Gå til innhold

Nytt fly (MSFS) Carenado Waco YMF-5


Anbefalte innlegg

Måtte ha denne:

image.png.e8a913dd47fd46986dfff23c97df6127.png

image.png.3b3dc25084c3d80c7effedab8cdd9494.png

image.png.725b876b18d6787929548e88822316bc.png

Jeg har noen timer på et lignende fly (Stearman) IRL, så jeg mener jeg har grunnlag for å mene noe om flyegenskapene:

Passelig kilen på bakken, groundloop er mulig. Rollrate er litt tregere enn Stearman, men det er muligens riktig. Mulig å få i spinn. Virker passelig treg :) Glidevinkelen er litt flat, virker som om det mangler litt parasittdrag.

Grafisk er den nydelig. Liker den!

 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testet litt mer nå. Den har noen feil: CG er for langt forran, og kan ikke justeres riktig med last, hvilket gjør at det er lite effekt i høyderoret i lav fart. 3 punkt landing går ikke, spinn krever stor brutalitet, og loop er nesten umulig.

Dessuten har den det med å "sitte fast"  spesielt etter skarp sving på bakken.

Trenger noe bugfix, men ser jo nydelig ut da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testet den litt nå, måtte redusere tanknivå litt og legge 200kg baki for å få tyngdepunktet bak grensa! Beste måten for å ta av uten å vingle er å holde stikka tilbake opp til ca. 55-60 kts. og skyve den sakte frem da. Trepunktslanding går fint, bare å vente til farten er lav nok som normalt, ca. 65 kts?

Får håpe Carenado kommer med en snarlig fix på tyngdepunktet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig uberegnlig undertake-off og landing. Skjærer plutselig ut til venstre som om sideroret dras hardt over. Har liten kontroll på flyet når dette skjer. Jeg trodde først at det var låsing på halehjulet som var problemet (låsing er ikke aktiv i cockpit, så en må benytte shift+G  for å få dette til). Men dette hjalp ikke. Har også forsøkt å ta av med lavere power setting, men med samme resultat. Flyet drar skarpt til venstre og ut for banen. Det virker nesten som om venstre hovedhjul låser seg i en gitt hastighet. Har også observert under flight at stikken står og skjelver når den dras ut mot styrbord og babord. Så har jeg forsøkt å endre modell fra legacy til modern. Jeg hadde noen kontrollproblemer med MB 339 i begynnelsen da den kom ut, og det hjalp da å bytte modellinnstilling (MB 339 fungerer helt fint nå etter oppdateringer). Men bytte av modell hjalp heller ikke på Waco'en. Jeg har lest at det er flere som opplever lignende problemer. Modellen er nydelig utført med masse eyecandy, men for meg er gleden av å fly denne borte - dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden skrev Gunnar van der Meeren:

Veldig uberegnlig undertake-off og landing. Skjærer plutselig ut til venstre som om sideroret dras hardt over. Har liten kontroll på flyet når dette skjer. Jeg trodde først at det var låsing på halehjulet som var problemet (låsing er ikke aktiv i cockpit, så en må benytte shift+G  for å få dette til). Men dette hjalp ikke. Har også forsøkt å ta av med lavere power setting, men med samme resultat. Flyet drar skarpt til venstre og ut for banen. Det virker nesten som om venstre hovedhjul låser seg i en gitt hastighet. Har også observert under flight at stikken står og skjelver når den dras ut mot styrbord og babord. Så har jeg forsøkt å endre modell fra legacy til modern. Jeg hadde noen kontrollproblemer med MB 339 i begynnelsen da den kom ut, og det hjalp da å bytte modellinnstilling (MB 339 fungerer helt fint nå etter oppdateringer). Men bytte av modell hjalp heller ikke på Waco'en. Jeg har lest at det er flere som opplever lignende problemer. Modellen er nydelig utført med masse eyecandy, men for meg er gleden av å fly denne borte - dessverre.

Det at den vil dra til venstre når halehjulet ikke er på bakken lenger har jeg opplevd på stearman og decatlon IRL. Det virker overdrevet på Carenados YMF5, men det kan ha noe med at i simulatoren har du kunn visuell input, i et ordentlig fly får man feedback fra sete/ryggrad, pedaler, og balansenerven. Og man merker dermed ting mye tidligere, og tydligere. Problemet er IRL lite på takeoff, da sideroret virker bra på grunn av propellvinden. På landing er ustabiliteten i yaw planet, på grunn av at hovedjulene er forran CG, et større problem. Hvis du ser på videoer av landinger med halehjulsfly kan man ofte se at sideroret er i bruk hele tiden.

Teori:

Praksis:

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 16.1.2021 klokken 14.09 skrev MagTvei:

Har testet den litt nå, måtte redusere tanknivå litt og legge 200kg baki for å få tyngdepunktet bak grensa! Beste måten for å ta av uten å vingle er å holde stikka tilbake opp til ca. 55-60 kts. og skyve den sakte frem da. Trepunktslanding går fint, bare å vente til farten er lav nok som normalt, ca. 65 kts?

Får håpe Carenado kommer med en snarlig fix på tyngdepunktet!

Det hjalp. Har rapportert på zendesken til carenado, og fått beskjed om at det vil bli fikset :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...