Gå til innhold

AI taxiways vs runways


Kjetil Håvan

Anbefalte innlegg

  • Premium Medlem

Nå finner jeg ikke noen gode forklaringer i noen dokumenter på hva som er lurt mtp AI taxiways, eller overganger fra runways til taxiways.
Som på Geiteryggen som jeg gjør taxipoints på nå, må taxing etter runway merkes som runway taxilinje langs hele rullebanen, eller holder det med å markere bare rw taxi mellom punktene som går inn mot parking areas (dvs at jeg kan ta bort det RW taxeområdet jeg har merket av som røde ovale ringer?
Jeg skjønner hele rullebanen må merkes som rw taxi når man har avkjøringsfelt for flya helt i hver ende på rullebanen, men som på Geiteryggen ENSN, er det jo bare avkjøringer ca midt på rullebanen. Håper dere skjønner spørsmålet. Noen som har noe erfaring??
 

Microsoft Flight Simulator Screenshot 2020.11.04 - 12.59.41.46.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

De jeg har brukt er ikke for vehicles nei. Da ser du feil farge Andrew. 😅
Og ja,, jeg er klar over de grønne er til parking, de jeg har brukt er blå hvis du ser nøye etter, og ikke magenta. Men ja, jeg skal lage egne taxiveier for vehicles, det var lurt, det har jeg ikke sett, eller ante det rett og slett ikke.
Men derfor jeg spør nå, så jeg kan unngå katastrofe. LoL! 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var så mye mangenta på bildet at jeg tok det for å være AI paths for biler. Så jeg ser ikke feil farge, kun et bilde som er litt for lite for brillene mine.

Over til mangenta; de drar jeg kun rundt terminaler, og lar de aldri krysse runway. F.eks på Gardermoen har jeg AI bil path kun for gammel terminal, og en for ny terminal. Kobler aldri de til taxi links eller paths, da jeg vet av erfaring AI bilene settes ikke i drift før sjåføren er minimum pære full.

  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I FS2020 er min erfaring at vehicle path må være koblet til flytaxinettverket for at Fuel truck skal fungere, dersom man har vehicle parking som fuel truck kan spawne på. Alternativet er at alle bilene spawner på fly parking og okkuperer flytaxinettverket. Hvis de har mulighet til å forlate taxiways over på vehicle path så foretrekker de det hvis veien er kortere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som AI logikken i FS2020 ikke alltid håndterer flyplasser med taxi intersection på midten av rullebanen der flyene må taxe til enden av runway og snu. Det ser ut til å gjelde både default og custom flyplasser. Når jeg tester så fungerer det enten ikke i det hele tatt, eller flyet insisterer på å ta av fra intersection. Som en workaround så har jeg testet å legge en taxirute fra parking til runway enden og en taxirute fra intersection til parking. Det ser ut som FS2020 behandler taxiways forskjellig avhengig av hvilken retning man tegnet de opp. Dette kan man se ved at hold short markeringen blir baklengs.

I testversjonen din så ser alt helt riktig ut, men det trengs nok en microsoft patch før det fungerer som ønsket.

I testversjonen med nye taxiways jeg sender tilbake til deg, Kjetil, så har jeg testet AI control fra parking E7, E12, W11 og W15 til bane 1 og 19 takeoff, og dette fungerer. Ved landing så sliter jeg med å få AI control til å fungere, men når jeg lander manuelt og sjekker debug info (options-simobjects-airplane-debug AI path og current state) så skifter flyet korrekt over til taxi to parking med riktig AI path forutsatt at man klarer å bremse ned før intersection. Dersom man passerer intersection så går flyet over i takeoff/go-around.

(Testing: Lag en flight plan med Citation CJ4 fra ENSN E7 parking til ENTO og klikk Fly. Aktiver AI control: control aircraft og manage radio comms. Pushback skjer mens motorer starter, og når flyet er klart starter det taxi mot rullebane og tar av.)

Helt spesifikt så splittes nettverket rett før hold short. Derfra har jeg tegnet opp vanlig taxiway fra hold short til enden av runway med snuplass. Veien tilbake starter på intersection på midten av rullebanen. Den har også en hold short node og kobles på parking taxiway på parking siden av hold short nodes. Merk at begge hold short har retning "FORWARD", men de går motsatt vei fordi taxiways er tegnet opp i motsatt retning. I tillegg er ENSN litt vanskelig fordi hold short node er så nært krysset og parking på østsiden. Fly som svinger av rullebanen stopper ikke og tenker seg om før hele flyet har passert hold short noden og det kan da bli forvirret fordi det har passert kryssende taxiway. Jeg har derfor trukket "inkommende" hold short litt nærmere rullebanen.

Det er ikke sikkert dette er beste løsning, men det er den eneste måten jeg fikk AI control til å fungere.

Microsoft Flight Simulator 11_5_2020 8_05_25 AM (3)_LI.jpg

Endret av Kjetil Garpestad
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...