Gå til innhold

Gribber


Håvard Stigen Andersen

Anbefalte innlegg

Hallo!!!!

Det som har skjedd kan sammenlignes med bensinkrig som alle kjenner til.

Hvis 3 bensinstasjoner som ligger i samme distrikt prøver å ta knekken på hverandre og bensinprisen blir presset ned i 2 kr literen, så skjønner jo alle at det ikke varer evig. Ingen tjener penger - den som har mest penger i banken holder ut lengst. Men det er ingen som syter og klager på at bensinprisen begynner å stige når en har gitt seg.

Color Air tapte 1000 kr pr passasjer. Braathens og SAS taper også penger pr passasjer.

De prisene som Color Air opererte med holdt knapt nok til statens avgifter.

Statens avgifter har bare fantasien som sier stopp. Her er noen som jeg husker i farten:

Passasjeravgift

Underveisavgift

Landingsavgift

Seteavgift

miljøavgift

NSB avgift (En hundrings av billetten blir overført til NSB)

Braathens betalte 1288 millioner kroner i 1998 i avgifter. Dette skal passasjerene betale før Braathens begynner å tjene penger.

Flyet blir demontert fullstendig og sjekket hver 18 måned. Koster litt det også. Vanvittige delepriser er det også. Vindusviskermotor koster 10.000 dollar. Landingslys det samme. Lasergyro koster 1.5 mill kroner pr stk. Det er 3 stk i hvert fly, og de varer ikke evig de heller.Og det er hundrevis av komponenter med samme prislapp.

Alt det dette og mye mer må passasjeren betale. Noe penger må også settes i banken. I løpet av 10 år skal man kjøpe nye fly til flere hundre mill pr stk. Da nytter det ikke å ha 0 i banken og låne alt.

Akkurat som i bensinkrig så får vi være glad for den tiden vi fikk kjøpt bensin til 2 kr literen. Men ha forståelse for at bensinprisen må gå opp etterhvert.....

Men billettprisen vil ikke gå opp så veldig mye. Det er fortsatt stor konkurranse. SAS- Braathen - Ryan air bl.a.

Kos dere med FS megabits fuel og 0 landingsavgift!!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat fra dagens VG:

|Statens avgifts kontor har arbeidet en stund med saken og har kommet fram til at disse fantastene som lager scenery o.l. til flysimulatorer skal betale avgift for å bruke flyplassene tilhørende luftfartsverket i sitt scenery.|

Skulle fanken ikke forundre meg med denne avgifts staten nr.1.

Blir mer og mer forbanna jeg....unskyld meg.....

DETTE MÅTTE UT! [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avgifter er no dritt det er det!

Spes. momsen på alt som skal kjøpes. Til og med miljøavg. på fly biletter sukk det er bare utrolig asss!!!!!

------------------

Hilsen

Tor Harald Tessem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Til og med miljøavg. på fly biletter sukk det er bare utrolig asss!!!!!

Akkurat denne er jeg med på. Er det noe som forurenser, så er det jetfly! Spesielt når de flyr med 5-6 passasjerer. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/frown.gif[/image]

Beklager. Måtte bare si det. Er blitt påvirket av foreleseren i miljølære. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

------------------

Bjørn O.

henjum@online.no

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...