Gå til innhold

MSFS i VR


Geir Teigo

Anbefalte innlegg

Process Lasso gjorde virkelig susen for min del i alle fall.

Virket også positivt ut på GPU og hvordan den jobbet sammen med CPU. Kunne faktisk skru opp mye på ultra, samt 80% i simmen. På bakken så jobber den jo greit rundt 90+, men på 2000+ i lufta så ligger den på behagelige 69-80%

DX12  skal vel etter planen rulles ut til sommeren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Har også hp riverb g2 og har kjøpt msfs 2020 via steam. Alt har virket greit fram til nå nylig . starter openxr og mixt reality og msfs og står klar for å fly. Taster ctrl +tab men får ikke opp msfs i brillene. ser bare i mixt reality rommet at brillene prøver og prøver å åpne msfs bilde. på pcskjermen ser en et låst bilde av coptit som om en ser inni brillene. Kommer inn i vr ca 1 av 10 ganger etter fullstendig restart hver gang. Testet brillene hos en venn igår og der virket de helt fint i msfs men han hadde kjøpt den i Microsoft store. Brillene virker også helt fint i spill gjennom steam som halfe life  så vil jo tro at brillene er ok. Har også prøvd alle usb utgangene og usb c utganger . 

Er det et minus å ha msfs i steam ?'                                                                            Starter  dere opp med samme fremgangsmåte som jeg gjør ?                              Vurderer fullstendig re-installering av pc men tar gjerne imot tips som kan løse problemet. Ser at jeg ikke er alene om dette på nettet.

Mvh tony

pc spec

hovedkort msi mag x570                                                                                           processor AMD Ryzen 5 5600x                                                                                   Minne DDR4-3600                                                                                                       Skjermkort RTX- 2080ti

Endret av tony
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal få sjekket dette. Men har ikke brukt steam vr til msfs. har sett flere youtube simmere som anbefaler å ikke bruke steam vr men heller bruke openrx developer. ville det vert bedre å ha msfs direkte fra microsoft store ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal avinnstalere openrx og installere på nytt. Men er oppstartproserdyre riktig; åpne openrx og windows reality og simm. vente med vr til flyet er klart  og så taste ctrl+tab eller er det en bedre måte å starte opp på ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden skrev tony:

Skal avinnstalere openrx og installere på nytt. Men er oppstartproserdyre riktig; åpne openrx og windows reality og simm. vente med vr til flyet er klart  og så taste ctrl+tab eller er det en bedre måte å starte opp på ?

Jeg åpner MSFS først uten at VR er aktivert. Kjører ctrl+tab først når jeg har satt opp flight og sitter i cockpit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke gjort noen endringer annet enn å sette en knapp for aktivering av VR på joystick.

Når jeg starter PC ligger WMR i startup. Jeg starter MSFS og underveis i loading så dukker MSFS opp i VR. Inntil dette er jeg i WMR-Portal.
Det hele skjer automatisk og jeg lander på MSFS meny i VR.

Hvis jeg klikker Button 27 (min shortcut for aktivering/deaktivering av VR) så havner jeg tilbake i WMR-Portal.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Jeg sliter litt med å få en pen belysning når jeg flyr V(F)R natt. Er det flere en meg som har litt uklar natt belysning? Spesielt gatelys osv. Er det noen settings jeg kan gjøre som forbedrer dette i VR?  Rullebane lysene er ganske ok. I tillegg synes jeg det er mange RØDE  LYS over alt i land og by.. virker unaturlig. Det er også tilfelle i vanlig 2D, etter min oppfatning i alle fall. Noen som har noen synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever det samme, og tenker at dette har med render scale å gjøre. hvis du henger over en by i active pause, så kan du gå inn i settings og sette høyere skalering for å se forskjell. Ser også fra msfs-forumet at det er påpekt at "lyspærene" har samme størrelse uavhengig av avstand. Lyspunktet burde vært nedskalert ref. til avstand, men i dag er det "one size fits all"

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
23 minutter siden skrev Geir Teigo:

Jeg opplever det samme, og tenker at dette har med render scale å gjøre. hvis du henger over en by i active pause, så kan du gå inn i settings og sette høyere skalering for å se forskjell. Ser også fra msfs-forumet at det er påpekt at "lyspærene" har samme størrelse uavhengig av avstand. Lyspunktet burde vært nedskalert ref. til avstand, men i dag er det "one size fits all"

Takk, alltid en trøst å høre andre opplever det samme😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Geir. Nei har ikke knapp for vr. bruker bare ctrl+tab. Ved oppstart  av pc så kommer mixt reality  på automatisk. starter deretter msfs og openrx developer. gjør alt klart så jeg sitter i coptpit ved en gate, oftest enbr som er min nærmeste flyplass. dette virket helt problefritt et par mnd. Kom inn i vr hver gang. Måtte bare passe på å ha mixt reality i brillene så  kunne jeg taste ctrl+tab og alt virket. Problemet er nå at jeg kommer ikke inn i vr med msfs lenger. mixt reality flasher gang på gang uten å komme over i msfs vr. ser et fryst vr brille bilde på pc skjermen . Har moderate innstillinger i simmen iforhold til hva jeg kan ha. kan det være noe i openrx innstillinger som har blitt feil hos meg. har satt slideren på 50-75 % uten at det hjalp.  Har prøvd nyeste skjermdriver også men er ikke sikker på hjem som er best. hviken bruker dere ?

Får helt abstinenser når jeg ikke kan fly vr lenger. Å gå tilbake til 2d er skikkelig nedtur.

Har ikke prøvd xplane med vr ennå men burde vel det bare for å se om det vr starter der. Håper det løser seg snart 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette problemet har jeg ikke vært borti eller lest om. Brillene virker jo tydeligvis siden du får opp WMR, så det er ikke det vanlige problemet med kontakten på briller.
Til info så trenger du ikke å ha OpenXR programmet kjørende. Dette fungerer i bakgrunnen for å si det enkelt. Du trenger kun å åpne når du skal endre innstillinger.

Det er en egen tråd for skjermdrivere her et sted, og selv bruker jeg en fra august. 157.09 mon tro? Husker ikke i farten.

Ville søkt og lest litt på msfs-forumet, men det har du sikkert gjort allerede :) skal google litt selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arild : skal se hvilken openrx runtime som kjører i stem vr først. Hvis ikke det løser seg så må  jeg vel begynner med å reinstallere openrx og hele msfs og går tilbake til en tidligere driver. Skal gi beskjed om det løser seg . tusen takk Arild og Geir for hjelpen så langt. Skal prøve litt ikveld . 🙂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi reinstallert alt jeg hadde i steam og i tillegg open rx uten at det ble noen bedring. har også byttet til 457.30 driver.

men jeg har funnet en måte å komme inn i vr i simmen som virker nesten hver gang. må helst ha liv i brillene så starte msfs. Så må/kan jeg velge en epic flight som feks. landing på lukla.

når jeg er " ready to fly" inni flyet så taster jeg ctrl+tab og da virker vr. etter det kan jeg gå til main menu og velge feks fly, a320 flybywire,  flyplass enbr-engm . men MÅ lage flightplan i simmen. trykker jeg på load/save så låser alt seg i simmen. Før kunne jeg bruke simbrief og laste fligtplanen rett inn i flyet. Merkelige greier. . Idag har jeg flydd enbr-engm+enbr-enal uten noen problemer. så når jeg først kommer inn i vr så virker det i timesvis.  Skal prøve de driverene du henviser til Arild. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at det virker!

Bruker nå faktisk de aller siste driverne 461.92  som kom for noen dager siden.

Virker helt greit, men synes fremdeles det er en del lagging og stuttering etter siste oppdatering i simmen.

Får bare vente på neste, og forhåpentlig bedre oppdatering med tanke på performance.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
44 minutter siden skrev Arild_Pedersen:

Flott at det virker!

Bruker nå faktisk de aller siste driverne 461.92  som kom for noen dager siden.

Virker helt greit, men synes fremdeles det er en del lagging og stuttering etter siste oppdatering i simmen.

Får bare vente på neste, og forhåpentlig bedre oppdatering med tanke på performance.

Jeg bruker også nå den nyeste driveren 461.92. Den fungerer fint. Luggingen er der bittelitt fortsatt, men synes det er bedre. Jeg har til og med forhøyet settings litt. 
Veldig fornøyd med VR. Er sikker på at MSFS også vil utvikle dette til å bli enda bedre etterhvert. Flyr nå nesten bare i VR og koser meg glugg i hjel. Eneste jeg savner er å få opp Navigraph kartene, men kommer nok en mulighet der også etterhvert. 😀☀️☀️☀️

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
3 timer siden skrev Arild_Pedersen:

Testet 1.14.6.0 patch med Baron og Citation fra Notodden og Vigra(Begge ORBX)

Dette var som natt og dag for min del, og det flyter som en drøm i forhold til tidligere. Kunne også justere opp en del settinger uten alt for mye påvirkning på fps. Veldig nice!!

Flyter bra i VR her også! Jeg strammet også litt inn på et par settings uten problem. Fortsetter det sånn blir dette kanon bra !

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fløyt vel greit allerede hos deg, Geir?

Jeg merket stor forskjell faktisk. Det meste av absurd lugging og stuttering forsvant hos meg. Var jeg nærme eller på bakken så var det stutter-fest uansett nærmest. Mulig det kan være noe korrupte filer eller noe som ble helbredet.

Merket også at det å snu seg og flytte hodet i cockpit ble merkbart bedre.

Men ja, er man over de største byene og flyplassene så hoster og harker simmen enda. Så holder meg i gode gamle steinrøysa enn så lenge

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kanskje noe der. Jeg har ikke hatt det ille, bare at simmen har stoppet HELT opp ved et par anledninger. Kjører nok maks av det jeg kan samtidig som jeg holder meg innenfor akseptabel flyt, og føler at jeg har samme resultat nå som før. Testet frames på en landing challange og det ser ut som jeg har fått 2 ekstra FPS, og det er faktisk 10%. Det gjør uansett ikke noe fra eller til så lenge vi er på 20-tallet.

Eneste storbyer jeg har vært over er London og dette Oslo-sceneriet og det er fremdeles akseptabelt i forhold til forutsetninger. Syns det er kjipt å sitte med penger til nytt grafikkort og ikke ha mulighet til å kjøpe pga tilgang, men det blir vel den neste store boosten jeg har å se frem til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...