Gå til innhold

Starfighter F104. Minner fra barndommens dager.


Anbefalte innlegg

Som Gudbrandsdøl, født og oppvokst litt ovafor på vestsida av skiferbyen Otta var det normalt att det kom jagere. Og da snakker jeg om "raketten" F104. Som nevnt bodde vi litt oppi sida av dalen, røflig 100-120 høydemeter for dalbunnen. Fightera lå ofte like over hustaka våre når dem var på tur mot skytefeltet på Hjerkinn. Jeg har i voksen alder tenkt att det kanskje var den topografiske innsnevringa av dalen som begynner ved Otta og fortsetter mot Nord Sel og Rosten før dalen åpner seg igjen ved Dovre som var kicket pilotene søkte. En gang sto jeg og min lekekamerat nede på en lekeplass like nedafor huset da det kom to F104 som lå lavere enn oss. Vi sto altså og så NED på flya. En kan vel si dem strøk bunnen av Gudbrandsdalen på magan sin. Ser ikke bort i fra att Mandelpotetene på Blekastad gård dobla produksjon det året. Ett anna minne jeg har er att etter den lavtflyginga blei det ett sabla styr etter att rev og minkefarmera opplevde att tispene kasta valpene sine. Selvfølgelig fryktelig tragisk. Usikker på om dem fikk erstatning men satser på att forsvaret retta skaden sin.

Uansett,  en uhelbredelig flydiot ble født den formidagen på Vesle Hjellum. For orden skyld bak ett 3 meter høyt trådgjerde (det var ett stup på rundt 100 HM uttafor)
 

 

Endret av per berge
  • Like 4
  • Thanks 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette flyet styrtet på dags dato for 38 år siden:

900: Totalhavari 18 januar 1983 i sjøen ca 15 km vest av Bodø. Flygeren mistet kontrollen over flyet i lav høyde, men klarte å gjennomføre en vellykket utskytning. Dette flyet var det siste CF-104 som ble produsert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...