Gå til innhold

Polygons i Norge - Google maps


Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg har forsøkt en ny metode med å laste inn google-maps data til msfs etter å ha sett denne videoen: https://www.youtube.com/watch?v=sP7oQaKPTlo&t=289s . Teknikken er veldig enkel å bruke, men jeg sliter litt med å forsvare hvordan dette kan brukes i Norge mtp. kvaliteten på polygons som hentes inn. Jeg har forsøkt å lage Stavanger med øyene rundt resultatet blir helt klart bedre mtp. detaljer i kartet som landemerker, farger på tak, blokkleiligheter m.m., men samtidig mener jeg det er ubrukelig mtp. VFR fordi kvaliteten på polygonene er så dårlige som de er.

Spørsmålet blir da egentlig om dette er sånn det er for tiden og at vi pr. nå må akseptere at kvaliteten på 3D bygninger i google-maps ikke er bedre. Eller finnes det en workaround som kan gi noe bedre kvalitet på polygonene?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Det som ofte gjør fotogrammetri såpass mye mer realistisk er jo teksturene som ligger oppå selve meshen. Det kan være en idè å blocke ut bygninger etc veldig grovt (eller bruke OSM-modeller), for deretter å "bake" high poly-dataene ned på grov-modellen som man blocker ut manuelt. Bruker FKB-data (Felles kartdatabase) mye i jobbsammenheng; mon tro om man hadde klart å bruke dette fremfor å blocke ut manuelt.

Et annet alternativ vil være å retopoligisere meshen fra Google Maps med software slik som "Instant meshes" eller remesh i Blender, men er usikker på hvor lett det lar seg gjøre på en såpass stor og uoptimalisert modell.

Uansett hvordan man vrir og vender på det så vil det innebære mye manuelt arbeid, da det er snakk om veldig store og komplekse modeller og at grunnlagsdataene fra Google Maps ikke er optimalisert for bruk annet enn i deres software.

Jeg skal komme tilbake med flere løsningsforslag når jeg får grublet litt mer på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, SunArchitect skrev:

Det som ofte gjør fotogrammetri såpass mye mer realistisk er jo teksturene som ligger oppå selve meshen. Det kan være en idè å blocke ut bygninger etc veldig grovt (eller bruke OSM-modeller), for deretter å "bake" high poly-dataene ned på grov-modellen som man blocker ut manuelt. Bruker FKB-data (Felles kartdatabase) mye i jobbsammenheng; mon tro om man hadde klart å bruke dette fremfor å blocke ut manuelt.

Et annet alternativ vil være å retopoligisere meshen fra Google Maps med software slik som "Instant meshes" eller remesh i Blender, men er usikker på hvor lett det lar seg gjøre på en såpass stor og uoptimalisert modell.

Uansett hvordan man vrir og vender på det så vil det innebære mye manuelt arbeid, da det er snakk om veldig store og komplekse modeller og at grunnlagsdataene fra Google Maps ikke er optimalisert for bruk annet enn i deres software.

Jeg skal komme tilbake med flere løsningsforslag når jeg får grublet litt mer på det :)

Jøss! Dette var et veldig godt svar. Jeg må samtidig innrømme at det gikk noe over min fatteevne 🤪

"Hvorfor har Vetle kastet seg inn i denne verdenen med 3D redigering..." kan man jo spørre seg... Jeg har lenge vært i flysimulatorverdenen og jeg har kost meg masse med alt som - kanskje spesielt - norske utgiver har kommet med. Det har vært høy kvalitet på det som er delt, og det har i tillegg vært gratis for nedlasting. Det har dog vært en verden jeg ikke har turt å begi meg ut på grunnet kompleksiteten. Nå derimot dukker det stadig opp forskjellige oppskrifter på hvordan å lage nøyaktig og bra scenery nesten bare ved noen tastetrykk som gjør det mye mer tilgjengelig for hvermannsen å produsere ting til simulatoren. Herreskaper så herlig det er å fly over noe som for første gang faktisk ser ut som sitt eget hjem i både farge og form....

Det hadde vært fantastisk dersom det finnes en løsning som gjør at man utnytte den tilgjengelige dataen for å gjøre sluttresultatet en penere. 

Jeg ser frem til resultatet av grublingen din! :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Skal man retopologisere mesh fra google tror jeg man har en vanvittig jobb. Da tenker jeg at, som freeware, så er det enormt mye jobb å gjøre gratis for communityet.
Mulig noen har absolutt ingenting og gjøre i disse covid tider, men likevel. 😅
Tror ikke blender håndterer det veldig bra iallefall. Jeg jobbet jo i Autodesk Maya i mange herrens år, men selv den slet med no særlig suksess med retopologisering, kom litt ann på da men... Samtig er texturene fra google maps dårlig på importerte modeller i forhold til bruk på high quality custom modeller, synes jeg iallefall. Som de sier. Det ser bra ut på avstand, men når man kommer litt nærmere, så skinner det stygt gjennom hvor dårlige modellene og texturene virkelig er. Men det kan jo bli bedre med tiden, med bedre teknikker. 🙂
Blir spennende å se iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...