Gå til innhold

MSFS vil ikke starte...


Anbefalte innlegg

Ny PC og clean install av windows. Prøver å installere MSFS via Steam hvor jeg kjøpte det. Etter å ha installert når jeg prøver å launche spillet skjer det ingen ting. Forsøkte å oppdatere spilldrivere etc men fortsatt skjer ingen ting. Kan det være fordi MSFS fortsatt er installert på min gamle PC og jeg må avinstallere der? Veldig rart, burde i det minste fått en feilmelding. Ser at flere opplever det samme. Fant ingen gode forslag til løsninger, noen som til og med fablet om å "installere windows på nytt". Det virker jo helt absurd! 

Noen som har opplevd eller vet noe om hva dette kan skyldes og hvordan fikse det? 

Takker for svar! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden skrev Gunnar Fidjeland:

Spill fra Steam skal du kunne installere på så mange PC'er du ønsker. Men du kan bare spille det på en PC om gangen. Så hvis Steam oppdager at du kjører spillet fra en "ny" PC - vil du normalt få en ny innloggingskode på e-post. Har du sjekket om du har fått en slik kode?

 

steamlogin.jpg

Hei igjen, 

Ja jeg har motatten en kode og får logget inn på steam kontoen. Problemet er at når jeg trykker "spill" skjer det ingen ting. Har prøvd forskjellige settings i steam kontoen og windows men ingen ting hjelper. Ingen hjelp å få fra support heller, steam support henviser til "asobo", der finner jeg heller ingen info. 

Kanskje jeg må kreve en refund av steam og kjøpe MSFS gjennom Microsoft konto? Er det noen særlig fordel å kjøre det via steam?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden skrev Gunnar Fidjeland:

Jeg har alle mine flysimulatorer på Steam. For meg er det derfor svært praktisk å ha alt samlet på ett sted. Og så langt fungerer det utmerket.

Har du forsøkt å "verifisere filene"?

 

Ja det er veldig kjekt å ha alt et sted.. Hadde forsøkt å verifisere filer, ingen ting skjedde der. Jeg får gå inn i community/ diskusjoner og forske videre.. Har og bedt steam om en refund slik at jeg kan forsøke å kjøpe på nytt enten fra sida deres eller fra microsoft konto. Ganske sprøtt at man må gå igjennom så mye styr for å få dette til å funke på en ny PC med clean install av windows :). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 31.3.2021 klokken 22.13 skrev cropduster81:

Ny PC og clean install av windows.

Har du installert alle tilgjengelige oppdateringer i Windows? Dersom Windows ikke er oppdatert før installasjon av MSFS2020, kan årsaken ligge her (for eksempel manglende oppdatering av directX filer og midlertidige skjermkortdrivere som legges inn ved første Windows installasjon)

Rune_G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden skrev Rune Gustafson:

Har du installert alle tilgjengelige oppdateringer i Windows? Dersom Windows ikke er oppdatert før installasjon av MSFS2020, kan årsaken ligge her (for eksempel manglende oppdatering av directX filer og midlertidige skjermkortdrivere som legges inn ved første Windows installasjon)

Rune_G

Windows er fullt oppdatert ja.. 

Etter nitidig gjennomgang på hjelp forum til steam og microsoft fant jeg noen tips til instillinger i windows man kan tukle med: 

https://www.ghostarrow.com/microsoft-flight-simulator-2020-wont-launch-crash-how-to-fix#3_Windows_update_Visual_C

Etter å ha gjennomført det som står her kom jeg et skritt videre. Nå forsøker programmet faktisk å starte men jeg får følgende feilmelding: 

"kodekjøring kan ikke fortsette fordi MFPlat.dll ikke ble funnet. Ny installasjon av programmet kan kanskje løse problemet". Har forsøkt ny installasjon men det hjalp ikke... 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde norsk versjon av windows. Men etter nok en nitidig runde i community forum fant jeg ut at problemet kunne være at den versjon jeg hadde av windows manglet en "media pakke", det gjordet det.. Så når jeg fikk installert det (i tillegg til de andre tingene jeg gjorde med instillinger i windows) fungerte det. 

"The Media Feature Pack for N versions of Windows 10 is available for download as an Optional Feature. To install the Media Feature Pack, navigate to Settings > Apps > Apps and Features > Optional Features > Add a Feature and find the Media Feature Pack in the list of available Optional Features. Note, you will not be prompted to restart your computer, but you must restart in order to successfully complete installation of the Media Feature Pack.  "

Ganske fantastisk at et produkt som microsoft selv selger er så vanskelig å installere og at det ikke er en lett tilgjengelig "oppskrift" på hva man kan gjøre hvis ting ikke funker. Ser at det er mange som sliter med installasjon av ymse grunner, enkelte har til og med måtte installere windows på nytt!... Utrolig....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var sirkuset i gang igjen.. Programmet slutter og pc skrur seg direkte av midt i en flight. Har sterke mistanker om at dette har å gjøre med at det var installert windows pro på PCen, virker som at en rekke tilpasninger og programtillegg er nødvendig om man har pro versjonen eller at MSFS/ steam ikke er spesielt glad i denne. 

Prøver nå å formatere PC og installere Windows home og krysser fingrene for at det da vil funke! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

At du får stopp i en flight tyder på for harde settings
Hvilken pc har du samt skjermkort type
Hvis du blir kastet i nærheten av Kjeller og har den nye flyplassen innstallert  så hiv den ut den lager noe problemer i det området ....jeg ble selv kastet ut der 3 ganger før jeg la den på hylla inntil fix er kommet
HAr du Nvidia og Geforse Experience innstallert skal du få et par hint som virket bra hos meg..

Legger du musa oppe bildet så står det mere informasjon klikk der (pålogging /registrering er nok påkrevd

Velg optimaliser så kan du klikke START så sjekker du om det hjalp  😉


1-2021-apr-12-035.jpg.a576321b0837988ebf6a2d703e6eb721.jpg


1-2021-apr-12-034.jpg.bff8fd964d4ade68fcb42871aa3861b4.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden skrev Robert Hulthin:

At du får stopp i en flight tyder på for harde settings
Hvilken pc har du samt skjermkort type
Hvis du blir kastet i nærheten av Kjeller og har den nye flyplassen innstallert  så hiv den ut den lager noe problemer i det området ....jeg ble selv kastet ut der 3 ganger før jeg la den på hylla inntil fix er kommet
HAr du Nvidia og Geforse Experience innstallert skal du få et par hint som virket bra hos meg..

Legger du musa oppe bildet så står det mere informasjon klikk der (pålogging /registrering er nok påkrevd

Velg optimaliser så kan du klikke START så sjekker du om det hjalp  😉


1-2021-apr-12-035.jpg.a576321b0837988ebf6a2d703e6eb721.jpg


1-2021-apr-12-034.jpg.bff8fd964d4ade68fcb42871aa3861b4.jpg

Takk for tips!, men jeg er usikker på om det skyldes for harde settings. Har en 10900K på 5ghz og AMD 6900XT skjermkort, så bør ikke være noe problem å kjøre alt på ultra. Kjører 16gb 3200mhz ram men tenker å hive inn et par nye brikker så jeg får 32 gb 4400 mhz. 

Har installert windows på nytt (Windows home). Blir spennende å se om installasjon og gaming nå går knirkefritt som det gjorde med forrige pc...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 13.4.2021 klokken 5.55 skrev Robert Hulthin:

Ta en kikk her men dra deg langt ned på listen så du får fra forrige oppdatering
https://forums.flightsimulator.com/t/crash-to-desktop-without-error-message/130085/2938

Mange som sliter med CTD av ulike årsaker. Det ser ut for å være veldig mange feilkilder til hvorfor dette skjer, så hvis man er så uheldig å være en som er rammet av dette har man litt av en jobb foran seg for å finne ut av det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mye om og men har jeg fått FS2020 til å virke, men.... Etter en stund skrur PCen seg av midt i en flight. Mistenker at det kan være: 1. PSU er for liten (700w) i forhold til et svært kraftig skjermkort (6900 XT). 2. PC en blir for varm på grunn av varme fra skjermkortet og skrur seg av for å beskytte CPU. 

Finnes det noen god måte å feilsøke/ finne ut av dette på? 

Her er forsåvidt link til en tråd om tilsvarende problem: Flight simulator 2020 crashes, pc shuts down - Microsoft Community

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde problemer i høst med overklokkingen min av CPU. Pcen ble svart under hardt bruk. I mitt tilfelle var BIOS så snill at den informerte om at *noe* var galt og at jeg skulle sjekke oppsettet når jeg startet pcen igjen.

I mitt tilfelle var det adaptive core voltage som var problemet. Når den overklokkede CPU ble pushet hardt økte ikke automatikken spenningen til CPU raskt nok, så den sluknet. Satte core voltage til static og ga den høy nok spenning til å bli stabil, så gikk det greit. Litt mer varme og strømforbruk på tomgang, men stabilt.

CPU skal i teorien strupe seg (thermal throttling) dersom den blir for varm. Avslåing på grunn av varme er et absolutt siste steg. Intel har et verktøy som heter "Intel Extreme Tuning Utility". Dette kan brukes til overklokking og justering, og stabilitetstesting, men det har også en loggfunksjon som i teorien skal kunne fortelle deg hva som skjer før den kræsjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden skrev Kjetil Garpestad:

Jeg hadde problemer i høst med overklokkingen min av CPU. Pcen ble svart under hardt bruk. I mitt tilfelle var BIOS så snill at den informerte om at *noe* var galt og at jeg skulle sjekke oppsettet når jeg startet pcen igjen.

I mitt tilfelle var det adaptive core voltage som var problemet. Når den overklokkede CPU ble pushet hardt økte ikke automatikken spenningen til CPU raskt nok, så den sluknet. Satte core voltage til static og ga den høy nok spenning til å bli stabil, så gikk det greit. Litt mer varme og strømforbruk på tomgang, men stabilt.

CPU skal i teorien strupe seg (thermal throttling) dersom den blir for varm. Avslåing på grunn av varme er et absolutt siste steg. Intel har et verktøy som heter "Intel Extreme Tuning Utility". Dette kan brukes til overklokking og justering, og stabilitetstesting, men det har også en loggfunksjon som i teorien skal kunne fortelle deg hva som skjer før den kræsjer.

Ok, takk for info. Da skal jeg feilsøke litt og muligens prøve verktøyet til Intel.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
1 time siden skrev cropduster81:

Ok, takk for info. Da skal jeg feilsøke litt og muligens prøve verktøyet til Intel.. 

Det lyder stykt på at  PSU`n din er for svak. Jeg ville ha gått opp til minimum 850. At den slår seg av er vel en indikasjon på at strømforsyningen din er for svak. Husk at det kortet krever mye strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden skrev Steinar Bakke.:

Det lyder stykt på at  PSU`n din er for svak. Jeg ville ha gått opp til minimum 850. At den slår seg av er vel en indikasjon på at strømforsyningen din er for svak. Husk at det kortet krever mye strøm.

Han som bygde PCen mente 700w burde være nok, kortet i seg selv drar ca 300, men etter å ha søkt litt ser jeg at det anbefales 750w som en "sweetspot" for de fleste oppsett med dette kortet, så ja, da bør jeg nok gå opp til 850w..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...