Gunnar Fidjeland Skrevet 19. mai 2021 Del Skrevet 19. mai 2021 https://flightsim.to/file/14837/norway-20m-dem-part-2-high-resolution-terrain-elevation-data-from-lidar-imaging 3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MagTvei Skrevet 19. mai 2021 Del Skrevet 19. mai 2021 Dette ble jo fantastisk bra 😃🎖️ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frank Kristiansen Skrevet 20. mai 2021 Del Skrevet 20. mai 2021 Endelig fikk fjellkjeden tilnærmet riktig form 🙂 ENST - Stokka (Botnkrona, Grytfoten, Skjerdingen, Tvillingan, Kvasstind og Breitind/Stortind - og Aksla som en liten skulder mot sør) 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole-Chr Larsen Skrevet 20. mai 2021 Del Skrevet 20. mai 2021 Hvordan ser det ut ved flyplassene - DEM for Sørnorge er ubrukelig med ORBX ENAL og Aerosoft ENOV. Har ikke rukket å sjekke andre flyplasser enda. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OddElviz Skrevet 20. mai 2021 Del Skrevet 20. mai 2021 Ødelegger disse DEM filene for andre sceenery? Ser jo at fjell ser bedre ut, men hvordan påvirker de kjøpte og nedlastede flyplasser? Importerte google photogrametrier? Hvordan påvirker det oppstarttiden for MFSF? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frank Kristiansen Skrevet 20. mai 2021 Del Skrevet 20. mai 2021 ENRO - Røros ble helt kaos 😞 Der ligger det et synlig nedsenket kvadrat akkurat over flystripa. 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frank Kristiansen Skrevet 20. mai 2021 Del Skrevet 20. mai 2021 8 minutter siden skrev OddElviz: Hvordan påvirker det oppstarttiden for MFSF? Ikke så merkbart egentlig. Stort sett det samme som før 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dag Baardsen Skrevet 20. mai 2021 Del Skrevet 20. mai 2021 2 minutter siden skrev Frank Kristiansen: ENRO - Røros ble helt kaos 😞 Der ligger det et synlig nedsenket kvadrat akkurat over flystripa. Default eller stripa di? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frank Kristiansen Skrevet 20. mai 2021 Del Skrevet 20. mai 2021 1 minutt siden skrev Dag Baardsen: Default eller stripa di? Min... Samme med ENGK - Gullknapp. De er borte på default. Har sjekket om jeg har noen polygoner som kan ha forårsaket dette, men det passer ikke med mine endringer. Må være noe med prioritering på polygoner eller noe sånt... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MagTvei Skrevet 20. mai 2021 Del Skrevet 20. mai 2021 Lurer på om dette meshet bør ligge først (A foran) eller sist (z foran) i communitymappa? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole-Chr Larsen Skrevet 20. mai 2021 Del Skrevet 20. mai 2021 Mikeaat svarte følgende på mitt problem: "there can allways be some problems with addon airports. maybe someone that owns this products can provide a fix. 😊" Det har vel med prioriteringen å gjøre. Ser at https://msfs.nool.ee/ som har laget programvaren som importerer disse DEM dataene anbefaler å lage exclution polygoner rundt flyplassene, men da blir det jo en storjobb å lage et så omfattende mesh som dette er. Skal teste med prioritering som MagTvei foreslår i kveld. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dag Baardsen Skrevet 20. mai 2021 Del Skrevet 20. mai 2021 Tror ikke jeg kommer til å endre mine flyplasser før juni-oppdateringen kommer i alle fall. Ser forresten ingen endringer på ENKB, der har jeg laget rektangler/heightmaps for hele flyplassen fra før, med priority="0", og det ser ut til å overstyre DEM20-meshet helt. Tenkte å lage en liten tutorial på det å få konvertert høydedata fra høydedata.no til heightmap-rektangler for flyplassbruk/småscenerybruk om noen er interessert. 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MagTvei Skrevet 20. mai 2021 Del Skrevet 20. mai 2021 Prøvde endel flyplasser i går, og kom ikke over noen feil, så mange av dem er i orden. 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole-Chr Larsen Skrevet 20. mai 2021 Del Skrevet 20. mai 2021 @Dag BaardsenEn tutorial hadde vært supert. Jeg vil forske litt på høyoppløselig mesh i et mindre område med tanke på helikopteroperasjoner. Har flydd litt i Molladalen på Sunnmøre IRL (som passasjer) på noen redningsoppdrag. Hadde vært gøy å få simmen så nær virkligheten som mulig.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dag Baardsen Skrevet 20. mai 2021 Del Skrevet 20. mai 2021 1 time siden skrev Ole-Chr Larsen: @Dag BaardsenEn tutorial hadde vært supert. Jeg vil forske litt på høyoppløselig mesh i et mindre område med tanke på helikopteroperasjoner. Har flydd litt i Molladalen på Sunnmøre IRL (som passasjer) på noen redningsoppdrag. Hadde vært gøy å få simmen så nær virkligheten som mulig.... Bra. Snart helg, så da regner jeg med at det kommer i løpet av et par dager 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CaptainNetflix Skrevet 20. mai 2021 Del Skrevet 20. mai 2021 Hei, jeg har lastet ned part 1 og får to likelydende unzippede mapper med navn "mikeaat-dem-norway". Såvidt jeg skjønner skal alt bare i en mappe til slutt i Community-folderen? Hvordan får jeg det til? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dag Baardsen Skrevet 20. mai 2021 Del Skrevet 20. mai 2021 (endret) 1 time siden skrev CaptainNetflix: Hei, jeg har lastet ned part 1 og får to likelydende unzippede mapper med navn "mikeaat-dem-norway". Såvidt jeg skjønner skal alt bare i en mappe til slutt i Community-folderen? Hvordan får jeg det til? Kopier innholdet av den ene inn i innholdet av den andre og slett den du kopierte fra. Om du svarer ja eller nei til overskriving så spiller det ingen rolle. De filene som overskrives er like i begge pakkene. Når du laster ned "part 2" (norway north) gjør du det samme med disse. Men husk at "part 1" og "part 2" ikke skal blandes slik som de to mappene inne i "part 1". Når du har lastet ned begge "parts" skal disse mappene ligge i Community: Inne i "mikeaat-dem-norway" skal det ligge en filstruktur og inne i scenery/world/scenery skal disse filene ligge om du har gjort det riktig Endret 20. mai 2021 av Dag Baardsen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole-Chr Larsen Skrevet 20. mai 2021 Del Skrevet 20. mai 2021 11 timer siden skrev MagTvei: Lurer på om dette meshet bør ligge først (A foran) eller sist (z foran) i communitymappa? Forsøkt både med a og z, og også flyttet dem langt opp i Content.xml filen uten at noe av det hjelper hos meg. Så da blir det kun helikopterflygning med disse DEM filene inne for min del - ellers uten.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MagTvei Skrevet 21. mai 2021 Del Skrevet 21. mai 2021 Samme resultat her, men fordelene er mye større enn ulempene med dette meshet for meg, så det beholdes uten tvil 😃 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frank Kristiansen Skrevet 21. mai 2021 Del Skrevet 21. mai 2021 Jeg også velger å beholde inntil en eller annen luring finner ut hvordan man (lett) kan fikse dette. Sliter med 2-3 egenproduserte flyplasser, så noe må vel gjøres på sikt... 🙂 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Nergaard Skrevet 21. mai 2021 Del Skrevet 21. mai 2021 Kommer ikke dette til å skape konflikter når world update 5 kommer. Forstår det slik at der er det vel oppdateringer som går på b.l.a. Norge? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frank Kristiansen Skrevet 21. mai 2021 Del Skrevet 21. mai 2021 9 minutter siden skrev Jan Nergaard: Kommer ikke dette til å skape konflikter når world update 5 kommer. Forstår det slik at der er det vel oppdateringer som går på b.l.a. Norge? Er vi heldige så kommer MS/Asobo med et eget DEM til Norge, men det har ikke vært nevnt - og er kanskje for mye å håpe på 🙂 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Robert Hulthin Skrevet 22. mai 2021 Premium Medlem Del Skrevet 22. mai 2021 Lar det ligge intil videre ble en del stutters når jeg fløy fort langs bakken Vertigo Racern 😉 merket lite i Heli så muligens on off bruk av det foreløpig 😉 Men fint var det 😁 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CaptainNetflix Skrevet 22. mai 2021 Del Skrevet 22. mai 2021 Den 20.5.2021 klokken 18.23 skrev Dag Baardsen: Kopier innholdet av den ene inn i innholdet av den andre og slett den du kopierte fra. Om du svarer ja eller nei til overskriving så spiller det ingen rolle. De filene som overskrives er like i begge pakkene. Når du laster ned "part 2" (norway north) gjør du det samme med disse. Men husk at "part 1" og "part 2" ikke skal blandes slik som de to mappene inne i "part 1". Når du har lastet ned begge "parts" skal disse mappene ligge i Community: Inne i "mikeaat-dem-norway" skal det ligge en filstruktur og inne i scenery/world/scenery skal disse filene ligge om du har gjort det riktig Ok, takk for hjelp - fikk installert det. 🙂 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frank Kristiansen Skrevet 24. mai 2021 Del Skrevet 24. mai 2021 Den 20.5.2021 klokken 11.39 skrev Dag Baardsen: Tror ikke jeg kommer til å endre mine flyplasser før juni-oppdateringen kommer i alle fall. Ser forresten ingen endringer på ENKB, der har jeg laget rektangler/heightmaps for hele flyplassen fra før, med priority="0", og det ser ut til å overstyre DEM20-meshet helt. Tenkte å lage en liten tutorial på det å få konvertert høydedata fra høydedata.no til heightmap-rektangler for flyplassbruk/småscenerybruk om noen er interessert. Prøver dette i morgen og ser om det funker 🙂 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dag Baardsen Skrevet 25. mai 2021 Del Skrevet 25. mai 2021 9 timer siden skrev Frank Kristiansen: Prøver dette i morgen og ser om det funker 🙂 Er også snart ferdig med "tutorialen" min her - den kommer i pdf-format. Fant også ut at dersom jeg kun brukes mesh og ikke runway-profil så blir dette veldig bra, men da må man bruke "Falloff=0" for de rektanglene som berører runway. Høyere falloff fører til litt humper her og der. Rektanglene ligger helt kliss inntil hverandre, så null funker fint. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole-Chr Larsen Skrevet 25. mai 2021 Del Skrevet 25. mai 2021 Er det mulig å lage fixer for flyplasser som andre har laget? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frank Kristiansen Skrevet 25. mai 2021 Del Skrevet 25. mai 2021 38 minutter siden skrev Ole-Chr Larsen: Er det mulig å lage fixer for flyplasser som andre har laget? Skal ikke være noe problem. Bare pass på at dine endringer har prioritet høyere enn det du forsøker å endre. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frank Kristiansen Skrevet 25. mai 2021 Del Skrevet 25. mai 2021 Det fungerte for øvrig ikke så veldig bra. Det er mulig å legge et polygon rundt defekten i terrenget, men det oppstår andre merkelige ting. Fikk flatet ut på rullebanen på ENRO, men hele rullebanen fremsto som senket i terrenget mens apron og bygninger ellers fikk en oppoverbakke. I tillegg fikk jeg en ubestemmelig forhøyning i rullebanen som jeg ikke klarte å bli kvitt. Tror jeg avventer World Update før jeg bruker mye energi på dette 🙂 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dag Baardsen Skrevet 25. mai 2021 Del Skrevet 25. mai 2021 Brukte du data fra hoydedata.no? Og lastet du ned for litt mere enn bare rullebanen, altså omgivelsene rundt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.