Gå til innhold

Freeware og distribusjon


Erik Haugan Aasland

Anbefalte innlegg

Hei folkens,


Jeg og en simulator-buddy holder på å utvikle en liten gruppe med freeware-flyplasser som benytter seg av freeware objekter, men hvor vi har Ortho-scenery fra Google bakt inn rundt flyplassen. Det gikk opp for oss at dette har jo rettigheter og sånt forbundet med seg, og jeg ville bare spørre den erfarne gjengen med utviklere her hvordan man skal forholde seg til slikt?

Håper spørsmålet gir mening! 🙂

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Google har lagt seg på en policy hvor dere kan bruke deres fotogrammetri mot å bli kreditert. Konseptet ivaretar det amerikanske "fair use"-prinsippet. I tillegg må det være ikke-kommersielt og ikke konkurrere med Googles egne produkter.

Kreditering: https://about.google/brand-resource-center/products-and-services/geo-guidelines/#required-attribution

Eksempel på kreditering/attribusjon: https://flightsim.to/file/11199/alesund-norway

Klippet fra sidene deres (samme side som over, under Google Earth:

 

image.png

Endret av Dag Baardsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Google virker fryktelig nazi på dette. Det "skal" være i bildet. Den teksten i Ålesund-pakka er hjemmesnekret og kommer nok ikke lang vei om Google bestemmer seg for at noen må bøye seg over. For eksempel dette:

"As it is economically unreasonable for the casual creator of this content to ask for a costly legal analysis of its creation like proposed in the « Fair use » paragraph of the document...."

Tror ikke den typen syting hjelper, selv om jeg er enig i prinsippet.

Jeg vet jo at slikt materiale brukes i stor skala av freeware-folket, og er bare nysgjerrig på hvordan folk takler dette. Slik det ser ut nå er det praktisk talt umulig å følge Google sine ønsker om man skal distribuere - selv om det er freeware. Dette er skrekkelig frustrerende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg deler de samme følelsene angående det. Slik jeg tolker utklippet fra Googles vilkår over så er det helt spesifikt kun lov å dele screenshots fra google earth, ikke å eksportere data og 3D modeller. Google ser nok ikke noen grunn til å bry advokatene sine med småskala flightsim freeware, og så lenge reklameverdien er større enn kosten så får det nok eksistere i fred inntil noen tråkker de for hardt på tærne. Det er likevel ikke noe jeg personlig er komfortabel med i mine prosjekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Google er nazi. Jeg har forsøkt flere ganger å komme i kontakt med Google for å sjekke hvordan dette "uleselige"skal tolkes - men uten å lykkes.  De fleste av oss gir derfor blaffen og tolker det i beste mening - i vår favør.

For noen år siden fulgte jeg en lignende debatt på forumet til Aerofly. Der kom det positivt svar fra Bing (Microsoft):

Sitat

I checked with Microsoft's legal area and surprisingly they responded. I assumed they'd just ignore it. They advised they had no issue with sharing anything created using their map data.

9659-bing-maps-approval-jpg

 

Sitat

If you don't ask you don't get. Unlike Bing, Google's voluminous legal fluff basically said "Don't contact us".

Jeg har ikke hørt om noen som er blitt kontaktet av Google på grunn av freeware til flysimulatorene. Og hvis noen skulle bli kontaktet - så si i fra at jeg fortsatt ønsker en prat ..... 🤣

https://www.aerofly.com/community/forum/index.php?thread/13194-australian-scenery-screenshots/&postID=64029#post64029

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...