Gå til innhold

Braathens DC-6 farger. Blått eller helt svart?


WF971 3/4

Anbefalte innlegg

Goddagen

Jeg vokste opp med Braathens da de hadde 737 men fløy aldri med dem. Hadde imidlertid alltid inntrykket av at de hadde en mørk blå stripe, akkurat som det norske flagget har et kors i svært mørk blå. Slik som på denne 737'en.

DC-6'en som ble fløyet til Norge hadde imidlertid svart maling.

Plutselig ble jeg usikker. JanT73 hadde en versjon på flightsim.to som jeg faktisk trodde var blå, helt til jeg zoomet skikkelig inn. Nå vet jeg ikke lenger.

Hvilken farge har denne stripen til denne historiske DC-6'en? Er den, etter at man tar høyde for gjenskinn fra himmelen, blå eller svart? Er en svart stripemaling lagt på en annen grunning enn det gjenskinnsmalingen under cockpit er, kanskje?

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden skrev Dag Baardsen:

Ser veldig svart ut på det historiske bildet også. Det vil si, det er et blåskjær der, men det kommer nok av sola/gjenskinn. Du ser det samme går igjen rundt døra, spesielt i overkant/ved det røde feltet.

Ja, jeg skulle likt å tro det var svart, men 

Denne DC-4'en skulle man jo ville si var svart, men LN-Decals gjengir dem ganske så blått -- og er det noen som vil ha det nøyaktig, tenker jeg, så er det vel modellfolkene. 6_9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener at Braathens brukte fargene fra det norske flagget. I så måte er logotypes og striper dyp blå. Gamle bilder er vanskelig å forholde seg til. På dette bildet er ser stripen sort ut, men det gjør også korset i flagget på halen. Ser en på logoen fremst bak cockpit, så ser denne ganske mørk ut også (til tross for at innmaten er lysere blå) https://forums.x-plane.org/uploads/monthly_2019_02/1392727057_0215544(1).jpg.e864732276aee33f698c409be83aad87.jpg

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden skrev Gunnar van der Meeren:

Mener at Braathens brukte fargene fra det norske flagget. I så måte er logotypes og striper dyp blå. Gamle bilder er vanskelig å forholde seg til. På dette bildet er ser stripen sort ut, men det gjør også korset i flagget på halen. Ser en på logoen fremst bak cockpit, så ser denne ganske mørk ut også (til tross for at innmaten er lysere blå) https://forums.x-plane.org/uploads/monthly_2019_02/1392727057_0215544(1).jpg.e864732276aee33f698c409be83aad87.jpg

 

Ja de er uhyre svåra, disse bildarna. Dette er et godt eksempel på hva litt alder kan gjøre, for her har det samme DC-4-flyet i det tidligere vinterfotoet blitt veldig blått, mens beslaget på elevator viser hvor svart skikkelig svart kan være. Så jeg heller mot at det MÅ foreligge NOE blått i den hersens lakken.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden skrev Dag Baardsen:

Jeg personlig ser helt klart mørkeblått og ikke svart på stripa på dette bildet. For meg er det også forskjell mellom fargen på stripa og fargen på den svarte nesemalingen på alle bildene i denne tråden, og det ser for meg ut som stripa har samme blåfarge som flagget på halen.

Jeg er også ganske sikker på at denne stripa er blå, selv om den ser nesten svart ut: https://d3lcr32v2pp4l1.cloudfront.net/Pictures/780xany/3/8/0/75380_braathens_safe_boeing_737200cudohaafke_161212.jpg

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2c/Braathens_SAFE_Fokker_F-28-1000_Manteufel.jpg

https://slides.luftfartsmuseum.no/wp-content/uploads/2020/04/Full_DSC_1146-1920x768.jpg

Endret av Kjetil Garpestad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så gammal at jeg husker :127_older_man: Stripa er mørkeblå, nesen er Svart matt. Fargene er forøvrig de samme som i det norske flagget. Rød: PMS: 186C, CMYK: 2, 100, 85, 6             Blå: PMS: 281C, CMYK: 100, 85, 5, 36

Endret av OddElviz
Lagt til info om farger
  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden skrev OddElviz:

Jeg er så gammal at jeg husker :127_older_man: Stripa er mørkeblå, nesen er Svart matt. Fargene er forøvrig de samme som i det norske flagget. Rød: PMS: 186C, CMYK: 2, 100, 85, 6             Blå: PMS: 281C, CMYK: 100, 85, 5, 36

Magisk! Takk.

Ja jeg fikk sendt mail til Scanprod som viste 2006-årsoppgaven ifm lakking av bl a Olav Kyrre. Og den skulle, utrolig nok, være ca samme farge som det DC'ene hadde, selv om jeg mistenker at prosessen må ha vært en ganske annen. Med forbehold om at ulike monitorer gjengir dette svært ulikt -- her er en veldig blåstripet Kyrre i Bodø, mens her er den samme utendørs. At noe kan males flere ganger og ulikt er ingen hemmelighet, og det kan godt ha vært tilfelle. For eksempel ser man rikelig fargeforskjell på tekst og stripe på dette gamle bildet, med forbehold om at de reflekterer lys fra ulike retninger.

Jeg befattet meg med spørsmålet pga en Braathens-paint av PMDG DC-6, og tenker vi ender på en... en vellldig mørk blå.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...