Gå til innhold

ENUL, Vaksinen airport og ENOL Ørland flystasjon fix


Kjetil Håvan

Anbefalte innlegg

  • Premium Medlem

Da har jeg fiksa Vaksinen flyplass til det bedre. Håper jeg... Si fra dere som er kjent, hvis det er noe direkte feil. 🙂
Så har jeg fiksa Ørlandet også, da rullebanen var håpløst humpete. Har smootha den ut litt, samt noen bygninger og trær er adda/skifta til mer lik real.

https://flightsim.to/file/3134/orland-flystasjon-fix

https://flightsim.to/file/3133/vaksinen-airport-os

 

Microsoft Flight Simulator Screenshot 2020.11.09 - 17.32.58.54.jpg

Microsoft Flight Simulator Screenshot 2020.11.09 - 17.33.15.92.jpg

Microsoft Flight Simulator Screenshot 2020.11.09 - 17.33.56.10.jpg

Microsoft Flight Simulator Screenshot 2020.11.09 - 17.34.46.79.jpg

Microsoft Flight Simulator Screenshot 2020.11.09 - 17.37.23.85.jpg

Microsoft Flight Simulator Screenshot 2020.11.09 - 17.40.31.57.jpg

Microsoft Flight Simulator Screenshot 2020.11.09 - 17.40.55.03.jpg

Microsoft Flight Simulator Screenshot 2020.11.09 - 17.41.11.54.jpg

Microsoft Flight Simulator Screenshot 2020.11.09 - 17.42.31.30.jpg

Microsoft Flight Simulator Screenshot 2020.11.09 - 17.42.41.45.jpg

Microsoft Flight Simulator Screenshot 2020.11.09 - 17.42.54.27.jpg

  • Like 2
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
2 timer siden skrev Dudlileif:

Exclusion rectangles har fungert for meg, sokken forsvinner ikke nødvendigvis i editoren, men etter kompilering bør den være borte.

Aha. Takk for det. Det skal jeg prøve. 🙂

1 time siden skrev JayJay:

Iflg. AIP Norge er det bare en rullebane på Ørland.

Kan det fikses? Enten ved at det bygges en ny rullebane, eller at den fjernes i MSFS?

 

JayJay

Okidoki. Det var jeg vel ikke klar over, Skal det bare en RWY, så er det noe mer jobb, men ikke så ille heller da...
Jeg regner da med at den minste rullebanen i MSFS da i dag er taxiway?

2 timer siden skrev Paalfo:

Hei, takk for Ulven. Mangler en hangar nr 2 som jeg har markert på bildet. Du ser den ikke på google maps, men det er der på ekte akkurat der. Hadde hadde vært fint å få den inn også 🙂.

Ulven hangar 2.png

Takk for update! Har du noen bilder, eller hvordan ser denne nye hangaren ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden skrev JayJay:

Iflg. AIP Norge er det bare en rullebane på Ørland.

Kan det fikses? Enten ved at det bygges en ny rullebane, eller at den fjernes i MSFS?

 

JayJay

Det er ikke helt riktig. Ørland har to rullebaner, en hovedrullebane og en nød/reserverullebane "Yankee" som også fungerer som taksebane for hovedrullebanen. Nødrullebanen kan ta ned både transportfly og jagere, så jeg foreslår at den blir liggende. Den skal forresten også oppgraderes nå - bredden blir utvidet fra 25 til 33 meter i løpet av vinteren/våren.

Endret av Dag Baardsen
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden skrev Kjetil Håvan:

Er det da denne ekstremt lave hangaren jeg mangler på Vaksinen? Seilflyhangar skjønner jeg. Laveste hangaren jeg har sett noen gang.

Nei, det er kommet opp en splitter ny, større hangar - du ser bilde av den her: https://lokalen.wordpress.com/2020/03/03/ny-hangar-tar-form-ved-flystripen/#more-82812

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden skrev Kjetil Håvan:

Ok. Thanks! 🙂
Skal se om jeg finner noe som ligner i default librariet i MSFS.

Her er litt dimensjoner - ser ikke høyde, dessverre, men det kan du sikkert regne ut ved å ta et mål på bildet av bredden og et forholdstall på høyde. Ser ut til at det er fire porter, tipper det er 2+2 skyveporter i front.

image.png.0004df63b3c1663c190cfd77043234e2.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
4 timer siden skrev Kjetil Håvan:

Da har jeg fiksa Vaksinen flyplass til det bedre. Håper jeg... Si fra dere som er kjent, hvis det er noe direkte feil. 🙂
Så har jeg fiksa Ørlandet også, da rullebanen var håpløst humpete. Har smootha den ut litt, samt noen bygninger og trær er adda/skifta til mer lik real.

https://flightsim.to/file/3134/orland-flystasjon-fix

https://flightsim.to/file/3133/vaksinen-airport-os

 

Microsoft Flight Simulator Screenshot 2020.11.09 - 17.32.58.54.jpg

Microsoft Flight Simulator Screenshot 2020.11.09 - 17.33.15.92.jpg

Microsoft Flight Simulator Screenshot 2020.11.09 - 17.33.56.10.jpg

Microsoft Flight Simulator Screenshot 2020.11.09 - 17.34.46.79.jpg

Microsoft Flight Simulator Screenshot 2020.11.09 - 17.37.23.85.jpg

Microsoft Flight Simulator Screenshot 2020.11.09 - 17.40.31.57.jpg

Microsoft Flight Simulator Screenshot 2020.11.09 - 17.40.55.03.jpg

Microsoft Flight Simulator Screenshot 2020.11.09 - 17.41.11.54.jpg

Microsoft Flight Simulator Screenshot 2020.11.09 - 17.42.31.30.jpg

Microsoft Flight Simulator Screenshot 2020.11.09 - 17.42.41.45.jpg

Microsoft Flight Simulator Screenshot 2020.11.09 - 17.42.54.27.jpg

Herlig ! Tusen takk !  🙂  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden skrev Dag Baardsen:

Det er ikke helt riktig. Ørland har to rullebaner, en hovedrullebane og en nød/reserverullebane "Yankee" som også fungerer som taksebane for hovedrullebanen. Nødrullebanen kan ta ned både transportfly og jagere, så jeg foreslår at den blir liggende. Den skal forresten også oppgraderes nå - bredden blir utvidet fra 25 til 33 meter i løpet av vinteren/våren.

Den er grei. Var ikke klar over det.

Men er banelysene normalt på slik som det er i sim'en? Ville tro de var avslått så lenge den ikke er i bruk som rullebane, eller...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden skrev JayJay:

Den er grei. Var ikke klar over det.

Men er banelysene normalt på slik som det er i sim'en? Ville tro de var avslått så lenge den ikke er i bruk som rullebane, eller...?

Den har vel bare vanlig taxebanelys som slås på samtidig med rullebanen, altså kantlys. Det er ingen innflygningslys i hver enda av rullebanen slik som i simmen, det er det bare hovedrullebanen som har. Ingen av rullebanene har senterlinjelys på gulstripa. Når banesystemene som er planlagt til kampflybasen blir ferdige skal vel både hovedrullebanen og takserullebanen forlenges med 300 m

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Jeg kan se på Ørland og Innflygingslysa på lille RW nå. Hvis exclusion funker på det, så går det kjapt, ellers blir det ikke i kveld iallefall. Jeg vil fly litt også. 😁

Ny versjon av ENVU Vaksinen ute.

V.1.2:

Microsoft Flight Simulator Screenshot 2020.11.12 - 14.51.04.78.jpg

Microsoft Flight Simulator Screenshot 2020.11.12 - 14.51.15.67.jpg

Microsoft Flight Simulator Screenshot 2020.11.12 - 15.02.47.05.jpg

  • Like 2
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Da er nye Ørland flystasjon, med RW fixene på plass. Håper det funker, for jeg har sikkert ikke peiling på hva jeg holder på med enda. Hvilke typer PAPI og VASI lys er jeg slettes ikke sikker på, og jeg fant det ikke helt ut på AIP Norge.

V1.1

  • Runways are changed. Main RW33 is the only RW with PAPI/VASI lights. RW33R is mainly (for now) used as a taxiway. But it still has runway edge lights, in real, it's probably taxilights.
  • Main RW33 has no centerlights, as in real, only edgelights.
  • PAPI lights are now right pitched. 3.3 degrees for RW33, and 3.0 degrees for RW15.
  • RW33R are widened to the future standard of 33 meters, instead of todays 25 meters.

https://flightsim.to/file/3134/orland-flystasjon-fix

Microsoft Flight Simulator Screenshot 2020.11.12 - 20.05.30.73.jpg

Microsoft Flight Simulator Screenshot 2020.11.12 - 20.06.30.26.jpg

  • Like 2
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Da er ny versjon av Vaksinen i Os lagt ut. V1.3.
Ble mye bedre muligheter for terraforming/terrain sculpting etter 0.12.0.0 SDK. 🤩

Vaksinen airfield, Os » Microsoft Flight Simulator

 

V.1.3:

- Fixed a lot of terrain glitches from both last version and MSFS platform and world updates.
- Removed all push back marshalls. Parking spots are now in Mil_Cargo format, to ensure there will be no    pushback marshalls. It just works!
- Some of the terrain around the airport is sculpted with the new terraformin terrain dev. tools.
  That works much better than with the previous dev. tools. Now it's more close to real life.
- Added, and replaced some objects and models. made it a bit more lively.
- In next update. It may well be some added, and hand made models/objects in this cenery. 😉
- Other minor adjustments.

Microsoft Flight Simulator Screenshot 2021.05.01 - 23.04.59.18.jpg

Microsoft Flight Simulator Screenshot 2021.05.01 - 23.06.16.80.jpg

ulven_vaksinen airfield_1.jpg

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden skrev Kjetil Håvan:

Ble mye bedre muligheter for terraforming/terrain sculpting etter 0.12.0.0 SDK

Ja, så det tilfeldigvis selv i dag. Er ikke alt jeg forstår når det gjelder konflikter mellom rektangler med profile, heightmaps etc, men det kommer seg.

Gleder meg til å laste ned Vaksinen og teste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips, @Kjetil Håvan - jeg tror alle flyplassene dine inneholder en BGL som heter modelLib.bgl. Det er defaultnavnet på filen, så det er forståelig. Problemet er at det kommer i konflikt med alle andre communitysceneries med samme navnet på BGL-filen. For å unngå CTD bør alle BGL-filer ha unike navn, gjerne etter flyplasskoden, men helst litt mere unikt enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Aha. Ja takk for den. Det skal ikke forundre meg. Jeg så en del diskusjoner om det på forumer rundt omkring, der de diskuterte om det faktisk ledet til noen konflikter?! Men det gjør kanskje det.
Problemet var at jeg fikk kompileringsfeil når man brukte et annet navn enn modellib. Har de fikset det problemet nå altså? Jeg har jo vært ute av gamet siden tidlig desember, så jeg er ikke nødvendigvis helt oppdatert.. Jeg kompilerer vel ut en versjon til for å rette på dette, hvis det er fikset, samt at jeg legger inn placeholder thumbnail bilde, som ser bedre ut i marketplace greia (arghh hva det nå heter i simmen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden skrev Kjetil Håvan:

kanskje jeg kan kalle de kjh_enul.bgl osv, for alle andre flyplassene også. Eller går det ikke med underscore?!

Det ser veldig bra ut - da er det uansett unikt. Og joda, det som tillates i Windows-filsystemet tillates også i MSFS :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...