Gå til innhold

ENGM utålmodighetsversjon laget med ADE Alpha - last ned her.


Andrew Thomsen

Anbefalte innlegg

Utålmodighetsversjon av Gardermoen, last ned her:

Bit dere merke i følgende:
************************

- Dette er en Alpha versjon, basert på min siste FSX versjon.

- Nei som vanlig til å lage animerte gates, da jeg ennå bruker gamle Gmax, og ellers venter på paywaren.

- Jeg kommer ikke til å lage perfekte taxiways eller ground merking. Venter på paywaren der og. Trur eg 😛

Kjente feil:
**********

En hel masse. Toppen av tower er bak frem, taxiways passer ikke til underliggende foto og tusen ting til. Hensikten med denne alpha opplastingen er kun (for min del) å få mine modeller inn, samt min afcad som er rimelig bra kodet for fremtidens AI trafikk, med takk (som alltid) til Steinar Grindstein.

Sceneryet kan ikke brukes kveld og natt, ser da ikke ut. Minst en ukes jobbing for å få dette i orden, og vet ikke hvor langt jeg går med den saken.

On the Bright Side:
******************

Her er ENGM som jeg i alle fall kjenner igjen sånn noenlunde. Jeg kommer til å fikse litt på tårnet, justere noen parkeringer, men ellers avvente. Sceneryet er hovedsaklingen laget med Airport Design Editor Alpha 13. Deretter ble Services lagt inn i FS editor, med takk til Kjetil Garpestad for info om Services.

En stor takk går til ADE utvikler Jon Masterson (Scruffyduck) som konverterte bgl'en for meg.

Hævv fønn!

16.01.2021

https://drive.google.com/file/d/1Xy4qGVr-5VVn8m-cgfBUgoXwfbNhEUUf/view?usp=sharing

gm01.jpg

  • Like 10
  • Thanks 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fungerer foreløpig bra for afcad, aprons, modeller og excludes. Det gjelder å gjøre så mye som mulig ferdig, da ADE ennå ikke kan gjøre alt det som jeg gjør i Editoren. Jeg fikk ikke ikke åpnet min gamle ENGM FSX bgl, får heller ikke åpnet de gamle prosjektfilene, men fikk hjelp av ADE utvikler til å få inn ENGM prosjektet. Det er fordi jeg har Steam versjonen av FS20 at jeg sliter litt ekstra. Anyway, når fornøyd med prosjektet i ADE, kjøre Build. Deretter ta backup, for resten (exclude beacon og legge til Services) måtte jeg gjøre i Editoren, og etter det kan jeg ikke gå tilbake til prosjektet i ADE.

Nå sliter jeg med for mye snø, ser knapt taxiways. Noen som kjenner til spesifikke aprons eller taxiways som er bedre ryddet om vinteren?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flydioten i meg kjenner ei dragning til å bygge FS PC, konvertere til de nye plattformer og bare nyte herligehetene som VR verda gir oss. Å sitte med synet av OL bakken uttafor stuguvindu mens en er på tur fra Kjevik til Flesland. Seinere den lørdan booka en gjerne en flight London - New York. Savne detta ja. Tida kommer vel en dag 😉

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden skrev Andrew Thomsen:

Nå sliter jeg med for mye snø, ser knapt taxiways. Noen som kjenner til spesifikke aprons eller taxiways som er bedre ryddet om vinteren?

Sist jeg testet handlet det bare om fargeverdiene. Mørk tekstur hadde mindre snø. 

Er ADE alpha tilgjengelig for alle eller fortsatt i lukket testing? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alpha 12 og opp er offentlige ja. Jeg har patchet 12 til 13, og versjon 14 kommer om ikke lenge, og da kan jeg kanskje åpne prosjektfilene mine. Har ellers forsket litt på belysning, og med sveitserkniven ModelConverterX fikk jeg til pærer i egne lysmaster sånn plutselig. Brukte Object Hierarchy for å slette de gamle mastene, og skrudde i pære (Attached Objects Editor), deretter utplassering og ny Build med ADE.

gm02.jpg

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden skrev Morten:

Ehhmm... hva er forskjellen (evt fremtidig forskjell da det er alpha) på denne og... den som allerede ligger ute:
https://flightsim.to/file/624/oslo-airport-2020-engm 

Den som ligger på flightsim.to er laget med default mfs scenery objekter, dvs at den ikke ligner på gardermoen som den ser ut i virkligheten med byggene og tårnet osv.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden skrev Erik Kristoffersen:

Den som ligger på flightsim.to er laget med default mfs scenery objekter, dvs at den ikke ligner på gardermoen som den ser ut i virkligheten med byggene og tårnet osv.

Aha! Okay, det er kult!  ENGM er "hovedbasen" min, så flott at den pimpes ytterligere! :D
Håper man får til ground services helt, da det irriterer meg når kommers flyplasser bare har støtte for GA...
ENGM har vel egentlig lys signal fremfor en gubbe som vinker flyet på plass... sånt er gøy. Realismen ligger i detaljene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ikke til å gå for smådetaljer modellmessig, men jeg laster vel opp en ny versjon om ikke lenge der night begynner å ligne noe, i alle fall på main apron. Kommer litt ground merking og, da jeg oppdaget jeg kunne tegne store elementer og bare copy-paste de. Så slutt på tullete taxiway kantstriper (som i AoN) på main apron i det minste. Er litt opp og ned med simmen for tiden, men scenerydesign delen har blitt kraftigere og enklere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fornøyelse. Men det vil ta tid å få det på plass om jeg da (trolig) må fjerne alle taxi path centerlines og tegne de som painted lines. Vurderer å fuske her ser du, ikke slite meg i hjel for at AI flyene skal svinge perfekt, bare tegne painted lines korrekte. Men det er jo som vi gjorde på ENCN når jeg tenker over det. Og selv om jeg er en AI-junkie, bryr jeg meg lite om de svinger litt feil av og til, er mer opptatt at de har korrekte distanser for takeoff og landing, samt ikke kjører ut i gresset etter backtracking (fikk til dette på ENTC, ENCN og ENTO).

Planen vil da bli at jeg plasserer ut alt dette. Så overfører prosjektet for godt til editoren. Da kan jeg nemlig gjøre alle hovedtaxiways til paths uten surface, og tegne opp dekket som aprons etter MS ground fotoet. Håper Mass Edit kommer på plass i ADE før jeg kommer så langt.

Jo her peiser vi på, Kjetil.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg gjør nå så mye som mulig visuelt med paintedlines. Det eneste som i noen tilfeller er lettere å få riktig med taxiway er lighted centerline. For edge lights bruker jeg painted edge_solid_lighted. Hvis det skal være edge lights uten edge line så gjør jeg det samme, men med en tom custom texture.

Dersom du har behov for å grave ned approach lights i blast pad på runway så gjøres det automatisk hvis man legger til et lite taxiwaysegment av valgfri type over blastpad.

Endret av Kjetil Garpestad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, kommer til å bruke MS centerline og lys på de lange taxiwayene, så blir det endel småplukk med resten. Kunne faktisk ta delvis mass edit i ADE, så hele greia er nå bare paths uten striper og texturer. Har og et bakrunnsfoto, men det er uskarpt. Har likevel tegnet opp nye taxiways M og N som aprons. Får rette på det siden ved å sette inn mindre bilder (som jeg tar fra Finn Kart med snipping tool). Kan dessverre ikke bruke mitt gamle georefererte foto, da det er håpløst utdatert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blodslit dette, å tegne opp etter småbilder jeg snipper fra finn kart og norgeibilder. Men ADE har linjaler og slikt så jeg får det snorrett. Taxiway M og N og litt til er nå klar for painted lines. Det originale MS systemet kan man bare glemme, bugsene fra FSX ble aldri gjort noe med der. Blodslit ja, men når jeg har holdt på med ENGM siden Fly! og ennå får greia til å leve, er det jo artig. Stahet er nøkkelordet. Nå svir det i øya etter en lang session og musearmen verker, ja mon tro om det verker i musa og? Tid for en single malt 😉

20210123224311_1.jpg

  • Like 7
  • Thanks 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en bro "i gang" ved Tromsø Langnes. Prøveprosjekt for å endre texturene (noe jeg har måttet gjøre med hele AoN). Med FSX måtte jeg gjøre alle texturene lysere enn nødvendig. Så er FS2020 her og jeg må gå tilbake på alt, og det er svært tidkrevende. Så egentlig har jeg ikke noe fornuftig svar å komme med, tiden vil vise. Pirking på diverse fortsetter dog 🙂

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppdatering. Afcaden er snart ferdig (grunnleggende aprons, taxiway føring, etc). Alt er mekket med Airport Design Editor Alpha 15; jeg har ikke et øyeblikk brukt MSFS Editoren. Likevel er det vanskelig, fordi default fotoet i FS er elendig når det gjelder Rwy 01R/19L, så mye prøving og feiling hører med. Jeg kommer ikke til å ta hensyn til det fotoet der det er "bulkete", men kamuflere feilene med gress, for å beholde presisjonen jeg jobbet så hardt med i det originale prosjektet.

20210128184346_1.jpg

20210128184207_1.jpg

20210128184141_1.jpg

  • Like 10
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det originale prosjektet mitt var 100% georeferert, basert på et foto jeg kjøpte til noen kilokroner, satt på plass med profesjonelle GIS verktøy (blant annet  GlobalMapper). Men fotoet er i dag utdatert. Fotoet vi har i simulatoren er like utdatert (upresis google elendighet som alltid), og jeg jobber sånn passe i blinde, men får det likevel på plass ved å blande fuggel med fisk. Det er hva scenerydesign handler om.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...