Gå til innhold

NORWAY 20m DEM (Terrain) - Part 2


Anbefalte innlegg

Mikeaat svarte følgende på mitt problem: "there can allways be some problems with addon airports. maybe someone that owns this products can provide a fix. 😊"

Det har vel med prioriteringen å gjøre. Ser at https://msfs.nool.ee/ som har laget programvaren som importerer disse DEM dataene anbefaler å lage exclution polygoner rundt flyplassene, men da blir det jo en storjobb å lage et så omfattende mesh som dette er. Skal teste med prioritering som MagTvei foreslår i kveld.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg kommer til å endre mine flyplasser før juni-oppdateringen kommer i alle fall. Ser forresten ingen endringer på ENKB, der har jeg laget rektangler/heightmaps for hele flyplassen fra før, med priority="0", og det ser ut til å overstyre DEM20-meshet helt. Tenkte å lage en liten tutorial på det å få konvertert høydedata fra høydedata.no til heightmap-rektangler for flyplassbruk/småscenerybruk om noen er interessert.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden skrev Ole-Chr Larsen:

@Dag BaardsenEn tutorial hadde vært supert. Jeg vil forske litt på høyoppløselig mesh i et mindre område med tanke på helikopteroperasjoner. Har flydd litt i Molladalen på Sunnmøre IRL (som passasjer) på noen redningsoppdrag.  Hadde vært gøy å få simmen så nær virkligheten som mulig....

Bra. Snart helg, så da regner jeg med at det kommer i løpet av et par dager :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden skrev CaptainNetflix:

Hei, jeg har lastet ned part 1 og får to likelydende unzippede mapper med navn "mikeaat-dem-norway". Såvidt jeg skjønner skal alt bare i en mappe til slutt i Community-folderen? Hvordan får jeg det til?

Kopier innholdet av den ene inn i innholdet av den andre og slett den du kopierte fra. Om du svarer ja eller nei til overskriving så spiller det ingen rolle. De filene som overskrives er like i begge pakkene.

Når du laster ned "part 2" (norway north) gjør du det samme med disse. Men husk at "part 1" og "part 2" ikke skal blandes slik som de to mappene inne i "part 1". Når du har lastet ned begge "parts" skal disse mappene ligge i Community:

image.png.9b669e16a7217fc8637d4746826023e8.png

Inne i "mikeaat-dem-norway" skal det ligge en filstruktur og inne i scenery/world/scenery skal disse filene ligge om du har gjort det riktig

image.png.28ab349db0a7e6726f746b9a5b0fabd0.png

Endret av Dag Baardsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden skrev MagTvei:

Lurer på om dette meshet bør ligge først (A foran) eller sist (z foran) i communitymappa?

Forsøkt både med a og z, og også flyttet dem langt opp i Content.xml filen uten at noe av det hjelper hos meg. Så da blir det kun helikopterflygning med disse DEM filene inne for min del - ellers uten.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden skrev Jan Nergaard:

Kommer ikke dette til å skape konflikter når world update 5 kommer. Forstår det slik at der er det vel oppdateringer som går på b.l.a. Norge?

Er vi heldige så kommer MS/Asobo med et eget DEM til Norge, men det har ikke vært nevnt - og er kanskje for mye å håpe på 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 20.5.2021 klokken 18.23 skrev Dag Baardsen:

Kopier innholdet av den ene inn i innholdet av den andre og slett den du kopierte fra. Om du svarer ja eller nei til overskriving så spiller det ingen rolle. De filene som overskrives er like i begge pakkene.

Når du laster ned "part 2" (norway north) gjør du det samme med disse. Men husk at "part 1" og "part 2" ikke skal blandes slik som de to mappene inne i "part 1". Når du har lastet ned begge "parts" skal disse mappene ligge i Community:

image.png.9b669e16a7217fc8637d4746826023e8.png

Inne i "mikeaat-dem-norway" skal det ligge en filstruktur og inne i scenery/world/scenery skal disse filene ligge om du har gjort det riktig

image.png.28ab349db0a7e6726f746b9a5b0fabd0.png

Ok, takk for hjelp  - fikk installert det. 🙂

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 20.5.2021 klokken 11.39 skrev Dag Baardsen:

Tror ikke jeg kommer til å endre mine flyplasser før juni-oppdateringen kommer i alle fall. Ser forresten ingen endringer på ENKB, der har jeg laget rektangler/heightmaps for hele flyplassen fra før, med priority="0", og det ser ut til å overstyre DEM20-meshet helt. Tenkte å lage en liten tutorial på det å få konvertert høydedata fra høydedata.no til heightmap-rektangler for flyplassbruk/småscenerybruk om noen er interessert.

 

Prøver dette i morgen og ser om det funker 🙂 

LOD.png.7972df945ca082eaa8bb1d6847c3a80b.png

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden skrev Frank Kristiansen:

Prøver dette i morgen og ser om det funker 🙂 

Er også snart ferdig med "tutorialen" min her - den kommer i pdf-format. Fant også ut at dersom jeg kun brukes mesh og ikke runway-profil så blir dette veldig bra, men da må man bruke "Falloff=0" for de rektanglene som berører runway. Høyere falloff fører til litt humper her og der. Rektanglene ligger helt kliss inntil hverandre, så null funker fint.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fungerte for øvrig ikke så veldig bra. Det er mulig å legge et polygon rundt defekten i terrenget, men det oppstår andre merkelige ting. Fikk flatet ut på rullebanen på ENRO, men hele rullebanen fremsto som senket i terrenget mens apron og bygninger ellers fikk en oppoverbakke. I tillegg fikk jeg en ubestemmelig forhøyning i rullebanen som jeg ikke klarte å bli kvitt. Tror jeg avventer World Update før jeg bruker mye energi på dette 🙂 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...