Gå til innhold

ENBO - Bodø


Anbefalte innlegg

En enkel Bodø er på gang. Tidlig utålmodigversjon med halvveis ferdig sivil side: https://drive.google.com/file/d/1riGpvitLPUTdCZhfbyq7nSjbGHwf4db9/view?usp=sharing

Jeg har aldri vært på Bodø lufthavn og referansematerialet på google er heller sparsomt, men man må jo gjøre et forsøk, for Bodø fortjener noe bedre enn default.

 

Microsoft Flight Simulator 12_23_2020 4_42_11 AM.jpg

  • Like 7
  • Thanks 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser jo høvelig kjent ut, har du spørsmål er vi flere Bodøværinger her på forumet, selv om jeg ikke bor der lenger har jeg jobbet på begge sidene av rullebanen og har høvelig grei kjennskap, ellers sitter vel Tore Stranden og Furuhatten på mye referansebilder?

Edit: litt mindre skau rundt flyplassen på sivil side er første tips.

Endret av Kim Kristensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et spørsmål jeg ofte stiller meg selv også. Jeg vet ikke ennå. Har mye jeg ønsker å gjøre, og hadde vært fint å få tid til å fly også. Gode  og mange nok bilder ville gjøre det lettere, men for øyeblikket har jeg bare noen få glimt av militære bygninger i bakgrunnen på noen flyshowbilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan alltids tegne opp for deg ;) bilder er nok relativt vanskelig å få tak i da det er strengt fotoforbud, men på den siden er stortsett standard forsvarsbyggninger, hvor alle de store hangarene er samme type, mens shelterne er to hovedtyper, ellers holder det å plassere ut enkle avlange grønne byggninger.

Endret av Kim Kristensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotoforbudet gjør det ikke lettere nei. AoN sheltermodellene kan nok komme til god nytte, men det er vanskelig å få sheltere til å gli inn i terrenget når grafikken i simmen er så bra, så det ligger en del jobb der. Jeg har også lyst til å lage den grønne brannstasjonen og få høydeprofilene på terrenget noenlunde riktig.

edit: Oppdager stadig noen små gullgruver på nettet, for eksempel digitale museumsarkiver : https://digitaltmuseum.no/021015698771/luftfoto-bygninger-bodo-hovedflystasjon

Man får mange små tilfeldige historiedrypp av research til scenerydesign: https://digitaltmuseum.no/021015698669/lufthavn-flyplass-buklanding-f-16-bodo

Endret av Kjetil Garpestad
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar gjerne i mot alt jeg kan få, men i dette tilfellet var det lettere å lage en ny enkel modell for å teste litt enn å modifisere.  Det er vanskelig å få de til å gli sømløst inn i terrenget, men det beste resultatet fikk jeg ved å rett og slett ta et screenshot av bakken i MSFS og legge det på modellen sammen med en enkel comp tekstur for å matte det helt ned. Hvis det hadde vært mulig å få lagt på 3D gresseffekten så kunne det nesten sett bra ut. 

 

Microsoft Flight Simulator 1_5_2021 7_41_13 AM.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, bakken er veldig grønn rundt bodø i MSFS. Det blir for mye jobb å bytte ut bakketekstur i hele området og håper heller at det kommer en skandinavisk oppdatering etter hvert. Hvis jeg endrer for mye på bare shelterteksturen så står de veldig tydelig fram som 3D modeller. Siden det er over 70 sheltere på Bodø så har jeg ikke kjempelyst til å lage individuelt tilpassede teksturer heller. Trehogst er påbegynt på holmene øst vest for flyplassen.

 

Endret av Kjetil Garpestad
øst/vest
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde det samme med AoN shelterne opprinnelig, og de ble vanskelig å finne. Er jo mer enn bra nok det jeg ser på bildet ditt, for min del er 3D gress på shelterne ganske så uvesentlig. Når det gjelder andre detaljer, er det kanskje en ide at de som har P3D med AoN tar noen screenies for deg. Selv har jeg pakket ned P3D for godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger en liten pause fra scenery editor, så jeg har lastet opp Bodø på flightsim.to.

https://flightsim.to/file/5898/enbo-bodo-airport-and-air-station-bodo

Det sivile terminalområdet er (forhåpentligvis) noenlunde ferdig. Det tekniske området i nordvest er urørt. Militærsiden er bedre enn den var med noen bygninger modellert, selv om de ikke er ferdig teksturert.

 

 

Microsoft Flight Simulator 1_9_2021 1_18_49 AM_small.jpg

  • Thanks 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 9.1.2021 klokken 17.11 skrev Kim Kristensen:

legge inn et par signalbygg i og rund sentrum om man vil strekke seg så langt.

Får se, men det blir nok antakelig noe jeg overlater til andre, hvis noen ønsker å lage et tillegg. Bodø nord for flyplassen har fotogrammetri i google maps, så det ville være en mulighet også.

Har fått tilsendt mange gode bilder, så har startet opp litt småarbeid igjen.

Luftambulansebase og arctic aviation hangar:

Microsoft Flight Simulator 1_17_2021 7_24_54 AM.jpg

  • Like 8
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 17.1.2021 klokken 13.33 skrev Tom A.:

Nydelig! Er det lov å drømme om å kunne se Luftfartsmuseumet og B737 på visuell approach inn til RWY 25?

Det er alltid lov å drømme. Laget en enkel modell av LN-KKW som ser grei nok ut på avstand. Inntil jeg finner ut helt nøyaktig hvor den er flyttet til på luftfartsmuseet så blir den stående på militærsiden.

Microsoft Flight Simulator 1_19_2021 6_10_50 AM.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...