Gå til innhold

Konstruksjon av sheltere!


Anbefalte innlegg

Hei! 

Noen som har tips her på hvordan man best lager jagerfly-shelter som man typisk ser i Bodø, Andøya, Evenes osv. Disse er dekket med gress og jeg har prøvd å lage i blender men  ble ikke helt fornøyd. Har også prøvd å terraforme i SDK men heller ikke det fungerte optimalt... Gode tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden skrev Kjetil Garpestad:

Mitt tips kommer an på hva du synes om shelterne mine på Bodø og Sola. Den beste løsningen jeg kom frem til var å lage shelter i Blender med et screenshot av bakken i msfs som tekstur på toppen. 

Ja de i Bodø så jo jævlig bra ut! Jeg prøvde med med en slags mesh over shelteret i Blender men det ble vanskelig når jeg skulle legge tekstur over. Er sikkert en god måte å gjøre det på men jeg er tydeligvis ikke der ennå...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden skrev Kjetil Håvan:

Det skal være rimelig greit å legge texturene  i blender. Bruker du UV layouten til å "project from view", dvs camera view, så er det det aller beste. Bruk camera topview, og den vil legge seg omtrent helt perfekt. 🙂

Ok, takk for tips....skal se om jeg får til. Har strevd en stund før jeg fikk sånn høvelig kontroll med den UV-modulen og det blir fortsatt en del feil før jeg får det rett..:) Men, hvordan lager du/dere det gresstaket før texturen legges på? Jeg prøvde først med et plan som jeg "subdivided" for så å forme terrenget over shelteret. Ble ikke fornøyd med resultatet men du/dere gjør det kanskje på en annen måte?

  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I prinsippet så er det det som må gjøres. Man må eksperimentere en del med justering av farger på teksturen og materialverdiene for at det skal passe inn i det lokale terrenget.

Hvis jeg skulle gjort det nå: ta screenshot av bakken i msfs direkte ovenfra. Crop firkantet og lagre som png. I blender lage et stort plane eller flat cube og legg det bildet på overflaten som en tekstur. Gå i edit mode og klikk på options oppe til høyre i viewporten. Slå på correct face attributes og begynn å splitte opp og få til en fornuftig form fra oversiden. Slå av igjen correct face attributes og forme høyden. "Correct face attributes" justerer UV punktene mens du jobber så du kjapt kan få meshet til å passe med omrisset av teksturen. 

Ideelt sett skulle vi gjerne hatt muligheten til å legge på det gressmaterialet med 3D gress som msfs bruker, men inntil det skjer så er nok dette beste måten.

Vedlagt: screenshots fra blender. Tror jeg laget den store flaten på toppen først og bare buet kantene før jeg extrudet bakenden og kantene på siden foran. Så dupliserte og separerte jeg antakelig kantene foran for å lage inngangen som en separat del.

 

Blender_ [C__Spill_FS2020_Personal projects_Blender_Bodø_Terminal_wENBO_shelterL.blend] 6_1_2021 4_15_35 PM.jpg

Blender_ [C__Spill_FS2020_Personal projects_Blender_Bodø_Terminal_wENBO_shelterL.blend] 6_1_2021 4_16_41 PM.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden skrev Kjetil Garpestad:

I prinsippet så er det det som må gjøres. Man må eksperimentere en del med justering av farger på teksturen og materialverdiene for at det skal passe inn i det lokale terrenget.

Hvis jeg skulle gjort det nå: ta screenshot av bakken i msfs direkte ovenfra. Crop firkantet og lagre som png. I blender lage et stort plane eller flat cube og legg det bildet på overflaten som en tekstur. Gå i edit mode og klikk på options oppe til høyre i viewporten. Slå på correct face attributes og begynn å splitte opp og få til en fornuftig form fra oversiden. Slå av igjen correct face attributes og forme høyden. "Correct face attributes" justerer UV punktene mens du jobber så du kjapt kan få meshet til å passe med omrisset av teksturen. 

Ideelt sett skulle vi gjerne hatt muligheten til å legge på det gressmaterialet med 3D gress som msfs bruker, men inntil det skjer så er nok dette beste måten.

Vedlagt: screenshots fra blender. Tror jeg laget den store flaten på toppen først og bare buet kantene før jeg extrudet bakenden og kantene på siden foran. Så dupliserte og separerte jeg antakelig kantene foran for å lage inngangen som en separat del.

 

Blender_ [C__Spill_FS2020_Personal projects_Blender_Bodø_Terminal_wENBO_shelterL.blend] 6_1_2021 4_15_35 PM.jpg

Blender_ [C__Spill_FS2020_Personal projects_Blender_Bodø_Terminal_wENBO_shelterL.blend] 6_1_2021 4_16_41 PM.jpg

Takk for info! Ser jeg var på rett spor men det var den texture-delen som gav meg så pass store problemer at jeg gav opp. Men skal gi det et nytt forsøk når tiden strekker til. Jeg hadde tenkt å bytte ut default fly/satellittbilder med nye i fra Norge i bilder før jeg laget de sheltrene, men kom opp i problemer der også med det at det er store fargeforskjeller på bildene. Eller for å si det slik, bildene er tatt på ulike årstider. Forøvrig klarte jeg ikke å finne noen god måte å få lastet ned siste versjon av flyfotoene i Norge i bilder. Noen som har tips her? Ender vel opp med at jeg benytter default-bilder til shelterne...:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Jeg tenker at Lattice funksjonen i blender, eller uansett 3d programvare kan være fin å bruke for å lage haugen over hangaren. Da har du stålkontroll på passformen, samtidig som du kan få lik avstand mellom subdividene, noe som kan gjøre det enklere ved UV layouten og texturering. Men et er mange veier til Rom som de sier. 🙂
Men lattice er undervurdert som modelleringsteknikk i mange sammenhenger. Meget effektivt verktøy!
Her er en video. Bruk den og prøv deg frem hvis du vil. 🙂

(3) Using Lattice in Blender 2.9 Tutorial - YouTube

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden skrev Kjetil Håvan:

Jeg tenker at Lattice funksjonen i blender, eller uansett 3d programvare kan være fin å bruke for å lage haugen over hangaren. Da har du stålkontroll på passformen, samtidig som du kan få lik avstand mellom subdividene, noe som kan gjøre det enklere ved UV layouten og texturering. Men et er mange veier til Rom som de sier. 🙂
Men lattice er undervurdert som modelleringsteknikk i mange sammenhenger. Meget effektivt verktøy!
Her er en video. Bruk den og prøv deg frem hvis du vil. 🙂

(3) Using Lattice in Blender 2.9 Tutorial - YouTube

Takk for tips...:)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...