Sauron Skrevet 22. juli 2021 Del Skrevet 22. juli 2021 Holder på med ENAN og ønsker i utgangspunktet å benytte en del ting som taxiways, aprons etc siden dette ble forbedret noe i nordic update. Problemet er når jeg laster inn prosjektet så forsvinner taxiways etc. Jeg har ikke satt delete under properties på noen av temaene. Når jeg lukker prosjektet så ser det ut som om at der har vært endringer i terrenget også som på en måte da settes tilbake når prosjektet lukkes. Jeg trodde om jeg opprettet en flyplass så ville alt være som det er inntil jeg gjør endringer. Stemmer dette? Ser at runway også er noe ujevn og jeg kan ikke huske den var slik før jeg opprettet prosjektet. Hva er rett metode for å beholde det meste av default flyplass men hvor jeg endrer bygninger og slikt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetil WombiiActual Skrevet 23. juli 2021 Del Skrevet 23. juli 2021 Om du ikke har satt delete på noen av valgene skal de bli værende. Du vil mest sannsynlig likevel se at aprons og visuell del av default taxiways ikke tegnes opp i scenery editor. Det at terrenget endrer seg er sannsynligvis fordi defaultflyplassen har en enorm flatten rundt rullebanen som fjerner høydeinformasjonen. Denne blir kanskje fjernet når du lager en ny flyplass på stedet, i alle fall hvis du fjerner original rullebane. Vær oppmerksom på at dersom du ikke lager ny rullebane, nye taxiways og ny parking så vil ikke noe form for AI fungere, og sannsynligvis ikke autotuning av ILS. Dersom du kun ønsker å plassere bygninger så er det kanskje mulig å lage kun scenery, ikke airport pakke? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sauron Skrevet 23. juli 2021 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2021 1 time siden skrev Kjetil Garpestad: Om du ikke har satt delete på noen av valgene skal de bli værende. Du vil mest sannsynlig likevel se at aprons og visuell del av default taxiways ikke tegnes opp i scenery editor. Det at terrenget endrer seg er sannsynligvis fordi defaultflyplassen har en enorm flatten rundt rullebanen som fjerner høydeinformasjonen. Denne blir kanskje fjernet når du lager en ny flyplass på stedet, i alle fall hvis du fjerner original rullebane. Vær oppmerksom på at dersom du ikke lager ny rullebane, nye taxiways og ny parking så vil ikke noe form for AI fungere, og sannsynligvis ikke autotuning av ILS. Dersom du kun ønsker å plassere bygninger så er det kanskje mulig å lage kun scenery, ikke airport pakke? Ja kunne laget kun bygninger men er litt usikker på om jeg ikke burde rage nye rwy osv. Men for å si det slik; kan man ikke lage flyplass uten at alt av høydeinfo forsvinner innenfor flyplassgrensen? Tenker da på dette med flattening? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetil WombiiActual Skrevet 24. juli 2021 Del Skrevet 24. juli 2021 Default flyplasser legger en stor flatten som overskriver det fine nye elevation mesh som vi har fått i world update 5. Som regel strekker det seg flere kilometer utenfor flyplassen. Dersom du lager en ny flyplass så forsvinner denne flatten og det skikkelige defeult meshet kommer fram. Dersom du så legger til en runway vil du se at terrenget blir flatt igjen. Det er fordi runway har innebygd terraforming som du ikke kan deaktivere. Du kan sette runway terraforming falloff til 1 meter for å se at det fine terrenget kommer tilbake med en flat rullebane skåret ned. Det naturlige neste steget da vil være å sette en høydeprofil på runway for å matche terrenget. Ikke gjør det. Runway høydeprofil har ingen smoothing og den blir forferdelig humpete. Lag heller et terraforming rektangel med riktig profil som dekker litt utenfor rullebanen og har et par hundre meter falloff. Sett priority til 11. Nå har du i teorien en flyplass med riktige høydedata og en rullebane med riktig profil. Det er en annen catch også. Asobo har nå lagt en flatten på noen hundre meter langs alle kystlinjer. Dette for å unngå problemet med at vannet strekker seg oppover fjellsidene. Dersom du lager en flyplass langs en kyst, som Bodø eller Andøya så vil dette også gjøre flyplassen ekstra flat. Dersom du ønsker å dra opp flyplassen til riktig høyde må du dessverre gjøre en del manuell terraforming. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sauron Skrevet 24. juli 2021 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2021 12 minutter siden skrev Kjetil Garpestad: Default flyplasser legger en stor flatten som overskriver det fine nye elevation mesh som vi har fått i world update 5. Som regel strekker det seg flere kilometer utenfor flyplassen. Dersom du lager en ny flyplass så forsvinner denne flatten og det skikkelige defeult meshet kommer fram. Dersom du så legger til en runway vil du se at terrenget blir flatt igjen. Det er fordi runway har innebygd terraforming som du ikke kan deaktivere. Du kan sette runway terraforming falloff til 1 meter for å se at det fine terrenget kommer tilbake med en flat rullebane skåret ned. Det naturlige neste steget da vil være å sette en høydeprofil på runway for å matche terrenget. Ikke gjør det. Runway høydeprofil har ingen smoothing og den blir forferdelig humpete. Lag heller et terraforming rektangel med riktig profil som dekker litt utenfor rullebanen og har et par hundre meter falloff. Sett priority til 11. Nå har du i teorien en flyplass med riktige høydedata og en rullebane med riktig profil. Det er en annen catch også. Asobo har nå lagt en flatten på noen hundre meter langs alle kystlinjer. Dette for å unngå problemet med at vannet strekker seg oppover fjellsidene. Dersom du lager en flyplass langs en kyst, som Bodø eller Andøya så vil dette også gjøre flyplassen ekstra flat. Dersom du ønsker å dra opp flyplassen til riktig høyde må du dessverre gjøre en del manuell terraforming. Crap! Blir jo aldri ferdig med dette….😅 Noen her inne som vil ha et samarbeidsprosjekt om ENAN? 😅🛫 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dag Baardsen Skrevet 24. juli 2021 Del Skrevet 24. juli 2021 (endret) 31 minutter siden skrev Sauron: Crap! Blir jo aldri ferdig med dette….😅 Noen her inne som vil ha et samarbeidsprosjekt om ENAN? 😅🛫 Hadde vært en glede, men i varmen har jeg måttet lagt bort simmen noen dager og er stort sett offline. Sitter på et kott som blir overopphetet så snart det passerer 20 grader ute, så til og med 10 minutter blir for mye. Ellers begynte jeg på en dok slik at du kan hente og bearbeide høydedata fra Kartverket for bruk på flyplasser (eller scenery ellers). Hvis du begynner med denne og så avslutter med denne dok'en bør du være godt dekket. Og så kan vi ta spørsmål underveis. Er du på Discord? kontakt meg gjerne der gjennom brukernavnet daghb#6967. Med dette slipper du å gjøre manuell terraforming og får alt servert fra Kartverket. Endret 24. juli 2021 av Dag Baardsen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sauron Skrevet 24. juli 2021 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2021 (endret) 13 minutter siden skrev Dag Baardsen: Hadde vært en glede, men i varmen har jeg måttet lagt bort simmen noen dager og er stort sett offline. Sitter på et kott som blir overopphetet så snart det passerer 20 grader ute, så til og med 10 minutter blir for mye. Ellers begynte jeg på en dok slik at du kan hente og bearbeide høydedata fra Kartverket for bruk på flyplasser (eller scenery ellers). Hvis du begynner med denne og så avslutter med denne dok'en bør du være godt dekket. Og så kan vi ta spørsmål underveis. Er du på Discord? kontakt meg gjerne der gjennom brukernavnet daghb#6967. Med dette slipper du å gjøre manuell terraforming og får alt servert fra Kartverket. Skulle ønske jeg var plaget med varme her nord…tror det har regnet i tre uker i strekk…. Imidlertid har jeg to unger som har skolefri til runt 20 august og kona har hjemmekontor. Får ikke mange minuttene i slengen i SDK under slike forhold. Forøvrig har jeg så langt brukt mye tid på å lage bygninger i Blender. Har akkurat fullført den sivile delen, tårnet og et par hangarer. Videre en del i havna rundt fyrtårnet, terraformet det meste av holmer slik at de ikke er paddeflat..:) Men mye gjenstår..😅 Skal se på det du henviser til og kan også ta kontakt på Discord om det er noe. Og skulle noen andre ha tid og lyst til et prosjekt er det bare å ta kontakt..:) Endret 24. juli 2021 av Sauron Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.