Gå til innhold

Lage obstacle lights i Blender?


Sauron

Anbefalte innlegg

Hei,

Har behov for å lage noen røde obstacle lights til blant annet master, bygninger, fjell osv. Lager man lyset i blender, så lyser det opp området men man ser ikke selve lyskilden/pæren. Noen som har tips om hvordan man får et rødt lys til å vises på en stor avstand uten å lyse opp området i en enorm radius? Finnes det lys i SDK som kan brukes til formålet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et stort problem. Dersom du vil ha et lysende objekt lager du objektet og setter et emissive material på det. Problemet er at objektet forsvinner på avstand når det blir for lite. Noen løser dette med flere LODs der det lysende objektet er større i hver LOD.

MSFS har innebygde lys som brukes til runway lys og lignende. Disse skaleres ikke med avstand. Dersom mastene skal i en flyplasspakke kan du bruke light presets i airport properties for å lage et slikt rødt lys og plassere de ut med LightRows. Du kan deretter heve posisjonen til lyset med LightSupport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden skrev Kjetil Garpestad:

Dette er et stort problem. Dersom du vil ha et lysende objekt lager du objektet og setter et emissive material på det. Problemet er at objektet forsvinner på avstand når det blir for lite. Noen løser dette med flere LODs der det lysende objektet er større i hver LOD.

MSFS har innebygde lys som brukes til runway lys og lignende. Disse skaleres ikke med avstand. Dersom mastene skal i en flyplasspakke kan du bruke light presets i airport properties for å lage et slikt rødt lys og plassere de ut med LightRows. Du kan deretter heve posisjonen til lyset med LightSupport.

Utrolig at en så enkel ting skal være vanskelig å få til. Har et rødt lys på Andenes som svever i løse luften der hvor det skal finnes en mast. Masten er ikke der men de har laget et rødt lys på natten som svever i luften. Trodde jeg skulle finne det lyset i det minste, men nei…

Kan sikkert prøve å se om jeg får til noe med LOD, men har ikke jobbet noe med det.  Så et annet spørsmål jeg kom på; hvordan gjør du/dere det med gjerder? Ligger jo en del i SDK men problemet mitt er at seksjonene begynner og slutter med en gjerdpåle. Når to seksjoner da settes sammen må man sette påle over påle. Kan sikker justeres overlapp hvis gjerdet er helt rett men man får jo problemer i hjørner og hvis seksjonene har vinkel på hverandre. Tips?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden skrev thomassonor:

Funnet et rødt lys i nyere utgaver av SDK. Heter "Red_collision" 😀

Hmm...er det det som heter B_CollisionRed? Jeg får de frem i sceneriet men ikke i selve pakken. Da vises de ikke... Noen som vet hvorfor eller har samme erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pussige greier....følgende viser seg: Når jeg kommer nært nok der lyset er plassert kommer det plutselig frem. Da kan man zoome tilbake igjen og lyset vises. Det er akkurat som om man må nært nok for å "slå det på" og så er det ok etter det... Ja til og med om det er lyst ute...

Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden skrev Finn Kristoffer Hansen:

På Hammerfest brukte jeg nye "light presets" i airport-fanen for å få simmen til å spawne inn røde beacon lys på kranene like utenfor rullebanenenden :) 

Er det kun lyset man får eller også selve «lampen»?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...