Gå til innhold

Minneverdig tur reflydd i simulator


OddElviz

Anbefalte innlegg

I et tidligere liv, mens jeg fly IRL, ble jeg sendt på 3 ukers salgskurs i Anaheim, Calefornia (lucky me😁), og måtte også en tur til Silicon Valley for å ha et møte med et firma. Så da er det jo naturlig å leie et fly, fly til San Jose, leie bil, møte, og fly tilbake. Så idag har jeg flydd den turen om igjen, i MSFS. Her er loggboken min fra den gang, og et par kart, jeg fremdeles har: 

2020-11-15_20-33-09.png

2020-11-15_20-37-16.png

2020-11-15_20-38-33.png

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste kartet er VFR ruter over LA området. Siden det ikke er noen PA28 i MSFS enda, så får jeg fly C172 istedet, omtrent samme performance. Flightplan i Little Navmap, og avgang fra SJC:

SJC var et ganske skremmende miljø for en stakkars småflyger fra Norge. Det var USA's 7 mest trafikerte på den tiden. Det var 3 parallelle rullebaner, så når jeg skulle lande der var det en Cub som skulle lande på høyre rullebane, jeg på venstre, også kom det en 737 imellom. Radiotrafikken var det værste, det gikk så fort! Ikke tid til å tenke...

2020-11-15_14-57-51.png

2020-11-15_15-07-22.png

2020-11-15_15-38-28.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var litt mye for en A sertifikat innehaver uten nattutsjekk. Men Det var 2 Nav radioer i Piper'en, og jeg hadde god trening i å bruke dem (mest fra flysimulatoren...) Synet ute var jo helt fantastisk med alle lysene på bakken, og alle stjernene, og røde, grønne og hvite lys i lufta. For en trafikk😲

2020-11-15_19-39-46.png

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk navigert meg greit til flyplassen, meldte inbound, klarert til downwind, tok before landing sjekklista, og når jeg kikket opp igjen, så var ikke flyplassen der lenger😵 Etter litt roting, og hjelp fra tårnet, fikk jeg øye på et fly på final, så jeg fulgte den.... Jeg hadde jo selvfølgelig vært midt oppå... Når jeg landet viste det seg at landingslyset ikke virka, så landingen var som å synke ned i et svart hull. Etter landing måtte jeg få noen med Follow me bil til å hente meg, for det det var ikke mulig å se hvor det var taxeway..

2020-11-15_19-49-49.png.de3d57094b412a621f23b8e07589371a.png

2020-11-15_19-55-49.png

2020-11-15_19-59-52.png

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke så ille faktisk, mye mere avslappet forhold til regler, og lignende derover. Men litt av en overgang når det gjaldt mengden trafikk og spesiellt radio bruken. I LA området var det ikke et stille øyeblikk på radioen. Fløy endel fra Chino, (se loggboksiden) flyplass på størrelse med Fornebu, og med flere fly stasjonert der enn det var registrert i Norge. Og ca halvparten var enten experimental, eller warbird. Gikk helt fint det, brukte alle rullebanene samtidig. (Og to fantastiske flymuseer) Og det var omtrent på samme tiden man innførte slot tider på  Fornebu. Da ble mye av morroa ved å fly borte. Når jeg begynnte å fly på Fornebu kunne man få takeoff klarering på 19, med early turn, så man ikke kom i konflikt med ruteflyet som landet på 06. 

Long time ago.JPG

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simulator gir en frihet man ikke kan få IRL lenger. For mye regler synes jeg. Men det er jo endel som legger sin ære i å fly "by the book" også i simulator. All ære til dem. De er skrudd sammen på en annen måte enn meg.🙂

Endret av OddElviz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...