Gå til innhold

MSFS i VR


Geir Teigo

Anbefalte innlegg

Da var dagen vi har ventet på så lenge kommet og jeg har endelig tatt en landingsrunde på ENBR i VR.
Var litt knot å komme i gang og et tips er å assigne knapp for "RESET VR POSITION" FØR du starter simmen i VR for første gang. Min posisjon var med hodet rett ved propellen, og det tok litt tid før jeg skjønte hvordan jeg skulle få korrekt posisjon. Men funksjonen lagt til på en knapp på joystick, så SMACK satt jeg i venstresetet i C172 som jeg ville ta første flight med.

Jeg hadde ikke gjort noen endringer i settings, men skygger og banemarkeringer var litt blura, så det er tydelig detaljforskjell fra slik jeg har sett simmen til vanlig i HD oppløsning. Etter å ha spilt ALYX noen dager nå, så hadde jeg forventet at tekst i cockpit skulle være langt tydeligere, men har som nevnt ikke endret noe i settings. 
For denne første testen var det egentlig bare til å sette flaps og ta av. Frames er ikke noen issue i det hele tatt og hodebevegelser er helt smooth. Hadde sett litt på MSFS-forumet at folk var raskt ute med surmuling, men det ser jeg ingen grunn til hos meg. Dette var knallbra rett ut av boksen.
Sjøen hadde veldig rar tekstur. Så jeg rett ned, noe jeg fikk sug i magen av, så ser sjø helt tipp topp ut, men utover i bildet blir den bare som et "fløyelsteppe". Det var litt synd, men det var så mye annet å glise av at det ikke ødela turen.

Har hatt julekveld med kidsa i dag, så det har blitt med denne ene turen. Er drit sliten etter å ha stella til jul siden kl 13, så mer utforskning må vente til i morgen.

TBC

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint om du hinter om løsningen til nestemann som lurer på det samme, men bra det løste seg uansett.

Skal jobbe litt med settings, men Kjeller-Notodden, forbi strøket ditt, er høyt på "skal-flys-lista" fremover.  Gøy å fly i kjente strøk.
Syns cockpit på 172'en virket VEL trang. Noen tanker om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duste svar fra meg. Men er den ikke trang? exterior view ser jo ut som pilot og copilot er siemesisike tvillinger.
:) 

4 minutter siden skrev Geir Teigo:

Fint om du hinter om løsningen til nestemann som lurer på det samme, men bra det løste seg uansett.

Skal jobbe litt med settings, men Kjeller-Notodden, forbi strøket ditt, er høyt på "skal-flys-lista" fremover.  Gøy å fly i kjente strøk.
Syns cockpit på 172'en virket VEL trang. Noen tanker om det?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden skrev Geir Teigo:

Da var dagen vi har ventet på så lenge kommet og jeg har endelig tatt en landingsrunde på ENBR i VR.
Var litt knot å komme i gang og et tips er å assigne knapp for "RESET VR POSITION" FØR du starter simmen i VR for første gang. Min posisjon var med hodet rett ved propellen, og det tok litt tid før jeg skjønte hvordan jeg skulle få korrekt posisjon. Men funksjonen lagt til på en knapp på joystick, så SMACK satt jeg i venstresetet i C172 som jeg ville ta første flight med.

Jeg hadde ikke gjort noen endringer i settings, men skygger og banemarkeringer var litt blura, så det er tydelig detaljforskjell fra slik jeg har sett simmen til vanlig i HD oppløsning. Etter å ha spilt ALYX noen dager nå, så hadde jeg forventet at tekst i cockpit skulle være langt tydeligere, men har som nevnt ikke endret noe i settings. 
For denne første testen var det egentlig bare til å sette flaps og ta av. Frames er ikke noen issue i det hele tatt og hodebevegelser er helt smooth. Hadde sett litt på MSFS-forumet at folk var raskt ute med surmuling, men det ser jeg ingen grunn til hos meg. Dette var knallbra rett ut av boksen.
Sjøen hadde veldig rar tekstur. Så jeg rett ned, noe jeg fikk sug i magen av, så ser sjø helt tipp topp ut, men utover i bildet blir den bare som et "fløyelsteppe". Det var litt synd, men det var så mye annet å glise av at det ikke ødela turen.

Har hatt julekveld med kidsa i dag, så det har blitt med denne ene turen. Er drit sliten etter å ha stella til jul siden kl 13, så mer utforskning må vente til i morgen.

TBC

 

Om instrumentene ikke er klare så er dette ikke noen forbedring ift Oculus Rift S. Når jeg har sett sammenligninger av diverse VR headsets, så har HP Reverb kommet ut på topp på akkurat dette området.

Min Reverb er overraskende nok i posten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Instrumentene er klare nok, men tekst på knapper til AP var uskarpe.
og det med størrelsen på cockpit er litt vanskelig å forklare. Det er litt som om jeg føles som Hulken og er litt for stor fremfor at cp er for liten. 
Dette går på følelser og umulig å ta screenshots fra. Skulle kunne sette avatar scale til 0,8 kanskje? 
Mye av dette nye og det som gjør det så rått går på følelsen av tilstedeværelse, så... vi må bli flinkere til å snakke om følelser jenter 😂
Alt jeg skriver må tas med en klype salt ettersom mye kan endres med riktigere innstillinger. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

 

Du må laste ned og installere Microsoft OpenXR, les her : https://docs.microsoft.com/nb-no/windows/mixed-reality/develop/native/openxr-troubleshooting

Jeg måtte inn i regedit og skrive om , skal se om jeg finner det igjen, mulig virker hos deg med en gang , men OpenXR må installeres. Jeg har Rift S , og virker som en kule

 

Morten

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden skrev Morten Stene:

hei

 

Du må laste ned og installere Microsoft OpenXR, les her : https://docs.microsoft.com/nb-no/windows/mixed-reality/develop/native/openxr-troubleshooting

Jeg måtte inn i regedit og skrive om , skal se om jeg finner det igjen, mulig virker hos deg med en gang , men OpenXR må installeres. Jeg har Rift S , og virker som en kule

 

Morten

 

se her : https://flightsimulator.zendesk.com/hc/en-us/articles/360018555179-How-to-install-OpenXR-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg endelig i gang med VR på MSFS.

Briller: Var lenge i tvil om hvilket headset jeg skulle gå for denne gang. Hadde HTC Vive fra før, men screendoor-effekten kommer virkelig til syne med flysimulatorer.. Jeg havnet til slutt på HP Reverb G2 på grunn av skjermen. Kontrollene var ikke pri1 denne gang. Og hvilken forskjell! Angrer ikke et sekund! Skjermen er helt fantastisk, og etter å ha knotet litt så finner jeg nå lett frem til mitt sweet-spot. Da jeg så at Dustin hadde noen på lager så klinket jeg til. Anbefales!

PC: Tenkte å bygge PC selv, men på grunn av mangel på dugende kort så ble det ferdigbygd denne gang. Jeg klarte rett og slett ikke vente lengre:) Så jeg havnet på en HP Omen (https://www.elkjop.no/product/data/stasjonar-pc/217907/hp-omen-30l-0839no-stasjonar-gaming-pc) som burde gi nok kraft til det meste av spill etc i dag. Jeg har nå fått testet litt med MSFS, samt en haug med andre spill. Nå kjører jeg med Steam  SS=100%, MsFS: 80%SS(2k-ish X 2k-ish...), TAA og alt på High. Ingen spesielle tegn til ghosting i cockpit, men sliter med microstutter av terrenget. Det ser ikke ut som at det er forskjell på om jeg flyr i bushen eller en storby. Resultatet ser ut til å være likt. Prøvd å justere de ulike parametere fra high til low etc, men ser ikke ut til å påvirke noe sørlig grad.

 

Kjører siste driveren fra Nvidia. Ser at flere menere at eldre driver funker best på VR til MSFS. Hva bruker dere andre her?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også den .09 driveren fra august. Jeg kjører ikke via steam, så mine settings i openXR er muligens ikke relevant, men kjører 75 i oxr og 80 i msfs. 
Stutters kan vel bety at du er på kanten vedr. buffer eller kanskje du har en bakenforliggende prosess? Prøvd uten virusprog eller slipper msfs gjennom uten kontroll? #hofteskudd

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden skrev Geir Teigo:

Jeg bruker også den .09 driveren fra august. Jeg kjører ikke via steam, så mine settings i openXR er muligens ikke relevant, men kjører 75 i oxr og 80 i msfs. 
Stutters kan vel bety at du er på kanten vedr. buffer eller kanskje du har en bakenforliggende prosess? Prøvd uten virusprog eller slipper msfs gjennom uten kontroll? #hofteskudd

Slettet Mcalltid med etc på ferdigbygd😊 Får teste litt mer med driveren dere nevner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje spurt om før.

Men til dere som flyr MSFS i VR, er det noen som har egen FYSISK throttle?  Funderer på hvordan dette vil fungere i praksis.
Når man rekker etter throttle eller flaps eller speedbrakes... osv osv... i VR... famler man bare og roter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 26.1.2021 klokken 12.07 skrev Morten:

Kanskje spurt om før.

Men til dere som flyr MSFS i VR, er det noen som har egen FYSISK throttle?  Funderer på hvordan dette vil fungere i praksis.
Når man rekker etter throttle eller flaps eller speedbrakes... osv osv... i VR... famler man bare og roter?

Det går utrolig fort automatikk i det. Har flight yoke med ørti knapper (Honeycomb Alpha), og to throttle kontroller kvadranter (Logitech/Saitek Throttle quadrant) med tilsammen 6 spaker og ørti knapper. Og pedaler Og man må ha fysisk throttle og yoke/joystick i VR på MSFS i hvert fall da VR håndkontrollere ikke virker. Og ingen famling, går rett på det jeg skal. Og i tillegg trenger man noe form for muskontroll for klikke på knapper i cockpiten som ikke er på stikkene. Der bruker jeg en trackball istedet for mus fordi den står jo alltid på samme plassen og hånda mi trenger ikke lete etter den heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 26.1.2021 klokken 12.07 skrev Morten:

Kanskje spurt om før.

Men til dere som flyr MSFS i VR, er det noen som har egen FYSISK throttle?  Funderer på hvordan dette vil fungere i praksis.
Når man rekker etter throttle eller flaps eller speedbrakes... osv osv... i VR... famler man bare og roter?

Dette er litt knotete den første uken, men så blir en vant til det. Utrolig hvor fort man husker hvor ting er. FlySim, VR, Fysisk kontrollere og risting/(og om en har råd)bevegelse er helt FANTASTISK! Sier det igjen, for en tid å leve på! Vi er utrolig heldige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode svar fra dere akke 

Jeg tenker at det kanskje blir noe likt som når man kjører bil med manuelt gir. Har man gjort det en stund, klarer man fint å gire uten å SE på girspaken hver gang.  Det eneste er at girspaken MÅ være på ca samme plass hver gang :)
Spennende! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde meg en skikkelig fin kveldstur i går med live WX. ENVA-ENKB-ENML-ENOV-ENSD-ENOV. Synd det ikke er mulig å dele inntrykket med sceenshots eller engang video, for det er ingenting som kan videreformidle følelsen av å sitte i cockpit.
Fik en skikkelig tilfrysing på desent mot Anda. Tok tid før jeg fikk korrekte brytere på og da var det utrolig hendig å kunne ta en circle uti fjorden og stikke hodet ut av ruta et par ganger for å sjekke sikten :) Det ordnet seg til slutt og fikk landa for en full avriming før siste leg mot ENOV igjen.

Forresten @Frank Kristiansen så fikk jeg ikke noen bakkelys på ENOV når verden nå var hvit av snø 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...