Gå til innhold

Texturer på modell inn i MSFS fra Blender


Erik Kristoffersen

Anbefalte innlegg

Hei, Noen kyndige som kan hjelp meg?

Plages med å få teksturer på modellen min når jeg importer den inn i sim. Har fått til og finne modellen min inn i simulatoren, men den har ingen teksturer. Når jeg lagrer prosjektet og bygger pakken så lages ikke textures mappe. En annen ting er også at når jeg plasserer modellen inn og lagrer og tar den inn community folder så er ikke modellen min der når jeg starter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Frank Kristiansen skrev:

Hadde lignende problemer når jeg holdt på og eksporterte noen modeller i går, og da hadde jeg glemt å krysse av for Apply Modifiers (tror jeg). Ingen texturer, men modellene dukket opp. Tror også du bør ha samme navn på XML-filen og gITF-filen, og velge gITF Separate i Format.

 

Export.PNG.d8337956da4eb3a2371ebd1a6006d511.PNG

Takker for svar, skal prøve dette. Men vet du hvorfor ikke modellen ikke blir lagret inn i simmen når jeg bygger pakken? Når jeg legger scenery i commuinty folder så er ikke modellen når jeg starter simmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Frank Kristiansen skrev:

Ligger ting i riktige mapper inne i SDK-prosjektet ditt før du kjører Build?

Ja det mener jeg. Har prøvd flere variasjoner. Jeg klarer å finne modellen i simmen, men den har fortsatt ingen teksturer og blir ikke lagret i scenery når jeg trykker på build package ☹️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Erik Kristoffersen skrev:

Ja det mener jeg. Har prøvd flere variasjoner. Jeg klarer å finne modellen i simmen, men den har fortsatt ingen teksturer og blir ikke lagret i scenery når jeg trykker på build package ☹️

Hvor legger du texture-mappa når du eksporterer i Blender? 

Prosjekt\Test\modell
    - BIN, BLEND, GLTF, XML (og gjerne en kopi av texture-filene)
Prosjekt\Test\texture
   - Eksporterte textures fra Blend

Vet ikke om dette er etter boka, men det fungerer for meg, og så er det viktig å sette ..\texture i Textures når du eksporterer.

Etter det kopierer du bare mappene modell og texture inn i PackageSources\modelLib og fjerner evt. BLEND og kopiene av texture-filene (men de kan fint ligge der og blir ikke eksportert inn i Package.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Frank Kristiansen skrev:

Hvor legger du texture-mappa når du eksporterer i Blender? 

Prosjekt\Test\modell
    - BIN, BLEND, GLTF, XML (og gjerne en kopi av texture-filene)
Prosjekt\Test\texture
   - Eksporterte textures fra Blend

Vet ikke om dette er etter boka, men det fungerer for meg, og så er det viktig å sette ..\texture i Textures når du eksporterer.

Etter det kopierer du bare mappene modell og texture inn i PackageSources\modelLib og fjerner evt. BLEND og kopiene av texture-filene (men de kan fint ligge der og blir ikke eksportert inn i Package.

Når jeg eksporterer fra blender så bruker jeg det nederste valget(eksporter alt i en mappe). Men når jeg lager en ny prosjektmappe så lager jeg feks: MyFsprojects/Mintest, og inni mintest mappa så lager jeg 2 mapper som heter Scene og en som heter Models, så flytter jeg alle teksturer i en egen textures mappe inni models. Er det riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Erik Kristoffersen skrev:

Når jeg eksporterer fra blender så bruker jeg det nederste valget(eksporter alt i en mappe). Men når jeg lager en ny prosjektmappe så lager jeg feks: MyFsprojects/Mintest, og inni mintest mappa så lager jeg 2 mapper som heter Scene og en som heter Models, så flytter jeg alle teksturer i en egen textures mappe inni models. Er det riktig?

Hvis du ikke legger Texture inne i Models så høres det riktig ut. Legg hele Blender-prosjektet i Models (teksturer/PNG, BLEND, XML, GLTF og BIN). La Texture-mappa være tom, og eksporter prosjektet ut fra bildet jeg la ved tidligere.

Ellers følger du strukturen til Andrew og jobber med Blender-filene inne i hver sin mappe (li_hangar1, li_hangar2, li_tower). Ikke putt noe i texture. Filene blir kopiert dit av Blender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Frank Kristiansen skrev:

Hvis du ikke legger Texture inne i Models så høres det riktig ut. Legg hele Blender-prosjektet i Models (teksturer/PNG, BLEND, XML, GLTF og BIN). La Texture-mappa være tom, og eksporter prosjektet ut fra bildet jeg la ved tidligere.

Ellers følger du strukturen til Andrew og jobber med Blender-filene inne i hver sin mappe (li_hangar1, li_hangar2, li_tower). Ikke putt noe i texture. Filene blir kopiert dit av Blender.

Er ikke helt sikker på hva du mener? Du sier først at jeg ikke skal legge texture mappa inni models, og så sier du etterpå at jeg skal legge den inn men være tom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Erik Kristoffersen skrev:

Er ikke helt sikker på hva du mener? Du sier først at jeg ikke skal legge texture mappa inni models, og så sier du etterpå at jeg skal legge den inn men være tom?

Legg teksturene/PNG-filene inn i Models.

2 mapper:

Model: BLEND, XML, BIN, GLTF, PNG
Texture: Tom

Kjør deretter eksport i Blender og pass på at du har satt Textures-mappe til "../texture" slik som på bildet. Blend vil da kopiere texturene over til ../texture, og når den er ferdig kan du kopiere dette inn i modelLib.

🙂 Vanskelig å forklare dette på en annen måte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener\texture?

Er et helsike dette, for i ENCN xml skal det hete scenery/world/scenery\ og scenery/global/scenery\. Men folderstrukturen er scenery\world\scenery og scenery\global\scenery. Altså i MSFS Editoren må jeg bruke både / og \ til slutt. Kjent problem dette med gammel MSFS og scenery config filer.

Håper jeg ikke Blender meg for mye inn i Blander... vet ikke hvordan den legger slashene. Ville bare nevne noe daudens viktig; slash eller backslash. Det og mangel på GUID kan tippe enhvert prosjekt i dynga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Terje Brun skrev:

Vil bare tilføye at for meg funker ikke dette ../texture eller ..\texture. Texturene blir da ikke eksportert. Jeg legger bare inn fullstendig sti til dit texturene skal i blender-eksporten, f.eks d:\fsmodell\modellib\modellnavn\texture. det funker i alle fall for meg på den måten.

Har du huket av for alt det andre i oppsettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Modeller og modelLib skal være et underprosjekt av ENLI til dømes. Altså når jeg åpner ENLI der jeg alt har mekket flyplassen, trykker jeg på den lille plussen, kaller det ArtProj, navnet er Listamodels, og jeg henviser til modelLib, og setter output til scenery/global/scenery\. Dette må skrives inn manuelt og avsluttes med ENTER.

Jeg anbefaler denne SDK greia fra FsDeveloper, fikk meg i gang med tre flyplasser på rappen:

https://docs.google.com/document/d/1QvAZCrUkt7dIRlsh-j6KFiAz7pTHRY1vAnGyN4lHqAo/edit?fbclid=IwAR3l7d2Y8z0BYeG-IN8AHK4GwdxWNDPwhuf9wb1nFc25oBz69CG1ZMTr7bg#heading=h.db2zgqus4h59

Ta høyde for at der han sier skriv "placeholder-name" - skriv din ICAO (som ENLI).

PS; Terje, ja du snakker Blender mens jeg viser basic folder struktur som må være på plass før man starter et prosjekt. Håper jeg ikke torpederer deg på noen måte.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Frank Kristiansen skrev:

Har du huket av for alt det andre i oppsettet?

glTF separate,

generate xml-file og GUID (bare første gang jeg eksporterer modellen)

Include selected objects (merker alt med A før jeg velger export)

Ellers står alt som "default".

58 minutter siden, Andrew Thomsen skrev:

PS; Terje, ja du snakker Blender mens jeg viser basic folder struktur som må være på plass før man starter et prosjekt. Håper jeg ikke torpederer deg på noen måte.

😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg konverterer med McX, er PBR = True når jeg ser på materialegenskaper. Stiller i tillegg noen parametre jeg har lært fra FSdeveloper. Kan ta noen shots av de og evt poste i en ny tråd. Viktig er colour settings, Emissive skal være hvit for Natt. Colours altså 3 x sort og 2 x hvit for vanlige materialer. Man må sette noen options i McX for at rett type glTF skal eksporteres med en xml fil og bin fil. Ved eksport velges til slutt "MSFS glTF".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...