Gå til innhold

Hvordan starte på nytt


Kåre M

Anbefalte innlegg

Da var jeg endelig airborne! 😃 Det var stas. 
Det har tatt sin tid (men så har jeg ikke bare drevet med dette heller, da).
Hadde min første skikkelige VFR tur med Cessna-en fra Hokksund over Asker mot GDM i går kveld. For en opplevelse! En detaljrikdom i simulatoren som ikke er til å tro!! Det har i sannhet skjedd noe på denne fronten i løpet av de siste 25 årene også, ja! 
Det har vært en lang reise, men jeg har lært utrolig mye under veis, ikke minst om datamaskinenes forunderlige verden, og jeg vil takke alle dere på forumet som har hjulpet meg fram dit jeg er nå.  
Jeg har brukt "tråden" som en slags oppslagsbok underveis i valget av Sim og en høvelig maskin innenfor en "fornuftig"(?) økonomisk ramme. Etter hvert har jeg lært hva GPU og CPU er for noe, og har blitt så pass familiær med hva som er fram og bak på en datamaskin, at jeg ser det ikke som en uoverkommelig oppgave selv å bytte ut CPU-kjøleren på den maskina jeg kjøpte heller! Jeg synes den eksisterende bråker for mye..
Men det er jo moroa begynner for alvor. For 20-25 år siden hadde jeg stor glede av å fly Widerøes Twin Otter på nord-norske flyplasser. Synes jeg så her på forumet noe som tyder på at denne er kommet i ny drakt og kan lastes ned. Morsomt det, for en nostalgiker!
Har ikke lastet ned noe som helst av "mods"(?) enda, og er på ingen måte familiær med kontroller, instrumenter og nye navigasjonsmidler enda (ikke de gamle heller), men får håpe at det kommer etter hvert. 
Som sagt, takk så langt for at dere fikk meg i lufta!
Jeg føler at jeg har blitt tatt på alvor fra første stund, og det har vært hyggelig. Og så lover jeg på ingen måte at jeg ikke kommer tilbake i relativt nær framtid med flere dumme spørsmål om hvordan en skal løse ulike vesentlige og uvesentlige utfordringer man kan dumpe borti innenfor denne "galskapen"😂
Vh 
Kåre

 

 

 

 

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden skrev Kjetil Håvan:

Hmm. Jeg lurer på en ting! For dere som har WIn 11. Er den mer stabil med MSFS enn Win 10? Kanskje er det derfor jeg plages med crash også. Er Win 11 bedre med MSFS, så bytter jeg sporenstreks. Men det blir i så fall en ren install. Har dere noen erfaringer?!

Vet ikke, men har selv kjørt Win 11 siden dag én og ikke hatt noen problemer hverken i msfs eller andre spill. Gjorde ren install av Windows 11 da den kom i fjor høst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden skrev Jan Reidar Storelvmo:

Vet ikke, men har selv kjørt Win 11 siden dag én og ikke hatt noen problemer hverken i msfs eller andre spill. Gjorde ren install av Windows 11 da den kom i fjor høst. 

Tror ikke det er noe poeng.... Win10 er er godt debugget nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Hmm. Skulle tro Win 10 fungerte greit. Men nå har jeg hatt win 10 leenge installert uten reinstall. Spørs om det blir en nyinstall likevel. Men så ser jeg mange (også Asobo) hevder at man bør installere hele simmen på nytt uansett når simupdate 8 kommer! Det var jo litt av en.... ehh update.

  • Confused 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 18.2.2022 klokken 10.54 skrev Dag Baardsen:

Ja, det er det. Mods erstatter automatisk standard, både for flyplasser, scenery etc.

Hei igjen, Dag
Jeg har gjort et par forsøk på dette, uten å lykkes. Jeg er jo opptatt av denne Twin Otteren da vet du, helst i Widerøes farger, men har ikke funnet den i hangaren etter forsøk på å åpne fila. Har lagret ei fil fra Aerosoft som jeg oppfatter skal være Otteren. Har lagret fila i ei mappe på en egen harddisk. Har pakket den ut via Winrar, men får ikke opp Otteren i simmen. (Du sier at den bare skal klikkes på, så går det hele av seg selv?). Må være noe jeg gjør galt her, men har ikke funnet ut hva. Simmen bråstoppet/krasjet forøvrig en gang etterpå og jeg måtte kjøre den i Sikkermodus. 
Har jo igjen mange timer opplæring på andre ting også, men det var denne Otteren da, hvorfor ikke lære via den, har jeg tenkt...
Vh
Kåre

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden skrev Kåre M:

Hei igjen, Dag
Jeg har gjort et par forsøk på dette, uten å lykkes. Jeg er jo opptatt av denne Twin Otteren da vet du, helst i Widerøes farger, men har ikke funnet den i hangaren etter forsøk på å åpne fila. Har lagret ei fil fra Aerosoft som jeg oppfatter skal være Otteren. Har lagret fila i ei mappe på en egen harddisk. Har pakket den ut via Winrar, men får ikke opp Otteren i simmen. (Du sier at den bare skal klikkes på, så går det hele av seg selv?). Må være noe jeg gjør galt her, men har ikke funnet ut hva. Simmen bråstoppet/krasjet forøvrig en gang etterpå og jeg måtte kjøre den i Sikkermodus. 
Har jo igjen mange timer opplæring på andre ting også, men det var denne Otteren da, hvorfor ikke lære via den, har jeg tenkt...
Vh
Kåre

 

 

Livery legges i Community-mappa som alle andre addon's.

For å få frem fly med riktig dekor så må du velge både fly OG livery inne i simulatoren. Flyet vil ikke synes som et eget fly på den første siden du velger fra.

Vær også oppmerksom på at alt du lagrer av egne skjermoppsett (hurtigtaster) følger den enkelte modellen.

 

1.png.f106d9867a562fc03a52358cf8ea5957.png

2.png.b7c88267b8aae793caf2331831f50091.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen!

Jeg tror at jeg endelig har funnet denne berømmelige Community-mappa, men skal de nedlastede filene pakkes ut på noe vis, eller sørger simmen selv for å gjøre det??

Tror også jeg har funnet de riktige filene for fly og livery på Flightsim.to, men er litt usikker. Mye prøving og feiling her nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden skrev Kåre M:

Takk igjen!

Jeg tror at jeg endelig har funnet denne berømmelige Community-mappa, men skal de nedlastede filene pakkes ut på noe vis, eller sørger simmen selv for å gjøre det??

Tror også jeg har funnet de riktige filene for fly og livery på Flightsim.to, men er litt usikker. Mye prøving og feiling her nå...

Nedlastede ZIP og RAR filer pakkes ut og innholdet legges i Community-mappa. Pass imidlertid på at det ikke legger seg en ekstra mappe utenpå den du har pakket ut (det er noen som liker å pakke inn dette litt forskjellig). Når du har pakket ut riktig så skal det umiddelbart ligge to .json filer i denne mappa.

Jeg har lagt ved et eksempel som viser hvordan filstrukturen skal se ut. kjh-engs er i dette tilfellet mappen du har pakket ut fra ZIP eller RAR filen. Mappen kan inneholde flere filer og mapper enn denne.

Håper dette ikke ble forvirrende... 🙂 

Skjermbilde.PNG

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ser du filstruktur for Twin Otteren hos meg, kan hende Communitymappa ligger et annet sted hos deg. Twin Otteren installerer du med Aerosoft One programmet som du fikk link til da du kjøpte flyet.

otter.jpg

Endret av MagTvei
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, gode hjelpere
Jeg må nok ha litt "tungt for det" som det heter. Jeg er fortsatt rimelig forvirret om denne berømmelige Community-mappa.
For å starte helt på startnivået så lastet jeg ned FS2020 til PCens C-disk. Etter mye om og men fant jeg Community langt ned i delprogrammene under C:\Users\(min bruker)\AppData\Local\Packages\Microsoft.FlightSimulator_8wekyb3d8bbwe\LocalCache\Packages\Community
 

Det kan vel ikke være meningen at man skal være nødt til å tråkle seg hele denne lange veien hver gang man legger inn et tillegg i simmen? Det ser så besnærende enkelt ut i strukturen fra MagTvei. 

Jeg har lagt foreløpige addons på en egen harddisk med mappestruktur \Nedlastinger FS og to undermapper (så langt) Fly og Flyplasser. 

1000-kronersspørsmålet blir da: Er det nok å pakke ut ekstrafilene i disse undermappene? Finner simmen igjen dem her på denne separate harddisken? (Har for øvrig en følelse av at jeg har fått svar på dette tidligere en gang, men jeg fikk ikke opp det jeg trodde jeg skulle få opp). Begrepet Community-mappe virker så gjengs i terminologien på Forumet at jeg har fått inntrykk av at den nærmest skulle ligge åpent tilgjengelig på forsida når man åpner simmen.  

Og så er det bare en selvkonstruert lagringsplass som kunne hett hva som helst. Stemmer det? 


 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, du MÅ tråkle deg den veien du har til Community og legge alle addons der. Ellers finner simmen dem ikke.

Jeg har kortere vei, fordi jeg la MSFS2020 et annet sted ved førstegangsinstallasjonen ved å endre plasseringen.

Fikk du ikke link til nedlastning av Aerosoft One når du kjøpte Otteren? Det programmet pakker ut og plasserer filene du har kjøpt fra Aerosoft under Community mappa automatisk. 

AO.jpg

Endret av MagTvei
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden skrev Kåre M:

Hei igjen, gode hjelpere
Jeg må nok ha litt "tungt for det" som det heter. Jeg er fortsatt rimelig forvirret om denne berømmelige Community-mappa.
For å starte helt på startnivået så lastet jeg ned FS2020 til PCens C-disk. Etter mye om og men fant jeg Community langt ned i delprogrammene under C:\Users\(min bruker)\AppData\Local\Packages\Microsoft.FlightSimulator_8wekyb3d8bbwe\LocalCache\Packages\Community
 

Det kan vel ikke være meningen at man skal være nødt til å tråkle seg hele denne lange veien hver gang man legger inn et tillegg i simmen? Det ser så besnærende enkelt ut i strukturen fra MagTvei. 

Jeg har lagt foreløpige addons på en egen harddisk med mappestruktur \Nedlastinger FS og to undermapper (så langt) Fly og Flyplasser. 

1000-kronersspørsmålet blir da: Er det nok å pakke ut ekstrafilene i disse undermappene? Finner simmen igjen dem her på denne separate harddisken? (Har for øvrig en følelse av at jeg har fått svar på dette tidligere en gang, men jeg fikk ikke opp det jeg trodde jeg skulle få opp). Begrepet Community-mappe virker så gjengs i terminologien på Forumet at jeg har fått inntrykk av at den nærmest skulle ligge åpent tilgjengelig på forsida når man åpner simmen.  

Og så er det bare en selvkonstruert lagringsplass som kunne hett hva som helst. Stemmer det? 


 

 

Tips! Det du kan gjøre er å lage en snarvei i windows utforsker til den mappen ("hurtigtilgang"). Da ligger den klar i Windows utforsker og du slipper å lete den frem hver gang, er bare å klikke på den. Det du da gjør er å navigere til Community mappa og høyreklikke på den. Deretter klikker du på "fest til hurtigtilgang". Da blir den liggende som egen snarvei i utforsker som du kan klikke på for å gå direkte til denne mappen. 

Skal også være en måte å endre sti til Community mappa på, f.eks "C:/Flight Simulator 2020/Community" men det husker jeg ikke eksakt hvordan man gjorde i farten. Må sjekke først. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk MSFS Addons Linker - da kan du lage deg en mod-katalog hvor du vil (utpakket mod) og så fikser MSFS Addons Linker lenke til Community-mappa. På den måten kan du slå av og på modder alt etter hvilke du ønsker å ha aktive og slipper å lete etter Community-mappe etc.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden skrev Dag Baardsen:

Bruk MSFS Addons Linker - da kan du lage deg en mod-katalog hvor du vil (utpakket mod) og så fikser MSFS Addons Linker lenke til Community-mappa. På den måten kan du slå av og på modder alt etter hvilke du ønsker å ha aktive og slipper å lete etter Community-mappe etc.

Vil ikke anbefale Addons Linker her, prøvde den selv, men synes den bare gjode alt mer unødvendig komplisert og rotete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Ang. addons linker
har hatt det siden dag 1 omtrent , nesten alle addons adskilt fra simmen fungerere helt perfekt .....litt mere arbeid en å slenge det rett inn i community men man har full kontroll på hva som er inne veldig enkelt og man slipper å fylle om simdisken med diverse "snadder"
Anbefales på det sterkeste
-2022-mar-4-005.jpg.e6563b7aa92572becf09076b2a311729.jpg

-2022-mar-4-001.jpg

-2022-mar-4-002.jpg

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden skrev Jan Reidar Storelvmo:

Skal også være en måte å endre sti til Community mappa på, f.eks "C:/Flight Simulator 2020/Community" men det husker jeg ikke eksakt hvordan man gjorde i farten. Må sjekke først. 

Ligger en path nederst i UserCfg.opt. Denne kan man endre som man vil og flytte Community og Official mappene inn i dette området.

Jeg har laget et område på F:\FS slik at dette holdes helt utenfor den kompliserte stien hvor simulatoren opprinnelig er installert.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi flyr!
Twin Otteren og jeg. Og i Widerøes farger!
Etter mer enn 20 års fravær. Utrolig stas! Vet ikke helt hvordan jeg fikset det, men plutselig var den der, både Otteren og fargene. Må nok ha vært de gode råd om Aerosoft One som fikset det hele.

Nå flyr (og lander) jeg rimelig greit i dagslys, men det er enda masse å finne ut av. Navigering har nesten blitt for enkelt med GPS, var nesten mer givende å fly på VOR-er og hva det nå het. Ser at man kan velge nå, så jeg prøver nok det etter hvert. ILS-innflyging har jeg ikke funnet ut av. Heller ikke hvordan jag skal starte fra scratch med egen oppstart av motor. Når jeg skal starte en flyging, må jeg "fly etter Otteren "på bakken" (Værnes) der den taxer av gårde til avgangsposisjon helt på egen hånd. Og etter landing tar den også styringa sjøl. Har ingen kontroll. Så her går det hardt ut over bakkemannskaper, parkerte biler og større og mindre byggverk. Går ut fra at det enten har med forhåndsinnstillinger i programmet å gjøre eller med kalibrering/innstilling av stikka, men det har jeg ikke funnet ut av, så her er det fortsatt mange timers "arbeid" igjen.

Det samme gjelder system for rydding og sortering av nedlastede filer. Ser for meg at det her fort kan bli et sabla rot, men har ikke helt funnet ut av hva som kan ligge på F-diske og hva som ligge på Community-mappa. Men kanskje finner jeg ut av det ved å studere mer inngående tidligere innspill over på Forumet. Men gøy er det virkelig. Takk igjen!
Kåre


 

 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset! Det hjalp så absolutt.
Nå har jeg for så vidt styringa selv. Men fortsatt har jeg store problemer med siderors-innstillingen. Det skal veldig lite utslag til før flyet snurrer rundt under taxing og i lufta virker det også som sideroret er koblet sammen med balanseroret på et eller annet vis. Har vært gjennom div crash etter prøving og feiling av alle mulige innstillinger under "Alternativer for kontroller." Mulig det er noe tull med joystikka, for det er veldig vanskelig å finne den rette følsomheten og div andre innstillinger. Men noe skal man da ha å pusle med i sene nattetimer?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roret er veldig oversensitivt med standardinnstillinger. Det kan selvsagt være andre problemer også, men hvis grunnoppsettet er riktig så hjelper det å gå innom sensitivitetsinnstillingene. Dersom hardware fungerer så skal den hvite sirkelen i sensitivitetsvinduet bevege seg jevnt og proporsjonalt med styreutslag.
Sensitivity - og Sensitivity + bør være det samme og ha negative innstillinger. Dette gjør roret mindre sensitivt rundt senter, uten at det påvirker maks utslag.
Dead zone er området rundt senter der roret ikke reagerer på input. Denne bør være så liten som mulig. Kan økes hvis hardware har slark eller sensorstøy.
Neutral lar deg flytte senterpunktet litt høyre eller venstre.
Extremity dead zone lar deg begrense maks styreutslag ved å sette høyere verdi enn 0%.
Reactivity er hastighet på styreutslag. Hvis du gir raskt maks venstre/høyre input vil roret akselerere sakte og bruke lang tid på å bevege seg til fullt utslag ved lavere verdi enn 100%.

Her er mine pedalinnstillinger:

image.png.c0388c0bfdee3d995e3a186d7d52db76.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og hjertelig takk for instruksjonen, Kjetil. Veldig nyttig innspill, dette også! Men jeg sliter likevel fortsatt med å finne de riktige innstillingene mht følsomhet. Selv uten dødsone reagerer roret veldig seint, og så kommer det et veldig stort utslag som er bortimot umulig å kontrollere/hente inn igjen. Men takket være din forklaring, er det nå lettere å forstå hvordan man bør prøve seg fram. Har fortsatt ikke funnet ut hvem det er noe feil med, meg eller stikka. Og bakkemannskapene har jo lært seg å holde seg langt unna når jeg kommer dansende, så da er det bare å fortsette og prøve.

Tar også sjansen på å spørre om en annen ting: Plutselig var "Widerøe-malingen" borte fra Twin-Otteren i Min hangar. Mener ikke jeg har vært inne og tuklet med filstrukturen på Community-mappa, men plutselig var det bare de originale Aerosoft livery-ene i hangaren. Skjønner ikke hvorfor. Har jo lurt på om Widerøe har vært inne og hacket og lagt inn en sperre mot å bli brukt etter å ha sett mine voldsomme danseopptredener på rullebanene på Værnes med Twin-Otteren deres, men det er vel ikke noen spesielt sannsynlig forklaring. Eller? Borte er den i hvert fall.😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker igjen for din innsats. Stikka er en Thrustmaster T Flight Hotas X. Vet ikke helt om jeg skjønte ditt siste innspill. Har du ytterligere kommentarer, er de velkomne,  men etter mye om og men ser det ut til at jeg nå kan leve noenlunde bra med innstillingen som vist nedenfor.

2022-03-12.png

2022-03-12 (1).png

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...