Gå til innhold

ENLK Leknes på vei


Anbefalte innlegg

Er det noen som er godt kjent på Leknes som kunne tenke seg å teste denne? Ønsker gjerne å vite om størrelsesforhold og generell form på terminalbygning ser riktig ut før jeg går videre til detaljarbeidet. Ønsker og tilbakemelding på om høydeforskjell mellom apron og rullebane ser greit ut. Rullebanen er sikkert litt for humpete, så skal prøve å gjevne den ut litt etter hvert.

Noen som vet om man kan fjerne høyspentmaster?

*gammel link fjernet*

Microsoft Flight Simulator 4_12_2021 7_31_18 AM.jpg

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resten av flyplassen blir nok mer spennende å teste om noen dager. Har bare jobbet med den et par dager. Terraformingen, rullebane og paintedlines anser jeg som nesten ferdig og AI klar, bortsett fra at rullebanen er humpete, ingen approach lys og at parking tall skal byttes ut. Finn gjerne feil der. De andre ygningene er såvidt bare begynt på. 

Endret av Kjetil Garpestad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at parkinger er feil. Det skal vel være nr. 1-2 utenfor terminalbygget og 3-4 på parkeringen mot sør. Når man får opp valget på oppstartsparkering i simmen kommer bare 1 og 3 opp. Plassert på flyplassen er malingsmerkingene "2" på alle. Antar det er noe du kjenner til :)

Profilen på RWY ser ellers bra ut - følger i alle fall det som ligger i AIP, men veldig humpete som du selv skriver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare gjenbrukt teksturene fra ENSH foreløpig, så riktige tall med mer korrekt font kommer. Kun parking 1 som er koblet til taxiway i denne versjonen.  Setter pris på tilbakemelding likevel. Lett at ting blir oversett. 

Rullebanen har 3 høydepunkter som er satt etter AIP, men MSFS velger dessverre å basere resten av banen på fri fantasi. Skal prøve å legge et rektangel med samme profil under og se om det hjelper. Høyde på apron utenfor terminal har jeg ikke tall på, så jeg har basert det på bilder, videoer og 3D modellen av terrenget på norgeibilder. Velger å tro at default i MSFS er altfor bratt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatt langt igjen, men nå kan den i alle fall teknisk sett brukes og ser bedre ut enn default. Tror begge hovedbygningene har riktig fasong nå.

Rullebanen er nå silkemyk. Rektangel under rullebane med profil. Prioritet 11 på rektangel overstyrer runway terraforming fullstendig.

Alle høydeprofiler basert på info fra hoydedata.no (takk til WF971 3/4 for tipset om den siden)

Anser terraforming og bakketeksturer på flyplassområdet som ferdig, så kom gjerne med kritikk der. (bortsett fra snuområdet i starten av rwy 02)

*gammel link fjernet*

Microsoft Flight Simulator 4_13_2021 9_08_50 AM.jpg

  • Like 3
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atskillig bedre rwy nå, ja. Nesten for perfekt! Bortenfor og til høyre for terskelen på RWY 20 når du ser på bildet ditt over ligger det et bolighus som har fått en merkelig "stang" svevende horisontalt over hustaket (se under).

Parkering nr. 2 og 4 mangler fremdeles slik at disse kan velges i menyen. Og så mangler det noen småbygninger, parkering etc. men det har du sikkert kontroll på.

image.png.73639fc47a9ecfc6676bab12599acc70.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På RWY AHEAD merkingen er det to problemer.

Det ene er nedskaleringen til MSFS som ikke ser bra ut. Mulig det hjelper å krympe png filen istedenfor. Hvis jeg øker størrelsen på merkingen i simmen så den ikke nedskaleres så ser den helt perfekt ut her. Dette problemet forverres av at roteringen av merkingen på Leknes er annerledes enn ENSH/ENBO.

Det andre problemet er at denne spesifikke merkingen ser ut til å gi forstyrrende artifacts på utsiden av teksturen, faktisk på utsiden av apronobjektet den er lagt inn i. Skjer bare med denne teksturen. Blir gøy å finne ut av.

 

Microsoft Flight Simulator 4_13_2021 8_23_35 PM.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager mangel på oppdatering om denne. Den måtte bygges på nytt etter noen msfs oppdateringer og alt lages i prinsippet på nytt fra bunnen av med en ny 3D prosess. For øyeblikket har jeg vært nødt til å ta meg en pause og fokusere på noen andre ting.

Det er veldig mye arbeid som gjenstår for å komme opp i det nivået jeg ønsker, og det vil fortsatt ta tid. Jeg kan ikke love utgivelse før jul i dette tempoet. SDK har noen feil som venter svar på så jeg kan ikke love noe av hva den vil inneholde, men for øyeblikket er custom runway lights, custom PLASI, approach lights, flagg som responderer på vind på plass. Terminalinteriør må lages, nye 3D modeller for alle lys og flere bygninger skal lages. 

Det er ca 70% sannsynlig at denne vil bli forsøkt gitt ut som payware.

Et par screenshots fra fremgangen:

 

Screenshot 2021-07-29 025340.jpg

Screenshot 2021-07-29 025145.jpg

Screenshot 2021-07-29 024906.jpg

  • Like 8
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fina bilder Kjetil! Ser fram mot detta scenery. Jag har varit och tittat nu på flygplatserna Leknes, Svolvaer, Stokmarknes och Evenes på genomresa med bil genom Lofoten de senaste dagarna. Väldigt spännande för mig att se hur vackert belägna de är som den flygnörd jag är…. Min fru var kanske inte lika intresserad av att släpas med och titta på rullbanor, flygplan och terminaler 😁 ) men vi imponerades båda mycket över hur väldigt fint Lofoten är.

Endret av mikced76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden skrev mikced76:

Så fina bilder Kjetil! Ser fram mot detta scenery. Jag har varit och tittat nu på flygplatserna Leknes, Svolvaer, Stokmarknes och Evenes på genomresa med bil genom Lofoten de senaste dagarna. Väldigt spännande för mig att se hur vackert belägna de är som den flygnörd jag är…. Min fru var kanske inte lika intresserad av att släpas med och titta på rullbanor, flygplan och terminaler 😁 ) men vi imponerades båda mycket över hur väldigt fint Lofoten är.

Flyplass-safari i Lofoten høres ut som en fantastisk ferie! Send meg gjerne en DM om du har bilder fra Leknes og Svolvær flyplass, spesielt den nye terminalen på Svolvær!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Detta blir utrolig bra! Jeg for min del sitter fullstendig fast i massiv jobbing fremover. Jeg blir nok å bare ikke orke å jobbe mye med Skien. Men det blir når det blir. Og når jeg får tid også, så skal det gå unna.
Grattis med dette prosjeket så langt. Ser helt rått ut! 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden skrev Kjetil Håvan:

Forressten, bruker du bump mapping i panelene på bygningene her, eller er det geometri?
Hvor mange texture layers bruker du. Jeg tenker, Normamaps, roughness, specular ev occlusion osv?
Hvis du vil ut med et da. 😂

De første bildene har kun materialfarge med en enkel repeterende normal map for plankene.

På de nye bildene brukes det et sett med albedo + comp (occlusion/metal/rough) + normal teksturer som er eksportert fra Substance Painter. Plankematerialet har jeg laget selv i Substance Designer. For øyeblikket et 4k sett for veggene på bygningen. 8k ser virkelig nydelig ut men er tungt å jobbe med.

Hvis du har en enkel metode for å lage "fysiske" plankevegger med samme størrelse på planker på alle vegger så er jeg absolutt interessert i å teste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
Sitat

Hvis du har en enkel metode for å lage "fysiske" plankevegger med samme størrelse på planker på alle vegger så er jeg absolutt interessert i å teste.

I wish. Jeg jobber med Photoshop for texturer. Du har nok et bedre verktøy med substance painter tenker jeg.
Nå har jeg brukt geometri i bygningene. Da slipper jeg unna med å lage planketexturer, ettersom geometrien i 3 d modellen sørger for det. Det er da enklere å lage en mer generisk texture for overflatene og likens enklere med UV layout, da man ikke trenger spesialtilpasse texturene like nøye.
Men det er hva jeg tenker da, og tester. Det er iallefall ikke noen problem for dagens grafikkort om man bruker ganske heftig med geometri i modellene. Vet ikke hva som er anbefalt grense for polys innenfor et gitt rendret scenery til enhver tid for dagens grafikkort/grafikkmotor?! 10 000 000? 100 000 000 polys? Men det er enormt. Så man trenger vel ikke være redd for å bruke 100 000 polys eller mer i scenerys heller?! Men jeg er langt unna det enda uansett. 😄
Iallefall ikke noe problem på mindre flyplasser. På Heathrow og de store flyplassene i verden, så er det vel litt annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært altfor sparsommelig på trianglene, så jeg jobber hardt for å venne meg til å øke poly budsjettet. Dersom man bruker LODs så er det jo uansett ikke et stort problem. På ENBO og ENBR så er det nok rundt 300 000 til enhver tid uten LODs, uten at det ser ut til å bety noe. Hører en million kan fungere å sikte mot. Terminalbygningen på Leknes er for øyeblikket 30k, men har akkurat laget nye kantlys og lysmaster med rundt 2k hver som det nok kan være greit å lage LODs for.

Splitter du hver enkelt vegg med loop cuts og extruder eller lager du en planke som du dupliserer med Array modifier eller noe liknende?

Ble anbefalt å prøve Substance pakka, og den har absolutt en bratt lærekurve og krever en litt annen workflow, men du verden så fort man kan få til ting som ser bra ut. Benyttet summer sale på Steam i sommer da de faste lisensene der var på tilbud.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden skrev Kjetil Håvan:

Nå har jeg brukt geometri i bygningene. Da slipper jeg unna med å lage planketexturer, ettersom geometrien i 3 d modellen sørger for det.

Angående geometri for å lage planker; Jeg testet å lage veggfliser (ca 2cm dype) med geometri for jeg tenkte det kunne bli bra, men resultatet ble at geometrien blir usynlig ganske fort, fra 50m avstand og veggen så ut å være flat. Med normalmap går det bra, det vises godt uansett.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...