Gå til innhold

Skarnsundet bro


Anbefalte innlegg

Vi har jo en mester i brobygging i vårt miljø, er det noen mulighet for Skarnsundet bro. Denne er et vesentlig landemerke for VFR flights inne i Trondheimsfjorden.

Sted Inderøy, Trøndelag, Norge
Status I bruk
Åpnet 1991
Funksjon Veibro
Brotype Skråstagsbro
Lengde 1 010 m
Seilingshøyde 45 m
Hovedspenn 530 m
Bredde 13 m

Skarnsundbrua er en skråstagsbro over Skarnsundet i Inderøy kommune i Trøndelag i Norge. Broen forbinder Mosvik med Utøy.
Byggingen startet 1989, og broen ble åpnet av kong Harald V den 19. desember 1991, broen erstattet ferjeforbindelsen som ble lagt ned da broen åpnet. Broen vant i 1992 prisen betongtavlen. Skarnsundbrua var verdens største skråstagsbro mellom 1991 og 1993. Skarnsundbrua er 1010 meter lang og det største spennet er på 530 meter.
Siden 2007 har broen vært gratis å passere.
Skarnsundbrua ble i 2008 fredet av Riksantikvaren.

b107_2.jpg

  • Like 3
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kjetil,

Det hadde vært helt konge. Som jeg har forstått har du litt peiling. Kunne det vært mulig å få på plass kuppelen på Gråkallen og Vassfjellet masta. Landemerker for en VFR flyver det der sjø.

Nå er det vel drøyt en måned til neste World Update så man vet jo ikke hvor detaljert det blir i vårt område men jeg tviler sterkt på om de har fått med seg dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Jeg kan vel gjøre det. Jeg har tenkt på hva MS kommer til å gjøre for Juni updaten ja. Tenkte jeg skulle utsette noe, for å se hva de putter inn. Men skarnsundsbrua og vassfjellet er nok antakelig ikke der. Men gråkallen kan de jo i verste fall ha fått med seg.
 Jeg har vært å tatt en god del texure bilder til Skarnsundbrua, så den kan jeg vel lage forholdsvis fort. Kommer ann på hvor mye detaljer jeg gidder å gjøre. Men det må være bra nok for rimelig closeup.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kjetil, Du har jo laget en flott Skarnsund bro og det ser ikke ut som om ASOBO får med  seg den etterlengtede Gråkallen samt masta på vassfjellet som du nevner.

Gidder du å forbarme deg over disse to landemerkene? To viktige landemerker det der ved innflyvning sørfra for landing rwy 09 på Værnes.

mvh

Morten Aalberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...