Gå til innhold

MSFS Jetway i Blender


Anbefalte innlegg

Jeg har brukt flere uker på å finne ut av hvordan man lager animerte jetways i Blender for FS2020 uten at de oppfører seg som om de er besatte og har endelig kommet til et gjennombrudd.

SDK eksempelet med 3dsmax modell var ikke spesielt hjelpsomt og jeg har ikke funnet noe hjelp på internett om dette emnet.

Vedlagt er et prosjekt som legger til a320 størrelse parking 22 og 23 på default Ski ENSI flyplass.

Gate 22 har en typisk norsk "T-Bridge" som på f.eks Værnes, Flesland eller Gøteborg med en arm som heves/senkes og en arm som beveges sidelengs.

 

Gate 23 har en jetway av type standard FS2020, men kun med ett teleskopisk ledd. Jeg får ikke flere teleskopiske til å fungere.

 

Inkludert er også blenderfilene.

Kort forklart i blender: Legg til en Armature fra punkt 0,0,0 og kall første bone "SOL". I edit mode på armature extrude vertikalt oppover ett hakk og kall dette bone "Rotation_Base". Extrude horisontalt og kall de neste "Bone01", "Bone02". Extrude vertikalt oppover og kall denne "Pivot". Extrude horisontalt og kall denne "Bone05. Extrude vertikalt og kall denne "Contact". Begynnelsen på "Contact" bone er punktet som skal møte bunnen av flydøra. Legg til f.eks cubes som representerer det visuelle og koble disse til bones: I object mode velg armature. Gå i pose mode. Velg en cube i listen på høyre side, velg et bone (nå skal i teorien begge være valgt), trykk ctrl+P for parent og velg bone. 

Blender MSFS toolkit eksporterer ikke jetway.xml, så glem å lage IK constraints og de greiene der i Blender. Det må defineres i xml. Innholdet i jetway.xml hentes fra SDK eksempel og tilpasses blendermodellen.

Håper dette kan være nyttig for noen.

https://drive.google.com/file/d/1t7h4jmDr3NB25-i4rNBuBi8COD83xkyn/view?usp=sharing

  • Like 3
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei til deg, for å begynne med at du allerede har gjort mye med disse eksemplene, kan jeg ikke engang gjøre en funksjonell jetway. Jeg ville vite om siden, gjorde du forbedringer på jetbanen din? for eksempel hetteanimasjoner eller hjul for normalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del la jeg merke til at den "empty" også kunne fungere for å lede paserellen, men jeg er blokkert på det faktum at min jetway ikke gjør noe annet enn å nærme seg flyet når jeg aktiverer det, så ikke noe mer. Hun stiller seg ikke ned, hun kommer ikke nærmere, jeg skjønner ikke helt.Screenshot_4.png.8d22e26d1d1f123b308f3061741835a4.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du eksempelet mitt til å fungere hvis du ikke endrer på noe? Åpne blenderfilen, eksporter uten å endre .xml. Dersom det fungerer så kan du prøve å kopiere inn dine visuelle objekter og sette mine visuelle objekter som parent. Dersom du gjør endringer på bones må du sannsynligvis bruke mange timer på å redigere xml filen fordi x/y/z retningene har blitt endret ved eksport. Jeg har ikke funnet noen enkel løsning på dette i blender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Høres rart ut at det endres ved eksport. Har ikke satt meg inn i alle eksport settingene i blender. Men det er vel i hovedsak world, object eller ev camera valgt xyz. Men gud veit. Dette kan jeg tvers gjennom i Maya. Men i blender er jeg noob. Mye jeg synes er mye mer tungvint enn i Maya. Skulle vel sikkert heller utviklet i 3DSMax, ettersom den har offisiell msfs støtte. Men den koster jo skjorta desverre. Det gidder ikke jeg for freeware dev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt virkelig rart. Noen ganger ser den ut til å bruke relativ retning for et spesifikt bone, noen ganger endres det til retning for modellen og noen ganger tilsynelatende ingen av delene. Hver gang jeg gjør en endring på bones må jeg teste alle mulige kombinasjoner av retninger i xml-en til jeg finner de riktige, og hver test krever restart av simulator. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Har fått med meg at aksene i msfs ikke tåler endringer i blender. Jeg er helt nasi når jeg modellerer nå, pga dette. Når native shapes overhodet ikke skal skaleres negativt, da er det greit. Man må være obs på det. Men har du trøbbel utover det, da må det være bugs tenker jeg da...

Driver med Geiteryggen nå, men så lenge native objekter er positivt scala, så er det ingen problemer. Aner ikke om dette også er et blender problem. Menmen...

Dette er jo animasjoner, og problemer rundt det, så mulig de har et annet problem. Jeg vurderer å bruke animasjoner nå på Geiteryggen, men vet ikke helt om jeg gidder kaste meg ut i problemene, når jeg hører hva dere sliter med. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkle animasjoner ser ut til å fungere greit. Jeg har også fått inn noen animerte flagg som responderer på vind, selv om det ikke var smertefritt. Men av en eller annen grunn er aksene på bones i jetway animasjoner ustabile. Det er veldig mye mulig jeg gjør noe feil, siden jeg har gjettet meg frem til det meste med lite dokumentasjon.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering etter sikkert 20 timer med testing: Glem alt jeg hittil har sagt. Problemet ser ut til å stamme fra at bones i blender har y-akse i lengderetning og at retningene i xml må settes i forhold til det. I tilleg må bank og heading byttes om. Dette kun fungerer kun stabilt så lenge første ben er trukket loddrett opp og resten av beina er trukket langs den globale x-aksen. Translate akse i xml settes da til Y med positive verdier.

Jeg har kommet så langt at jeg har 4 fungerende teleskopdeler og en groundwheels akse som holder seg på bakken. Problemet for øyeblikket er å få bakkehjulene til å snu seg uten at jetway låser seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med SU6 og jetwayoppdateringene der så skjer det ting. Nå dukker det nok snart opp fungerende jetways igjen på både ENBR og ENBO. Denne gangen blir det full funksjon med T-enden som løftes vertikalt istedenfor å vippe med gangbroa.

 

 

Skal også gjøre et forsøk på å få inn moderne glassbroer på ENZV.

 

  • Like 3
  • Thanks 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...