Gå til innhold

First impressions


Aslak Iversen

Anbefalte innlegg

Da fikk jeg endelig lastet ned alt sammen, og som vanlig var det masse styr med å få satt opp controllere. Ikke helt ferdig med dette, men kom meg i lufta, ENAL ENBR, med default, enmotors tørkestativ. MSFS foreslo selv HIGH på settings, ikke dårlig siden min PC har noen år bak seg. Begynner å bli på tide med nye controllere, min Logitech G940 er rundt 10 år gammel. Ikke dårlig at den har holdt så lenge.

Dette ser bra ut, og flyter godt hos meg. Så bra at å sjekke FPS står jeg over. Nordvestlandet trenger litt mere dramatikk i terrenget, litt vel runde topper (men mye bedre enn default FSX, P3D). Været var veldig bra modellert, og regn som renner bakover på sideruta er nytt og ser veldig bra ut. Drittvær ser faktisk ut som drittvær. Flymessig var alt hypersensitivt frem til jeg fikk justert ned sensitivity. Rundt 50% funker bra for meg. Helt nytt var det at det blåste litt fra sydøst på BGO, og det ga litt turbulens på slutten. Som det også gjør i RL. Nå flyter ikke bane/taxelys i lufta lengre, men står på påler som i RL. Bare at de er ca dobbelt så høye som i RL. Default ENBR er ikke så hakkanes dårlig.

Så en stor tommel opp fra meg. Da er det bare å vente på at de seriøse utviklerne kommer på banen, PMDG; FSLabs, Leonardo.

Kan ORBX sine produkter legges på MSFS? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen ombord!

ORBX har en del produkter til MSFS, men krever ny lisens (rabattert dersom du har lisens til P3D/Xplane fra før. 

Ellers bør du ta deg en flytur på kontinentet eller andre steder der datagrunnlaget er bedre enn i Norge, slik at du får sett sim-en fra sin beste side.

Kan og anbefale FBW sitt prosjekt der de bygger på default A320NEO. Den begynner å bli bra og ambisjonene deres er veldig høye: https://flybywiresim.com/

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FBW står jeg over. Den er ikke på høyden i det hele tatt. Akkurat på dette området skal jeg ha det beste, og det skal fungere som de jeg nevnte tidligere, så der er det P3D som gjelder. Eyecandy er ikke så himla viktig når det gjelder IFR flyvninger.

Litt skuffet over rullebanene. Både ENAL og ENBR har ganske store høydevariasjoner langs banen, men det så jeg ikke noe til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når gjelder ORBX, så var jeg innom Central i går for å se om MSFS var registrert. Det var den, kan velge MSFS i drop down menyen på toppen. Da dukket de produktene som de har, opp. Stort sett flyplasser, men om jeg skjønner det rett, så var det bare å kjøpe og installere. Ikke behov for noen ny lisens. Eller har jeg misforstått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Ta deg turen inn her Flightsim.to • Norway Scenery for Flight Simulator 2020   

Her finner du  mange oppdaterte flyplasser bare pass på at du ikke kjører dobbelt av noen da går det galt er noen flyplasser som er lagd av flere
Anbefaler deg å legge tillegg på utsiden av simmen
En lokal helt som har lagd denne anbefales
Link til nedlast https://www.dropbox.com/sh/tslz3p6kg2svb7s/AAC0jWJGDpnNIRt7vGJsns3Ya?dl=0

jpg-2021-feb-21-044.jpg.b9c417f079524850d6526bbb063af2b6.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukk, så var det dette med været da. Bodø har 300m i blowing snow og vertikalsikt på 400ft. Jeg står på banen med Live Weather i god sikt og overskyet. Ikke noe som minner om virkeligheten. Sånt som dette ødelegger hele opplevelsen for meg. Jeg har sett masse om hvor bra værgeneratoren er med masse stasjoner og real weather. 

Er det da for mye å forvente at det skal,være i nærheten av korrekt vær? 👎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden skrev Aslak Iversen:

Sukk, så var det dette med været da. Bodø har 300m i blowing snow og vertikalsikt på 400ft. Jeg står på banen med Live Weather i god sikt og overskyet. Ikke noe som minner om virkeligheten. Sånt som dette ødelegger hele opplevelsen for meg. Jeg har sett masse om hvor bra værgeneratoren er med masse stasjoner og real weather. 

Er det da for mye å forvente at det skal,være i nærheten av korrekt vær? 👎

 

Dét er for mye ja! Vær glad du har snø. ;D

Spoiler

DvkdheG.jpeg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke enig. Når de gjør et stort nummer av hvor nøyaktig været er, så bør de få lagt det inn i simmen. Ikke et snøflak på bakken i Bodø. Fløy ENBO ENEV og den gode nyheten er at de greide å gi korrekt skyhøyde inn mot ENEV. Banen der var helt hvit. Veldig bra! Ga en god følelse av hvor vanskelig det er å bedømme høyden over en snødekket rullebane. Crossvind inn for landing, godt simulert det også. Det har ikke fungert så bra i tidligere utgaver av diverse simmer.

Set at REX har laget noe til MSFS, men jeg har lite å utsette på hvordan skyene ser ut. REX har tidligere vært på bærtur med å gjengi været korrekt, så jeg ser ikke helt hva man skal med dem nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden skrev Aslak Iversen:

Ikke enig. Når de gjør et stort nummer av hvor nøyaktig været er, så bør de få lagt det inn i simmen. Ikke et snøflak på bakken i Bodø. Fløy ENBO ENEV og den gode nyheten er at de greide å gi korrekt skyhøyde inn mot ENEV. Banen der var helt hvit. Veldig bra! Ga en god følelse av hvor vanskelig det er å bedømme høyden over en snødekket rullebane. Crossvind inn for landing, godt simulert det også. Det har ikke fungert så bra i tidligere utgaver av diverse simmer.

Set at REX har laget noe til MSFS, men jeg har lite å utsette på hvordan skyene ser ut. REX har tidligere vært på bærtur med å gjengi været korrekt, så jeg ser ikke helt hva man skal med dem nå.

Det kommer jo live weather forbedringer i sim update 3 som kommer i begynnelsen av mars. Asobo har vel innrømt at det fortsatt er problemer med været, så er lov å håpe at det blir utbedret i neste oppdatering. Skal være helt enig i at nøyaktig vær er alfa omega i en seriøs flysimulator. Spesielt med tanke på at dem ikke har planer om å åpne for 3. parts utviklere, da er dem helt nødt til å få været på et høyt nivå. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg throttles på plass, slettet alle settingene og la de inn på throttle 1 og 2. 0-100% aksene.  Nå funker de. EGLL EHAM i en Diamond DA 65, utrolig bra scenery over London. Gikk som smør, ingen stutters e.l. Deilig med komplett fravær av scenery loading når man flyr, noe som alltid har irritert meg med FSX og P3D. Sjekket PC load og GPU gikk med 100% load, CPU ruslet rundt 30%. Litt skjev fordeling, men klager ikke, DA65 gikk så dårlig, muligens fordi jeg ikke fant noen prop controll noe sted i cockpit, at jeg aborterte turen og landet på et jorde i sydøst England.

Der står den enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er været mitt på Bodø for øyeblikket. Sideveis snø i 31 knop. Været på Flesland varierer med ned mot 300 meter sikt og sideveis kraftig regn. Når det gjelder sloped runway på ENBR så skal jeg skamløst linke direkte til min egen versjon her: https://flightsim.to/file/1946/enbr-bergen-airport-flesland. Gi gjerne tilbakemelding om ting som kan forbedres hvis du er godt kjent der.

edit: snøen stoppet igjen på Bodø. Ser ut som det simuleres små byger som blåser fort forbi, så det varierer raskt for øyeblikket.

Microsoft Flight Simulator 2_22_2021 1_01_12 AM.jpg

Endret av Kjetil Garpestad
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt litt tid på YT og det snakkes om en weather bug hos MSFS som gjør at man kan få helt feil vær. Kan være det som skjedde. Jeg ble også satt opp på bane 25 med det som skulle være 30 kts medvind. I det tilfellet jeg så, så endret været seg fra dritt til blå himmel når den plutselig satt korrekt vær.

Skal teste BGO i morgen, om jeg får tid. Takk til deg som gjør dette for oss andre. Sloped runways har jeg sett frem til å få i simmene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 21.2.2021 klokken 13.25 skrev Robert Hulthin:

Ta deg turen inn her Flightsim.to • Norway Scenery for Flight Simulator 2020   

Her finner du  mange oppdaterte flyplasser bare pass på at du ikke kjører dobbelt av noen da går det galt er noen flyplasser som er lagd av flere
Anbefaler deg å legge tillegg på utsiden av simmen
En lokal helt som har lagd denne anbefales
Link til nedlast https://www.dropbox.com/sh/tslz3p6kg2svb7s/AAC0jWJGDpnNIRt7vGJsns3Ya?dl=0

jpg-2021-feb-21-044.jpg.b9c417f079524850d6526bbb063af2b6.jpg

 

Hvordan linker jeg fra min nye MSFS Addon mappe til MSFS? Den ligger på samme disk B, men utenfor MSFS. Jeg får ikke lagt til noen path i dette verktøyet?

Glem det, fikk det til.

Endret av Aslak Iversen
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, jeg skulle bare ha noe som fraktet meg raskt fra Bergen til Stavanger. Det var nesten uflybart. Bruker ikke autopilot eller noe annet utstyr. Garmin påsto at det var 4000 NM fra Bodø til Evenes.
Ellers har jeg hatt noen merkelige opplevelser med alle småflyene. Hvordan stige 500 ft fort? Sett et hakk flaps. Hvordan gå inn i et nær dødsstup? Flaps up.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 22.2.2021 klokken 20.49 skrev Aslak Iversen:

Takk, jeg skulle bare ha noe som fraktet meg raskt fra Bergen til Stavanger. Det var nesten uflybart. Bruker ikke autopilot eller noe annet utstyr. Garmin påsto at det var 4000 NM fra Bodø til Evenes.
Ellers har jeg hatt noen merkelige opplevelser med alle småflyene. Hvordan stige 500 ft fort? Sett et hakk flaps. Hvordan gå inn i et nær dødsstup? Flaps up.

Asobo hadde en feil med flaps i siste update. Det ville først vente med å få ut en update av dette til neste hovedupdate, men har nå lovet en fix på flaps-problemet rett over helgen. Det finnes oppskrift/fil som kan ordne problemet med en gang. Se tips her: https://www.youtube.com/watch?v=St0rIA5SBFI

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noe veldig underlig i FS2020, og dette var før siste update også. Flyene greier nesten ikke å fly. Jeg tar av og tar inn flaps, men selv med motoren(e) på redline så kommer jeg knapt opp til 1000 fot. Drar jeg litt av på power så greier jeg knapt nok å holde meg i lufta selv på 500 fot. Jeg tar av med default load og fuel, ikke noe ekstremt. Dette gjelder alle propellflyene, selv det med to motorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden skrev Aslak Iversen:

Jeg har noe veldig underlig i FS2020, og dette var før siste update også. Flyene greier nesten ikke å fly. Jeg tar av og tar inn flaps, men selv med motoren(e) på redline så kommer jeg knapt opp til 1000 fot. Drar jeg litt av på power så greier jeg knapt nok å holde meg i lufta selv på 500 fot. Jeg tar av med default load og fuel, ikke noe ekstremt. Dette gjelder alle propellflyene, selv det med to motorer.

Har du masse ising kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trykker bare Ready to fly etter posisjonering og lar spillet laste det det vil. Ikke noen Honeycomb her. Aksene lar meg trekke rett opp om jeg vil, så de er ikke problemet.

Jeg har lest at å leane motorene skal hjelpe, men flere modellene har ikke denne muligheten. Å leane gjør flyvningen mere økonomisk men full rich skal ikke gjøre noen store utslag på performance. Aner ikke hva dette er for noe. Redline på motorene og kommer knapt opp til 1000 ft med to motorer. 

Jeg forsøkte en mission der jeg skulle lande en propellmaskin et eller annet bush sted. Da føltes det normalt.

Endret av Aslak Iversen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden skrev Aslak Iversen:

Jeg trykker bare Ready to fly etter posisjonering og lar spillet laste det det vil. Ikke noen Honeycomb her. Aksene lar meg trekke rett opp om jeg vil, så de er ikke problemet.

Jeg har lest at å leane motorene skal hjelpe, men flere modellene har ikke denne muligheten. Å leane gjør flyvningen mere økonomisk men full rich skal ikke gjøre noen store utslag på performance. Aner ikke hva dette er for noe. Redline på motorene og kommer knapt opp til 1000 ft med to motorer. 

Jeg forsøkte en mission der jeg skulle lande en propellmaskin et eller annet bush sted. Da føltes det normalt.

Hvilken stikke har du? Jeg har en X52, og har satt mix og prop til de to roterende hjulene på throttle. Før jeg laster inn sjekker jeg at begge har fullt utslag; selv om MS laster alt som 100% så er det alltid bittelitt slingring i sånne glidehjul. Om du har en lignende ordning, hvor prop control og drivstoffmiks er tildelt akse på hver sin glideknapp så kan det jo hende det er prop og ikke drivstoff som slår feil?

PaVaowk.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...