Lars K. Rønes Skrevet 4. oktober 2020 Del Skrevet 4. oktober 2020 Linker til en YouTube video her som viser en enklere måte å få Google Maps inn i MSFS. Sikkert ikke like nøyaktig som metoden med RenderDocs, men ihvertfall mye lettere og raskere. Tester i Ålesund nå i byområdet som er i 3D, så får vi se om det blir noe ut av det.. 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arild_Pedersen Skrevet 4. oktober 2020 Del Skrevet 4. oktober 2020 Rop ut om det fungerte for deg da😊 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars K. Rønes Skrevet 4. oktober 2020 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2020 Om det blir noe opplasting av scenery er jeg usikker på, er noe størrelse på det som lastes ned fra Google Maps ihvertfall, nærmer seg 30 GB for Ålesund by! Vet ikke om det komprimeres noe når det lages scenery pakke, så vi får se. Poster sikkert noen screenshots når det er lastet inn i MSFS hvis det fungerer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
August78 Skrevet 5. oktober 2020 Del Skrevet 5. oktober 2020 Interessant! Keep us posted Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vetle T. Fosse Skrevet 5. oktober 2020 Del Skrevet 5. oktober 2020 Jeg forsøkte dette for Stavanger by med øyene nord øst-øst for sentrum. Funksjonen er veldig brukervennlig for noen som aldri har vært borti dette før. Størrelsen blir mindre så snart du har bygd prosjektet i simulatoren. Metoden gjør at det blir tilført mye fine detaljer som gjør at man kjenner igjen byen på en annen måte enn tidligere, men jeg opplever at man mister mye kontroll ved å bruke funksjonen "rett ut av boksen", i tillegg til at dataene som er tilgjengelige ikke er av spesielt god kvalitet dersom VFR er utgangspunktet for flygningen. -Ett eksempel er grunnteksturene. Kanskje spesielt synlig i områder nært vann hvor det skapes en mis-match i texturene mellom nedlastet data og sim-data. Ettersom at man laster ned i kvadrater, blir det fort veldig tydelige firkanter i ytterkanten av nedlastingsområdet hvor nedlastet data er mørkeblått og sim-data er lyseblått. Samtidig blir det også konflikt mellom teksturene som gjør at det blir blinking av texturer i disse områdene. Problemet kan enkelt "løses" ved at man justerer høyden på nedlastet data, MEN da dytter du fort hele det nedlastede området under bakken og gjør at man til slutt kun ser hustakene. Det problemet kan også "løses", ved å justere den enkelt firkant, men da blir kanter i overgangen mellom nedlastet og sim-teksturer tydelige igjen - typisk ved at man justerer en firkant ved svaberget hvor det er både landskap OG vann i firkanten. Du vil ikke ha en mørkeblå firkant i vannkanten så du justerer ned teksturen så sim-data blir synlig, men da får du igjen en tydelig firkant på svaberget. -Polygonene i Norge, ved å bruke denne teknikken er ikke detaljerte nok til å kunne fly VFR. Polygonene til både trær og bygninger mener jeg blir for grove og upresise til at det gir spesiell glede for lavtflygning. Samtidig er det deilig å få riktig type bygninger med riktig type fargedetaljer. Det blir et kompromiss om hva man finner akseptabelt men pr. nå opplever jeg at polygonene er for lite detaljerte til at det kan brukes til VFR. -Trærne som følger med passer ikke med trærne allerede i simmen. Det skaper en konflikt (hos meg ihvertfall), spesielt i overgangen mellom nedlastet data og sim-data. Det blir fort veldig tydelige fargeforandringer og tydelige skiller mellom de forskjellige dataene. Jeg ønsker meg: -En mulighet for å fjerne bakketekstur og kun innhente modelldata. -En mulighet for å finjustere nedlastet data så det går an å lage fine linjer i terrenget så skillet mellom nedlastet data og sim-data ikke blir så tydelig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars K. Rønes Skrevet 6. oktober 2020 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2020 Nå har jeg eksperimentert litt med dette. Det fungerer til en viss grad, men det er svært begrensende at alt må gjøres i firkanter og rektangler. Jeg opplever også at området jeg merker av på kartet som skal importeres ikke representerer området som faktisk dukker opp i MSFS, det er ofte noe mindre. Oppløsningen til det som importeres er god nok til VFR og overflyvning, men det ser ikke så veldig pent ut om en skal lavt nok til å sneie hustakene eller dra på "sightseeing", mao er det nok greit til normal FS bruk. Fra 1000 fots høyde ser alt bra ut. Det største problemet er vannlinjer og terrenghøyde. Hadde man kunnet klippe vekk alt som er vann i det importerte sceneryet, samt kunnet kjøre en "flatten" kommando eller lignende på default scenery, så kunne dette ha blitt veldig bra. Dessverre har jeg ikke nok tid til å sette meg inn i alt dette, så det blir nok lagt på hylla for denne gang for min del, men følger litt med slik at om det dukker opp bedre metoder så kan jeg kanskje prøve på nytt ved en senere anledning. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrChrice Skrevet 8. oktober 2020 Del Skrevet 8. oktober 2020 Brukt dette en liten stund nå, og enig i alt som er sagt. Selv bruker jeg derfor Blender til å trimme vekk bakken og bare beholde bygget. Kan være meget tidskrevende ettersom jeg ikke er så stødig med Blender, men resultatet blir akseptabelt. Dette er Metro senteret i Lørenskog. Jobber med å importere disse modellene i Nedre Romerike, ettersom det er der jeg hører til. 3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.