Gå til innhold

Hvordan starte på nytt


Kåre M

Anbefalte innlegg

Heisann!

Morsomt å være tilbake. Jeg var ivrig bruker av Flightsim.no for snart en mannsalder siden (20-25år). Ikke registrert bruker, tror jeg, men lastet ned masse av det jeg fant  gratis som kunne brukes til min FS 98. Her gikk det vel på flytyper, sceneries, tekstur og hva det nå heter.  Husker lite av dette. Hadde stor glede av å drive "nattflyging," så svetten silte, på nord-norske småflyplasser med Twin Otter i Widerøe-farger. Fornebu var "still going" i programmet. Kjøpte FS 2002, men det ble aldri lastet inn på noen maskin. Det ble så mye annet å ta seg til. Hadde begynt å fly seilfly selv "på ordentlig" og drev med dette i en del år. Nå har jeg vært pensjonist i flere år, seilflylappen har jeg latt gå ut, maskina med all FS 98 programvare er for lengst kondemnert. Men lysten til å ta opp FS-flyging igjen har hele tiden ligget der. Og nå er tiden kommet, men jeg tror jeg trenger noen gode tips om hvordan jeg best kan komme i gang med dette nå.

Jeg behøver slett ikke siste versjon av FS. Jeg har en rimelig oppegående PC med Windows 10 (To år gml HP). Jeg har, som sagt, FS 2002 liggende (på tre CDer). Er det noen mulighet for at denne kan funke på min PC? Nå er vel CDer helt ute. Går ut fra at men laster ned programvare fra et eller annet sted. Noen som vet hva dette koster evt. Og hvor fra. Jeg har et par Joysticks (Logitec?) med programvare-CDer liggende et eller annet sted. Noen mulighet for at dette kan virke på den nye PCen? 

Går ut fra at det er en masse brukere med god teknisk kunnskap der ute som kan gi meg noen enkle tips om hvordan komme i gang igjen. Håper noen kan føle seg kallet, eller som kan gi meg tips om sted på Forumet der noenlunde de samme spørsmålene er stillet og besvart tidligere.

Mvh

Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Hei! FS2002 tror jeg kanskje blir upraktisk å bruke, da det er alt for gammelt. Det vil være begrensa med oppdatering på addons, driver etc, og dertil oppdaterte fora for tips. Nyeste varianten av MSFS2020 er helt utrolig pent, men tungt og krever nok viss investeringsvilje i ny maskinvare. Kan det kanskje være en idé å bruke X-plane 11? Kraftig plattform, men med moderate (har jeg inntrykk av - jeg flyr ikke dette selv) krav til maskinkraft. Jeg bruker selv kun MSFS2020, kjøpte ny PC i høst og ny yoke pluss throttle (Honeycomb Alpha + Bravo, og Saitek rudder pedaler). Dette har kostet, men det er veldig gøy. Har selv satt igang med flightsimming etter tolv års fravær.

https://flightsim.no/forum/forum/34-x-plane-generelt/

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ditt tilfelle ville jeg kanskje prøvd ut X-plane. Det kan lastes gratis ned herfra: www.x-plane.com. Da kan du prøve det gratis før du velger om du vil kjøpe det. Koster vel 60 dollar. Forutenom FS2020 så vil jeg påstå X-plane gir den beste opplevelsen rett ut av boksen, uten at du trenger å legge inn tonnevis med addons. Følger med mange fly som er ganske så bra. I tillegg så kan du prøve den gratis før du bestemmer deg om du vil kjøpe den. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, det var veldig hyggelig!😃

Det virker litt overveldende å skulle starte helt på nytt igjen. På hjemmesida og på Forumet drysser det av stammespråk og terminologi som jeg må ha litt tid til å fordøye. Må vel si at jeg hadde håpet å slippe å investere i ny maskinvare. Bruker en HP med AMD Ryzen 3 2200G med Radeon Vega Graphics og 8 GB RAM. 64 bits operativsystem (Har  gravd langt ned i dypet for å finne ut av dette (!!), og håper det sier dere mer om maskinen enn det jeg oppfatter).

Mitt ønske er å kunne ta opp igjen flyging i Norge, stort sett. Jeg husker at jeg la inn et norsk-produsert landskap som var mye mer detaljert enn standard MSFS98. Her var det lagt inn sanne VOR-frekvenser og ILS-data. Lastet ned innflygingskart fra Luftfartsverket, mener jeg å huske.

Skal se nærmere på linkene til X-plane og innspillene på Forumet (Takk for tipset!). Håper det finnes oppdateringer som gir de samme mulighetene for intrikate nattlandinger (instrument) på Narvik flyplass som FS98 ga muligheten for.

I første omgang er jeg opptatt av å få et tips om jeg må kjøpe en egen spillmaskin for litt enkel flightsimming eller om jeg kan bruke den maskinen jeg har. His ikke det er mulig: Finnes det noe fil-bibliotek på Fligtsim.no som kan brukes tidligere FS-versjoner og som krever mindre datakraft tilpasset min PC??

Vh

Kåre M 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I X-Plane kan du ta det enda et steg lengre, og legge inn satelittbilder fra ulike kilder inn i simulatoren. Objekter i 3D (bygninger,veier og trær) kan plasseres oppå dette slik at du får en ganske heftig representering av virkeligheten rett i simulatoren. 

I den nye Microsoft Flight Simulator er dette implementert fra starten. (Brukes satellitt-bilder fra Microsoft Bing) I tillegg har de brukt avansert AI-teknologi til å få hele regioner og byer i fullstendig 3D. Dette gjelder ikke Norge ennå, men det er mange ildsjeler som har gjort en god jobb med å legge inn tilsvarende, og det kan lastes ned gratis. 

 

Men jeg vil si at X-Plane er nok den beste starten for deg med din HP-maskin. På sikt kan det være en god idè å planlegge på en ny spill-maskin som kan utnytte dagens nyeste teknologi med gode resultater. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Senere.
Jeg har nå tittet litt inne på XP 11 hjemmesida for bl.a. å finne noe om system requirements. Negativt resultat.

For å trenge dypere ned i denne problemstillingen har jeg også kikket litt inne på Forumet. Jeg trodde jeg hadde en noenlunde oppegående PC, men gaming i moderne forstand har ikke vært mi greie. Hvis jeg skjønner dette riktig, er jeg helt akterutseilt. Hvis jeg skal få noe moro ut av dette, snakker vi fort om investeringer i maskinvare i størrelsesorden 15 000+. Stemmer det?

Vh

Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg er veldig fornøyd med de gode tilbakemeldingene. Tusen takk!

Det er meget mulig at jeg på sikt kommer til å bli hekta på stadig bedre representasjon av virkeligheten, men pr dato er det nok utfordringene i selve flygingen som opptar meg mest. Husker det var veldig moro å finne igjen Shell? fueltanken på GA-terminalen på Fornebu scenery'et, men det var instrumentflyging under vanskelige værforhold, gjerne om natta, som fascinerte meg mest, husker jeg. Hvordan det så ut på flyplassene eller landskapet underveis, var ikke så veldig viktig for meg. Poenget var å komme seg helskinnet fram og ned... 

Men etterspørselen går vel i retning av mest mulig detaljert landskap og naturtro gjengivelse, mange fascineres av dette, og dermed blir kravet til datakraft veldig stort. Synd det for (noen av) oss som synes det enkle kanskje er det beste, også på dette området.

Nei, jeg vet fortsatt ikke helt hvordan jeg best skal gripe dette an..

Vh

Kåre

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden skrev Chr. L:

Hei! FS2002 tror jeg kanskje blir upraktisk å bruke, da det er alt for gammelt. Det vil være begrensa med oppdatering på addons, driver etc, og dertil oppdaterte fora for tips. Nyeste varianten av MSFS2020 er helt utrolig pent, men tungt og krever nok viss investeringsvilje i ny maskinvare. Kan det kanskje være en idé å bruke X-plane 11? Kraftig plattform, men med moderate (har jeg inntrykk av - jeg flyr ikke dette selv) krav til maskinkraft. Jeg bruker selv kun MSFS2020, kjøpte ny PC i høst og ny yoke pluss throttle (Honeycomb Alpha + Bravo, og Saitek rudder pedaler). Dette har kostet, men det er veldig gøy. Har selv satt igang med flightsimming etter tolv års fravær.

https://flightsim.no/forum/forum/34-x-plane-generelt/

Har du kjøpt en veldig avansert PC??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
2 timer siden skrev Kåre M:

Har du kjøpt en veldig avansert PC??

Ikke at jeg har sånn super peil selv, men endte opp med denne: https://www.komplett.no/product/1173945?noredirect=true

Mye penger (30.000,-+), men den var også satt ganske mye ned samt at jeg fikk endel rabatt. Sommerferien ble ikke noe av, jeg satt igjen med litt ekstra midler fra et salg av en gitar som jeg ikke får brukt noe særlig, etc. Noe skal en bruke penger på.

Jeg ønsket mye RAM, mye grafikkortkraft samt en kraftig prosessor. Grafikkortet mitt er faktisk ørlite gran for svakt til å kunne kjøre MSFS2020 på maks., så med tid kommer jeg til å bytte det ut. Det er pr nå nesten umulig å få tak i de nyeste kraftigste grafikkortene grunnet en helt jævli og økende trend med bitcoinmining, så imellomtiden skrur jeg ned innstillingene mine. Da er det mer enn futt og fart over sakene. (Jeg kan ikke forsvare å kjøpe noe mer til PC-en nå på en stund, uansett 🙂).

Det skal slettes ikke være nødvendig å bruke så mye dersom du velger X-plane, altså. Det vil likevel være lurt, dersom du ønsker å ta del i dagens flysimulatorvirkelighet , å sette av et sted mellom 10 og 20.000 til en maskin med relevant systemkrav. Det stemmer helt at nye muligheter vedrørende visuell representasjon av jordkloden har en sentral plass i hvordan disse progammene bygges opp og promoteres, men selve det flyvetekniske og meterologiske har også en viktig plass. Dine opplevelser fra flightsimming som du nevner med natteflyving, instrumentflyving i ufyselig vær og lignende er  altså blitt helt utrolig bra, dette er helt topp i nesten hvilken som helst plattform, og alt av VOR og ILS-er fungerer stort sett slik de funker i virkeligheten, uten at du trenger å gjøre noe. Oppdaterte navigasjonsdata fra Navigraph (som man kan abonnere på) gjør at du til enhver tid har de nyeste data tilgjengelig ombord. Jeg tror det er lurt å legge vekk MSFS98 og 2002, tror det kommer til å bli en frusterende øvelse å få det til å fungere.

Jeg tror ikke vi kommer til å gå tilbake til mer piksellert fremstilling av planeten. Et tips er å bruke Youtube og sjekke ut noen av de mange tusen videoene der ute av folk som flyr både MSFS og X-plane. Om jeg kan få anbefale bare to Youtube-kanaler som jeg syns viser variasjonene og mulighetene i henholdsvis MSFS2020 og X-plane, så vil jeg nevne den blide iren i Twotonemurphy: https://www.youtube.com/c/twotonemurphy/featured og Flightdeck2Sim, som er en engelsk 737-pilot som stadigvekk tar oss med på flyvinger også i den virtuelle VATSIM-verden: https://www.youtube.com/c/flightdeck2sim/featured. Begge svært underholdende. Jeg har selv begynt å fly litt på VATSIM, som er virtuelle luftrom over hele kloden, med faktiske folk i ATC. Medlemskap er gratis. Det krever litt innsats å lære seg alt av fraseologien, men noe har du sikkert inne fra tia i seilfly og. Veldig gøy!



 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden skrev Chr. L:

Ikke at jeg har sånn super peil selv, men endte opp med denne: https://www.komplett.no/product/1173945?noredirect=true

Mye penger (30.000,-+), men den var også satt ganske mye ned samt at jeg fikk endel rabatt. Sommerferien ble ikke noe av, jeg satt igjen med litt ekstra midler fra et salg av en gitar som jeg ikke får brukt noe særlig, etc. Noe skal en bruke penger på.

Jeg ønsket mye RAM, mye grafikkortkraft samt en kraftig prosessor. Grafikkortet mitt er faktisk ørlite gran for svakt til å kunne kjøre MSFS2020 på maks., så med tid kommer jeg til å bytte det ut. Det er pr nå nesten umulig å få tak i de nyeste kraftigste grafikkortene grunnet en helt jævli og økende trend med bitcoinmining, så imellomtiden skrur jeg ned innstillingene mine. Da er det mer enn futt og fart over sakene. (Jeg kan ikke forsvare å kjøpe noe mer til PC-en nå på en stund, uansett 🙂).

Det skal slettes ikke være nødvendig å bruke så mye dersom du velger X-plane, altså. Det vil likevel være lurt, dersom du ønsker å ta del i dagens flysimulatorvirkelighet , å sette av et sted mellom 10 og 20.000 til en maskin med relevant systemkrav. Det stemmer helt at nye muligheter vedrørende visuell representasjon av jordkloden har en sentral plass i hvordan disse progammene bygges opp og promoteres, men selve det flyvetekniske og meterologiske har også en viktig plass. Dine opplevelser fra flightsimming som du nevner med natteflyving, instrumentflyving i ufyselig vær og lignende er  altså blitt helt utrolig bra, dette er helt topp i nesten hvilken som helst plattform, og alt av VOR og ILS-er fungerer stort sett slik de funker i virkeligheten, uten at du trenger å gjøre noe. Oppdaterte navigasjonsdata fra Navigraph (som man kan abonnere på) gjør at du til enhver tid har de nyeste data tilgjengelig ombord. Jeg tror det er lurt å legge vekk MSFS98 og 2002, tror det kommer til å bli en frusterende øvelse å få det til å fungere.

Jeg tror ikke vi kommer til å gå tilbake til mer piksellert fremstilling av planeten. Et tips er å bruke Youtube og sjekke ut noen av de mange tusen videoene der ute av folk som flyr både MSFS og X-plane. Om jeg kan få anbefale bare to Youtube-kanaler som jeg syns viser variasjonene og mulighetene i henholdsvis MSFS2020 og X-plane, så vil jeg nevne den blide iren i Twotonemurphy: https://www.youtube.com/c/twotonemurphy/featured og Flightdeck2Sim, som er en engelsk 737-pilot som stadigvekk tar oss med på flyvinger også i den virtuelle VATSIM-verden: https://www.youtube.com/c/flightdeck2sim/featured. Begge svært underholdende. Jeg har selv begynt å fly litt på VATSIM, som er virtuelle luftrom over hele kloden, med faktiske folk i ATC. Medlemskap er gratis. Det krever litt innsats å lære seg alt av fraseologien, men noe har du sikkert inne fra tia i seilfly og. Veldig gøy!



 

Hei igjen
Jeg er veldig takknemlig for at du/dere tar dere tid til å hjelpe en "gammel kaill"  inn i flightsim-verdenen av 2021. Skjønner jo nå at jeg beveger meg inn i en gaming- og dataverden jeg ikke har vært i nærheten av, og som jeg trenger litt tid på å trenge ned i. På meg virker det jo som du har mer enn "super peil " både på hard og myk vare!! 

Jeg er ikke særlig bevandret uti dette med RAM og prosessorer og ulike grafikkorts egenskaper, har knapt nok sett inne i en datamaskin på 25 år! Trodde i min enfoldighet at jeg skulle kunne bruke min fhv nye hjemme-PC til litt flightsimming også, men det skjønner jeg nå er temmelig urealistisk. Det er kanskje ikke så smart heller, om maskina kneler og krasjer under byrden av tung flightsim programvare. Jeg vet ikke nå hvor mye tid jeg vil komme til å bruke på dette, men som far og bestefar synes jeg det er vel mye å bruke +/- 20k på en PC for å fly simulator. Lurer på hva barn og barnebarn vil si om jeg plutselig investerer stort i utstyr, trekker for gardinene, tar på headset og blir borte for denne verdenen i lang tid om gangen!! Og jeg vet at jeg fort blir hekta om jeg først begynner... Har tittet på innholdet i linkene du ga meg. Det er jo helt fantastisk og gir meg ikke mindre lyst til å ta opp dette. Ser veldig gøy ut!

Jeg har fortsatt en masse spørsmål:
-Vet du om det finnes noe bruktmarked som gir mulighet for å komme ut av dette på et fornuftig vis prismessig, eller er dette like godt å glemme først som sist??
- Jeg husker fra 90-tallet at det var noen ildsjeler som la ut oppdateringer til MSFS 98 av norsk landskap (og flyplasser og flytyper) som jeg lastet ned. Vet du om slike addons finnes (i filbiblioteket i Flightsim.no) for senere versjoner av FS, f.eks 2002-versjonen som jeg sitter med her. Har lurt på om jeg kunne renske en tilårskommen PC jeg har stående, for alt øvrig innhold og "simme" med denne. Gjør vel ikke så mye om det hakker litt for meg. PCen kjører på Windows Vista. Er det slik at all programvare bygger på en eller annen Windows-versjon, eller kan man kanskje slette denne også?

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal helle litt kaldt vann i hodet på deg med en gang... 🙂 

Det absolutt ENKLESTE for deg når du nå kommer tilbake til FS-miljøet etter såpass lang tid er etter min mening å gå for MSFS2020. Du trenger ikke verdens råeste grafikkort for å få dette til å spinne ganske bra. Selv har jeg en relativt ordinær PC (i7 prosessor og 32GB RAM) med et Nvidia GeForce GTX 1070 grafikkort. Ikke verdens råeste grafikk, men jeg kjører da fint med +30 FPS og fin flyt på det aller meste. Man MÅ ikke kjøre alle settings på Ultra 🙂 

Det er også MYE enklere å forholde seg til alle mulige addons i MSFS2020 da alt - uten unntak hittil - legges som en mappe i en egen Community-mappe. Ikke noe triksing og miksing med forskjellige filer som skal både hit og dit som det har vært på tidligere versjoner. Er du lei av tillegget, så sletter du rett og slett bare den aktuelle mappa, og tillegget (fly, flyplass, diverse) forsvinner.

Eneste som kanskje kan oppleves litt tregt er selve installasjonen da denne kan ta lang tid - selv med en god internett-forbindelse.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden skrev Frank Kristiansen:

Skal helle litt kaldt vann i hodet på deg med en gang... 🙂 

Det absolutt ENKLESTE for deg når du nå kommer tilbake til FS-miljøet etter såpass lang tid er etter min mening å gå for MSFS2020. Du trenger ikke verdens råeste grafikkort for å få dette til å spinne ganske bra. Selv har jeg en relativt ordinær PC (i7 prosessor og 32GB RAM) med et Nvidia GeForce GTX 1070 grafikkort. Ikke verdens råeste grafikk, men jeg kjører da fint med +30 FPS og fin flyt på det aller meste. Man MÅ ikke kjøre alle settings på Ultra 🙂 

Det er også MYE enklere å forholde seg til alle mulige addons i MSFS2020 da alt - uten unntak hittil - legges som en mappe i en egen Community-mappe. Ikke noe triksing og miksing med forskjellige filer som skal både hit og dit som det har vært på tidligere versjoner. Er du lei av tillegget, så sletter du rett og slett bare den aktuelle mappa, og tillegget (fly, flyplass, diverse) forsvinner.

Eneste som kanskje kan oppleves litt tregt er selve installasjonen da denne kan ta lang tid - selv med en god internett-forbindelse.

 

3 minutter siden skrev Robert Hulthin:

IKKE i fs2020

Akkurat, ja. Nå har jeg nettopp fått et råd om å anskaffe FS 2020. Ikke så helt kurant, dette, for en sann amatør både på myk og har vare. Men jeg er i hvert fall svært glad for at jeg gikk inn i dette Forumet før jeg kjøpte noe som helst. Jeg har blitt mye klokere, selv om det gjenstår mye....Veeldig mye😂

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går ut fra at det må ligge en eller annen Windows-versjon i bånn når spill og addons skal installeres. Er det av stor betydning HVILKEN versjon. Lurer på om det er mulig å bygge på en litt til-årskommen PC ved å pøse inn RAM i løs vekt, kjøpe nytt grafikkort osv, eller er dette helt dødfødt? Er såpass gammeldags at det skurrer litt å kjøpe nytt og kaste gammelt etter hvert som nye formål oppstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som kan gi deg gode råd her inne, Kåre. Du er der jeg var for ca 15 år siden. Trodde min PC da var OK, men den var håpløst utdatert. En ferdigbygget PC fra Komplett.no er en god løsning for deg, eventuelt kjøp en brukt spill pc fra Finn. Spør her før du kjøper om den er bra nok. Et stort problem nå om dagen er tørke på grafikkort world wide. Det er kryptominere som kjøper opp alt, og da blir det fort tomt. En PC som driver FS 2020 vil funke til stort sett alt annet du driver med på PC fronten. FS 2020 er rimelig ny og ser veldig bra ut. Utvalget av kjøpefly til denne er begrenset. Foreløpig. Min mening er at dette er den simulatoren som vil gjelde fremover.

Edit: Å lappe på det du har er mulig, men du finner fort ut at alt henger sammen. Skifter du en ting så må du skifte noe annet, og til slutt har du byttet alt og sitter igjen med et gammelt kabinett og mange gamle deler. Kjøp ny PC. Av og til må man bare skifte ut gammelt. Win 10 gjelder. 

Endret av Aslak Iversen
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
10 minutter siden skrev Aslak Iversen:

Mange som kan gi deg gode råd her inne, Kåre. Du er der jeg var for ca 15 år siden. Trodde min PC da var OK, men den var håpløst utdatert. En ferdigbygget PC fra Komplett.no er en god løsning for deg, eventuelt kjøp en brukt spill pc fra Finn. Spør her før du kjøper om den er bra nok. Et stort problem nå om dagen er tørke på grafikkort world wide. Det er kryptominere som kjøper opp alt, og da blir det fort tomt. En PC som driver FS 2020 vil funke til stort sett alt annet du driver med på PC fronten. FS 2020 er rimelig ny og ser veldig bra ut. Utvalget av kjøpefly til denne er begrenset. Foreløpig. Min mening er at dette er den simulatoren som vil gjelde fremover.

Edit: Å lappe på det du har er mulig, men du finner fort ut at alt henger sammen. Skifter du en ting så må du skifte noe annet, og til slutt har du byttet alt og sitter igjen med et gammelt kabinett og mange gamle deler. Kjøp ny PC. Av og til må man bare skifte ut gammelt. Win 10 gjelder. 

Jeg støtter denne vurderingen. Du må ha en Windows 10-maskin. Formålet ditt er å kunne hygge deg med hobbyen :) Jeg kan skjønne dette med å skulle bli helt fortapt i verdenen, men det er vel ikke akkurat den dummeste hobby å holde på med. Jeg er sikker på at verden hadde vært et hyggeligere sted om alle på kloden hadde hatt et par altoppslukende hobbies, om det så galdt strikking, seilflyging, instrumentmakeri, petanque, ponnioppdrett.. det ville ikke vært tid til overs til å bedrive krig.

Og ja, - det er utrolig synd at det ikke lønner seg å reparerere, der har vi helt samme legning. Som et lite mottiltak til bruk-og-kast-samfunnet så kan du jo gjøre som Aslak Iversen råder deg til, å sjekke bruktmarkedet for PC-er. På Finn.no ligger det en masse kraftige spilldatamaskiner  ute, noen nesten helt nye, men til ganske nedsatte priser. Bruktmarkedet for PC-er er ganske nådeløst for den som selger.

Som Frank også skriver over her: det går an å slippe unna med en temmelig nøktern investering, så frykt ei! Sejkk litt rundt så kan du høre med forumet her hvis du kommer over noe som virker prismessig overkommelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feeemenalt!! at dere gidder å bruke så mye tid på en gammel, akterutseilt gubbe! Veldig hyggelig, faktisk.
Jeg skal sjekke litt rundt omkring. Fordelen er jo at jeg allerede nå etter noen ganske få dager/innspill synes jeg har et mye «bedre grunnlag for egne meninger» (som det het i Aftenposten-reklamen for «100 år» siden.) Og takk for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som instruktør og erfaring fra 737, ville jeg anbefalt X-plane per dags dato. Spillet flyter litt bedre, og er fenomenal prosedyremessig. I tillegg er mange av flyplassene godt oppdatert, uten å måtte bruke mange kroner.

MSFS er noe jeg ville brukt om det er det visuelle jeg er ute etter, i hvert fall trening på type nav. leksjoner eller familiarisering av områder. Det er fint for øyet, men det krever litt av maskinen også. Jeg synes forsåvidt GA-flyene er bedre, og har noen flere funksjoner, men har blitt litt begrenset da jeg opplever en del bugs på f.eks G1000, samt autopilot-funksjoner.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pr dato er jeg vel ikke på noe nivå i det hele tatt. Det er nok 20 år siden jeg satt ved Fsim spakene. Jeg er ikke så veldig opptatt av å se hva de spiser til middag i husene jeg flyr over, eller om det er røsslyng eller rypekjerr i heiene. Flott å se på, selvsagt, men det som trigger meg, er instrumentflyging primært. Husker at jeg hadde stor glede av å prøve å ta av fra Røros for å prøve komme meg helskinnet ned på 27? på Værnes. På mørke natta fortrinnsvis. Opp fra Røros, på med autopilot til VOR? Meråker, så procedure turn og decende for å treffe diverse Nav hjelpemidler nedover dalen til jeg fant ILSen på Værnes. Jeg har også brukt mange nattetimer for å treffe (by-) plassen i Narvik på anstendig vis pr instrumenter. For ikke å snakke om Sandane. Fortrinnsvis med div Widerøe-maskiner (med deres farger, selvsagt.) 

"Fløy" jo div natteturer med 737 Oslo-Bergen og retur. Kanskje er jeg helt på jordet, men det synes ikke så viktig for meg om flyplassen heter Kvernberget eller O'Hare. Utfordringen blir noenlunde den samme, vil jeg tro?? Er ikke sikker på om flotte sceneries fra all verdens flyplasser vil bli mye brukt, skjønt jeg har jo sett div reelle Youtube-landinger på Madeira med 737, og det kunne selvsagt vært artig forsøke. 

Har ikke rukket å se så mye på Fsim-videoer enda, og det kan jo tenkes at appetitten øker med endrer seg etter hvert som jeg blir mer oppdatert, tror dette dekker situasjonen noenlunde pt.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om dette egentlig er et veldig godt forslag, men hvis du vil starte veldig forsiktig med noe som kanskje ikke krever allverdens PC så er det fortsatt mulig å kjøpe og laste ned FSX fra 2006 til 170kr på Steam: https://store.steampowered.com/app/314160/Microsoft_Flight_Simulator_X_Steam_Edition/ . Fungerer i windows 10 hos meg. Det er riktignok 14 år gammelt, men er 2 generasjoner nyere enn FS2002.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser slett ikke bort fra at dette er det beste og mest fornuftige forslaget jeg har fått så langt. Og her finnes det vel «addons» i bøtter og spann, gjennomprøvd og lett tilgjengelig?

Takk, jeg tror dette var et veldig godt forslag, jeg. Kunne jo ha vært spennende å få andres mening om dette.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste første posten forleden og tenkte at kravene til sim er høvelig små ettersom du var villig til å legge inn FS2002. Du kan derfor velge hvilken sim du ønsker og justere ned grafikk etter den ytelsen du kan tåle, og det vil uansett være bedre enn det du først var ute etter å gjøre.

Tipper ønsker og krav kommer sigende tilbake etterhvert, men for å få simmen til å se nogenlunde ut soom de bilder du finner her og på andre forum så må du ha mer maskinkraft enten du velger å gå for FSX, P3D, MSFS eller X-plane, men som sagt kan du kjøre hvilken som helst av disse med sterkt reduserte innstillinger. FSX er vel den du får dratt mest ut av, men det er gamle saker... En helt annen verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Kjetil kommer med et godt forslag. Satser du på FSX via Steam så får du en simulator inklusive alle oppdateringer. Det er også verd å merke seg at FSX legger mer vekt på prosessor enn skjermkort, motsatt av det som er tilfelle for Prepare3D simulatoren, selv om også den er en videreutvikling av FSX. Som du selv er inne på finnes det masse gode addons til FSX der mye i dag er på tilbud. 

Rune_G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott opplevelse, dette, å få så mange og kompetente innspill. Igjen takk!

Når Geir (håper det er greit med fornavn?) sier at FSX og FS2020 er to forskjellige verdener, hva går dette primært på? Går ut fra at det ikke dreier seg så mye om det som er inne i cockpit, men det som er utenfor, altså landskapet/omgivelsene, detaljrikdommen i omgivelsene.? Eller hur?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...