til 737 eller airbus så var det i allefall svindyrt…

Noen som har noen tips/linker? 
 

Jeg har forsåvidt 2 dataskjermer, men den ene bruker jeg normalt til navigraph. 
 

Er også litt spent på å høre hvordan andre simmere løser problemstillingen min😊

Samme problemstilling har du i virkeligheten også hvis du f.eks flyr IFR i en eldre GA maskin uten autopilot. Ikke alltid like enkelt og arbeidsbelastningen blir ofte skyhøy. Da er det ekstra viktig å fintrimme så du i prinsippet kan slippe stikka og flyet flyr selv. Selv har jeg programmert inn AP og FD på hotas. Fungerer greit i simmen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...