Gå til innhold

Spørsmål om ILS landing


RoyGjae

Anbefalte innlegg

Hei flysimmere og takk for en fantastisk fin hobby dere har og som jeg får innpass i. Det er en enorm bratt lærekurve fra det å kun kunne foreta en manuell innflyging fra den tid jeg aktivt drev med flightsimming og til nå da jeg kan foreta en ILS landing med Garmin 1000. Jeg har nok mye å lære før jeg med hånden på hjertet kan si at jeg er en dyktig flightsimmer. En ting jeg lurer på er at da jeg foretar en ILS landing til Flesland treffer jeg på hårstrået uten at jeg trenger å foreta vertikale justeringer, men da jeg foretar en ILS landing på rullebane 24 Sogndal må jeg avbryte autopilot noen 100 fot før rullebane og foreta manuell innflyging. Er dette normalt ved ILS landing? Jeg abonnerer på kart fra Navigraph og følger SID/STAR på vei inn og ut fra rullebane og ILS frekvenser ut ifra dette. Er det også noen som kan forklare RNAV og VNAV? har forstått at dette er navigasjonssystem ved hjelp av flyets eget GPS koordinater og er ikke avhengig av instrumentsystem utenfor flyet systemer som er stasjonert på bakkeplan? 

 

- Roy Gjæringen

Endret av RoyGjae
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, sitter på mobilen, så det blir ikke noen lang utgreiing 🙄

ILS deles i forskjellige kategorier, og har dertilhørende forskjellige krav. En standard ILS CAT I trenger nødvendigvis å være helt i samsvar med rullebaneretningen (egentlig LOC-delen vi snakker om her). CAT II og CAT III (ENBR har CAT II til RWY17 og CAT I til RWY35) vil derimot være mye mer nøyaktig enn CAT I, i tillegg til andre betingelser som må være til stede. Sjekk ut ILS til RWY25 i Bodø. Pga. terreng (som sikkert er det samme på ENSG), er hele innflygingen flyttet sør av centerline. Dette gjør dog at minima også blir en del høyere. 
 

Gert

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående RNAV og VNAV. 

VNAV er vertikal navigasjon som flyet regner ut. Dette har ingenting med GPS å gjøre. GPS er for unøyaktige til dette formålet. Man kan ha LNAV/VNAV-minima, men dette setter krav til instrumenteringen i cockpit. 
 

Veldig forenklet:
RNAV trenger ikke å ha noe med GPS å gjøre (selv om det i dag står for sikkert 99,9% av bruken). Det betyr egentlig kun at man kan navigere til vilkårlige posisjoner, og ikke til navigasjonsfyr. Dette kan for eksempel gjøres med triangulering av DME-stasjoner, INS-er, eller ved å legge inn dme-avstand og radial fra VOR, og på den måten lage seg et waypoint. Når det er sagt brukes GPS-navigasjon i all hovedsak i dag. Man finner også RNAV/GPS-innflygninger som setter krav til en bakkestasjon som gir korreksjon på feil i GPS-signalet (sjekk ut GBAS). RNAV-verdenen er meget komplisert, og tidvis vanskelig å forstå seg på.

Da har jeg sikkert om noe gjort deg enda mer forvirret.. 😅
 

Gert

Endret av Gert Barring
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye for svar Gert Barring. Det du skriver om ILS landing forstår jeg. Tar simulatoren høyde for ulik CAT kategorier er den mer avansert enn jeg regnet med og jeg forstår da hvor viktig det er med kart når man skal ut og fly. Planen min er å fly Norge på kryss og tvers og Bodø er en av destinasjonene når jeg kommer nordover. Sogndal syntes jeg det er så gøy å lande på på grunn av at flyplassen er på toppen av et fjell og fjellene rundt. 

 

Når det kommer til LNAV/VNAV forstår jeg teorien du forklarer, men å kunne fly etter slik system i praksis trengs mer trening. Her har jeg gøy med simulatoren i lang tid og mye å lære. Takker igjen mye for svar Gert Barring

 

- Roy Gjæringen 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare forhold deg til minima, så skal det ta seg av de meste ;) Det er mange plasser i Norge som har LOC offset fra rullebanen.

LNAV/VNAV er egentlig veldig kjekt. Hvis du laster ruten i GPS-en, vil de fleste fly kunne følge ruten du har lagt inn i den laterale aksen. Angående VNAV er dette noe forskjellig, og det er ikke alle fly som har denne muligheten. Da må man regne seg frem til når man skal gå ned, og være obs på høyderestriksjoner selv. Hvilken modell bruker du i simulatoren?


Gert

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flyr Cessna 172 med Garmin 1000 der autopiloten ikke har kontroll på hastigheten på flyet noe som gjør det svært hektisk når det nærmer seg innflyging til rullebane. Hehe.. Jeg får ny rullebane fra ATC og må programere ny rute i Garmin. Da hadde det vert fint med copilot for å avlaste arbeidsmengden 😄 Ellers er det fint å navigere etter waypoints som gjør at jeg finner frem til områder jeg ikke er kjent i. Veldig gøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...