Gå til innhold

ENBR Flesland


Anbefalte innlegg

Jeg driver fortsatt oppussing på Flesland. Bygger terminalbygningene fra grunnen av i Blender, og nå er både gamle og nye terminal teknisk sett brukbare med fungerende jetways på alle gates. De som er veldig utålmodige kan teste denne versjonen: https://drive.google.com/file/d/1LgKBkkurk_EDnsoqqayKyJT22UOPdQuk/view?usp=sharing 

Det gjenstår mye arbeid, og ingen optimisering er gjort. Ikke forvent ferdig versjon før jul.

Jeg er spesielt interessert i tilbakemeldinger angående ytelse i forhold til default med maskinvare som ikke er aller nyeste, da dette er mitt første 3D prosjekt og jeg ikke vet hvor mye jeg må optimere.

 

Microsoft Flight Simulator 12_7_2020 9_46_59 AM.jpg

  • Like 14
  • Thanks 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7.12.2020 klokken 10.06 skrev Kjetil Garpestad:

Jeg driver fortsatt oppussing på Flesland. Bygger terminalbygningene fra grunnen av i Blender, og nå er både gamle og nye terminal teknisk sett brukbare med fungerende jetways på alle gates. De som er veldig utålmodige kan teste denne versjonen: https://drive.google.com/file/d/1LgKBkkurk_EDnsoqqayKyJT22UOPdQuk/view?usp=sharing 

Det gjenstår mye arbeid, og ingen optimisering er gjort. Ikke forvent ferdig versjon før jul.

Jeg er spesielt interessert i tilbakemeldinger angående ytelse i forhold til default med maskinvare som ikke er aller nyeste, da dette er mitt første 3D prosjekt og jeg ikke vet hvor mye jeg må optimere.

 

Microsoft Flight Simulator 12_7_2020 9_46_59 AM.jpg

Dette er kjempegreier Kjetil! Jeg skal teste med en gang på min gamle simulator PC....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg testet, og det ser veldig bra ut. 👍 Det er ingen tegn til at dette er noe FPS krevende - glir silkemykt. Ser frem til fortsettelsen, og håper at du også får tatt bygninger og hangarer i nord.
Så har jeg sittet litt med blender selv og forsøk på repainting. Har dessverre ikke hatt så mye tid, så jeg er ikke kommet så langt.

Elers så ser jeg at du har SAS fly stående oppstillt. Finnes det en pakke som vil erstatte default, eller hvordan får man dette til.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden skrev Gunnar van der Meeren:

 

Elers så ser jeg at du har SAS fly stående oppstillt. Finnes det en pakke som vil erstatte default, eller hvordan får man dette til.

 

 

Jeg fikset AI flyene ved bare å erstatte default texturene med Norwegian, SAS og Ryanair her:

E:\MSFS2020\Official\OneStore\asobo-aircraft-a320-neo\SimObjects\AirPlanes\Asobo_A320_NEO\TEXTURE.AIRTRAFFIC

E:\MSFS2020\Official\OneStore\asobo-aircraft-a320-neo\SimObjects\AirPlanes\Asobo_A320_NEO\TEXTURE.AIRTRAFFIC01

E:\MSFS2020\Official\OneStore\asobo-aircraft-a320-neo\SimObjects\AirPlanes\Asobo_A320_NEO\TEXTURE.AIRTRAFFIC02

Ikke endret noen fil- eller mappenavn,  ser mye bedre ut enn de grønne og gule.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagt inn sas, norwegian og noen andre fra Livery Megapack. MSFS AI bruker alle liveries som ligger i Community mappa. Dersom man har real online AI traffic slått på så skal den i teorien også kunne bruke de riktige basert på airline codes. Jeg har ikke byttet ut de gule og grønne, men jeg liker den ideen veldig godt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at de to terminalene er 95% ferdige. Tårnet er veldig enkelt, men ser ok ut på avstand. Ryddet opp i teksturer. Fått malt gatenummer på alle gates og litt rust og slitasje på de blå. Korrigert parkering på alle gates så de passer med A320 og terminalbygningene, bortsett fra 24 som passer 747. Mange flere lyskilder som kanskje kan påvirke ytelse negativt. Lagt til en bygning/hangar langs taxiway til GA parking i nord.

Services.xml: Korrigert parkering for alle servicekjøretøy på gate så de ikke skal kollidere med bygninger og fjernet cateringbil. Catering og trappebil parkerer nå på vehicle parking rundt omkring og tilkalles på samme måte som tankbil. Det skal egentlig være marshaller på gate også, men han har forsvunnet, forhåpentligvis midlertidig. Fjernet smallpushback tralle fra medium og small ramp, da man kan svinge rett ut fra de.

beta 0.2.1 (fortsatt uten LODs): https://drive.google.com/file/d/1VIKKCx-EKlSMP_-X0oZ4eO3ZoUNt0VXt/view?usp=sharing

(Og kom gjerne med konstruktiv kritikk, selv om jeg ikke kan love at jeg gjør noe med den)

Microsoft Flight Simulator 12_12_2020 10_16_30 AM.jpg

Endret av Kjetil Garpestad
  • Like 5
  • Thanks 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg oppdatert ENBR på flightsim.to til versjon 1.2.2.

https://flightsim.to/file/1946/enbr-bergen-airport-flesland

  • Blender 3D bygninger: Ny og gammel terminal, Tårn, Widerøe teknisk hangar.
  • Fungerende jetways på ny og gammel terminal.
  • Korrigert parkering for å passe med nye bygninger.
  • Korrigert service.xml med posisjoner for bakketjenester. Fått inn marshal for dirigering på de fleste gates og ramps.

 

 

Microsoft Flight Simulator 12_14_2020 9_04_08 AM.jpg

Microsoft Flight Simulator 12_14_2020 9_14_33 AM.jpg

Microsoft Flight Simulator 12_14_2020 9_09_13 AM.jpg

  • Like 8
  • Thanks 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet faktisk ikke. Dersom noen vet med sikkerhet må de gjerne si fra, så skal jeg legge til. Det samme med ENZV. Jeg har ikke sett det på de youtubevideoene jeg har studert. Har heller ikke sett noe om det i AIP, men vet ikke om det ville være nevnt der? Har sett at "Sequenced flashing LGT" står skrevet på Bodø rwy 25 som jeg antar er det?

Endret av Kjetil Garpestad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Gardermoen som jeg vet har mulighet til å slå på på running rabbit så står det dette: 

APCH: LGT at 30 M intervals. Sequenced FLG LGT on CL.
PAPI: Angle calibrated for B747.

og dette:

3.1 Lysstyrke for sekvensielt blinkende LGT, APCH, THR og TDZ LGT, samt PAPI er justerbar i 7 trinn,
intensitet 0,03 - 0,1 - 1 - 3 - 10 - 30 - 100%, REF AD 1.1.

Noe lignende står for Sola.

Siden sequenced flashing lights ikke er nevnt for Flesland så antar jeg at det ikke finnes der.

Endret av Kjetil Garpestad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye for tilbakemelding. Som ikke-pilot er jeg avhengig av det. Jeg har studert utallige nattinnflyginger på video og har kun funnet ett tilfelle fra Gardermoen der de var aktive. Såvidt jeg forstår fra internett er det noe som kan slås på ved ekstremt dårlig sikt, men det er ikke noe som kan simuleres i nåværende SDK, så da skal jeg beholde de avslått. Jeg prøvde faktisk å få de inn på ENZV rwy 18, men approachlysene jeg har valgt der var ikke kompatible.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det på tide med en oppdatering av Flesland også.

Fått på plass Avinor admin/brannstasjon, hjemmelagde lysmaster og startet prosessen med oppgradere de andre bygningene med PBR teknikker jeg har lært fra mine andre prosjekter.

Også fikset taxisigns info og størrelse, fikset edge lights som ble ødelagt av world update.

v 1.3.0 : https://flightsim.to/file/1946/enbr-bergen-airport-flesland (Har til og med sjekket at riktig fil blir lastet ned).

 

Neste oppgave her blir vel helikopterterminal.

 

Microsoft Flight Simulator 2_21_2021 7_36_55 AM (2).jpg

Microsoft Flight Simulator 2_21_2021 7_42_57 AM (2).jpg

  • Like 6
  • Thanks 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var vi tilbake på Flesland med v1.4.0 https://flightsim.to/file/1946/enbr-bergen-airport-flesland

Fikset problemene med terraforming som oppstod i forbindelse med en MSFS oppdatering for en stund siden. Etter mange timer med desperasjon oppdaget jeg at Airport Flatten var aktivert og skapte mye tull.

Lagt til helikopterterminal, blå gangtunnel, "Bergen?" skilt og fikset diverse her og der.

Jeg får ikke exclusion rectangle til å fungere selv med navnebytte, så inntil videre er det bittelitt kosmetiske kompatibilitetsproblemer med Bergen Features addon v1.1. (Dobbelt gjerde og vegg gjennom gangtunnel + litt terraforming ved T3 og sørvest for 35).

 

 

Microsoft Flight Simulator 3_1_2021 2_12_11 AM.jpg

Microsoft Flight Simulator 3_1_2021 2_14_49 AM.jpg

Microsoft Flight Simulator 3_1_2021 2_21_10 AM.jpg

  • Like 4
  • Thanks 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I properties på Airport objektet (der man setter ICAO, navn og deletes) er det en avkryssningsboks for Flatten. Den så ikke ut til å ha noen effekt de første månedene, så det var lett å glemme den påslått. Når den er aktiv fungerer den som en høyprioritets terraformingsirkel på flyplassområdet som fjerner falloff på all annen terraforming jeg plasserte ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden skrev Kjetil Garpestad:

I properties på Airport objektet (der man setter ICAO, navn og deletes) er det en avkryssningsboks for Flatten. Den så ikke ut til å ha noen effekt de første månedene, så det var lett å glemme den påslått. Når den er aktiv fungerer den som en høyprioritets terraformingsirkel på flyplassområdet som fjerner falloff på all annen terraforming jeg plasserte ut. 

For airport properties legger jeg kun inn ICAO og navn på flyplassen, velger hva som skal deletes, og saver som xxxx.ARP. Krysser aldri av for flatten der. Deretter tegner jeg et meget nøyaktig polygon for alt jeg vil ha flatt, krysser av for "Terraforming" og "Vegetation", setter slider 2 til null (ingen trær innenfor flatten) og saver som xxxx_polygon.SHP. Kan linke til tutorialen jeg har brukt når jeg er hjemme cirka Torsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...