Gå til innhold

Global AI Ship Traffic til MSFS2020


Anbefalte innlegg

7 minutter siden skrev Dag Baardsen:

Tok av fra Andenes og var sikker på at det selvsagt var KV Andenes som stevnet fra Andenes og innover. Men det var KV Svalbard :) Herlig! Like før Tromsø stevnet Midnatsol fram rett ved Straumhellar'n.

1445885633_MicrosoftFlightSimulator-1_13_16_019_02.202118_43_13.png.cbf037ce870b3ace1404a7d14ebf8144.png1003544678_MicrosoftFlightSimulator-1_13_16_019_02.202118_57_08.png.9f76a3a3025ffb2690439df70832ae5f.png Like før Tromså

Det var vældig at godt at se, for jeg havde ikke set Andrew's KV Svalbard endnu. Et spørgsmål - lavede du en tilføjelse i flightsimulator.cfg eller satte du bare mappen ind i community mappen uden yderligere ændringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden skrev Chr. L:

Hahah, buuurn :) Jeg håper på å kunne kjøpe en Helge Ingstad-spiker en vakker dag.

Vi danske kan jo godt ind imellem blive lidt misundelige på Norge... I har bjerge og dybe fjorde, midnatssol og rigtig vinter, i har olie og kan stå på ski uden at brække benene... Så derfor må vi jo smile lidt, når en af verdens mest avancerede fregatter ikke kan styre uden om et stort tankskib, fordi det er mørkt og lysene forvirrer...

  • Haha 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden skrev WF971 3/4:

Det kommer kanskje ikke til å være noen sjarker eller andre mellomstore fiskefartøy?

 

Jo, der et par fiskefartøjer fra Norge...image.png.c1746279c2b41ce64b468edfe33d339c.png

image.png.8c6de15bd89c408e09eb53e53b2a1743.png

image.png.cb557ce33e167cf064ca6ca2161c58d6.png

image.png.9255de0aab65ac937162df62e9fec3f9.png

image.png.8c7a125cbc131ca20c3d12177c4ced01.png

og fra Argentina...image.png.f7be792257e8b80e3bef0bcd2ee087d1.png

image.png.7712af5ba448dad5e8794fc05ca09abf.png

image.png.3826b6be9330726e42ac8a00e47faf5b.png

image.png.1f67d738eb1de74edcd84972e0e87cad.png

og fra Brasilien...

image.png.72c5b3deb98ba7aabbd3d22740a2552e.png

og Grønland...

image.png.eee254ef340173be4a3893c47eaea516.png

og Kina...

image.png.c3617d3fab95fbfd26f73a993f1ca097.png

... der er vel omkring 150 fiskebåde fra hele verden i alle størelser...

og derefter kan vi så starte med kystvagten... (screenshots fra P3D men de samme scener er med i MSFS versionen...)

19040705091116112916191093.jpg

17050806031416112915027004.jpg

image.png

  • Like 3
  • Thanks 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden skrev Henrik Nielsen:

Det var vældig at godt at se, for jeg havde ikke set Andrew's KV Svalbard endnu. Et spørgsmål - lavede du en tilføjelse i flightsimulator.cfg eller satte du bare mappen ind i community mappen uden yderligere ændringer?

Kun mappen inn - jeg har ikke rørt noe annet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå skrev Dag Baardsen:

Kun mappen inn - jeg har ikke rørt noe annet.

Perfekt... Det kan næsten ikke være nemmere så... Jeg var lidt usikker, fordi jeg har tidligere haft en editering i min egen flightsimulator.cfg  og simulatoren har det med at "huske", så da jeg testede installeringen på ny, vidste jeg ikke helt om der var information gemt et sted uden min viden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden skrev Dag Baardsen:

Jeg var til og med vitne til en skipsulykke...

Skibet så da ud til ikke at have nogen ulykke... det må da være en broulykke, da skibet bare sejlede lige igennem - det er kvalitet, der kommer fra det virtuelle skibsværft... Jeg kiggede på freewarebroer på flightsim.to i går - der er en del der vil være relevante at installere.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
14 timer siden skrev Henrik Nielsen:

Vi danske kan jo godt ind imellem blive lidt misundelige på Norge... I har bjerge og dybe fjorde, midnatssol og rigtig vinter, i har olie og kan stå på ski uden at brække benene... Så derfor må vi jo smile lidt, når en af verdens mest avancerede fregatter ikke kan styre uden om et stort tankskib, fordi det er mørkt og lysene forvirrer...

Hahaha, tro meg Henrik, det var det mange som tenkte :) Alt som kunne gått galt gikk skikkelig åt skogen, hehe. Takk og lov at ingen ble alvorlig skada.

Slenger meg på Baardsens kommentar her: dette arbeidet fortjener nok både kaffepenger og og en slant eller to til et par durabelige fadøl. Det ser helt utrolig pent ut! Gleder meg til å krydre en allerede fantastisk simulator med dette.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Henrik.

Takk for beta av Global AI Ship traffic. Modellene er jo helt rå. Å få litt liv på havet gjør virkelig mye for simulatoropplevelsen. Kjekt å oppleve hurtigruten utenfor Ålesund og fiskebåter på veg langs kysten. 

Synes å oppleve litt mer stutters, men det er vel ikke annet å vente. Fløy en tur fra Bodø til Vigra i går kveld VFR i lav høyde og møtte et par containerskip,  noen sjarker, fiskebåter, hurtigruten og masser av større yachter.

Vil tro at de fleste av disse yachtene er MSFS default? Har Traffic innstillingene i MSFS noe innvirkning på skipstettheten i  Global AI Ship traffic?  Du nevnte at skipene virker omtrent som AI flytrafikk. Da unngår vi kanskje alle disse AI skipene som har grunnstøtt eller i farlig farvann?  

Takker igjen for denne - blir fortsatt overrasket over hvor bra MSFS er visuelt og slike addons gjør opplevelsen bare bedre og bedre!

1780607956_Skjermbilde2021-02-19184442.jpg.255daceb9a166f011d08bae47172b38e.jpg

  

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden skrev Ole-Chr Larsen:

Hei Henrik.

Takk for beta av Global AI Ship traffic. Modellene er jo helt rå. Å få litt liv på havet gjør virkelig mye for simulatoropplevelsen. Kjekt å oppleve hurtigruten utenfor Ålesund og fiskebåter på veg langs kysten. 

Synes å oppleve litt mer stutters, men det er vel ikke annet å vente. Fløy en tur fra Bodø til Vigra i går kveld VFR i lav høyde og møtte et par containerskip,  noen sjarker, fiskebåter, hurtigruten og masser av større yachter.

Vil tro at de fleste av disse yachtene er MSFS default? Har Traffic innstillingene i MSFS noe innvirkning på skipstettheten i  Global AI Ship traffic?  Du nevnte at skipene virker omtrent som AI flytrafikk. Da unngår vi kanskje alle disse AI skipene som har grunnstøtt eller i farlig farvann?  

Takker igjen for denne - blir fortsatt overrasket over hvor bra MSFS er visuelt og slike addons gjør opplevelsen bare bedre og bedre!

1780607956_Skjermbilde2021-02-19184442.jpg.255daceb9a166f011d08bae47172b38e.jpg

  

De mange yachter er default... jeg skal se om der er noget at gøre på indstillingerne, fordi deres antal er vildt overdrevet... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Henrik

Hadde vært flott å bli kvitt noen av yachtene. Ikke har de lys heller........ 

Har flydd noen runder VFR på båtspotting. Like morro hver gang å sjekke hvilken skute det er denne gangen. Jeg lurer litt på hvordan de velger ruter? Har dere satt opp rutene? Jeg finner hurtigruten av og til i posisjoner den ikke går normalt og et cruiseskip i "paddemarka" vest av ENAL Vigra. Hadde den funnet vegen dit IRL hadde vi hatt et nytt "Viking Sky" drama....... 

Stiller gjerne med råd eller hjelp til å legge opp rutene. Har vært mange ganger opp og nedover kysten i seilbåt, så er relativt godt kjent 😀

2051942103_Skjermbilde2021-02-20202906.jpg.99b18ed7dc58357425c1cf7c398ae7ca.jpg 
Her seiler man ikke med cruiseskip.........

 

 

1086313124_Skjermbilde2021-02-20194333.jpg.b89fcf35e420b66066ae9625fea4abfb.jpg

Endret av Ole-Chr Larsen
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden skrev Ole-Chr Larsen:

@Henrik

Hadde vært flott å bli kvitt noen av yachtene. Ikke har de lys heller........ 

Har flydd noen runder VFR på båtspotting. Like morro hver gang å sjekke hvilken skute det er denne gangen. Jeg lurer litt på hvordan de velger ruter? Har dere satt opp rutene? Jeg finner hurtigruten av og til i posisjoner den ikke går normalt og et cruiseskip i "paddemarka" vest av ENAL Vigra. Hadde den funnet vegen dit IRL hadde vi hatt et nytt "Viking Sky" drama....... 

Stiller gjerne med råd eller hjelp til å legge opp rutene. Har vært mange ganger opp og nedover kysten i seilbåt, så er relativt godt kjent 😀

2051942103_Skjermbilde2021-02-20202906.jpg.99b18ed7dc58357425c1cf7c398ae7ca.jpg 
Her seiler man ikke med cruiseskip.........

 

 

1086313124_Skjermbilde2021-02-20194333.jpg.b89fcf35e420b66066ae9625fea4abfb.jpg

Hvis jeg skal lægge ruterne om, så vil det tage uger. Så jeg vil meget gerne have input, men det bliver først til næste opdatering. Ruterne kan i øvrigt aldrig blive helt realistiske fordi AI motoren sender skibe, der sejler tæt forbi hinanden ud i undvigemanøvre. Dvs jeg bliver nødt til at lægge ruter med 400-500 metres parallel afstand eller sørge for at skibene ikke mødes i snævre farvande. Derfor vil du ofte se skibe lidt for tæt på kysten i de snævre farvande, da jeg skal bruge alt pladsen. Da ruterne typisk er imellem 600 og 4000 kilometer, så er det et puslespil at undgå kollisioner eller at skibe ender på skærerne. Og når jeg ændre på et sted, så ændre det timingen på hele resten af ruten, og så skal alt tjekkes igen... 

 

Capture.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden skrev Dag Baardsen:

Wow, det er SÅPASS avansert. ja. Stusser stadig over hvor bra det faktisk er - og nå ser jeg hvorfor. Henrik, nå vet jeg ikke hvilket format de rutene er i, men det hadde vært utrolig kult med et KML/KMZ-uttrekk eller en Google Maps-lenke. Jeg drar gjerne på båtspotting!

Der er heldigvis en amerikaner, der har været så flinkt at dokumentere, hvad jeg har lavet af ruter... den er ikke 100% opdateret, da de nyeste skibe ikke er med, men jeg tror 95% af trafikken på den norske kyst er med.

https://www.dropbox.com/s/nrn1sj9ezbf94y5/A.I.-Ship-locator-for-Global_AI_Ship_Traffic_V2.zip?dl=0

Når dropbox linket på et tidspunkt forsvinder, så kan den downloades fra simviation AI Ship Locator for Global AI Ship Traffic V2

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig omfattende..... Skjønner at å korrigere rutene både er tidkrevende og arbeidskrevende.  

Hvis du ønsker så korrigerer jeg gjerne rutene som går i mitt område. Kan trekke ut de aktuelle rutene og sende korrigerte ruter som KML. Gjelder i hovedsak rutene som går gjennom områdene jeg har merket under. 

1815647515_Skjermbilde2021-02-21011027.jpg.36ec5413e1ba04c6fdfd4db7ee789fbd.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden skrev Ole-Chr Larsen:

Utrolig omfattende..... Skjønner at å korrigere rutene både er tidkrevende og arbeidskrevende.  

Hvis du ønsker så korrigerer jeg gjerne rutene som går i mitt område. Kan trekke ut de aktuelle rutene og sende korrigerte ruter som KML. Gjelder i hovedsak rutene som går gjennom områdene jeg har merket under. 

1815647515_Skjermbilde2021-02-21011027.jpg.36ec5413e1ba04c6fdfd4db7ee789fbd.jpg

Nu har jeg sendt Deutschland og fragtskibe ud igennem det officielle sejlløb, men ladet sjarker og andre små fiskebåde blive. Men derefter kommer der ikke flere ruteopdateringer i denne omgang, da det simpelthen vil være endeløst. Ruterne er som de har været i FSX og P3D de sidste par år - ellers så kommer opdateringen ikke ud i år... Beklager, men det er et meget større arbejde end det umiddelbart ser ud. At tegne ruterne går stærkt, men at undgå at skibe kollidere i snævre farvande med den meget begrænsede AI maskine er noget helt andet og kræver planlægning og udregning.  At lave AI skibsruter er langt vanskeligere end AI flyruter, så vi må leve med at skibene af og til er på lidt urealistiske steder. Det væsentlige i beta testen er tjekke at skibe har textures, ikke forudsager problemer for simulationen f.eks. voldsom nedgang i  FPS, eller værre CTD - selvfølgelig vil jeg gerne vide, hvis I ser et skib på torvet i Bergen... :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden skrev Dag Baardsen:

Ja, skip har textures - samtlige jeg har kommet borti. Ingen skip på Torvalmenningen, heller ikke i Gudbrandsdalslågen eller ved Galdhøpiggen. Og jeg merker ingen stuttering på mitt 1080-skjermkort. Ingen CTD - det kjører helt praktfullt.

Indtil nu er der i testen blevet fundet to skibe med fejl ud af 1300, men heldigvis ingen nævneværdige performance problemer :D

Jeg var i Japan her til morgen og det så også godt ud - det er lidt andre skibe der sejler der end langs norskekysten... det ene kæmpe containerskib efter det andet... her et på vej under Kenichi Ochiai's version af Akashi Kaikyō broen.21022111521216112917273850.jpg

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden skrev Ole-Chr Larsen:

Helt i orden. Dette er jo helt fantastisk allerede. Jeg fortsetter med shipspotting og melder hvis jeg merker noe unormalt med texturer, stutters eller CTD. 

Takker :D Det er ikke fordi jeg ikke vil rette, det må bare være i næste omgang - jeg vil hellere have en brugbar udgave ud nu end en perfekt om laaannnng tid.....🙃

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden skrev Frank Kristiansen:

Er denne lagt ut ennå for offentlig glede og beskuelse? 🙂 

Hej - Jeg beklager, men vi får tre-fire dages forsinkelse... Der var ikke tid til at blive helt færdige i weekenden og slet ingen tid i løbet af denne uge pga livet udenfor computeren... på trods af lockdown er der stadig liv :D Vi skal nok rapportere her, når vi uploader - Ole har lovet at hoste på www.flightsimnorway.com 

  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott arbeide, hyggelig å se noen flekker på sjøen, hvor realistisk det er kan man mene mangt om. Glad i å fly VFR på kysten vår men da ikke skip og annen bevegelser i sjøen ikke kan tydes om de ligger stille eller hvilken retning de går i blir det kun flekker for meg. MS2020 er bare i en kjempe beta slik jeg ser det. At den ble sluppet 18 august sist år er for meg en stor vits. Det vil nok kanskje ta tiden frem til neste jul før vi får oppleve AI trafikk i luften, parking gates og nogenlunde bakke trafikk som ligner på noe realistisk. Så følger vel mulighetene for real Ship trafikk i samme gaten. Men det skal dere ha, tusen takk for godt initiativ, stå på med ship trafikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...