Gå til innhold

Runway utfodring


Geir Teigo

Anbefalte innlegg

Jeg er spent på hvordan dette hadde blitt i realiteten med sidevindsopplegg under avgang og landing, generelle rorinputs, og ikke minst hvordan man skal vurdere på en ILS at man har korrekte visuelle referanser å sikte på. På 737en oppleves værhaneeffekt på rudder av for mye rorutslag under avgang, så rudders kan bli vanskelig å basere seg på for å følge svingen - muligens at tiller i så fall løsningen? Dog er kanskje friksjonen mellom bakke og hjul et problem, spesielt mtp. kontaminering på rullebanen. Mer interessant er det hvordan banelys blir seende ut, da running rabits er første indikasjon på at rullebanen er rett foran oss når vi kommer i IMC forhold. En annen ting er nødvendighet av thresholdlys for å beregne hvor vi skal sette flyet, samt at baneendelys og sidelys er nødvendig for å vurdere hvordan vi skal posisjonere oss. Tenker umiddelbart at med engang man ser denne sirkelen med slike lys, så er det lett å få optiske illusjoner og et forvrengt bilde av realiteten, som er alt annet enn en fordel. Tror ikke jeg er helt klar for å bli klarert ILS for Runway Circular, men hadde vært interessant å prøve i simulator.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...