Gå til innhold

Reverb G2


Geir Teigo

Anbefalte innlegg

Jeg har flydd med Reverb2G siden release og har vært frem og tilbake med settings for å treffe akseptabelt på ytelse vs. visuelt. 
Har ikke rørt innstillinger siden februar og er happy nok. Jeg har jo stort sett befunnet meg på 30.000ft i en 737, men den har ikke vært fyra opp siden romjulen og du finner meg nå i fjell og fjorder som simturist.
To turer i går tok meg frem og tilbake langs sydkysten av Portugal og avsluttet med en heftig tur i Grand Canyon i spitfire. Det ble litt varmt for spitten etterhvert... Endte nose-first i dalbunnen, men de 20 minuttene i forkant var episk.

 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Endelig fått tilbake pcˋn fra Komplett, og fått ting sånn greit oppe og gå igjen. Men jobber med å finne balansen mellom settings i open XR og i simmen. (reverb g2) har foreløpig landet på 70/100 % i renderscaling på hhv. open xr og i simmen. Motion reprojection på automatic. Synes VR blir langsomt bedre og bedre i MSFS. Flyr nesten utelukkende i VR nå 😀 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går kun i VR her også. Nye Bell47 i VR er jo en opplevelse som burde vært implementert allerede fra barneskolen:)

Når det gjelder ytelse så kommer det selvfølgelig på hvor man flyr. Virker også som at det er main-thread som sliter, men er vel klassisk flysim-problem.

Kan bare drømme om alt på Ultra og Reverb g2 med full oppløsningen gang i fremtiden. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Hei folkens, da har også jeg fått et G2 i hus. Men: jeg får det ikke til å fungere med MSFS. Så fort jeg klikker Ctrl + tab i simmen for å svitsje til VR-mode så får jeg en CTD og MSFS2020 slukker. Har klart å aktivere VR-modus to ganger, men siden så får jeg bare CTD. I desperasjon har jeg lasta ned nye driveren til Nvidia 466.47, men dette hjelper ikke.

For ordens skyld har jeg ikke hatt noen problemer med MSFS siden det kom ut, og har aldri hatt noen større problemer med addons, ei heller særlig til stutters annet enn da det var noe surr med Multiplayer fra Asobos side. Prøvde å skruav alle addons med addonlinker, men dette hjalp ikke. Har også satt instillingene på moderate til lave, uten at det har hjulpet.

PC-specs er: ASUS GeForce RTX2080Ti ROG STRIX skjermkort, Intel Core i9-10900K, 128 GB RAM, Windows 10 Home, har et Corsair HX1200i PSU 1200W/MOD/P strømforsyning. Headsettet (HP Reveb G2) er koblet til en sånn USB-C-port bak på kabinettet, og selve VR-brillene fungerer. Jeg kommer fint inn i Mixed Reality og SteamVR-programmet.

Har lastet ned Steam VR og Mixed Reality Portal samt det anbefalte OpenXR Developer Tools for Windows Mixed Reality. Jeg har satt innstillingene på OpenXR slik, etter anbefaling fra diverse tråder i div fora: 

Er det noen der ute som kan hjelpe? Jeg vet at det er mye trøbbel med AMD og slikt, men jeg har altså da Intel. På fora er det flere som beskriver lignende ting som jeg opplever, men aldri helt sammenlignbart. Et spørsmaål: skal Windows Mixed Reality kjøre i bakgrunnen før du starter MSFS, etter at MSFS er startet opp, eller idet du utfører kommandoen Ctrl+tab (VR) når du er lastet inn i simmen? Beklager et skred av spørsmål. Jeg kommer gjerne med med mer utførlig info vedrørende mine systemspesifikasjoner, men akkurat nå vet jeg ikke helt hvor jeg skal begynne, dermed er det sikkert endel viktige ting som står ubesvart.

Skjermbilde.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
9 timer siden skrev Jan Reidar Storelvmo:

Dette er en bug i sim update 4. Se her nederst på siden: https://www.flightsimulator.com/release-notes-1-16-2-0-sim-update-iv-now-available/

Takk! Jeg har (tror jeg) riktig versjon installert, men usikker på om det er official public runtime? En annen ting er at problemet som det meldes om i release notes gjelder exiting VR (altså at det oppstår CTD når man går ut av VR), jeg kommer meg jo ikke inn?

Skjermbilde.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Har du prøvd å gå inn i VR direkte fra simmen? Er jo en "knapp" nederst på hovedsiden som sier "enter VR mode." Jeg har funnet ut at det er lettest å starte den veien og har sluttet å bruke ctr+tab. Ps Ingen problem med open xr siste versjon her hos meg . Etter sim update 4, og at jeg skiftet motion reprojection fra always on til automatic flyter alt som smør 😎☀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
54 minutter siden skrev Hans Erik Bye:

Har du prøvd å gå inn i VR direkte fra simmen? Er jo en "knapp" nederst på hovedsiden som sier "enter VR mode." Jeg har funnet ut at det er lettest å starte den veien og har sluttet å bruke ctr+tab. Ps Ingen problem med open xr siste versjon her hos meg . Etter sim update 4, og at jeg skiftet motion reprojection fra always on til automatic flyter alt som smør 😎☀️

Hei, takk for forslag! Jeg prøvde dette en stund, men det ga den samme CTD-en, altså å trykke på Enter VR mode. Jeg fjernet faktisk OpenXR for å teste om det hadde noe for seg, da gikk det an å komme seg inn i VR via Ctrl + tab da jeg satt i cockpit. Det gikk imidlertid ikke an å se hva jeg så på PC-skjermen gjennom brillene, se vedlagt fotos. Fikk ganske snart CTD igjen så fort jeg trykket Ctrl+tab igjen. Jeg skal teste å rulle Nvidia-dateringen tilbake til forrige versjon, sette på motion reprojection fra always on til automatic og prøve på nytt så fort jeg er hjemme fra jobb imorgen. Dette er slitsomt, hehe. Kjennes som om det er tusen forskjellige parametre som kan gnukkes på.. har du forresten noen idé om hvorfor jeg får opp beskjeden i SteamVR at MSFS ikke støtter VR?

IMG_20210530_003647919.jpg

IMG_20210530_003700184.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 30.5.2021 klokken 12.22 skrev Chr. L:

Og: dette er mystisk: Prøvde å starte MSFS direkte fra Steam, men da får jeg denne meldingen opp? Hva er det jeg ikke har skrudd på, mon tro?

Skjermbilde.PNG

Har du sjekket at du faktisk bruker OpenXR for MSFS?

På bildet så ser jeg at du allerede har åpnet SteamVR og deretter startet MSFS fra Steam. Jeg har også kjøpt via Steam, men starter aldri SteamVR før jeg åpner MSFS.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Hei, og takk for innspill! Veldig fint med tilbakemeldinger, det har vært et par helt  bananas in pyjamas dager jobbmessig, så har ikke hatt tid til å tilbringe fritid foran skjermen med nytt leketøy.

Jeg har i det minste lastet ned OpenXR, og det er installert, dette er vel et bakgrunnsprogram som går uansett, eller har jeg misforstått? Jeg tror jeg nå først skal prøve å deaktivere SteamVR, slik du foreslår, Frank. Arild_Pedersen, når skrur du på SteamVR? Åpner du det manuelt, eller starter idet  du entrer virtuell virkelighetsmodus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Jeg har nå testet det å skru av SteamVR. Jeg får likevel CTD når jeg aktiverer VR mode med Ctrl + tab samt Enter VR mode-knappen på startmenyen i simmen. Jeg avinnstallerte OpenXR igjen, og kom nok engang inn i VR mode (projeksjon på skjerm, slik som i vedlagt foto over) , men kan ikke se noe av simmen gjennom brillene. Brillene fungerer ellers når WMR starter og man begynner inne i det klippehuset i startmenyen, men altså ikke i MSFS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OpenXR trenger du bare å åpne når du skal gjøre endringer i innstillingene. Bruken av Runtime ordnes av simmen selv når den etterspørres.

Kan du prøve å starte PC UTEN PC-skjermer? Altså kun VR aktivt og starte simmen ved å bruke virtuelt skrivebord fra WMR-portalen?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Hei igjen, takk nok en gang for tips! Det settes veldig pris på. Prøvde å starte virtuelt skrivebord (med Windows-knapp) i WMR etter å ha trukket ut skjermen, men fikk ikke da opp noen desktop i menyen der, bare en svart skjerm som svevde i det virtuelle rommet i klippehuset. Desktop dukket opp i virtuelt rom da jeg kobla til skjermen. klarte forsåvidt å starte MSFS ved å klikke på applikasjonslisten i  det svevende dialogvinduet, men det gir bare beskjed om at programmet starter og jeg hører MSFS-kjenningen gå i bakgrunnen, men kan ikke faktisk se det noe sted. Prøvde også å trykke ESC etter å ha lastet inn fly på flyplass, og så gå inn i VR-modus. det gikk forsåvidt, på skjermen, men ikke inne i brillene, som før. Jeg måtte forøvrig ikke trykke ESC for å komme tilbake til cockpit, jeg bare havnet der uten å å foreta meg noe annet enn å trykke Ctrl+tab.

Windows er helt oppdatert. Har også installert nyeste Nvidiadriver, 466.6 et eller annet. Den som klarer å hjelpe meg skal  få en takketekst på gravstenen min, eller ihvertfall et par Flaxlodd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Det funker!!

Er nå en blanding av helt utrolig oppjaga, låst kjeve pga glising samt en ørliten kvalme, faktisk - det er ganske fysisk krevende for hue å fly i VR første gang! Løsningen var dustete enkel: jeg aktiviserte SteamVr igjen, og i menyen for SteamVR-innstillinger, nederst på menyen, er det en knapp for avanserte innstillinger som var "av". Denne kan jeg ikke ha sett tidligere. Uansett, fikk skrudd denne på, og jaggu gittsan, der var det en knapp som hete Gjeldende OpenXR runtime: SteamVR. Skrudde denne på, og vipps: leketøyet funker. Nå begynner letingen etter de gode innstillingene, men foreløpig har det gått utrolig bra, med medium innstillinger. Nå blir det senga, skal reaktivere addons imorra og se åssen det blir da. Takk til alle som har meldt fra om mulige løsninger. dere har alle sneiet innom mulige årsaker til at det ikke funka. Virker likevel som om om Arild_Pedersen var nærmest med setningen

Den 1.6.2021 klokken 13.38 skrev Arild_Pedersen:

Har du sjekket at du faktisk bruker OpenXR for MSFS?

😂 Send meg adressen din på PM så vanker det et flaxlodd :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
2 timer siden skrev Geir Teigo:

Så kult. Vi får dra på sightseeing en dag sammen

Gjerne! Det blir mer GA fremover nå, og jeg får endelig utnytta de helikoptre som finnes i simmen til det fulle. Tror og håper at vi har særdeles gode ting i vente med neste WU. Callsign: NegativeApp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Den står definitivt på lista over nye luftmaskiner jeg syns det virker verdt å bruke penger på! Jeg liker tanken på at den er såpass saktegående. Gleder meg til bedre høydedata og gjengivelse av Norden. Tok en tur i H135 over Manhattan igår, helt fantastisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var litt interessant...

Sjekket fps i dag med https://flightsim.to/file/16358/shift-z-stats

Når jeg kjørte 70% i OpenXR og 100SS i simmen så lå jeg på 25-30fps. Det som trigget nysgjerrigheten min var at om jeg justerte ned til 70% i simmen så lå FPS fremdeles på låst 30+fps.

For morro skyld så huket jeg av Custom scaling i OpenXR og brukte kun scaling i simmen, og på 80% i simmen så hoppet FPS opp til 45fps!

Gjerne test det samme så får vi se om det kun gjelder hos meg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...