Gå til innhold

737 CWS


Pål Rønningen

Anbefalte innlegg

  • Premium Medlem

Heisann @Pål Rønningen

jeg er ingen "riktig" 737-flyver, men har noen svært få scenario der CWS brukes. Det er derimot svært sjelden. 

  • Dersom jeg kommer inn i kraftig turbulens og trenger bistand til å holde flymaskinen stabil. 
  • Dersom jeg som alenepilot har så mye å gjøre at jeg trenger "noen" til å holde flymaskinen for meg, igjen vanlig om det er mye turbulens. (Ja, jeg er ikke redd for å si at det kan skje, selv om jeg også har god erfaring med å bruke albuen på stikka mens jeg jobber meg gjennom workflows ;) ) 

Både PMDG NG3 og Zibo (i P3D og XPL) har gode implementeringer av CWS. Det blir litt som manual flight mode i en airbus. Jeg tror ikke jeg kan huske de SOPs jeg har lest har anbefalt bruk av CWS bortsett fra ved kraftig turbulens der AP ikke klarer jobben. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har ikke brukt det før. Er nok som Torbjørn nevner i situasjoner med turbulens, men selv i turbulensområder har man heller manuelt overstyrt throttle noe, eller bare bedt om descent/climb avhengig av hva som er best og mulig.

Vil nok også være til hjelp under en utflyging hvor man ønsker å diviere fra vær eller annet, men fortsatt ha hjelp fra AP.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står en forklaring og bruk i FCOMv 2 side 4.20.8

I vesentlighet er det å fly en manuell autopilot.. Når du ikke lengre presser stikke så behoøder flyet den attituden den har og man må kontrarotere for å gå tilbake.

Er en god del brukt i virkligheten

 

CWS.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...