Gå til innhold

Ting som irriterer i MSFS


Anbefalte innlegg

Den siste uken har jeg tilbrakt en del tid i MSFS. Generelt sett vil jeg si flymodellene er meget bra. Litt småjusteringer men generelt veldig bra. Ground handling trenger litt justering og forbedring. Rudder er fortsatt for sensitiv selv om det ble betydelig bedre etter forrige oppdatering. Turbulens er litt overdrevent og litt for hyppig. Føles veldig bumpy. En annen ting er at turbulensen påvirker pitch planet veldig mye. Det er noe jeg ikke kan si jeg har erfart i virkeligheten. Iallfall ikke i samme grad som i simmen. 

Trenger også sårt en måte å vise zoom level og time acceleration på. 

Ellers ser jeg at propell animasjoner (og forsåvidt jet også i oppstartsfasen) trenger en overhaling. Dem kunne sett bedre ut. Samme med oppstart og nedstengning av motor. Her nærmest bråstopper propellen. Denne dynamikken henger nok igjen fra FSX og trenger overhaling. Og så er det "power lever" animasjon i cockpit som har lag i forhold til min egen input. Den henger et halvt til ett sekund etter. Noen andre som har innspill? Tenkte å få sendt inn noen rapporter i zendesk i håp om at det blir utbedret. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting som irriterer meg:

- Hver gang jeg starter simulatoren fra scratch må jeg inn å kalibrere pedalene til tross for at jeg lagrer settingene hver gang. Gjør jeg ikke dette så blir det fullt utslag på ror/bremser ved lett trykk på pedalene. 

- For hver oppdatering er det ting som fikses men samtidig oppstår nye problem. Vet ikke hvilken oppdatering som førte til endring i modellene, men har flydd mye med Cessna Longituden. Den er nå veldig vanskelig å fly.  Vanskelig å holde wings level og det føles som man balanserer et egg på en knivspiss. Har også det generelle problemet med at pitch, spesielt pitch up, er for brå. Gjør det vanskelig å få en god flare ved landing. Har prøvd å justere sensitiviteten i kalibreringen men til ingen nytte. Ser ut til at utslaget på roret kommer plutselig i den retningen mens ved pitch down går roret mer gradvis…

- Er en turbulens som er der mer eller mindre hele tiden og som ikke virker særlig realistisk. I combo med punktet ovenfor blir det f… så irriterende. 

- At jeg for ofte må starte simulatoren på nytt da jeg kastes ut uten å vite hvorfor.

- Lang oppstartstid.

Vel, dette var noe jeg kom på i farten men det er garantert mer. Samtidig som der er en del irritasjon så er det mye jeg elsker med simulatoren og jeg ville ikke vært den foruten. Prøvde x-plane i går og jeg ble overrasket hvor «dårlig» den så ut visuelt. Husker den ikke slik..:) Dog må jeg si at jeg likte hvordan modellene oppførte seg og skulle ønske jeg kunne overføre dem til MSFS..:) 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simrate display har vært et tema i utvikler videoer.
Inntil Asobo får på plass vil denne gamle FSX lignende funksjonen vise deg SIM rate: Shift+Z Stats » Microsoft Flight Simulator

Tror "Camera Shake" gjør at oppfattelse av Pitch påvirkning blir litt voldsom, piloten får litt kokt spagetti ryggrad. 

 

 

 

Endret av Flightnut
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden skrev Sauron:

Ting som irriterer meg:

- Hver gang jeg starter simulatoren fra scratch må jeg inn å kalibrere pedalene til tross for at jeg lagrer settingene hver gang. Gjør jeg ikke dette så blir det fullt utslag på ror/bremser ved lett trykk på pedalene. 

- For hver oppdatering er det ting som fikses men samtidig oppstår nye problem. Vet ikke hvilken oppdatering som førte til endring i modellene, men har flydd mye med Cessna Longituden. Den er nå veldig vanskelig å fly.  Vanskelig å holde wings level og det føles som man balanserer et egg på en knivspiss. Har også det generelle problemet med at pitch, spesielt pitch up, er for brå. Gjør det vanskelig å få en god flare ved landing. Har prøvd å justere sensitiviteten i kalibreringen men til ingen nytte. Ser ut til at utslaget på roret kommer plutselig i den retningen mens ved pitch down går roret mer gradvis…

- Er en turbulens som er der mer eller mindre hele tiden og som ikke virker særlig realistisk. I combo med punktet ovenfor blir det f… så irriterende. 

- At jeg for ofte må starte simulatoren på nytt da jeg kastes ut uten å vite hvorfor.

- Lang oppstartstid.

Vel, dette var noe jeg kom på i farten men det er garantert mer. Samtidig som der er en del irritasjon så er det mye jeg elsker med simulatoren og jeg ville ikke vært den foruten. Prøvde x-plane i går og jeg ble overrasket hvor «dårlig» den så ut visuelt. Husker den ikke slik..:) Dog må jeg si at jeg likte hvordan modellene oppførte seg og skulle ønske jeg kunne overføre dem til MSFS..:) 

 

 

Jeg lurer på om pitch problematikken blant annet har med turbulens simuleringen og måten MSFS simulerer luftstrøm på. Det er min teori. For pitch endringer, spesielt pitch up er ujevn og virker ikke smooth av mangel på et bedre ord. Bruker selv TM Warthog som fungerer smertefritt i DCS. Turbulensen er ikke nødvendigvis urealistisk, men oppleves slik det ofte gjør på en veldig bumpy dag. Normalt sett dager jeg ikke gidder å fly GA på. 

Etter å ha flydd MSFS og DCS så er det en gedigen nedtur å gå til P3D eller XP for den del, selv om XP er noe bedre visuelt enn P3D. Har ikke fått testet P3D 5.2 enda, men er vel ikke de voldsomme forbedringene kontra 4.5. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden skrev Jan Reidar Storelvmo:

Jeg lurer på om pitch problematikken blant annet har med turbulens simuleringen og måten MSFS simulerer luftstrøm på. Det er min teori. For pitch endringer, spesielt pitch up er ujevn og virker ikke smooth av mangel på et bedre ord. Bruker selv TM Warthog som fungerer smertefritt i DCS. Turbulensen er ikke nødvendigvis urealistisk, men oppleves slik det ofte gjør på en veldig bumpy dag. Normalt sett dager jeg ikke gidder å fly GA på. 

Etter å ha flydd MSFS og DCS så er det en gedigen nedtur å gå til P3D eller XP for den del, selv om XP er noe bedre visuelt enn P3D. Har ikke fått testet P3D 5.2 enda, men er vel ikke de voldsomme forbedringene kontra 4.5. 

Jeg trodde det kunne være stikka som var feil, men pitch går smooth frem og tilbake inne i kalibreringen. Når jeg zoomer inn på høyderoret og drar i stikka så skjer det ingen ting før den på et visst punkt "spretter" opp og så går den smooth derfra. Skyver jeg i stikka så går høyderoret smooth hele tiden. Hvordan det problemet løses aner jeg ikke...mulig jeg burde prøvd på en reinstallasjon.

Turbulensen er nok i seg selv realistisk men det er kombinasjonen med ustabiliteten som blir et problem. Longituden som jeg har flydd mest fungerte bra inntil det jeg mener var en oppdatering etter jul. Nå er den veldig ustabil og vil helst krenge styrbord eller babord og level flight er vanskelig å få til. Der er nok noe annet som er problem der også. Når jeg går på autopilot og skal følge tracket så klarer den ikke turne inn på track når den ligger til venstre. Flyet krenger med det får ikke endret kurs. Krengningen blir etter en stund så stor at flyet mister høyde, noe som er naturlig siden den er umulig å holde når krengevinkelen blir for stor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irriterer meg at kalibrering av akser er så elendig i flightsim. Både Xplane og DCS har mye bedre støtte for å få ting slik det passer deg. Kan ikke endre en akse til en slider, f.eks. Kan heller ikke lage deadzone på starten eller begynnelsen av en akse, kun i midten.
Har detends montert på throttlen min, og det at jeg må ta dem av hver gang jeg vil fly i MSFS gjør at går flere måneder mellom hver gang jeg orker det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden skrev Sauron:

Jeg trodde det kunne være stikka som var feil, men pitch går smooth frem og tilbake inne i kalibreringen. Når jeg zoomer inn på høyderoret og drar i stikka så skjer det ingen ting før den på et visst punkt "spretter" opp og så går den smooth derfra. Skyver jeg i stikka så går høyderoret smooth hele tiden. Hvordan det problemet løses aner jeg ikke...mulig jeg burde prøvd på en reinstallasjon.

Turbulensen er nok i seg selv realistisk men det er kombinasjonen med ustabiliteten som blir et problem. Longituden som jeg har flydd mest fungerte bra inntil det jeg mener var en oppdatering etter jul. Nå er den veldig ustabil og vil helst krenge styrbord eller babord og level flight er vanskelig å få til. Der er nok noe annet som er problem der også. Når jeg går på autopilot og skal følge tracket så klarer den ikke turne inn på track når den ligger til venstre. Flyet krenger med det får ikke endret kurs. Krengningen blir etter en stund så stor at flyet mister høyde, noe som er naturlig siden den er umulig å holde når krengevinkelen blir for stor. 

Bra observasjon. Vil tippe dette er en bug i simmen som burde rapporteres til Asobo. Vet iallfall tidligere at det var en del tråder om oversensitiv pitch. Skal også teste det du har gjort av ren nysgjerrighet :) Er jo det samme hvis du drar i throttle. Der er det forsinkelse på et halvt til ett sekund i simmen kontra bevegelsene jeg gjør med Hotas. Selv om du bruker musen som er den fortsatt like treg. Dette er også en kjent gammel FSX bug, men som nå er verre i MSFS. 

Ja, blir litt mye turbulens som er slitsomt. Både i det virkelige liv og i simmen. Siden Asobo har valgt å ikke åpne opp værmotoren til 3. parter så burde dem etter hvert få på plass flere konfigureringsmuligheter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg gjort litt mer testing. Viser seg at pitch hos meg følger stikka til punkt og prikke. Både når jeg tar elevator opp og ned. Ingen forskjell. Bruker TM Hotas Warthog. Men det jeg sa om lag på f.eks throttle er faktisk borte om jeg bruker musa på throttle. Er der kun når jeg bruker throttle spakene mine. Motorresponsen er dog fortsatt litt treg på vanlig stempelmotor. 

Men, jeg slo av "camera shake" og gud bedre meg for en forskjell. I positiv forstand. Nå var plutselig ikke turbulens så ille lengre og Cessnaen var med et mye mer slikt jeg kjenner det fra virkeligheten. Så tusen takk for tipset @Flightnut :96_ok_hand: Camera shake gir jo litt mer "immersion", men det må nok justeres om det er noe jeg skal slå på igjen etter å ha flydd uten. Noen som vet om det går an å redigere f.eks verdier i en fil? Savner også en kamera effekt som markerer når du gjør harde landinger fra cockpit. Utvendig kunne det også vært gjort litt mer for å vise at man lander hardt. De fleste landinger folk gjør i simmen er jo harde som hadde merktes godt om man gjorde dem i virkeligheten. En annen ting jeg ser så å si alle gjøre feil er at dem lander f.eks en Cessna i 60 knop. I virkeligheten holder vi flyet oppe fra rullebanen til stall warning går og bokstavlig talt steiler det ut like over bakken. Lander man en 172 i 60 knop så vil flyet ha såpass mye løft at du vil låse hjulene tvert om du forsøker å bremse eller skli med hjulene nedover rullebanen. I verste fall vil flyet kunne sprette opp i lufta igjen eller løfte seg på ene hjulet om du har sidevind. Vært gøy om dette kunne vært bedre simulert så folk ble tvunget til å ikke touche rullebanen før stall warning hyler :D En annen observasjon er at stall warning i simmen går av litt for sent. Nærmest i det flyet steiler. Mulig det er bare meg men. 

Håper flere kan komme med innspill her i tråden så skal jeg samle opp litt og sende inn rapporter til Asobo. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turbulens
Turbulens er forøvrig sterkt overdrevet, og flyet kastes rundt så fort man legger til litt gust. Jeg lurer på hvor mye hensyn de har tatt til mekanisk turbulens, eller om modellen er lik uansett om det er termikk, mekanisk, vindskjær eller CAT.

Ising
Det er utrolig at de ikke har gjort noe mer med ising, enn hva som først ble publisert. Jeg kan ikke tenke meg at selv i de verste isingsforholdene, at hele flykroppen blir lagt i den type rimis. Burde definitivt vært mer variasjon på clear ice, mixed og rim. I tillegg blir aerodynamikken noe helt annet enn hva man opplever i virkeligheten.

Lys
Savner forsåvidt at man kan justere lysettings på runway lights, og det som tilhører flyplassen. I tillegg er det flere flyplasser som er vanskelig å legge merke til, før man faktisk er rett på runway heading. Normalen er jo at edge-lights f.eks kun lyser i retning med rullebane.

Tåke
Tåken ser forøvrig bra ut, men problemet er fargene som skinner igjennom. Det er sjeldent at det er så rødt som det ser ut, når man har VV001 og lignende.

Flare
Det virker svært vanskelig å kunne bruke throttle til å styre descent-rate i flare med enkelte fly, spesielt på landing-challenges. Eneste som virker realistisk på flare per i dag er Cessna.

 

Ellers begynner rudder inputs å bli mindre sensitivt enn det har vært tidligere, spesielt ved take-off roll og etter landing.

Endret av TA.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med at atc burde oppdateres og gjøres bedre. Co-piloten kunne også forbedres til en on/off alternativ, å la deg som kaptein avgjøre hvem som gjør take-off og landing. Er litt kamp hver gang eg går inn for landing, så bestemmer Co-piloten hvor tid man går inn for landing.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 18.6.2021 klokken 20.17 skrev Jan Reidar Storelvmo:

...>

Men, jeg slo av "camera shake" og gud bedre meg for en forskjell. I positiv forstand. Nå var plutselig ikke turbulens så ille lengre og Cessnaen var med et mye mer slikt jeg kjenner det fra virkeligheten. Så tusen takk for tipset @Flightnut :96_ok_hand: Camera shake gir jo litt mer "immersion", men det må nok justeres om det er noe jeg skal slå på igjen etter å ha flydd uten. Noen som vet om det går an å redigere f.eks verdier i en fil?

Det er  [DynamicHeadMovement] i “FlightSimulator.CFG” som har en del parameter som man kanskje kan prøve litt ut. (Ikke testet selv)
(Hadde vært greit å kunne justere litt på disse i GUI)

[DynamicHeadMovement]
LonAccelOnHeadLon=-0.020000
LonAccelOnHeadPitch=-0.010000
RollAccelOnHeadLat=0.010000
YawAccelOnHeadLat=-0.100000
RollAccelOnHeadRoll=0.100000
MaxHeadAngle=5.000000
MaxHeadOffset=0.300000
HeadMoveTimeConstant=1.000000

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden skrev TA.:

Ising
Det er utrolig at de ikke har gjort noe mer med ising, enn hva som først ble publisert. Jeg kan ikke tenke meg at selv i de verste isingsforholdene, at hele flykroppen blir lagt i den type rimis. Burde definitivt vært mer variasjon på clear ice, mixed og rim. I tillegg blir aerodynamikken noe helt annet enn hva man opplever i virkeligheten.

Lys
Savner forsåvidt at man kan justere lysettings på runway lights, og det som tilhører flyplassen. I tillegg er det flere flyplasser som er vanskelig å legge merke til, før man faktisk er rett på runway heading. Normalen er jo at edge-lights f.eks kun lyser i retning med rullebane.

Siste simupdate 4 forbedret ising på en rekke områder, og de fortalte at de så langt visstnok bare viser en type is visuelt.  Tror det er en pågående forbedring ut fra det de sier.
I tillegg har "skaper" av flyet kontroll over dette i større grad.

“Visual Effect Only” in assistance now does properly deactivate other weather effects
“Visual Icing” has been renamed “Icing” in the devmode because it impacts the whole icing system
“Icing” in DevMode only changes visual effects if “Visual Effect Only” is activated
Ice constant decay is no longer ignored outside of frost conditions
Accelerated pitot icing model while making it slower to defrost
Fixed pitot icing not scaling with the number of instruments
Fixed overspeed controller vibrations not affected by pitot icing
Decrease structural icing rate by a factor of 15 for severe icing (6 for moderate)

For meg er disse forbedringene veldig synlig, og finner det realistisk.

Det kom opp spørsmål om Lys og det å kunne slå av lys på rullebane på dagtid i siste SDK Q/A og det var noe de skulle se på.
"Bloom" under Graphics påvirker veldig mye hvordan du opplever lysene.

-Med Bloom på så ser du lys på lenger avstand. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden skrev Captaincoon:

Enig med at atc burde oppdateres og gjøres bedre. Co-piloten kunne også forbedres til en on/off alternativ, å la deg som kaptein avgjøre hvem som gjør take-off og landing. Er litt kamp hver gang eg går inn for landing, så bestemmer Co-piloten hvor tid man går inn for landing.  

Slå av co piloten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden skrev Flightnut:

Siste simupdate 4 forbedret ising på en rekke områder, og de fortalte at de så langt visstnok bare viser en type is visuelt.  Tror det er en pågående forbedring ut fra det de sier.
I tillegg har "skaper" av flyet kontroll over dette i større grad.

“Visual Effect Only” in assistance now does properly deactivate other weather effects
“Visual Icing” has been renamed “Icing” in the devmode because it impacts the whole icing system
“Icing” in DevMode only changes visual effects if “Visual Effect Only” is activated
Ice constant decay is no longer ignored outside of frost conditions
Accelerated pitot icing model while making it slower to defrost
Fixed pitot icing not scaling with the number of instruments
Fixed overspeed controller vibrations not affected by pitot icing
Decrease structural icing rate by a factor of 15 for severe icing (6 for moderate)

For meg er disse forbedringene veldig synlig, og finner det realistisk.

Det kom opp spørsmål om Lys og det å kunne slå av lys på rullebane på dagtid i siste SDK Q/A og det var noe de skulle se på.
"Bloom" under Graphics påvirker veldig mye hvordan du opplever lysene.

-Med Bloom på så ser du lys på lenger avstand. 

Kan jo også legge til at å simulere isens påvirkning av flyet nærmest blir en umulig oppgave da det er alt for mange faktorer som spiller inn. Her må dem nesten bare gå for en "dummy" modell som f.eks reduserer løft og gjør at flyet steiler på mye høyere hastighet eller noe i denne retningen for å simulere ising. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden skrev Sauron:

Fant ut hvorfor jeg hadde trøbbel med stabiliteten på modellene....jeg hadde Legacy som flight model i stedet for modern.... Var betydelig forskjell... For sensitiv pitch up er fortsatt til stede...

Hva slags kontrollere bruker du? Bruker selv TM Hotas warthog og kan ikke si jeg har så veldig mye å utsette på sensitiv pitch nå lengre etter at jeg deaktivere camera shake. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

For meg er fortsatt værhane effekten (på bakken) veldig irriterende. Ved litt crosswind er det så vidt det går an å taxe rett frem uten å ha nesten fullt utslag på roret/nesehjul styringen på feks en C-172. Når man har nesehjul så burde ikke denne effekten være fullt så sterk. Det værhaner jo som om den skulle være et sjøfly. (Noe jeg har god erfaring med fra da jeg hadde SEP sea papirer) Synes det er litt rart at ikke flere reagerer på dette og at det har blitt gjort noe med. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden skrev Jan Reidar Storelvmo:

Hva slags kontrollere bruker du? Bruker selv TM Hotas warthog og kan ikke si jeg har så veldig mye å utsette på sensitiv pitch nå lengre etter at jeg deaktivere camera shake. 

Denne:

https://www.komplett.no/product/904038/gaming/gaming-utstyr/spillkontrollere/simulator/logitech-g-pro-yoke-flight-system?channable=00808169640039303430333864&ds_rl=1289015&gclid=EAIaIQobChMI2or43Nql8QIVrwZ7Ch1etAlzEAQYCiABEgIDFfD_BwE&gclsrc=aw.ds

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden skrev Sauron:

Tror da noe av problemet ligger i kontrollene. Hadde selv den der for noen år siden og min erfaring er at den lugger i likhet med yoker generelt. Prøv en kvalitetsstikke som f.eks TM Warthog og se om du merker forskjell :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden skrev Hans Erik Bye:

For meg er fortsatt værhane effekten (på bakken) veldig irriterende. Ved litt crosswind er det så vidt det går an å taxe rett frem uten å ha nesten fullt utslag på roret/nesehjul styringen på feks en C-172. Når man har nesehjul så burde ikke denne effekten være fullt så sterk. Det værhaner jo som om den skulle være et sjøfly. (Noe jeg har god erfaring med fra da jeg hadde SEP sea papirer) Synes det er litt rart at ikke flere reagerer på dette og at det har blitt gjort noe med. 

Tror problemet er at det generelt er for få ekte piloter som flyr sim. Iallfall såpass få at dem ikke blir hørt. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden skrev Jan Reidar Storelvmo:

Tror da noe av problemet ligger i kontrollene. Hadde selv den der for noen år siden og min erfaring er at den lugger i likhet med yoker generelt. Prøv en kvalitetsstikke som f.eks TM Warthog og se om du merker forskjell :) 

Ja der er sikkert forskjell. Men når det gjelder mitt "pitchproblem" så er jo det merkelige at på alt av kalibreringer hvor man ser inputen til stikka så er den jevn og smooth i alle retninger. Og som sakt, ved pitch up så ser jeg at høyderoret gjør et plutselig utfall som det ikke gjør på pitch down osv. Virker som det er en slags grenseverdi som stikka må over før roret tar et utslag. Skal se om jeg får filmet det en gang. I alle fall føler jeg at dette er et problem ved landing og flare hvor det blir vanskelig å kontrollere. Husker i fra gamle dager at det ikke var slik i virkeligheten..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden skrev Sauron:

Ja der er sikkert forskjell. Men når det gjelder mitt "pitchproblem" så er jo det merkelige at på alt av kalibreringer hvor man ser inputen til stikka så er den jevn og smooth i alle retninger. Og som sakt, ved pitch up så ser jeg at høyderoret gjør et plutselig utfall som det ikke gjør på pitch down osv. Virker som det er en slags grenseverdi som stikka må over før roret tar et utslag. Skal se om jeg får filmet det en gang. I alle fall føler jeg at dette er et problem ved landing og flare hvor det blir vanskelig å kontrollere. Husker i fra gamle dager at det ikke var slik i virkeligheten..:)

Merkelig. Jeg har ikke det problemet med min TM Warthog. Testet igår ved å sette meg ved høyderoret. Er helt smud hos meg både opp og ned. Du har sjekket dødsone i settings i MSFS og modern flight model? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...