Gå til innhold

Svart skjerm og ikkeno' fungerer lengre


Anbefalte innlegg

Dette startet i går når jeg skulle oppdatere til siste "World Update". Nårt jeg startet MSFS så kom det kun opp en svart skjerm, for å gjøre en lang historie kort så ble det til at jeg avb-installerte og forsøkte å installere på nytt. Men neida, noen mener nok at jeg trenger en pause, for ikke noe fungerer lengre.

En  lengre versjon på Engelsk her:
https://forums.flightsimulator.com/t/black-screen-when-starting-installing-re-installing-msfs-2020/366628

Helt kort så får jeg kun opp et sort skjermbilde etter å ha installert MSFS (via Microsoft Store - den var billigere der enn på Steam når jeg kjøpte). Og her henger den til evig tid. Dette skjer altså etter å han installert minimumsversjonen fra MS Store, og før resten av innholdet lastes ned og installeres, som jo skjer når man starter MSFS. Men det skjer altså ikke, har selvsagt Googlet og forsøkt aller "løsninger" uten at noen av disse fungerer.

Har også registrert en sak via https://flightsimulator.zendesk.com/, men har ikke spesielt stor tro på noen snarlig løsning derfra.

Må jo forsøke her også, har noen opplevd noe liknende og/eller har noen noen forslag til løsning, eller hvordan feilsøke dette videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett merkelig problem, får ikke installert noen andre program/apper, det skjer akkurat det samme, prøvde å installere "Restoro", crasher til desktop. Prøvde å kjøre feilsøkings program på Windows Store apper, crasher til desktop.

Endret av uffi98
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden skrev uffi98:

Ett merkelig problem, får ikke installert noen andre program/apper, det skjer akkurat det samme, prøvde å installere "Restoro", crasher til desktop. Prøvde å kjøre feilsøkings program på Windows Store apper, crasher til desktop.

Du har nok et helt annet og generelt problem uavhengig av MSFS. Du kan jo forsøke følgende kommandoer i et DOS vindu som du starter som Administrator:

Dism /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth

og deretter

sfc /scannow

Setter pris på om denne tråden deretter kan få dreie seg om MSFS problemet med "svart skjerm" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden skrev Christer Johansen:

Du har nok et helt annet og generelt problem uavhengig av MSFS. Du kan jo forsøke følgende kommandoer i et DOS vindu som du starter som Administrator:

Dism /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth

og deretter

sfc /scannow

Setter pris på om denne tråden deretter kan få dreie seg om MSFS problemet med "svart skjerm" :)

Ja, dette er nok ikke relatert til MSFS, så legger min tråd død. 🙂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden skrev Arild_Pedersen:

Ser jeg burde lest den engelske linken din først, Christer...

Har du testet å "slette" community-folder? Jeg renamet den til backup. Da laget simmen en ny og tom folder.. Planen er å legge ting tilbake i den nye mappen.

Kan tenkes det ligger noe der som ikke er kompatibelt med oppdateringen

 

Jeg reinstallerer, så alt er på forhånd slettet inclusive "community" katalogen. Den eksisterer ikke engang når feilen inntreffer, installasjonsprosessen har ikke kommet dit at den oppretter "community" folderen enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også et skudd i blinde. Når jeg gikk i windows store/oppdateringer og trykket oppdater på FS2020 fikk også jeg svart skjerm mener jeg. Kunne ikke se at det var noe progress, men det var det. Ga det godt med tid og fikk til slutt melding om at FS var oppdatert.
Startet så FS 2020 - igjen en lang pause med svart skjerm før den startet på vanlig måte. Så kom melding om ny patch (ca 25 GB) og installering av denne. Ting tok tid, men er fullt oppe og går nå. Har også før opplevd at det er vanskelig å se om det er noe progress i en oppdatering.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden skrev Gunnar van der Meeren:

Også et skudd i blinde. Når jeg gikk i windows store/oppdateringer og trykket oppdater på FS2020 fikk også jeg svart skjerm mener jeg. Kunne ikke se at det var noe progress, men det var det. Ga det godt med tid og fikk til slutt melding om at FS var oppdatert.
Startet så FS 2020 - igjen en lang pause med svart skjerm før den startet på vanlig måte. Så kom melding om ny patch (ca 25 GB) og installering av denne. Ting tok tid, men er fullt oppe og går nå. Har også før opplevd at det er vanskelig å se om det er noe progress i en oppdatering.


 

Takk men det er nok et blindskudd ja. Jeg kommer ikk dit hvor jeg kan trykke "oppdater", dette skjer som sagt under installasjon, rett etter at MSFS er installert men før noe som helst "innhold" er lastet ned. Likner ikke på det jeg opplever, men takk uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fall noen andre har eller i fremtiden får dette problemet, så har jeg funner en workaround. Det viste seg at problemet var videoene/skjermbildene som vises ved oppstart. Om man starter MSFS med flagget "-FastLaunch" så vises ikke disse, og som en bonus så starter simmen litt raskere også. Jeg har Microsoft Store versjonen av MSFS så jeg lagde bare en ny snarvei med følgende "mål":

C:\Windows\System32\cmd.exe /C start shell:AppsFolder\Microsoft.FlightSimulator_8wekyb3d8bbwe!App -FastLaunch

Fant en .ico fil vha litt googling som jeg så benytter for å slippe "DOS vindu" ikonet.

Så dette er en workaround workaround inntil Asobo fikser dette, men er du ikke berørt av dette så er det bare å ignorere dette, med mindre du vil at MSFS skal starte opp littegrann raskere. :)

For de som har Steam versjonen av MSFS så må dette gjøre på en litt annen måte:

 

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...