Gå til innhold

Problemer med autopilot FBW A320, descent siste fase


Anbefalte innlegg

Jeg sliter med å forstå hva jeg gjør feil under descent. Dvs ikke i startfasen, ned fra cruise. Da går alt som forventet.

Men når jeg er på siste del av STAR inn mot approach, føles det som flyet nekter å gå ned på autopilot. Så når ATC gir klarering ned til f.eks 5000 fot,

så vil liksom ikke flyet lenger ned. Og det spiller ingen rolle om jeg er i managed mode, eller ikke. Selv om FMA sier thrust idle, og "op descent", så går ikke flyet ned.

Ender ofte opp med å skru av autopilot helt, for å få flyet ned til approach. Jeg kan også se med constraints på at fmc forventer at jeg skal være mye lavere på de punktene også.

 

Noen som har tanker om hva jeg gjør feil? Bruker stable version 0.6.1. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler varmt å ta i bruk FBW sin version av a320. Den har fortsatt noen bugs her og der, og LNAV og VNAV er fortsatt default, men FCU (flight control unit/auto pilot panel) fungerer bra. 

Dersom du blir rammet av en FD (flight director) som nekter å gå ned slik du beskriver er min erfaring at du må bruke VS (vertical speed) for å tvinge en descent. Det kan forresten også være at flyet er i decelleration mode, og holder høyden mens den forsøker å miste airspeed. Men så vidt jeg husker (har ikke flydd stock a320 siden FBW kom) så skjer den buggen selv om flyet ikke er i decel mode. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om den krangler i open decent slår jeg bare over på V/S. Justerer uansett alltid altitude som selected og har ikke brukt managed mode der noen gang.
Følger også constraints og ignorerer innebygd ATC (men føler den ble noe bedre etter siste oppdatering)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden skrev Dag Baardsen:

På contraints også? Har ikke prøvd innebygd'en på lenge.

Min erfaring med ATC'en er at den gjerne skal ha deg til å gå ned mye før nødvendig. Iflg chart skal jeg passere et punkt i FL70 f.eks, mens ATC for lenge siden har bedt meg gå ned til 3000 fot..... Jeg liker realismen i å ha ATC som gir instrukser, men de henger dessverre dårlig på greip opp mot STAR og approachkart, noe som ødelegger litt. Den er bedre enn før, men har fremdeles ett stykke å gå 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...