Gå til innhold

Jeg blir gal.......


Sander Johansen

Anbefalte innlegg

  • Premium Medlem

Lastet ned MSFS fra Steam i går, installert på Steams default plassering.

Har (enorme) problemer med å få satt opp mine Saitek kontrollere som består av Cessna Yoke, throttle kvadrant og pedaler. Går inn i controllers, angir balanse og høyderor, allt ser greit ut til jeg kommer i flyet og manøvrer yoke. Den gir riktige utslag alle veier MEN vil ikke sentrere tilbake.....

Flaps får jeg ikke til, når jeg assigner akse så kommer den opp med samme som høyderor og virker ikke i sim.

Det rare er at jeg får assignet fungerende throttle og trim, men det er allt som funker...

Sideror fungerer , men klarer ikke å assigne brakes.

Videre så forsøkte jeg å «clear values» for flaps med det resultat at jeg mistet helt muligheten for å assigne secondary  flight controls, valget er helt borte😔

Videre får jeg ikke til å assigne buttons til noe som helst, helt gresk for meg hva som skjer, (MSFS har noe av den verste GUI og intiuvitet jeg har sett, og jeg har drevet med fltsim siden 1995, inkludert betatesting/programmering av TM HOTAS Cougar)

En ting jeg undrer meg over : Sim «ser og navngir» yoken som en device men den har ikke noe bilde, noe pedalene har, og når jeg velger «default» på den så kommer ingen valg opp, kun når jeg velger navnet....

Beklager hjertesukket, men nå har jeg kåla rundt med denne dr...en i mange timer, og er sånn passe fed up😩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke gjøre som før mer, og du bør google dette og se en video eller to. Mine rorpedaler dukket også opp som en ukjent enhet, men jeg fikk de i gang etter litt googling. Skal jeg fortelle prosessen her, får jeg skrivekrampe. Du kommer i havn. Her er en link:

Selv måtte jeg sitte der et par timer før jeg skjønte tegninga.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rart (og dårlig) at enkelte opplever problemer med samme type enheter.
Så lenge enheten er detektert under ENHETER i Windows og fungerer der, så skal de vises i MSFS. Et annet og godt alternativ er å benytte FSUIPC til styreenheter og jeg kan lage en video på hvordan enheter settes opp og kalibreres i FSUIPC og hvorfor denne metoden er bedre enn den innebyggede funksjonen i ettermiddag/kveld.

Det kan komme godt med uansett

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Hurra😊 etter masse kåling, fingertrøbbel og tenking har jeg endelig kommet i luften, har endelig knekt konfigurasjonskoden og lært meg programmeringen 👍. Har akkurat fløyet litt rundt Drammen, min hjemby og gir meg ende over av detajenivået og realismen. Beklager mine hjertesukk og takker for hjelpen 😊

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Her er løsningene jeg fant på problemene mine:

1: blank skjerm på controller konfigureringen etter reinstallering kom av feil valg på visning. Man har 3 valg på visning (nede til venstre), disse er ALL, ESSENTIAL og ASSIGNED. Min sto på den siste, og siden dette var en ny install hadde jeg jo ikke assignet noen ting og vinduet var blankt. Satte den på ALL og allt dukket opp = jeg er en idiot 😅

2: problemet med ror og flaps kom av at jeg valgte funksjoner og ikke akser. Eks: skulle sette opp balanseror og valgte knappene Aileron L  svingte på yoke og trykket Validate. Resultatet blir at når jeg da dreide yoke venstre så skjer ingenting før helt på slutten da funksjonen " kicker inn" og gir fullt balanserorsutslag. Når jeg så dreier tilbake mot høyre så sendes det ikke noen input og roret blir da stående med fullt utslag til venstre. 

MEN.... så begynte jeg å kikke litt nærmere og oppdaget at det fantes akser å benytte seg av, valgte disse og viola', allt fallt på plass, og det var bare å komme seg i lufta 👌

M.a.o en ren "Pilot Error" 😅😅😅

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.9.2020 den 22.41, Andrew Thomsen skrev:

Du kan ikke gjøre som før mer, og du bør google dette og se en video eller to. Mine rorpedaler dukket også opp som en ukjent enhet, men jeg fikk de i gang etter litt googling. Skal jeg fortelle prosessen her, får jeg skrivekrampe. Du kommer i havn. Her er en link:

Selv måtte jeg sitte der et par timer før jeg skjønte tegninga.

Og slik hadde jeg det også med mitt gamle CH utstyr....😳

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...