Gå til innhold

Sneak peek på elevasjonsdata fra Kartverket


Dag Baardsen

Anbefalte innlegg

Gjorde et forsøk på import av elevasjonsdata fra Kartverket. Det er litt forskjell i høydeberegningsmodellene som gjør at havoverflata ikke er på riktig nivå, strever med litt flere "peaks" enn i default-scenery og generelt sett er det nok endel som må tilpasses etterhvert.

Det ble litt for sent i kveld, så jeg legger bare ut et par bilder fra ca. samme plass (er for sent på kvelden til å ta bilder om igjen for å vise likere utsnitt). Det ene er Langvassdalen i Sør-Troms, ikke langt fra Sortland og det andre er Vågakallen ved Henningsvær. Spesietl på Vågakallen ser en betydelig forbedring av inntrykket. Vågakallen er ikke en "ås" men et stupbratt fjell med flere topper. Kartverkdataene er nok atskillig bedre enn det Bing klarer å varte opp med. Skal leke mere med dette utover uka så får vi se.

Bilde 1 er Langvassdalen, Kartverket

Bilde 2 er Langvassdalen - kommet litt kortere oppover dalen - med defaultscenery

Bilde 3 er Vågakallen, Kartverket

Bilde 4 er Vågakallen, default

1A.png

1B.png

2A.png

2B.png

  • Like 7
  • Thanks 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden skrev Terje Helle:

Ser lovende ut. Må du fikse alt for hånd? Eller får du tweaket det til for alt samtidig?

Ingenting er gjort for hånd her, heldigvis. Jeg lastet ned fullt DEM10-datasett for UTM33 (grovt regnet Nordland og mye av Troms) fra Kartverket og kjørte noen automatiske scripts i Python samt lastet ned og installerte Blue Marbles Global Mapper. Den er ikke gratis, men fullt fungernede demo i to uker.

Fulgte instruksjonene her steg for steg og det viste seg å fungere fint (måtte jukse til prosessen bittelitt).

Verktøy i form av pythonkode finnes her. Last inn moduler med "pip" før man kjører scriptene. Scriptene tok 2-3 timer å kjøre for DEM10/UTM33.

Resultatet er nokså bra - men må tweakes mere i ettertid. Spesielt høydedata nær vann (både ferskvann og hav) ser ut til å avvike litt opp og ned i forhold til hva som ligger i simmen - noen av holmene ser ut som groper og enkelte strender stiger 90 grader opp av vannet i 50 meters høyde. Også gjenstår UTM32 (Norge sør for Nordland) og UTM35 (Finnmark).

  • Like 6
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du behøver ikke å bruke forskjellige datum når du laster ned. UTM33 dekker hele landet. Er den jeg har brukt i mitt Mesh. 

En del av utfordringene du opplever med spikes i høyden er at det er en noen artifakter I dtm fra kartverket. Du kan se max og min høyde ved å bruke overlay manager i GM. Her må man av og til pynte litt for å fjerne diverse spikes. 

En ulempe med MSFS er at sdk er helt blank på høydesiden foreløpig, disse verktøyene er derfor resultater av en del reverse engineering og da har vi fått flere bugs med prosessene. I tillegg støttes per def ikke 10m data pga av en del tekniske greier med Bing og måten de har laget scriptene på som jeg ikke har skjønt helt enda 😝 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden skrev Bjørn Helge Småvollan:

Du behøver ikke å bruke forskjellige datum når du laster ned. UTM33 dekker hele landet. Er den jeg har brukt i mitt Mesh. 

En del av utfordringene du opplever med spikes i høyden er at det er en noen artifakter I dtm fra kartverket. Du kan se max og min høyde ved å bruke overlay manager i GM. Her må man av og til pynte litt for å fjerne diverse spikes. 

En ulempe med MSFS er at sdk er helt blank på høydesiden foreløpig, disse verktøyene er derfor resultater av en del reverse engineering og da har vi fått flere bugs med prosessene. I tillegg støttes per def ikke 10m data pga av en del tekniske greier med Bing og måten de har laget scriptene på som jeg ikke har skjønt helt enda 😝 

Masse takk for svar! Ser at UTM33 skal dekke dette, men det er mulig at MSFS "obfuskerer" bort det som ikke tilhører datumet som vises og at man må forsyne det som er utenfor UTM33 med riktig datum/metadata selv om det er med i pakka fra Kartverket.

Noen skriver her og der at høyere oppløsning lastes ned på spesielle måte fra Bing og at man ikke får innsyn i formatet pga. at disse dataene er krypterte - det høres ut som det har sammenheng med det du skriver. Men ser at f.eks. FInland-dataene som ligger på Flightsim.to bruker ned mot 2m.

Uansett så gjør jeg ikke så mye mere her før vi får en bedre prosess på dette og støtte fra MSFS SDK. Artig å prøve det ut var det i alle fall - og borger for bedre høydedata ganske snart.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...