Gå til innhold

Øving før det braker laus.


Anbefalte innlegg

  • Premium Medlem
Sitat

Kan anbefale Chuck's Guide til Spitfire'n, eller andre fly du måtte ha. Ofte bedre enn den originale manualen.

Takk skal du ha Marius,  den guiden er det beste jeg har sett !  Har tatt det litt "lettvint" med Spit`n,  etter som jeg har flydd A2A sin accusim-variant,  og betraktet meg som erfaren sim-pilot.  DEN erfaringen holdt i P3D og IL2,  men i DCS er det en helt annen verden,  og realismen nesten frustrerende. Mye fikling med oppsett av flyene,  men når man begynner å få det til,  har man underholdning i "evigheter"  :) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart! Det første jeg sjekker når jeg skal ut og fly en maskin jeg ikke har flydd før eller ikke flydd den på ei stund er Chuck's. Rett og slett fordi de er så sinnsykt gode pluss at de er ganske lette å lese.

2 minutter siden skrev Ernst K.Furuhatt:

men i DCS er det en helt annen verden,  og realismen nesten frustrerende. Mye fikling med oppsett av flyene,  men når man begynner å få det til,  har man underholdning i "evigheter"  :) 

Du har oppsummert DCS i et nøtteskall :P Såklart, er en del ting som kunne vært langt bedre (været og skyene kunne vært mye bedre), men en får håpe at Eagle Dynamics kommer på banen med Vulkan-motoren snart™.

Vent til du begynner med multiplayer i DCS. Det jekker opp ting en god del hakk til!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Hvordan er flightmodel i DCS egentlig. Flightmodellene avhenger jo mest av utviklerne. Nå er jeg usikker på MSFS, men de bruker iallefall nå noe som ligner mer på XPs blade element. Hva er flightmodellen i DCS? Er stalls og generell feeling riktig?
Jeg tenker at feelingen er en ting, men om den virkelig er riktig i forhold til  real, er det vel bare piloter som kan gi best svar på...?!

Hva anbefales å kjøpe av fly, hvis man skal starte? Noen som er freeware som er bra, og grei å starte med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
Sitat

Hvordan er flightmodel i DCS egentlig. Flightmodellene avhenger jo mest av utviklerne. Nå er jeg usikker på MSFS, men de bruker iallefall nå noe som ligner mer på XPs blade element.

Det nærmeste jeg kan sammenligne med er A2A Accusim,  hvor man også tar hensyn til propell,  rorutslag ,  motorkraft ,  vindretning m.m.m.  Samtidig som man må behandle alle flysystemer riktig ( oksygen,  cowl flaps, hydraulisk trykk, drivstoff,  mixture, RPM, og alt som påvirker flyenes ytelser.  Og da snakker vi om enkle warbirds !!  Noe helt annet er det når man går videre til avanserte jagerfly .  For min del svetter jeg foreløpig med warbirds,  og har mer enn nok å henge fingrene i :D ,  men jeg synes også utfordringene er givende.   I MSFS ble det lovet mer avansert flightmodel,  men den holder ikke mål i det hele tatt.  Noe brukbar i de enkle Cub`ene og ultralight fly,  men helt bak mål når man drar på litt i de større flyene.

Sitat

Hva anbefales å kjøpe av fly, hvis man skal starte? Noen som er freeware som er bra, og grei å starte med?

Det følger med noen fly i DCS World 2,5   som er grei plass å starte   https://www.digitalcombatsimulator.com/en/products/world  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden skrev Kjetil Håvan:

Hvordan er flightmodel i DCS egentlig. Flightmodellene avhenger jo mest av utviklerne. Nå er jeg usikker på MSFS, men de bruker iallefall nå noe som ligner mer på XPs blade element. Hva er flightmodellen i DCS? Er stalls og generell feeling riktig?
Jeg tenker at feelingen er en ting, men om den virkelig er riktig i forhold til  real, er det vel bare piloter som kan gi best svar på...?!

Hva anbefales å kjøpe av fly, hvis man skal starte? Noen som er freeware som er bra, og grei å starte med?

Flight model er meget bra på alt jeg har testet i DCS. Følger jo med flere fly gratis i DCS, så du kan jo starte med dem før du kjøper tilleggsmoduler i form av andre fly og kart. Selv har jeg A-10C, Huey, F-18 og så tenkte jeg å plukke opp F-16 idag som er på salg. Som Ernst påpeker så er lærekurven bratt, men når du begynner å mestre dette her så er det en fantastisk følelse :)

  • Like 2
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden skrev Kjetil Håvan:

Hvordan er flightmodel i DCS egentlig. Flightmodellene avhenger jo mest av utviklerne. Nå er jeg usikker på MSFS, men de bruker iallefall nå noe som ligner mer på XPs blade element. Hva er flightmodellen i DCS? Er stalls og generell feeling riktig?
Jeg tenker at feelingen er en ting, men om den virkelig er riktig i forhold til  real, er det vel bare piloter som kan gi best svar på...?!

Hva anbefales å kjøpe av fly, hvis man skal starte? Noen som er freeware som er bra, og grei å starte med?

Svar på spørsmål 1: Flightmodel'en er så nærme real life som en kommer innenfor rammeverket til DCS. De aller fleste av "full fidelity"-modulene er i tillegg også testa og utvikla i samarbeid med tidligere og nåværende piloter på de respektive platformene, og i noen tilfeller har personell fra de ulike nasjonene og forsvarsgrenene som opererer maskinenen også hjulpet til. Godt eksempel på dette er Mirage 2000 og A-10C, hvor henholdsvis Armée de l'air og US Air Force har vært tungt inne for å fin-tune oppførselen til flyene (og også tune de NOE ned fra virkeligheten. OPSEC er no dritt sånn sett). Både ADA og USAF/USAFRES bruker modulene til simulatortrening, men dog ikke i helt samme versjon som det vi vanlige dødelige mennesker får muligheten til å kjøpe.

Når det kommer til Warbirds, så er en mann ved navn Nick Grey tungt inne i forhold til å fin-tune fligthmodels. Nick Grey er et navn som mange kanskje kjenner til fra sitt arbeid i The Fighter Collection. Om ingen gjenkjenner det navnet så kjenner de aller fleste igjen Flying Legends Airshow på Duxford. Nick er selv pilot med bred warbird-kunnskap og mange timer bak spakene på de. TFC er også inne på eiersiden i Eagle Dynamics samt at de er utgiveren av DCS World.

Hva anbefales av å kjøpe av fly, hvis du skal starte: Vel, denne er værre. Det du må huske på er at DCS World først og fremst er en combatflightsim, og således mangler et par ting i forhold til XPlane og MSFS. Modellering av vær og skyer er ganske meh i forhold, blant annet. Skal en bare fly litt rundt og ikke gjøre noe mer enn det så finnes det faktisk bedre sims der ute. Skal du derimot ut i Vredens Ærend, så tror jeg ikke du får noe spesielt mye bedre rammeverk MED MINDRE du skal holde deg strengt til WW1 eller WW2. Yep, det er warbirds i DCS World, men det foreløpig eneste kartene som ikke blir for moderne er henholdsvis Channel (1940) og Normandie (1944). Så en har litt begrensninger der.

Spørsmålet er egentlig ikke hva en anbefaler å kjøpe av fly. Spørsmålet er hva du ØNSKER å fly, og hvilket mission du har lyst til å utføre. I tillegg så er det strengt tatt tre typer fly i DCS: Full-fidelity-moduler som Spitfire, Mustang, ME-109, FW-190A og D, Harrier, F-16C, F/A-18C, F-14B osv. Disse har full "clickypit" (det meste av brytere gjør det de skal gjøre, det er avanserte flightmodels involvert etc). Det neste steget er Flaming Cliffs 3-modulene MiG-29, Su-27, Su-33 og Su-25 samt F-15C og A-10A. Disse har ikke clickypit, og ikke alle har en realistisk flightmodel. Til slutt har du det vi i community'en kaller Mods. En Mod er rett og slett et gratisfly som av og til kun er en reskin av et eksisterende fly sammen med noen totalt urealistiske flightmodels. Det finnes vel og merke en liten håndfull med Mods som faktisk er utrolig bra, f.eks. Community A-4E og Frecce Tricolori Virtuali sin MB-339A/PAN. Sistnevnte er faktisk nå annonsert som en full 3rd party module på lik linje med f.eks. Razbams Harrier, Leathernecks F-14A/A+/B-prosjekt og Heatblurs AJS-37 Viggen.

DCS World kommer med to fly gratis, sammen med Kaukasus-kartet. De to flyene du får gratis er TF-51D Mustang og Sukhoi Su-25T Frogfoot. Mustangen er ubevæpna (Du kan evt. kjøpe P-51D-modulen, som kommer med alt av våpen den hadde under krigen) og er så nærme du kommer i realisme. Full clickypit etc. TeaFrog'en er derimot en av FC3-modulene. Den er TUNGT bevæpnet og en av de absolutt beste SEAD/DEAD (Suppression/Destruction of Enemy Air Defence)-maskinene du får i simmen, men den har ikke clickypit. Den har en såkalt "Advanced Flight Model", men den er ikke 100% realistisk grunnet Russisk lovverk når det kommer til tilgang til nødvendig info for å lage en modul så realistisk som mulig. Eagle Dynamics er opprinnelig et Russisk selskap og har mange ansatte i Russland, og er dermed VELDIG forsiktige slik at en ikke ryker uklar med Russiske myndigheter.

Alt ut over TF-51D, Su-25T og Kaukasus samt Community-mods'ene koster penger. Prisene varierer veldig: noen ting er ganske dyrt, andre ting er relativt billig. A-10C II koster i skrivende stund 80 imperialistdaler, mens FC3-modulene koster hele $8. Akkurat nå er det i tillegg salg på gang frem til 8 november, noe som gir greit utslag i modulprisene (FW-190 D-9 Dora-modulen koster $24,99, mot normalt $49,99.

Anyway, nok avsporing av bildetråden til Ernst :P

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var like før jeg kjøpte både Spitfire og P-47, men problemer på Steam gjorde at det ikke ble noe av det. I etterkant benyttet jeg meg av ED sitt eget salg og kjøpte F/A-18 og Supercarrier (og kanskje noen WW2-greier for bruk til Mustangen jeg kjøpte for flere år siden uten at den ble brukt da).

Skal først bli bedre kjent med P-51 før jeg handler flere warbirds, men du er god til å friste med bildene dine

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 31.10.2020 klokken 18.31 skrev Marius Sparby:

I tillegg så er det strengt tatt tre typer fly i DCS: Full-fidelity-moduler som Spitfire, Mustang, ME-109, FW-190A og D, Harrier, F-16C, F/A-18C, F-14B osv. Disse har full "clickypit" (det meste av brytere gjør det de skal gjøre, det er avanserte flightmodels involvert etc). Det neste steget er Flaming Cliffs 3-modulene MiG-29, Su-27, Su-33 og Su-25 samt F-15C og A-10A. Disse har ikke clickypit, og ikke alle har en realistisk flightmodel. 

 

Takk for flott redegjørelse.

Et spørsmål: Er ikke A-10C en full fidelity modell? Mener å ha lest at det er en av de mest detaljerte modellene i DCS?
Den har definitivt "clickypit" og en 750 siders brukermanual.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden skrev Per Øystein:

Takk for flott redegjørelse.

Et spørsmål: Er ikke A-10C en full fidelity modell? Mener å ha lest at det er en av de mest detaljerte modellene i DCS?
Den har definitivt "clickypit" og en 750 siders brukermanual.

A-10C er en fullfidelity-modul, jo, og som du sier en av de absolutt mest detaljerte i hele simmen. A-10A'en, derimot, er FC3-level.

Klønete av meg å ikke ta med A-10C'en i eksemplene over fullfidelity-moduler, i bunn og grunn. Den er så og si "the god-module" for groundpounding, men selv flyr jeg den ikke spesielt mye selv om jeg har den nye A-10C II-oppgraderingen, mest siden jeg foretrekker Harrier'n.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
8 timer siden skrev Fredrik Edvardsen:

Har du prøvd den nye skademodellen ennå @Ernst K.Furuhatt? Den gjorde det brått mye mer spennende å fly WW2 i DCS igjen, nå ser jeg frem til Mosquitoen, som visstnok skal komme før jul.

Sorry, har hatt liten tid til simming ei stund, oppdateringen skal snart på plass. Mosquito som julepakke.....!?, da blir æ nødt til å droppe cognac’en denne jula 😲😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...