Gå til innhold

Oppdatert feedback


Tom Knudsen

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk

Det har nå gått en god liten stund siden Alpha, beta og release av Microsoft Flight Simulator 2020. Bransjen jobber på spreng og tredjepart utviklere koser seg med nye innebygde verktøy. 

Så hva er bra mener folket, hva er ikke bra med den nye simmen? Sammenlign gjerne med hva du tidligere har brukt og likt eller hva du fremdeles savner/fornøyd med.  

Er vi der enda eller ser du for deg at 2021 kan bli bedre?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg våger meg frempå... 🙂

Etter det jeg har oppfattet, så er vel du en av dem som helst logger timer i store airlinere med masse knapper og realisme. Der er vel ikke MSFS helt på høyden ennå, men jeg ser at FlyByWire sin versjon av A320 begynner å få bra kritikker. Default-maskinene er det vel fortsatt så-som-så med. Men det jobbes vel med med større og mer realistiske maskiner fra i alle fall PMDG og sikkert minst et par andre addon-produsenter.

Selv flyr jeg mest GA opp mot TBM930 og Cessna 208 B, og synes etter hvert de begynner å bli flybare etter hvert som de får plukket bort alle feil med autopilot og glass cockpit. Ting begynner å se bra ut. Det er også en rekke mindre bush-planes som er morsomme å lande over alt med, men om disse er 100% realistiske ennå stiller jeg meg litt tvilende til. De kan i alle fall ta av og lande over alt, og med VFR-kvaliteten som er på sceneryet og verden generelt, så gir det en flott opplevelse. 

Flyplasser og slike ting ser bra ut der de har lagt inn litt manuelt arbeid. Ellers er det varierende kvalitet, men absolutt brukbart med tanke på at dette er auto generert ut fra satellittbilder. Husene begynner å få riktig høyde rundt omkring, og mye av problemene man opplevde i starten ser langt bedre ut. Water-mask begynner å se bra ut her og der (Karibien har faktisk blitt MYE bedre enn ved launch), selv om det blir noen feil her og der.

Selv savner jeg mest av alt noen bra sjøfly eller en god gammel Dash 7 og en Twin Otter så jeg kan cruise litt rundt i Alaska og lignende områder. Blir litt feil med en Icon A5 der oppe...

Norge sliter med de samme problemene det meste av verden nord for 60N sliter med. Dårlig mesh og til tider veldig dårlige satellittdata. Men vi får jobbe med det vi har inntil noe bedre foreligger.

SDK'n begynner å bli brukbar. Det er vel utviklet/forbedret et femtitall flyplasser i Norge til nå, og mye av dette ser veldig bra ut. Utviklings-gjengen er ivrig og det dukker opp nye godbiter ukentlig.

Ytelsesmessig må jeg si at der jeg slet med FSX/P3D tidligere (10-15 FPS) klarer jeg nå greit +30FPS med samme hardware, så jeg er i alle fall fornøyd. Innimellom lugger det litt, men ikke i nærheten av det jeg slet med tidligere.

---

Kan det og vil det bli bedre i 2021? DEFINITIVT! Men jeg må si jeg er imponert over hva de hadde ved launch (var med siden første Alpha), og det feilrettes og kommer ut oppdateringer og forbedringer med meget jevne mellomrom, og det virker som om Asobo/MS er lydhøre og interesserte i at dette skal bli et prosjekt for fremtiden. Så får vi bare ta del i prosjektet og komme med konstruktive tilbakemeldinger, og nyte det som fungerer - og heller unngå det som ikke fungerer helt optimalt inntil videre.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, vi mangler jo fortsatt fly i PMDG og Majestic kvalitet. A2A mangler vi også. Inntil disse er på plass så er det jo en litt mer begrenset opplevelse. Så på Q&A streamen igår og det jobbes med veldig mye. Blant annet flere patcher, oppdatering og VR støtte som kommer før jul. Jorg hintet også om et par andre overraskelser som kom før jul. I tillegg kommer det stadig nye patcher, sim updates, world updates osv. Det jeg liker best og som jeg aldri før har vært vant til er ukentlige oppdatering på hva som skjer og hva det jobbes med. Patcher 2 ganger i måneden, pluss en Q&A stream hver måned. For å sammenligne med P3D f.eks så utga dem 5.0 i vår, som var alt for tidlig lansert. Så, ble det helt stille i 7 måneder før dem kom med en ny oppdatering som var like håpløs som 5.0. Null kommunikasjon med brukermassen på all den tiden. Og sånn har det alltid vært med dem.

FS2020 har mye avansert teknologi som aldri før har vært i en simulator. Fortsatt kommer det mer. Selv har jeg hatt pause fra FS2020 inntil den får modnet litt mer og man får litt fly å velge i. Default fly begrenser seg litt uansett sim. Er også en del elementære ting som har med simuleringen å gjøre som jeg venter på skal bli rettet opp. Har derfor valgt å beholde XP og P3D v4.5 inntil videre da disse er de eneste valgene jeg har om jeg skal fly avanserte fly og tubelinere.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes ut som en grei tilbakemelding det der, forventet faktisk litt flere på en så ny sim. Men må ærlig innrømme at jeg ikke har sett noe fra 2020 siden public beta versjonen. Skal man derimot få meg seg litt 

nyheter fra andre simmer må man sirkle tilbake og forhøre seg med brukerkjernene. Derfor godt å høre at utviklingen nå er på gang og at fremtidens teknologi blir bedre og bedre. 

Man vil alltid finne barnesykdommer og potensiale til forbedringer i alle nye software versjoner, så flysimulator miljøet har mye å se frem til fremover. 

Masse lykke til :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...