Gå til innhold

En gammel ringrev vender tilbake


RoyGjae

Anbefalte innlegg

Hei gode flysimmere. Som tittel på emnet lyder har jeg drevet med flightsimming tidligere og nå 20 år etter vender jeg tilbake til min trofaste hobby. Nå 20 år eldre stiller jeg med nytt og forbedret utstyr som hjelper meg med grunnleggende ferdigheter som en flightsimmer bør kunne og som jeg ikke kunne den gang. Nå etter å ha brukt MSFS2020 i 1 måneds tid kan jeg fly etter kart fra Navigraph og foreta en ILS landing med Garmin 1000. Første ILS landingen min må jeg si var litt skremmende selv fra simulator perspektiv. Flightplan var ikke helt riktig programmert og flyet tok seg en uventet 360 graders sirkel for å søke rett GS (Glide slope tror jeg det heter). Da den fant rett GS og fulgte den ned til rullebane da jeg valgte å fly manuelt siste 500 fot gikk det inn for meg hvilke fantastisk fin hobby dette er som både gir opplevelse og lærdom innenfor flyverden. Min plan for fremtiden er å fly Norge på kryss og tvers med utgangspunkt fra Gardermoen. Fly sørover langs herlige sørlandet og følge kysten langs Vestland med ENBR (Flesland) og ENSG (Sogndal) som foreløpig klare destinasjoner. Jeg starter ikke dette emnet uten spørsmål. Syntes kart fra Navigraf er enkle å forstå seg på, men når det kommer til navigering (taxing til rullebane) oppdager jeg at bokstaver fra kart til Navigraf ikke samsvarer med veiviser fra ATC i simulator. Flere som har opplevd det samme? Ellers syntes jeg kart fra Navigraf er en god investering som bidrar til å øke realismen i flysimulatoren.

 

Jeg er som dere skjønner lidenskapelig opptatt av fly og er sertifisert dronepilot i henhold til regler fra 2021

Mine flightsim utstyr;
PC; 
I9 prosessor med GeForce 3090 skjermkort

Skjerm:
Samsung Oddesey G9

Produkter fra Virtual Fly:
Yoko+ og Rudo+. Har også planer om å kjøpe TQ6+ og Vernio+

 

- Roy Gjæringen

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden skrev RoyGjae:

men når det kommer til navigering (taxing til rullebane) oppdager jeg at bokstaver fra kart til Navigraf ikke samsvarer med veiviser fra ATC i simulator. Flere som har opplevd det samme?

De fleste standardflyplassene i MSFS har dessverre ikke riktige navn på taxebanene. Den gode nyheten er at de fleste addonflyplassene har fått dette korrigert. Vi begynner å nærme oss komplett dekning av de større norske flyplassene med freeware på flightsim.to

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden skrev Tom Knudsen:

Er vel egentlig ingen som forsvinner fra denne hobbyen he he, men velkommen tilbake. 

Blir litt som i Hotel California, you can check out anytime you want, but you can never leave 😂 Velkommen inn igjen!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker Robert, MagTvei og Tom for å ønske meg velkommen tilbake som flightsimmer. Har hele tiden vert interessert i fly. Det er mer mangel på god pc som har holt meg borte fra simulator verden. Hehe.. Jeg kjøpte Deluxe versjonen samme dag den kom for salg i den tro at jeg hadde god nok pc, men det hadde jeg ikke :D 

Takker så mye for informasjon Kjetil om navn på taxebanene. Trodde det var jeg som var dårlig til å lese kart :D Er litt skeptisk til addon da jeg vil at kvaliteten skal være lik eller bedre enn standard msfs kvalitet, men finner jeg en god addon vil jeg installere det og få rett navn på taxebaner 


Geir Teigo: Takker så mye for å ønske meg velkommen tilbake. Er ikke så viktig å merge min gamle konto sammen med min nye. Hehe.. Føler jeg ikke hadde så mye å bidra med da 

 

- Roy Gjæringen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for det Geir :) Jeg tenker som så det er like greit å starte med blanke ark denne gang. Jeg kan bidra med screenshots og kanskje video i denne gruppen. Interessant skal det være å følge hva som skjer i flightsim verden så denne siden kommer jeg til å følge aktivt 👍

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Roy og velkommen tilbake. Vi er fortsatt en del fra 20 år tilbake som fortsatt holder koken. Selv har jeg nok ikke vært på langt nær like aktiv siste årene som for 20 år siden. Selv leste jeg bare forumet frem til i 2001 og ble aktiv medlem da. Så har det gått litt i bølgedaler med aktiviteten her inne(Laaaange dønninger de siste årene). Lykke til med gjennopptatt hobby.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Stian. Det er godt gjort av de som klarer å holde på en hobby i 20 år. Da er de engasjerte :D Jeg syntes det er så gøy med MSFS nå da jeg kan navigere etter kart til plasser jeg aldri har vert før så dette er en hobby jeg kommer til å glede meg over i mange år fremover.

 

- Roy Gjæringen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Frank. Det er verdens beste hobby ja og med kart fra Navigraph og produkter fra Virtual Fly gir det hobbyen en mye mer realistisk opplevelse enn den gang jeg bare brukte joystick. Ny pc måtte til for meg også. Tror du kommer langt med I7 prosessor og GeForce RTX 3080 skjermkort. Jeg kjøpte 3090 kort til I9 prosessor fordi jeg har planer om å redigere litt dronefilm også. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelig den beste hobbyen i verden! Jeg kommer også tilbake etter 6 lange år. På et visst tidspunkt dukket det opp andre hobbyer (i mitt tilfelle er dette kryptovaluta) og jeg viet mye tid til dette. Han handlet lenge, klarte til og med å jobbe som forfatter av artikler for en nyhetsportal

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen tilbake, godt å se flere vender tilbake! :) 

Velkommen tilbake til meg og :D Ser kontoen min er opprettet i 2003, begynner å bli en stund siden, var vel rundt 13 år den gang. Geir Teigo hjalp meg kjapt og trygt tilbake til min gamle konto da passord selvfølgelig var glemt både hit og til en epost adresse jeg ikke aner om eksisterer lenger.

Kjenner dog igjen en del navn her ja, husker det var Dag Johansen(?) som styrte skuta den gang da.

 

God helg da alle!

Endret av Stian Nilsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...