Gå til innhold

ENHA Hamar flyplass


Anbefalte innlegg

Heisann hoppsann!

Etter en del flyging på min hjemby-flyplass Hamar Lufthavn (Stavsberg) syntes jeg stock utgaven var litt tam. 

Har nå fikset/gjort om hele flyplassen og er sånn passe fornøyd. Det er i alle fall bedre enn det var håper jeg :) Helt grønn og ny i dette og har bare brukt de scenery som fulgte med. Sånn visuelt sett er det ikke så langt unna. Brukt google maps og egne bilder som guide. Får duge inntil man får tid til å gå igjennom noen youtube videoer på "How to Blender". Med tiden også fikse opp resten av byen, få med vikingskipet, OL arena, Domkirkeruinene osv. Men slik må vel modelleres. Uansett, Jeg tror det skal være mulig å laste ned nåværende versjon på flightsim.to når den er blitt validert, så last det ned om du skulle finne det interessant :)https://flightsim.to/file/4209/hamar-flyplass-enha

- Og jo, kom mer enn gjerne med Tips og ønsker! 😃 

 

ja1.jpg

ja2.jpg

ja3.jpg

ja4.jpg

ja5.jpg

ja6.jpg

ja7.jpg

ja8.jpg

  • Like 10
  • Thanks 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for god respons. Prøver å lære noe nytt hele tiden, er i alle fall en start :) 

Nå har jeg allerede kommet med en "V2" utgave der jeg har forandret på skalaen rundt fuel området som var litt vel overdimensjonert. Har også ordnet noen lamper, ordnet litt uheldig terraforming etc.

Da er det bare å oppdatere den her: https://flightsim.to/file/4209/hamar-flyplass-enha

 

ny1.jpg

ny2.jpg

ny3.jpg

ny4.jpg

  • Like 3
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden skrev Steffen Andre Hustveit:

Takker for god respons. Prøver å lære noe nytt hele tiden, er i alle fall en start :) 

Nå har jeg allerede kommet med en "V2" utgave der jeg har forandret på skalaen rundt fuel området som var litt vel overdimensjonert. Har også ordnet noen lamper, ordnet litt uheldig terraforming etc.

Da er det bare å oppdatere den her: https://flightsim.to/file/4209/hamar-flyplass-enha

Finnes disse fuel-tankene som standardmodeller eller har du laget dem selv? De ligner fryktelig mye på de som står på plassen fra før!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden skrev Dag Baardsen:

Finnes disse fuel-tankene som standardmodeller eller har du laget dem selv? De ligner fryktelig mye på de som står på plassen fra før!

Hey! Ja, de var vel ikke helt ulike :) Nei disse har jeg bare klipt og limt litt. Brukte en ferdigmodell pluss en tank til som jeg fant. Hadde vært fint kunne modellere litt også, må bare ha nok tid :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden skrev Jørn Jovik:

Dette var definitivt dagens gladnyhet! :D Så TUSEN takk!! Der har jeg tilbragt mange timer i mine glade barndom :)

Jeg har selv laget meg et photogrammetry scenery for Hamar.

 

 

1.jpg

Godt å høre! Ja, en fin plass ved hjerte av Mjøsa 😊 Det sceneryet der så digg ut! 😍  Godt å få frem detaljene litt også. Jeg legger ved et par bilder jeg tok i sommer på vei opp med noen gærne fallskjermhoppere 😊

76777A3A-08D7-4E96-A698-FB4BD5EDB56F.jpeg

1EAB29BE-B2A0-466E-BBF0-C03319EF20E1.jpeg

83FB82E8-34E3-4D54-91FF-3C9811156844.jpeg

1A51998D-84FE-4D33-8262-7F797259183C.jpeg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Beklager litt sent svar. Joda, kan dele. Men byen er delt opp i 2 deler på ca. 150MB på hver. Så det er mye å laste opp. Men den google dekoderen er egentlig ganske enkel. Grunnen til at jeg måtte dele opp er at jeg også slet med de "unknown" feilene. Forsøk med mindre lod verdier kanskje? Jeg valgte 17-19. Prøv deg frem litt. Får du unknown feil, kan du forsøke å dekode mindre områder. Det eneste jeg sliter med nå er veiene. Google sine data legger seg oppå default scenery, og dermed også veiene. Slik at trafikken går "under" google scenery.

Jeg brukte denne guiden når jeg lærte å bruke det:

https://www.youtube.com/watch?v=sP7oQaKPTlo&t=114s&ab_channel=FlyingTheston

Liste over norske byer/steder med google photogrammetry:

https://list.fandom.com/wiki/List_of_3D_locations_in_Google_Earth#22x20px_Norway

Endret av Jørn Jovik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden skrev Jørn Jovik:

Hei! Beklager litt sent svar. Joda, kan dele. Men byen er delt opp i 2 deler på ca. 150MB på hver. Så det er mye å laste opp. Men den google dekoderen er egentlig ganske enkel. Grunnen til at jeg måtte dele opp er at jeg også slet med de "unknown" feilene. Forsøk med mindre lod verdier kanskje? Jeg valgte 17-19. Prøv deg frem litt. Får du unknown feil, kan du forsøke å dekode mindre områder. Det eneste jeg sliter med nå er veiene. Google sine data legger seg oppå default scenery, og dermed også veiene. Slik at trafikken går "under" google scenery.

Jeg brukte denne guiden når jeg lærte å bruke det:

https://www.youtube.com/watch?v=sP7oQaKPTlo&t=114s&ab_channel=FlyingTheston

Heisann, null stress.

Ja, er den guiden jeg også brukt. Er velforklarende og fin den. Har prøvd litt forskjellig, men uten hell. Kanskje prøve å dele det opp i mindre biter er en god idé, det har jeg ikke prøvd enda. Ellers har jeg også lagt det på 17-19. Skal teste litt mindre områder.

Når det gjelder veier og default scenery; på slutten av videoen forklarer han hvordan man fjerner default scenery ved å bruke polygon osv, fungerer ikke det? Jeg har liksom ikke kommet så langt så ikke fått testet dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, har prøvd det. Men når jeg drar sceneryet så langt ned forsvinner mye annet også. Ser flere har det samme problemet. Men syns ikke det er et så stort problem at jeg har giddi å forska mer på det. Jeg har også laget scenery for resten av byene/stedene rundt Mjøsa, men da sliter simmen med både oppstartstid og relativt kraftig dropp i fps. Så man bør velge med omhu. Eventuelt gå ned på kvaliteten ved å velge lavere lod.

Endret av Jørn Jovik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden skrev Jørn Jovik:

Joda, har prøvd det. Men når jeg drar sceneryet så langt ned forsvinner mye annet også. Ser flere har det samme problemet. Men syns ikke det er et så stort problem at jeg har giddi å forska mer på det. Jeg har også laget scenery for resten av byene/stedene rundt Mjøsa, men da sliter simmen med både oppstartstid og relativt kraftig dropp i fps. Så man bør velge med omhu. Eventuelt gå ned på kvaliteten ved å velge lavere lod.

Jeg skjønner. Ja, da må man vel velge litt. Jeg får forske litt mer på det, går fort en del tid på dette merker jeg 😅 Skulle fått modellert bygningene til flyplassen også, fått med nybygget til Airex, gamle «Hedmark flyklubb» skiltet på klubbhytta etc. Får se hva det blir til😊

En annen ting, i Google Maps ser jeg at akkurat over området rundt Hamar er det skyer/skygge. Er dette noe som påvirker kvaliteten etc? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 5.12.2020 klokken 11.36 skrev Jørn Jovik:

Joda, har prøvd det. Men når jeg drar sceneryet så langt ned forsvinner mye annet også. Ser flere har det samme problemet. Men syns ikke det er et så stort problem at jeg har giddi å forska mer på det. Jeg har også laget scenery for resten av byene/stedene rundt Mjøsa, men da sliter simmen med både oppstartstid og relativt kraftig dropp i fps. Så man bør velge med omhu. Eventuelt gå ned på kvaliteten ved å velge lavere lod.

Gikk til slutt. Ble til at jeg delte det hele opp i 4-5 deler faktisk, noen ganger ble det "unknown" andre ganger ikke. Men sluttresultatet synes jeg ble veldig bra, simmen blir så mye mer dynamisk :) Jeg også sliter litt med veiene men det betyr lite i sammenhengen. Takk for tips :)

jup1.png

jup2.jpg

jup3.jpg

jupp5.jpg

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja!! Fantastisk!! Jeg lagde også for Brumunddal, Moelv, Gjøvik og Lillehammer. Men det ble for mye for simmen. Det tok votter og vintre før den lasta ferdig, og fps ble liggende rundt 10. Men med kun Hamar m/omegn og Brumunddal går det så det griner! Begynte å se på litt scenery bygging også da jeg savnet ENHA. Men der meldte jeg pass. Masse jobb og masse å sette seg inn i. Så all respekt for jobben du har gjort med Stavsberg. Syns det ser veldig bra ut jeg :) Er nok mange som ikke ser hvor mye arbeid som ligger i det, og blir litt provosert av folk som sutrer over mangler etc på freeware. 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden skrev Jørn Jovik:

Se der ja!! Fantastisk!! Jeg lagde også for Brumunddal, Moelv, Gjøvik og Lillehammer. Men det ble for mye for simmen. Det tok votter og vintre før den lasta ferdig, og fps ble liggende rundt 10. Men med kun Hamar m/omegn og Brumunddal går det så det griner! Begynte å se på litt scenery bygging også da jeg savnet ENHA. Men der meldte jeg pass. Masse jobb og masse å sette seg inn i. Så all respekt for jobben du har gjort med Stavsberg. Syns det ser veldig bra ut jeg :) Er nok mange som ikke ser hvor mye arbeid som ligger i det, og blir litt provosert av folk som sutrer over mangler etc på freeware. 

Takker så mye! 😃 - Er jo gøy å teste noe nytt, lærekurve er i alle fall veldig bratt. Neste steg blir vel å modellere litt når man får tid til å lære den slags. ENHA fortjener å få tårnet sitt på plass, samt klubbhytta og det resterende 😊 - Ja tenkte på å fikse samme stedene selv, hadde jo vært fint det! Synd det skal kreve så mye. Mulig jeg prøver å fikse Lillehammer også, får se. ENSM står også for tur egentlig 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden skrev Steffen Andre Hustveit:

Takker så mye! 😃 - Er jo gøy å teste noe nytt, lærekurve er i alle fall veldig bratt. Neste steg blir vel å modellere litt når man får tid til å lære den slags. ENHA fortjener å få tårnet sitt på plass, samt klubbhytta og det resterende 😊 - Ja tenkte på å fikse samme stedene selv, hadde jo vært fint det! Synd det skal kreve så mye. Mulig jeg prøver å fikse Lillehammer også, får se. ENSM står også for tur egentlig 😊 

Da får du ikke fritidsproblemer i hvert fall. Jeg jobber med IT og sitter forran skjermen i 9,5 timer hvert skift, så det blir nok egentig. Lillehammer var litt lettere enn Hamar å få til.

Nå har jeg lasta ned "Addons linker" fra flightsim.to. Slik at nå kan jeg enable og disable sceneries etter eget forgodtbefinnende. Men kun Lillehammer og Hamar samtidig går nok helt fint.

Gjøvik ser helt jævlig ut, så den måtte jeg ta syns jeg. Der er det vinter året rundt i default Bing scenery. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden skrev Jørn Jovik:

Da får du ikke fritidsproblemer i hvert fall. Jeg jobber med IT og sitter forran skjermen i 9,5 timer hvert skift, så det blir nok egentig. Lillehammer var litt lettere enn Hamar å få til.

Nå har jeg lasta ned "Addons linker" fra flightsim.to. Slik at nå kan jeg enable og disable sceneries etter eget forgodtbefinnende. Men kun Lillehammer og Hamar samtidig går nok helt fint.

Gjøvik ser helt jævlig ut, så den måtte jeg ta syns jeg. Der er det vinter året rundt i default Bing scenery. 

Haha jeg skjønner. Kan bli litt mye skjerm da ja. Ikke dumt med sånn addon link! Det må jeg teste ut. Fint å kunne styre dette litt, i alle fall til rtx kortene kommer på lager igjen ila nyåret 😀 

Fint med litt lokal GA flyging altså. Fått mer og mer sansen for det også. Da er det også topp at man får scenery der man flyr til å se realistisk ut. Er jo tross alt VFR :) 
 

Lurer på om det er mulig å lage en skipladner som kjører ruten sin fra by til by også 😬 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da har man total renovert Hamar flyplass. Man vet jo aldri hvor lenge denne plassen vil stå, så da kan man like gjerne bruke en del timer på å modellere litt bygninger og diverse. 

Fikset på det meste. 

Vil takke Youtube og Finni for litt Blender-hjelp! 

Håper å se flere på stripa i vinter :) 

 

https://flightsim.to/file/4209/hamar-flyplass-enha

haha1.jpg

haha2.jpg

haha3.jpg

haha4.jpg

haha5.jpg

haha6.jpg

haha7.jpg

haha8.jpg

haha9.jpg

haha12.jpg

  • Like 7
  • Thanks 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden skrev per berge:

Vorti væl snobbete og sporty bilparken på Stafsberg sida je var der sist . Va meir tilårskomne frihjulstrekkere og bensingjerrige 3 dørs den gongen 😂

 

Ser virkelig flott ut detta her.

Hehe. Ja, kanskje det kommer enda flere snobbebiler i neste oppdatering? Time will show 😅

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden skrev Hans Erik Bye:

Tusen takk for kjempefin jobb med Stafsberg! Hadde akkurat en kosetur fra Kjeller til Hamar i nydelig vinterlandskap. Fikk nesten den gamle IRL følelsen igjen 😉  (bortsett fra de latterlige fjellene som er vokst opp rundt Gardermoen da ... 😞 )

Takker så mye 😊 Ja, jeg har også de rare utvekstene rundt om kring.. I går var det et lite fjell rett foran 19R ... 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...